Riktigt mysig tråd
@Rozzy ! Min samling är ju lite inne på samma spår, dyra och billiga ur i massor tävlar om uppmärksamheten. Få Rolex och andra dussinur gör det hela mycket roligare. Får plocka ut någon även om jag känner något speciellt för alla mina ur...
Favoriten. Odödlig klassiker i gott bruksskick, det första moderna armbandsuret enligt mig. Valde den framför den vanliga Datejusten. 1941.
Den lilla vulgära gubbklockan med anor från 1906. Daydaten blev lite mainstream och snygg. Älskar tyngden (tyngre än DD) och att folk, mansfolk, tycker den är fel. Kvinnofolket vill stjäla den. Farligt smidig boett om man ser till att det sitter ett automatiskt etaverk i den. Används nog mest i min samling faktiskt. 1979.
Lanserades som unisex på 30-talet så knappast ett ur som följer dagens storlekstänk. Galet litet verk, förlagan till världens minsta verk, som byggdes i två våningar (DuoPlan). Fantastiskt skick och faktiskt utrustad med ett safirglas från 30-talet. Kronan på baksidan. Sitter på ett riktigt välanvänt skinnband med ett viklås i sterling silver som jag tror är original till uret. Man får nästan rysningar pga museumkvaliten.
Såå tunn, 4,5 mm, och bara så hög kvalitet rakt igenom. Smokingur i vitguld med ett var de vassaste supertunna verken. Pyramidmönstret från boetten återkommer i tavlan. Sitter på blankt och tunt krokodilband. Ett riktigt smokingur för småpengar i sammanhanget (dryga 7'), löjligt och nästan respektlöst billigt. Förvånande tung med guldboetten och safirglaset.
W.W.W. Watches Wristlet Waterproof från 1945. En farligt tilltalande tavel/visare/boett-symmetri. Är svag för breda glasringar. Militärur för brittiska armén. Radium. Annonym men tuffare än det mesta.
Verktygsur från sin tid. Tydlig tavla utan onödiga detaljer. Timvisaren flyttas i jämna tim-steg. Stolt quartzur från när det var koolt, glasring och plakett i solitt guld. Passar perfekt när man ska vara lite streetkool. Hemmapolerad. 1970-tal.
Suben var för vanlig och sm600 var en av de första uren jag blev blev shockad av att den var så dyr. Jag var ung och ovetandes då, men flera år senare köptes det kompromisslösa skrytbygget. Sitter förvånansvärt bra på en tunn handled, min beater när det det blir blött eller elakt. Folk är förvånansvärt positiva till detta ur ute i den vanliga världen, men kvinnofolket förstår inte.
Avslutar med bubblaren för jag hade ingen bild på min banantank här... Titan, guld och multifunktion är förvånansvärt tilltalande. Tog typ 5 år innan jag förlikade mig med tanken att äga en, tyckte den var hemsk tidigare. Design Gerald Genta. 1990-tal. Räknade ner starterna till dagens m32-racing i älven.