• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor som ger en kick - och varför

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Bland mycket annat gör den här mig alltid på bra humör. :)
40mm bred och 16 mm tjock. Kronskydd och skruvad krona. Lugholes. En vägs 60-klicks vridring med kvalitetskänsla. 7 visare. Kronograf med lättavlästa centrumvisare för sekund och minut.

IMG_3887.jpg

IMG_3886.jpg


Jag önskar att alla klockor vore användarvänliga som denna; man sätter igång den och ställer den på nolltid. En alltigenom stabil klocka. Driftsäker och användarvänlig: En toolwatch värd epitetet.
Men på riktigt bra humör blir man sedan då man läser om verket... ;) Nedan följer en extrahering.

Kronografvärldens traktor
I slutet av 70-talet uppstod ett behov av att få fram ett billigt stryktåligt kronografverk för militärt och professionellt bruk. De vid tidpunkten tillgängliga kronografverken hade bristen att kronograffunktionen blev satt ur spel vid stötar eller våldsam acceleration (läs rymdfärder). Tåligheten blev designkonceptet. Pragmatism var ledordet framför exklusivitet. Man sneglade bakåt på gamla stabila verksdesigner med pelardesign samtidigt som man lät delar tillverkade i nylon ingå. Ingen som helst hänsyn till puristerna (Bra där!)
Detta ledde fram till ett robust verk där måtten spelade mindre roll då verket var tänkt att sitta i klockor avsedda för hårt militärt bruk och pågående rymdprogram. Verkets mått landade småningom på 31 x 8,2 mm. Lemania cal 5100 började så produceras 1978.
Kronograffunktionen fungerar fortfarande utmärkt vid en acceleration om 7G (!) och även funktionens stöttålighet är extrem. Serviceintervallen har rykte om sig att vara långa (upp till 7 år har nämnts) .
Då Lemania planerade att lägga ned produktionslinjen för 5100 i slutet av 90-talet insisterade tillverkare (Sinn, Fortis m fl) med militära kontrakt på fortsatt tillverkning då specifikationerna annars inte kunde fullföljas.
Lemania 5100 har användts av tillverkare som Omega (cal 1345) Sinn Fortis, Tutima, Porsche Design och Tissot . Cal 5100 finns även COSC, då från Sinn. Det är ett verk som är svårt att komma runt som vän av bruksklockor.
Tekniska spec finns här:
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2uswk&Lemania_5100

Litet glädjande så omnämns verket här av William Massena (grundare av timezone.com)i denna video från Hodinkee (c:a 11:30 Sinn EZM1)
https://www.hodinkee.com/articles/Talking-Watches-With-William-Massena

Och vad har Omega Speedmaster 376.0822 (moonwatch case) aka ”The holy grail” för verk ? Jo, just det :)

Trevlig söndag /K
Skön känsla med det där att bara du själv vet ;) Det viktiga. Inte att andra uppfattar hur fin klockan är (läs statusmarkörer etc). Här mina cal 5100

image.png
image.jpeg
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Skön känsla med det där att bara du själv vet ;) Det viktiga. Inte att andra uppfattar hur fin klockan är (läs statusmarkörer etc). Här mina cal 5100

Fina grejjer! :)
Ja, tyvärr verkar det väl handla om just "statusmarkörer" i vissa fall. Men just här på KS är det många med ett angenämare perspektiv att ta del av...
Så tack för det! ..och ni vet vilka ni är! ;)
 

Mr Chance

Kalmar
Intressant tråd, @Rozzy ! Och dina ur är alltid kul att se :)

Själv går jag igång på tooliga klockor som är byggda för att användas i lite tuffare miljöer, dressur går bort. Jag har också en fäbless för ryska ur, mestadels gamla Vostok, har ett par stycken. Rent visuellt är en 3-6-9-tavla helt oslagbar enligt min mening, bättre kan det helt enkelt inte bli. Hellre liten än stor, att gå runt med en för stor klocka ser bara fånigt ut vilket passar mig fint då jag främst gillar vintage.

Här är ett par av mina klockor som får hjärtat att ta glädjeskutt :)
20160411_073717.jpg
20160603_074611.jpg
20160523_074905.jpg
20160605_092918-01.jpeg
20160611_132606.jpg
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Min Le Phare, med val. 72c, kickar igång mitt hjärta lite extra varje gång jag tittar på den. Den är räddad från en säker dör i absolut sista sekund och det gör att det kittlar lite extra när jag tänker på det. Ska ta mig tid någon gång i framtiden att dela den historien. Att den dessutom är nästintill unik gör ju inte saken sämre.
IMG_1635[1].JPG
IMG_1992[1].JPG
 

Psykel

Patek
Spinner vidare på denna tråd nu när den ändå blivit bumpad så fint.
Mina kick-klockor:
Reverso, ca 1932. Dels var den i topp 5 för mig bland klockor jag drömmer om men förmodligen aldrig kommer äga, dels är den i ett sånt skick som berättar en viss historia, och dels fick jag den till ett sånt sjukt fyndpris!
B8BB88FE-2DEA-453B-813C-A8A170E6894F.jpeg

Universal Gèneve Polerouter, 1955. En till av mina topp 5 klockor som jag drömmer om men förmodligen aldrig kommer äga. Även den till fyndpris, sjukt bra skick (bortsett från dom målade visarna som borde vara lätta att återställa) och utmärkt tidhållning. Det som ger en extra kick, både känslomässigt och fysiskt, är att känna bumpern bumpa runt i verket. Man känner en liten stöt vid varje svängning, samt kan på nära håll höra ett litet "ping" av fjädrarna.
E6828C7C-51EC-4D38-B01E-C53113E298EA.jpeg

Seiko 6138, 1977. En trevlig Seiko-kronograf som inte är en standard-Pogue. Det som ger mig en kick med denna är att den är tillverkad i maj 1977. Det enda som kommer i närheten av klockor när det kommer till intressen för mig är Star Wars, som hade sin ur(höhö)premiär 25 maj 1977! Bär den till alla kommande Star Wars-premiärer!
B1AC0329-FF82-43F4-9884-372FB36C6D58.jpeg
 

Thelonius

Panerai
2-Faktor
Min Merci LMM-01.

Jag har inte många klockor och de jag har är av den billigare sorten. När jag fick syn på LMM-01 väckte det habegär till max. Problemet var dock att medel saknades så jag lade den till ”ska köpas nångång i framtiden” hyllan.

Tänkte inte mer på det under tid när ett exemplar plötsligt dök upp på blocket. Bra pris men som vanligt saknades medel så den sparades i favoriter. En dag sänkes plötsligt priset rejält av någon anledning och jag hade ej längre någon ursäkt.

Merci ger mig en kick var gång jag bär den därför att den är en klocka jag verkligen ville ha och vetskapen om att jag fann en till ett fyndpris gör mig glad.

9E19B823-2C11-4FFE-AD54-A674451C3034.jpeg
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Underhållande som vanligt när du är i farten Mr @Rozzy, och visst är det så att utomstående aldrig kommer att förstå dessa olika anledningar, hur våra hjärtan kan börja slå lite extra när vi har en speciell klocka på armen, för utomstående är det ju bara är en klocka så klart...

Precis som Rozzy så älskar jag klockor av olika anledningar, för en klocka behöver ju naturligtvis inte vara dyr vid köp, ej heller gammal och väldigt värdefull ekonomiskt för att den skall kännas speciell, för mig räcker det att den ger en emotionell känsla och har ett högt affektionsvärde. Precis som TS så har jag nog ett 50 tal klockor i olika utföranden, allt från den första klockan min mor gav mig för sådär 44 år sedan, och det var nog lite där och då mitt intresse för klockor startade, fram till min senaste klocka som var en Britling Chronomat.

Den första klocka jag vill ta upp, är den klocka som jag fick av min mor när jag var sex, bär den tyvärr inte längre, men den betyder oerhört mycket för mig fortfarande, då min mor inte är i livet längre tyvärr!
DSC_8269_zps35ce725d.jpg



Även denna klocka har jag fått av min mor, denna var min 18 års present, den har varit med om mycket, dessvärre har den digitala delen slutat funka, så jag är på jakt efter ett nytt urverk.

Citezen med klassiskt 80-tals utseende.
9558_zps915f208d.jpg
9565_zpsead3efde.jpg
9561_zpsade93cdf.jpg


En annan klocka som får mitt hjärta att bulta lite extra då jag har den på mig är, denna klocka jag fick av min älskade mormor, den hade varit i min morfars ägo en gång i tiden, vem vet vad denna har varit med om, den andas i alla fall HISTORIA lång väg! Min morfar var både sjöman och med i andra världskriget, tänk om en klocka kunde tala.
9584_zpsa2c42038.jpg
9487_zpsac64475b.jpg
9480_zps1964c0a7.jpg



Om man skall välja ut några andra klockor, som inte har ett emotionellt och högt affektionsvärde på samma sätt som dom tre jag precis presenterade så får det nog bli dessa ur.

Den första klocka jag vill presentera är nog denna Tag Heuer, detta var min första lite dyrare klocka som köptes i mitten av 90-talet.
0a10ffad-465a-48b6-aa3a-13534859dec9_zps6298c44d.jpg

49b4736f-d422-4024-a76a-17b09e752b3f_zps199e0f52.jpg


En annan som gör mig glad är nog denna IWC 3251-001, den har ett väldigt speciellt och unikt utseende tycker jag, frågan är väl bara varför man inte bär den lite oftare då.
DSC_8810_zps934476f1.jpg
DSC_8808_zps8f6e80f9.jpg
DSC_8839_zps458aaac2.jpg


Sen måste jag nog in med dessa två Rolex GMTare i denna tråd, dom får verkligen iaf mitt hjärta av sten att slå lite snabbare, den patinan som dom fått är nice. Beträffande den Feta Damen så tog det mig faktiskt tre klockor för att hitta rätt.

Fat Lady från 84-85, älskar att index och visarna börjat få denna gulaktiga ton.
dsc_3760-jpg.218476
9-jpg.218493


Sist men inte minst så är det denna 16750, den är helt fantastisk i skicket, gillar även hur inserten börjat bli blekt.
dsc_0111-jpg.76908
dsc_0079-jpg.76901
usa,usa.jpg
Håller med om GMT Pepsi - min absoluta favorit alla kategorier. BTW - vad gör den nya Pepsi'n med din syn på den förgående? Tror du att den nya kommer att kunna utmana?
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Håller med om GMT Pepsi - min absoluta favorit alla kategorier. BTW - vad gör den nya Pepsi'n med din syn på den förgående? Tror du att den nya kommer att kunna utmana?


PEPSI is da shit Bro ;)!

Hm...svårt, och tyvärr är det svårt att sia om framtiden då man inte är någon spåtant :D!

Just för tillfället så gör den väl ingen ting, skulle tippa att det är relativt jämt mellan dom äldre/nya när det kommer till köp och användning i det stora hela!

Däremot på lång sikt så tror jag att den äldre varianten kommer att dö ut, när vi i den äldre generationen försvinner!
 
Topp