• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor som investering - v2.0

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Startar lofgrenos tråd igen. Denna gång med en annan referens. Vad tror ni om klockor som investering på både kort och lång sikt? Tulpanlök eller något rimligt?

Yes, the price will go up further, be prepared it will happen and you will be surprised if a references over sudden will sell for a number you can’t imagine today. There are now so many collectors out there willing to spend their money on collectables since you don’t get any interest from your bank, the surplus of cash in the market is driving the prices even higher.

Källa:
http://rolexpassionreport.com/24763/parma-watch-show-september-2017/
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Intressant frågeställning. Tycker att jag allt som oftast ser 'bra investering' som ett argument till köp av nya stålrolex, min gissning är att priserna inte kommer hålla i sig när lågkonjunkturen kommer. Att bränna spargrisen på en stålsub känns i min värld inte speciellt säkert.

De objekt som däremot lär hålla i sig är perfekta vintage (som redan säljs med premium till en publik där låg- eller högkonjuktur spelar mindre roll).
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Den allmänna trenden sedan många år är att extremt mycket pengar kommer in i klockor. Framförallt vintage är extremt upp och då speciellt Rolex. Patek har historiskt alltid varit starka men har haft en lugnare, om än fortfarande väldigt positiv, utveckling på senare år. Troligtvis pga en mer klassisk design som för stunden känns lite utdaterad jämfört med gamla sportrollar som är brännheta. Även många andra märken rör sig nu extremt snabbt uppåt.

Det som lider idag är moderna klockor. Försäljningssiffror backar eventuellt men det är ett faktum att det finns väldigt mycket moderna klockor i omlopp som är svåra att sälja. Följer man auktioner så ser man hur det blir mer och mer moderna ur hos auktionshusen. Mest troligt för att handlare börjar sälja via auktioner när de har svårt att kränga själva.

Vad tror ni om utvecklingen? Personligen så tror jag att fina, sällsynta klockor fortfarande är billiga om man jämför med andra samlingsobjekt som det spekuleras i. Klockor, framförallt gamla, är konstverk som skänker stor glädje till ägaren. De tar ingen plats, de kräver ingen deklaration till myndigheter, de är lätta att föra mellan olika länder och de är framförallt väldigt likvida. De ger också historiskt en årlig avkastning på minst 10-20%.

Är klockor som investering en hoax eller har vi ännu bara sett början? Frågeställningen rör kanske inte billigare objekt som är tillverkade och tillgängliga i tusental men jag antar att den typen av klockor också hänger på det jag syftar på. När jag menar investera så är det också på en nivå där det jämförs med andra investeringar och inte jämförs mot konsumption.

Jag är personligen inte alls duktig på investeringar i sig men jag är väldigt intresserad av klockor och auktionsbranschen i stort. Det är spännande men också lite skrämmande när man ser utvecklingen för vissa saker. Tex så har Rolex Milgauss 1019 halverat sitt värde de senaste tio åren fastän marknaden till synes är upp massor. :)
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Inte så oväntat att personer som har stora investeringar i klockor skriver så...Bilsamlare säger samma sak om bilar. Med det sagt så är det nog ingen omöjlighet och han har ju rätt att det är tämligen värdelöst att ha pengar på banken.
Får jag spekulera så är det kortsiktigt konjukturen som avgör. Långsiktigt, så länge intresset för klockor är konstant eller fortsätter växa så borde priserna gå upp.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Inte så oväntat att personer som har stora investeringar i klockor skriver så...Bilsamlare säger samma sak om bilar. Med det sagt så är det nog ingen omöjlighet och han har ju rätt att det är tämligen värdelöst att ha pengar på banken.
Får jag spekulera så är det kortsiktigt konjukturen som avgör. Långsiktigt, så länge intresset för klockor är konstant eller fortsätter växa så borde priserna gå upp.

Har snackat mycket med min far om detta. Han har några år på nacken och menar att intresset hos hans polare (som egentligen inte är intresserade av klockor per se utan mer av att ha en, eller flera, 'fina' klockor) ökar och minskar vid konjunktursvängningar vilket i sig är helt naturligt. Jag tror att vi kommer få se prisfall på begagnatmarknaden under de närmsta åren när konjunkturen vänder och köpkraften minskar.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Har snackat mycket med min far om detta. Han har några år på nacken och menar att intresset hos hans polare (som egentligen inte är intresserade av klockor per se utan mer av att ha en, eller flera, 'fina' klockor) ökar och minskar vid konjunktursvängningar vilket i sig är helt naturligt. Jag tror att vi kommer få se prisfall på begagnatmarknaden under de närmsta åren när konjunkturen vänder och köpkraften minskar.
Vi ser den redan på vissa dyrare objekt. Jag tycker dock att det är en skillnad på konsumption och investering.
 

Platinum

Cartier
Jag har ingen koll alls men är det inte mestadels den äldre generation som pumpar priserna så att säga? Vad händer när dessa dör? Jag har svårt att se den unga generation börja gilla 'vintage' och betala snordyrt för detta när hypen kring teknik och det senaste är så stort.
Möjligtvis att det är lite som mode och kommer komma tillbaka, men att betala så mycket pengar som det verkar ligga i vintagemarknaden kan jag inte se många unga göra (även när de växer upp).
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag har ingen koll alls men är det inte mestadels den äldre generation som pumpar priserna så att säga? Vad händer när dessa dör? Jag har svårt att se den unga generation börja gilla 'vintage' och betala snordyrt för detta när hypen kring teknik och det senaste är så stort.
Möjligtvis att det är lite som mode och kommer komma tillbaka, men att betala så mycket pengar som det verkar ligga i vintagemarknaden kan jag inte se många unga göra (även när de växer upp).
Kollar du på de som samlar vintage idag så skulle jag säga att en stor del är i 30-, 40-årsåldern. Det är inte längre än skinnvästhobby. Långt ifrån. Sedan finns det självklart de som är äldre men en stor del till uppgången är att det dröser in nya samlare i hobbyn.

Det är dock dessvärre inte enbart intresse som styr. Det är dyrt och kräver en massa pengar.. :(
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Vi ser den redan på vissa dyrare objekt. Jag tycker dock att det är en skillnad på konsumption och investering.

Det är det verkligen, problemet är att många blandar ihop just konsumtion med investeringar vid köp av exv. nya stålrolex och använder detta som argument för köp.
 
  • Like
Reactions: Per

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det är det verkligen, problemet är att många blandar ihop just konsumtion med investeringar vid köp av exv. nya stålrolex och använder detta som argument för köp.
Så är det onekligen. Vilket otroligt ful stavning jag använt på tal om ingenting.. :sorry:
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Kollar du på de som samlar vintage idag så skulle jag säga att en stor del är i 30-, 40-årsåldern. Det är inte längre än skinnvästhobby. Långt ifrån. Sedan finns det självklart de som är äldre men en stor del till uppgången är att det dröser in nya samlare i hobbyn.

Det är dock dessvärre inte enbart intresse som styr. Det är dyrt och kräver en massa pengar.. :(
Intressant. Kul trådstart. Jag skulle absolut kunna lägga lite mer pengar för att investera i klockorna. Men med det syftet (och priserna) så skulle jag inte använda dom och det skulle förlora lite av charmen för mig. Har börjat titta runt efter ett par lämpliga första objekt men att köpa för att bara förvara känns lite avtändande. Men det är nog också så att jag inte landat in på allvar i vintageträsket än :)
 

Dirac

Omega
Friends Of KS
Kollar du på de som samlar vintage idag så skulle jag säga att en stor del är i 30-, 40-årsåldern. Det är inte längre än skinnvästhobby. Långt ifrån. Sedan finns det självklart de som är äldre men en stor del till uppgången är att det dröser in nya samlare i hobbyn.

Det är dock dessvärre inte enbart intresse som styr. Det är dyrt och kräver en massa pengar.. :(

Känner också att det finns så många olika modeller och trender representerade i ”vintage” att det alltid kommer att finnas nåt som känns relevant, oavsätt generation. Att sedan som investerare gissa rätt på kommande trender är givetvis mycket svårt :rolleyes:

Av vintage är det är omöjligt att producera fler exemplar. Dessutom ligger det en charm och historia bakom vintage, något som jag tror kommer att fascinera även framtida generationer. Kanske till och med mer än nu. Tror tex. att många tröttnar på att återigen köpa ny teknik som föråldras på några år... Den perfekta vintageklockan kan bli en väldigt het statussymbol :cigar:
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Intressant frågeställning @Per. Vad tror du, kommer min gamla 14270 kunna gå för 70-80' om låt sig 15-20 år?

Jag tror definitivt att priserna för vintage, sportrolex, inte kommer gå ner utan snarare fortsätta uppåt - utbud och efterfrågan. Idag är marknaden glödhet och det kostar huggorm nu och det kommer kosta huggorm sen.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Hur ser det ut med exklusiva moderna ur, har dom också stigit något (som beg alltså)? Tänker på independent då typ Journe, Kari?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Intressant frågeställning @Per. Vad tror du, kommer min gamla 14270 kunna gå för 70-80' om låt sig 15-20 år?
Jag tror att den kan gå för 70-80 om nypriserna på en ny Explorer är högre än så. Jag tror inte att den kommer att handlas till något premium bara för att den är gammal.

Jag har dock ingen kristallkula så jag kan självklart ha fel. :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Hur ser det ut med exklusiva moderna ur, har dom också stigit något (som beg alltså)? Tänker på independent då typ Journe, Kari?
Nä. De är snarare billiga begagnade idag. Självklart finns det nischer som är upp så som tex vissa limiterade Richard Mille men mycket modernt som är dyrt nytt handlas idag billigt via auktioner. Gissningsvis för att handlare säljer mycket av sitt svårsålda begagnat-inventory på auktion.

Jag kan inte uttala mig specifikt om Voutilainen, FPJ etc men mycket modernt är idag billigt. Typ Breguet, Vacheron etc. Speciellt statusur anpassade för typ Asien, Ryssland etc där nypriset är snurrigt dyrt utan att det för den skull är unikt eller vidare eftertraktat.
 

djanbin

Omega
Jag tror det är en rejäl bubbla, men bubblor kan växa längre än man tror.
En vacker dag börjar "smart money" sälja sina klockor, då ska man vara vaken...
Kombinationen av dålig after sales, ont om urmakare (ffa de som ens vill ta i gammalt tritiummögel med risk att förstöra ett par visare värda en miljon), smartwatches som blir bättre och bättre, en generation som är totalt ovetande om vem Paul Newman var och varför man skulle bry sig...

Edit: kom på att när jag började intresserad mig för klockor, var det COMEX subs som diskuterades, typ enbart... Minns inte när jag såg en tråd eller COMEX-klocka till salu senast. Verkar bortglömt. Kan hända Newman och Bond också... ;)
 
Senast ändrad:

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag tror det är en rejäl bubbla, men bubblor kan växa längre än man tror.
En vacker dag börjar "smart money" sälja sina klockor, då ska man vara vaken...
Kombinationen av dålig after sales, ont om urmakare (ffa de som ens vill ta i gammalt tritiummögel med risk att förstöra ett par visare värda en miljon), smartwatches som blir bättre och bättre, en generation som är totalt ovetande om vem Paul Newman var och varför man skulle bry sig...
Det är absolut en risk. Frågan är om klockor blir en accepterad samlarcommodity likt konst, veteranbilar mm eller om det ebbar ut och pengarna flyttar till annat.

Man ser redan idag hur vissa klockor säljs i rasande takt för att ingen vill bli sittandes med dem. Ett tydligt exempel är Pateks gamla perpetualkrono 3970 som tidigare kostade kring miljonen. Den är idag nere på 600k i gulguld och faller fortfarande. Mycket beroende på att den är lite liten i storleken och att köparna av den typen av ur just nu efterfrågar större saker.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
En väldigt stor risk idag i mina ögon är att marknaden eldas på enormt av handlare. Iom det nästan varit en outtröttlig uppgång de senaste åren så innebär det att väldigt många samlare också agerar dealer. Det gör att det är lite svårt att avgöra om uppgången beror på ett ökat intresse och en ökad efterfrågan eller om det är mestadels spekulation där alla förväntar sig ökade priser.

Känns bekant på något sätt. ;)

Jag tror fortfarande på kraftigt ökade priser på sällsynta objekt i bra skick. Här är klockor fortfarande alldeles för billiga i mina ögon om man jämför med många andra samlarnischer. Jag tror dock att vissa delar av marknaden är kraftigt övervärderad och att det här kan falla en hel del. Iaf stanna av och bli ordentligt trögsålt.

I slutändan så är väl det viktiga att man antingen gillar klockor så pass mycket att man är nöjd oavsett eller att man har råd att ta förluster. Det är knappast en riskfri nisch. :)

Hur tänker ni arbetar inom finansbranschen? Är dyra samlarklockor ett rimligt sätt att investera? De jag känner skulle förmodligen säga blankt nej men ändå så ser vi mer och mer pengar strömma in och att folk till synes spekulerar mer.

Personligen så investerar jag inte även om jag har klockor som ökat mycket. Iom jag gillar dem så ser jag ingen direkt exit i sikte. Det hade också varit skönt med en nedgång så att man hade möjlighet att köpa fler objekt. Lite samma känsla som på bomarknaden där jag förhoppningsvis skulle kunna köpa större om priserna justerades neråt.
 

Rivalen

Rolex
Jag har begränsad inblick, men tror att unga gärna köper vintage om plånbok finns. Då går jag på vad de unga klockintresserade jag personligen känner, säger. Själv tycker jag vintage är svårt utan hjälp, men den finns ju här :). Skulle jag köpa som investering så skulle jag ändå ge mig ut på djupt vatten och leta vintage. Men då var det det här med plånboken.

Så jag tror inget annorlunda än det jag läser här och på andra forum. Vintage står emot ekonomisk nedgång bättre, även framledes, av skäl som angetts av Per mfl.
 

Wboy

Panerai
En aspekt som ska vägas in är är ju förvaltningskostnaden vid denna investering.

Däri lägger jag service, i alla fall om klockan används, samt risk för att det inte finns reservdelar till investeringen som då kan sjunka markant i värde (svårt att försäkra sig mot). Sen försäkring, bankfack, kassaskåp, eller larm och säkerhetsprylar som vissa har. Tror inte det är helt orimligt att detta uppgår till kanske 5%-10% av värdet på en klocka, vilket måste anses vara rätt högt för en investering.

Rolex har ju här en stor fördel mot AP, JCL och kanske Patek som investering då de har rätt enkla urverk med lägre servicekostnader. De andra märkena kan ju kosta 25 000 att serva bara pga nån enstaka komplikation eller funktion. Då känns det nästan kört som investering. Finns såklart undantag, kanske framförallt Patek-undantag i stål.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
En aspekt som ska vägas in är är ju förvaltningskostnaden vid denna investering.

Däri lägger jag service, i alla fall om klockan används, samt risk för att det inte finns reservdelar till investeringen som då kan sjunka markant i värde (svårt att försäkra sig mot). Sen försäkring, bankfack, kassaskåp, eller larm och säkerhetsprylar som vissa har. Tror inte det är helt orimligt att detta uppgår till kanske 5%-10% av värdet på en klocka, vilket måste anses vara rätt högt för en investering.

Rolex har ju här en stor fördel mot AP, JCL och kanske Patek som investering då de har rätt enkla urverk med lägre servicekostnader. De andra märkena kan ju kosta 25 000 att serva bara pga nån enstaka komplikation eller funktion. Då känns det nästan kört som investering. Finns såklart undantag, kanske framförallt Patek-undantag i stål.
Det beror väl helt och hållet på vad värdeökningen är. Sedan så är det väl också en fråga om man måste serva objektet om man har det som investering. Samma sak förvaring respektive försäkring. Bägge är nödvändigtvis inte nödvändigt.

Om man däremot använder klockan som bruksur så blir kostnaden givetvis högre men då är det väl tveksamt om man ser det som en investering som förväntas ge avkastning.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Jag brukar klura på att väldigt fina klockor hela tiden dyker upp......alltså gammla klockor som är 30-40 år gamla.......”Barnfinds” i all ära.....men det borde kanske börja sina lite.....

On Topic.....hade jag pengarna skulle jag nog kunna tänka mig en eller två riktigt sjuka objekt......att bara ha som investment....
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Jag brukar klura på att väldigt fina klockor hela tiden dyker upp......alltså gammla klockor som är 30-40 år gamla.......”Barnfinds” i all ära.....men det borde kanske börja sina lite.....

On Topic.....hade jag pengarna skulle jag nog kunna tänka mig en eller två riktigt sjuka objekt......att bara ha som investment....
Alltid "close by"
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Vem och eller hur bestämmer vad som är attraktivt när det kommer till objekt? Som du själv skrev @Per så har priset på 1019 dykt.....allt emedan priset på olik 62xx Chronos exploderat......och ändå är 1019 totalt sett färre till antalet......mkt nya $$ som vill hänga med och vara hippa?
 
Topp