Känns som en helt ny fråga som aldrig har ställts här på forumet förut....
@vaniljglass du som gillar såna här svåra frågor...
@vaniljglass du som gillar såna här svåra frågor...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
går ej i den prisklassenHej,
Jag funderar på att köpa en herrklocka för ca 5-10 000. Tanken är att köpa en klocka som jag både kan använda dagligen och som förhoppningsvis stiger i värde över tid, eller i vart fall behåller sitt värde. Jag avser att behålla klockan över 30 år.
Kan ni tipsa om några märken eller modeller som man kan rikta in sig på. Om ni känner till en tidigare tråd, bloggar, hemsidor m.m. där det finns att läsa mer om detta tar jag tacksamt emot den infon.
Helt fel. Omega Suverän har just gått från 4k till 15-20k på några månader. Svarttavlade Omegor med fat lugs har väl gjort nästan samma resa på kort tid. Finns mängder av klockor som låg sub 10k för ett år sedan som nu ligger mkt högre. Ärligt talar tror jag en svinfin 40-50-talare av bra modell är säkrare än en dödstråkig mellanmjölksRolle för 60k...går ej i den prisklassen
du måste upp till iwc eller ännu hellre rolex sportmodeller, och köp beg
Och de ökningarna har du förutsett? I think not. Det är klart att vissa modeller i den här prisklassen kan öka i värde, men att hitta dem genom spekulation är knappast realistiskt.Helt fel. Omega Suverän har just gått från 4k till 15-20k på några månader. Svarttavlade Omegor med fat lugs har väl gjort nästan samma resa på kort tid. Finns mängder av klockor som låg sub 10k för ett år sedan som nu ligger mkt högre. Ärligt talar tror jag en svinfin 40-50-talare av bra modell är säkrare än en dödstråkig mellanmjölksRolle för 60k...
Nä självklart inte. Det sade jag inte heller. Jag sade bara att det är helt fel att påstå att klockor sub10k inte kan bli bra investering. Ingen kan med trovärdighet påstå att någon klocka (eller annat för den delen) garanterat kommer öka i värde på 30 år...Och de ökningarna har du förutsett? I think not. Det är klart att vissa modeller i den här prisklassen kan öka i värde, men att hitta dem genom spekulation är knappast realistiskt.
Förresten...Och de ökningarna har du förutsett? I think not. Det är klart att vissa modeller i den här prisklassen kan öka i värde, men att hitta dem genom spekulation är knappast realistiskt.
Kanske lite OT men...
Många hackar ned på Omegor för några tusen...
Jag är glad att de inte kostar mer. Om jag ska vara krass tycker jag att dessa är för billiga. Visst, det finns många (i Sverige - de är dyrare utomlands), men om man jämför med moderna dressade klockor är de både billiga och snygga. Du får ingen ny dressad Omega eller motsvarande för några tusenlappar. Dessutom är de nya inte alla lika snygga
Lägger upp en bild bara för att visa hur prisvärt det är med några tusen för en sådan här sköning
Stor skillnad på "inte kan" och "kommer troligtvis bli". Du kan inte cherry picka ett antal modeller. Sanningen är att de flesta gamla "sunk" omega inte hängt med inflationen på 20-50 års sikt. Nästan bara Rolex som klarat detta. Notera att detta inte har något att göra med hur bra Omega är, de är idag tekniskt överlägsna Rolex.Nä självklart inte. Det sade jag inte heller. Jag sade bara att det är helt fel att påstå att klockor sub10k inte kan bli bra investering. Ingen kan med trovärdighet påstå att någon klocka (eller annat för den delen) garanterat kommer öka i värde på 30 år...
Detta är svårt! 5-10 är en svår prisgrupp hade varit lättare om du kunde köpa en typ 90 tals Rolex och sen låta den jäsa.
Mitt tips är någon äldre issued militär klocka eller vintage omega. Omegorna gick att köp för runt 1000 lappen förr och nu är det 3-4-5 gånger mer.
Ingen jätte förtjänst men alltid något. Hade det funnits någon magisk formel så hade vi alla köpt på oss ett par st och lagt i bankfacket.. det är en risk. Ska du ha den i 30 år så kommer du behöva göra service ett par gånger som kommer äta upp all potentiell vinst.
Det måste väll ändå finnas vissa modeller som historiskt sett behållit sin attraktionskraft bättre än andra?Ingen kan spå vilken klocka som går upp i värde om 30 år. Man kan titta på olika faktorer för att se om det kanske kan bli så. Men OM det blir så vet ingen.
Ta Tudor North Flag exempelvis. Opopulär modell idag, första sportrolex/tudor med glasbaksida, Tudors första in-houseverk, unik design.
Kommer den stiga i värde om 30 år? Det är möjligt, men vi vet inte.
Det behöver inte vara just 30 år, men tidshorisonten är lång. Nu när börsen svajar har jag tänkt att det är ett bra läge att köpa en klocka (som jag saknar), men jag vill gärna köpa en modell som behåller sitt värde över tid.Gillar verkligen att du redan planerar att behålla klockan i 30 år
Varför just 30 år?
Det behöver inte vara just 30 år, men tidshorisonten är lång. Nu när börsen svajar har jag tänkt att det är ett bra läge att köpa en klocka (som jag saknar), men jag vill gärna köpa en modell som behåller sitt värde över tid.
En investering behöver inte ha kassaflöde. Guld och valutor är exempel på investeringar som du får nytta av först vid avyttring. Däremot är service kit Aden något som jag kan tänka mig äter upp den orealiserade vinsten.En klocka genererar inget kassaflöde, den producerar inget och kostar i underhåll. Den ger inte heller några möjligheter till ökat kassaflöde i övrigt (om man inte får en anställning på grund av klockan man har på sig...). Nej, att köpa klockor i tron att de ska öka i värde får nog ses som ren spekulation, även om det kanske känns skönt att rationalisera det för sig själv. Sen finns det säkert de som är bra på att utnyttja en hype eller skapa en sådan, men det ser jag mer som ett arbete än en investering.
Opopulär av någon vidunderlig anledning. Den är en mina favoriter, tycker den är riktigt nice. Hade det inte vart för att jag ska köpa en Seamaster hade de garanterat blivit en North flag, de blir nästa köp.Ingen kan spå vilken klocka som går upp i värde om 30 år. Man kan titta på olika faktorer för att se om det kanske kan bli så. Men OM det blir så vet ingen.
Ta Tudor North Flag exempelvis. Opopulär modell idag, första sportrolex/tudor med glasbaksida, Tudors första in-houseverk, unik design.
Kommer den stiga i värde om 30 år? Det är möjligt, men vi vet inte.
Att köpa vintage klockor som investering skiljer sig ju inte nämnvärt emot att investera i konst eller guld för den delen. Men konst är väl närmst.En klocka genererar inget kassaflöde, den producerar inget och kostar i underhåll. Den ger inte heller några möjligheter till ökat kassaflöde i övrigt (om man inte får en anställning på grund av klockan man har på sig...). Nej, att köpa klockor i tron att de ska öka i värde får nog ses som ren spekulation, även om det kanske känns skönt att rationalisera det för sig själv. Sen finns det säkert de som är bra på att utnyttja en hype eller skapa en sådan, men det ser jag mer som ett arbete än en investering.
Skulle inte kalla guld och valutor investeringar, mer något att hedga i. Men det är en diskussion som känns lite off-topic. Kassaflöde behöver den inte ha, men i alla fall ge förutsättningar för att tjäna mer pengar efter att man räknat bort alla kostnader.En investering behöver inte ha kassaflöde. Guld och valutor är exempel på investeringar som du får nytta av först vid avyttring. Däremot är service kit Aden något som jag kan tänka mig äter upp den orealiserade vinsten.