• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor som investering - v2.0

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Vem och eller hur bestämmer vad som är attraktivt när det kommer till objekt? Som du själv skrev @Per så har priset på 1019 dykt.....allt emedan priset på olik 62xx Chronos exploderat......och ändå är 1019 totalt sett färre till antalet......mkt nya $$ som vill hänga med och vara hippa?
Så är det. Rarity är långt ifrån allt. Iaf inte så länge som få fortfarande är jävligt många. Då är det bättre att vara poppis.
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Har följt vintagetrenderna för bilar i 30 år, vissa modeller har stigit hiskligt i pris och man kan inte se att det varit någon bubbla som fallit platt till marken. Jag tror att vi kommer få eller redan har en liknande utveckling på klockor. Kina har enligt uppgift börjat bli en stor marknad för vintage, då många köpt nytt och nu tar man nästa steg och förfinar sitt samlande. De extremt dyra uren som går för över 10 tals milijoner är ju svåra att bedöma när det når taket, räcker ju med att någon desperat tvångssäljer billigt så ger det gemonslag på prisnivån. Spekulation är ju alltid trist för oss entusiaster som köper med hjärtat. Klockor är ju som @Per påpekar optimala som investeringar, relativt billiga att äga, lätta att förvara och transportera samt i de flesta fall användbara under tiden man äger. Dock skulle jag avråda att bara köpa för eventuell prisuppgång, dock roligare att äga en klocka om priset faller än aktier. Tycker man ska följa Warren Buffets råd, investera bara i det du gillar och förstår dig på.
 

AMG63

Cartier
Tror ni inte att det hänger lite på generationer också?.
Ta de stackarna som köpte fickur i alla dess former o färger för en 10-15-20 år sedan. Då var priserna marknadsmässiga och de var rätt höga, idagsläget så tackar jag vänligt nej till dessa, såvida inte de är av guld och till ett riktigt bra pris.
Kanon fina ur, med en härlig teknik i dem så man kan sitta o titta idess verk en lång stund och uppskatta att urmakarna kunde förr med.
Som sagt de som köpte dessa i spekulation är inte speciellt uppspelta över dess värdestegring.
Kanske är helt ute o cyklar men det är min tanke bara.
Så vilka klockor kommer stanna av o vilka kommer dra iväg...om jag bara visste...
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tror ni inte att det hänger lite på generationer också?.
Ta de stackarna som köpte fickur i alla dess former o färger för en 10-15-20 år sedan. Då var priserna marknadsmässiga och de var rätt höga, idagsläget så tackar jag vänligt nej till dessa, såvida inte de är av guld och till ett riktigt bra pris.
Kanon fina ur, med en härlig teknik i dem så man kan sitta o titta idess verk en lång stund och uppskatta att urmakarna kunde förr med.
Som sagt de som köpte dessa i spekulation är inte speciellt uppspelta över dess värdestegring.
Kanske är helt ute o cyklar men det är min tanke bara.
Så vilka klockor kommer stanna av o vilka kommer dra iväg...om jag bara visste...
Samtidigt så känns armbandsur mer användbara och därför alltid mer aktuella än fickur. Det kanske är en naiv tanke men att fickur blivit en relativt liten nisch känns inte som en högoddsare. :)

Risken är väl om man tror att smartwatches eller mobiltelefoner kommer att göra klockor onödiga. Jag tror inte på det av den enkla anledningen att fina klockor är något helt annat än ett verktyg eller tidsvisare idag.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Jag tror på att vissa klockor kan vara en bra investering. Problem som med alla investeringar att veta hur värdet utvecklar sig på både kort och lång sikt.

Däremot så går idén lite stick i stäv med min inställning att klockor ska användas. En oanvänd klocka torde inbringa högre värde. Men å andra sidan, man kan tycka olika. Dock inget för mig.
 

evki

Audemars
2-Faktor
Klockor kan vara en lika bra investering som aktier, dvs man måste ha koll på marknaden. Rent marknadsmässigt är det mer lönsamt då att köpa billigt och sälja dyrt, kortsiktigt. Kan man marknaden och har man en miljon eller två kan man få in mycket mer vinst än om man köper och behåller objekten tills värdet har växt. Precis som med allt annat - bilar, fastigheter, företag.
Sedan tycker inte jag att det går att jämföra vintage eller moderna klockor med konst, fast det beror mycket på hur bred ordets mening är för var och en.
 
Senast ändrad:

AMG63

Cartier
Samtidigt så känns armbandsur mer användbara och därför alltid mer aktuella än fickur. Det kanske är en naiv tanke men att fickur blivit en relativt liten nisch känns inte som en högoddsare. :)

Risken är väl om man tror att smartwatches eller mobiltelefoner kommer att göra klockor onödiga. Jag tror inte på det av den enkla anledningen att fina klockor är något helt annat än ett verktyg eller tidsvisare idag.
Nej fy..hur skulle värden se ut då, smartwatcheso_O..man behöver något tekniskt/mekaniskt kanske för att fly alla plattformar och lösenord.
Men att man köper det man verkligen vill ha en el flera klockor o uppskattar dem och så kan man hoppas på att man har gjort ett bra val/inköp och hoppas de går upp i pris, visst är det roligare med ett inköp som kan generera något .
 

thomastheswede

Audemars
Mycket intressant tråd Per! Som vanligt när det gäller investeringsfrågor så finns inga stensäkra svar, vore det så enkelt skulle ju alla bli vinnare och det funkar ju inte... Med en fot i vintageklockor och den andra i vintagebilar (i bägge fallen passionsdrivet, inte investeringsdrivet) så kan man inte låta bli att dra paralleller.

På bilsidan ser vi just nu en utplaning, många (mer normalt prisade) objekt går på eller under utrop. Många bilar ligger kvar på Blocket månad efter månad.

De mer extrema objekten (riktigt dyra vintage-Porsche och Ferrari i små upplagor) fortsätter att gå till häpnadsväckande priser jmf med för 5-10 år sedan. Den översta delen av marknaden kommer nog alltid att leva sitt eget liv (gäller inte bara klockor och bilar utan även t.ex. bostäder).

Att köpa en vintagebil är dock ett mycket större commitment än att köpa en klocka. Potentiella motorras, garageplats, försäkring, svindyra originaldelar, potentiella begränsningar i nyttjande (typ förbud i Sthlm för gamla bensinbilar...), registrering och därmed spårbarhet, krångel vid försäljning osv gör för många ett klockköp klart mer attraktivt.

Som Per skriver så kan ett köp av en vintageklocka egentligen stanna vid ett köp. Försäkring, förvaring, service är egentligen inget måste så länge du inte använder klockan dagligen. Det här borde rimligen innebära att en del av de som suktat efter en gammal 911:a eller liknade i stället kanske väljer att köpa en Dubbelröd eller en PN vilket gör att de slipper allt meck som en gammal bil innebär. Det är kort sagt mycket enklare att investera i en klocka än i en gammal bil. Det här borde vara postitivt för prisutvecklingen.

När det gäller frågan om vilka generationer som suktar efter vintage så tror jag inte att det enbart attraherar oss som är lite äldre. Finns en logik i att de som är uppfödda på ny teknik med iPhone X, Tesla, Uber osv plötsligt kan känna att något riktigt gammalt och analogt kan behövas som kontrast till allt nytt, snabbt och optimerat. Visst skulle en gammal 911:a vara coolt men det är ju klart enklare att köpa en flinga eller 1680. Detta borde också vara positivt för prisutvecklingen.

Det känns inte som att dyker upp fler och fler utan snarare färre och färre av de riktiga drömobjekten. Utbud/efterfrågan kommer alltid att styra och så som jag upplever marknaden nu så blir det svårare och svårare att hitta riktigt fina ex. av de referenser ”man” vill ha vilket helt naturligt driver upp priserna. För några år sedan kunde du med lite tur hitta en röd Sub fullset för 100-120 tkr. Nu dyker de upp extremt sällan och då snackar vi oftast en bra bit norr om 200tkr. Många sitter på de klockor de har och säljarna av de få objekt som dyker upp tar i från tårna prismässigt men får ändå ofta sålt ganska snabbt. Detta borde oockså vara positivt för prisutvecklingen.

För prisnivåerna på vår lokala marknad får man inte heller glömma valutapåverkan. Många använder t.ex. HQ Milton, Lunaroyster eller Sheartime som prisreferens och då spelar det så klart roll om dollarn står i 9 eller 6 kronor. Det kan kännas som att priserna på vissa modeller gått upp mycket de senaste åren men det kanske är så enkelt att de få objekt som säljs defacto säljs i USA och när vi räknar om till SEK aå känns det som att priserna gått upp när det i själva verket är dollarn som blivit dyrare jmf med SEK.

För att sammanfatta ett långt och virrigt inlägg: jag tror att vissa klockor fortsatt kommer att vara en bra investeringom om man nu går igång på den aspekten av (vintage-)klockägande. Enkelheten i att äga och sälja klockor, det faktum att nya marknader fortfarande upptäcker vintage, den yngre generationens potentiella längtan efter ”analogt” och det faktum att en vintageklocka är jävligt snygg, känns äkta, har en historia och gör dig till en lyckligare person borde innebär att vi kan fortsätta att känna oss hyfsat trygga i att (om det nu är därför vi köper på oss allt mögel) investera i klockor.
 
Senast ändrad:

Mw79

Vacheron
2-Faktor
När det kommer till vintage så tror jag man ska jämför med antikviteter och konst (gärna då från döda konstnärer) Rätt objekt tror jag kommer ha en ganska stabil värdeökning även om det då och då kan komma nedgångar. Men det ska vara rätt objekt och inte bara en gammal klocka, exempelvis så tror jag en vintage stål Rolex är en bra investering på lång sikt förutsatt att klockan är i någorlunda bra skick. (Rolex är trots allt ett så pass starkt varumärke)
Om man ser på Kina så har det börjat bli trendigt med vintage där blad de med pengar så jag tror det kommer tillkomma ganska många köpare med mycket på bankkontot därifrån den närmaste tiden. Sedan så vet man så klart inte vad som händer med vintage marknaden om det på allvar börjar gå dåligt för ekonomin i Kina. Men på lång sikt tror jag ändå det är en stabil investering med en vintage stål Rolex, det kommer inga nya. Tror även det gäller en del Omega, Patek mm men är mera tvekasam till exempelvis Heuer (men de kan vi ta någon annan gång)

Själv äger jag några klockor som jag räknar med att få tillbaka pengarna på och troligen göra en bra vinst den dagen jag får för mig att sälja. Men med det sagt så skulle jag inte köpa något i rent investerings syfte, jag köper för att jag gillar vintage men motiverar för mig själv att lägga de pengarna som jag gör med att jag åtminstone får tillbaka de om inte mer. Jag har inte slösat bort pengarna utan de finns där i form av en fin gammal stålsub.
 
Senast ändrad:

Hawk100

Rolex
Min högst ovetenskapliga gissning är att vintage är rätt dött om ca 5 år.....

Självklart kommer alltid de unikaste pjäserna av starka märken betinga ett högt pris, men alla dessa Omegor, Certinor etc som senaste åren gått från priser på någon eller några hundralappar till flera 1000-lappar kommer så sakta sjunka i värde igen. Varför?? För att den typen av assessorer är en ren modepryl. Om några år är det något helt annat som är inne. Kanske halsband, klackringar, hattar, portföljer, hoppstyltor eller vad det nu kan vara....

Att priset bara sjunker sakta kommer bero på att ägarna till alla dessa dussinur av vintagetyp inte kommer vilja inse att hypen är över och utbudet av klockor till salu kommer därför bli stort innan priserna till slut justerats ner till vad de få vintageintressersde som kommer finnas kvar kan vara villiga att betala......

Eller så har jag helt fel! Har hänt förr!!!! ;)
 

Wboy

Panerai
Det beror väl helt och hållet på vad värdeökningen är. Sedan så är det väl också en fråga om man måste serva objektet om man har det som investering. Samma sak förvaring respektive försäkring. Bägge är nödvändigtvis inte nödvändigt.

Om man däremot använder klockan som bruksur så blir kostnaden givetvis högre men då är det väl tveksamt om man ser det som en investering som förväntas ge avkastning.

Jo, därför jag skrev att det bör vägas in i investeringsbilden. Skrev inte det omöjliggör investering.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Min högst ovetenskapliga gissning är att vintage är rätt dött om ca 5 år.....

Självklart kommer alltid de unikaste pjäserna av starka märken betinga ett högt pris, men alla dessa Omegor, Certinor etc som senaste åren gått från priser på någon eller några hundralappar till flera 1000-lappar kommer så sakta sjunka i värde igen. Varför?? För att den typen av assessorer är en ren modepryl. Om några år är det något helt annat som är inne. Kanske halsband, klackringar, hattar, portföljer, hoppstyltor eller vad det nu kan vara....

Att priset bara sjunker sakta kommer bero på att ägarna till alla dessa dussinur av vintagetyp inte kommer vilja inse att hypen är över och utbudet av klockor till salu kommer därför bli stort innan priserna till slut justerats ner till vad de få vintageintressersde som kommer finnas kvar kan vara villiga att betala......

Eller så har jag helt fel! Har hänt förr!!!! ;)
Nu investeras det knappast i Certinor och Omegor som gått från hundralappar till tusenlappar. Men absolut; den typen av klockor kan säkert gå tillbaka till utgångsläget om man nu är intresserad av att binda sitt sparkapital i den typen av klockor. Tråden var mer tänkt för att diskutera klockor som investeringsobjekt snarare än att diskutera just vintage som trend. De klockor som du nu klumpar ihop till vintage är väl för övrigt inte heller det som är hett idag.

Det går lika bra att diskutera hur en limiterad Richard Mille i spännande material nu kostar långt över sitt nypris. Det sagt så är det lätt att landa i vintage iom det är det som just nu lockar flest köpare och på så vis driver priserna uppåt. :)
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Min högst ovetenskapliga gissning är att vintage är rätt dött om ca 5 år.....

Självklart kommer alltid de unikaste pjäserna av starka märken betinga ett högt pris, men alla dessa Omegor, Certinor etc som senaste åren gått från priser på någon eller några hundralappar till flera 1000-lappar kommer så sakta sjunka i värde igen. Varför?? För att den typen av assessorer är en ren modepryl. Om några år är det något helt annat som är inne. Kanske halsband, klackringar, hattar, portföljer, hoppstyltor eller vad det nu kan vara....

Att priset bara sjunker sakta kommer bero på att ägarna till alla dessa dussinur av vintagetyp inte kommer vilja inse att hypen är över och utbudet av klockor till salu kommer därför bli stort innan priserna till slut justerats ner till vad de få vintageintressersde som kommer finnas kvar kan vara villiga att betala......

Eller så har jag helt fel! Har hänt förr!!!! ;)
Pratar vi klockor i prisspannet några tusenlappar så tror jag mycket väl att du kan ha rätt. Där tror jag också att mode och trender spelar en stor roll men för exklusivare ur så tror jag kortsiktiga trender påverkar mindre.
Var lite det jag var inne på i mitt förra inlägga att det måste vara rätt objekt, bara för att det är vintage så betyder det inte att det är en bra investering.
 

Oniel

Panerai
Tror som folk skrivit tidigare i tråden att det kan bli en prisdipp när det blir lågkonjuktur men rätt objekt på längre sikt kommer med största sannolikhet vara en bra investering.

Med detta sagt så om man håller på med klockor för att tjäna pengar så fine men själv så köper jag en klocka i syfte att ha kvar den och sen om det kommer en dag då jag verkligen måste sälja av diverse orsaker så är det skönt att inte ha förlorat för mycket pengar. Kan lägga till att jag köpt klockor som kommer ge en tiondel av vad jag köpte för dem troligtvis (nej inga modeklockor).
Köp för du gillar klockan och om du vet att du kan behöva pengarna inom en snar framtid så köp sportrolex ;)
 

Rodret

Breitling
Intressant ämne, många nämner Rolex i allmänhet och stålsub i synnerhet, mina två cent gällande stålsub är att de aldrig kommer bli någon enorm prisstegring, det finns helt enkelt alldeles för många i omlopp. Nu gissar jag vilt, men om man skulle titta på vilken den vanligaste klockmodell är som sålts på avbetalning de senaste fem åren skulle jag gissa på en stålsub, detta tror jag kommer synas på priserna på kort sikt. Tittar man på lite längre sikt så tror jag alltid det kommer finnas en efterfrågan på denna modell men på denna nivå TROR inte jag att det kommer vara någon superinvestering.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Min uppfattning om hela tanken med att köpa "saker" med en investeringstanke är att man måste ha råd med riktigt, riktigt god kvalitet för att det ska löna sig.
Att köpa en hyfsat ny sportrolex och vara nöjd med att den inte tappar i värde är knappast en investering. Det är ju inte så att man köper aktier och är glad så länge de inte går back?

Ska man ha som mål, och känna sig hyfsat säker på, att få avkastning på sitt köp av "grej" så måste man köpa så bra kvalitet att "grejen" inte påverkas för mycket av trender eller dippar i ekonomin.

Strindbergs investeringstips (högst ovetenskapligt):
Kolla din budget. Säg att du har 100k att "spela med". Kan du då köpa en klocka av en ovanligare modell av ett etablerat märke, i så pass gott skick att den kan betraktas som ett hyfsat unikt samlarföremål?
Jag är inte säker på det.
Kanske du ska köpa något annat du gillar, om du vill tjäna pengar på det?
Brinner du för konst?
Kanske kan du så mycket att du känner dig hyfsat säker på att en oetablerad konstnär kommer att bli stor?
Gillar du gamla bilar? Finns det något där som inte har stuckit iväg än? T-fordar är billigt.
Allmoge kanske? Hett som tusan för några år sedan, nu tramsigt billigt.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Tycker detta är superintressant! Personligen är jag nog mest glad om det faller så jag kan köpa fler/finare ur. På lång sikt tror jag, likt konst, designmöbler etc att ovanliga och fina vintage kommer öka i värde. Sedan lär trender komma och gå så det kanske inte är samma ur som nu stigit mkt, som kommer vara framtidens guldkorn.

På kort sikt har jag mest en liten reflektion på det du skrev i trådstarten som orsak till högre priser.
Likviditeten finns där till den försvinner. Centralbanker runt om i världen har ju som ni vet i princip kastat pengar på oss, samt gladeligen lånat ut gratis. Det leder till att man får nollränta på kontot och får söka annan avkastning. Då följer klockor troligen med allt annat. Vidare får man 0 incitament att amortera på sina skyhöga lån.

En dag kommer dock detta vända, och det verkar kunna bli snart. Centralbankerna börjar minska likviditeten och höja räntorna. Då får man ränta på sparkontot, men framför allt får man en högre ränta på sina lån, (och dessa verkar vara höga i stora delar av världen). Om du helt plötsligt får en förhöjd årskostnad på boendet motsvarande en skaplig vintagerolex, tror jag de flesta kommer prioritera tak över huvudet.

Jag säger inte att priserna ska falla, men nog finns det helt klart hög risk. "risk and return" gäller, och vi har haft hög avkastning på klockor...
 

thomastheswede

Audemars
Tycker detta är superintressant! Personligen är jag nog mest glad om det faller så jag kan köpa fler/finare ur. På lång sikt tror jag, likt konst, designmöbler etc att ovanliga och fina vintage kommer öka i värde. Sedan lär trender komma och gå så det kanske inte är samma ur som nu stigit mkt, som kommer vara framtidens guldkorn.

På kort sikt har jag mest en liten reflektion på det du skrev i trådstarten som orsak till högre priser.
Likviditeten finns där till den försvinner. Centralbanker runt om i världen har ju som ni vet i princip kastat pengar på oss, samt gladeligen lånat ut gratis. Det leder till att man får nollränta på kontot och får söka annan avkastning. Då följer klockor troligen med allt annat. Vidare får man 0 incitament att amortera på sina skyhöga lån.

En dag kommer dock detta vända, och det verkar kunna bli snart. Centralbankerna börjar minska likviditeten och höja räntorna. Då får man ränta på sparkontot, men framför allt får man en högre ränta på sina lån, (och dessa verkar vara höga i stora delar av världen). Om du helt plötsligt får en förhöjd årskostnad på boendet motsvarande en skaplig vintagerolex, tror jag de flesta kommer prioritera tak över huvudet.

Jag säger inte att priserna ska falla, men nog finns det helt klart hög risk. "risk and return" gäller, och vi har haft hög avkastning på klockor...
Håller fullt med. Den dagen bostadslånet kostar dubbelt så mycket per månad som det gör idag (glöm inte att det räcker med att räntan ”bara” går upp 1,5% så är vi där) så kommer en hel del potentiella köpare sluta upp med ”lyxkonsumtion” i form av t.ex. vintageklockor. Min gissning är att dock att en hel del av dessa inte fullt ut köpt klockan som investering utan mer som en present till sig själv när det fanns pengar över.

Tror att de som fortfarande har pengar att spendera i investeringssyfte kommer att ställa ett vintageklockköp mot andra investeringar och att många även fortsatt väljer klockan i hopp om att invetsera i något som man faktiskt dessutom kan njuta av. Borde då innebära att det totalt sett finns FÄRRE som är intresserade av ett objekt vilket borde innebära att prisökningarna lugnar ner sig lite. De bra objekten som det finns få ex av kommer fortsätta vara safe tror jag. Och man måste upp på en viss prisnivå, en Omega för några tusen kommer nog aldrig bli annat än en Omega för några tusen, annars hade den redan kostat mycket mer. (Säger han som har nollkoll på Omega iofs...)
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Kanske lite OT men...

Många hackar ned på Omegor för några tusen...
Jag är glad att de inte kostar mer. Om jag ska vara krass tycker jag att dessa är för billiga. Visst, det finns många (i Sverige - de är dyrare utomlands), men om man jämför med moderna dressade klockor är de både billiga och snygga. Du får ingen ny dressad Omega eller motsvarande för några tusenlappar. Dessutom är de nya inte alla lika snygga ;)

Lägger upp en bild bara för att visa hur prisvärt det är med några tusen för en sådan här sköning :)
IMG_6700.JPG
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Kanske lite OT men...

Många hackar ned på Omegor för några tusen...
Jag är glad att de inte kostar mer. Om jag ska vara krass tycker jag att dessa är för billiga. Visst, det finns många (i Sverige - de är dyrare utomlands), men om man jämför med moderna dressade klockor är de både billiga och snygga. Du får ingen ny dressad Omega eller motsvarande för några tusenlappar. Dessutom är de nya inte alla lika snygga ;)

Lägger upp en bild bara för att visa hur prisvärt det är med några tusen för en sådan här sköning :)
IMG_6700.JPG
Det är inget negativt med Omegor för några tusen, snarare tvärtom. De är roliga klockor för relativt lite pengar. Däremot så är jag tveksam till de ur ett rent investerings perspektiv. Hade vart väldig tråkigt för oss som gillar klockor för klockornas skull (med betoning på vintage) om de inte fanns som ett trevligt instegs alternativ.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Vintagekrisen är nya Quartzkrisen. Alla köper dyra vintage och begagnade klockor, några köper nya smartwatches. Om några år kommer tillverkare inte längre sälja klockor i klasser under highend. Kvar finns bara smartwatches, vintage och highend.

Någon som tror på min teori? :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Vintagekrisen är nya Quartzkrisen. Alla köper dyra vintage och begagnade klockor, några köper nya smartwatches. Om några år kommer tillverkare inte längre sälja klockor i klasser under highend. Kvar finns bara smartwatches, vintage och highend.

Någon som tror på min teori? :)
Vet inte riktigt om du är seriös eller ej men om vi diskuterar moderna dyra klockor, dvs sex- och sjusiffriga belopp, så är dessa idag ofta "billiga" på andrahandsmarknaden. Får man spekulera i varför så kan jag tänka mig att det beror på att de inte är vidare ovanliga, dvs lätta att få tag på om man har pengar, och att de som vill ha dem har tillräckligt mycket pengar för att köpa dem nya isåfall. Att finvintage är dyrt hänger nog ihop med att det är begränsat utbud och att en hyfsad peng i fickan inte nödvändigtvis innebär att man kan få chansen att handla då riktigt bra objekt sällan säljs till vem som helst bortsett från på auktioner där priserna också blir galna.

Jag tror att klockbranschen kan delas in i två delar. De som köper en fin klocka för att de vill ha en fin klocka och de som köper klockor med en potentiell värdeutveckling i sikte. Den första delen är självklart konjukturkänslig och lite bräcklig när konjukturen vänder. Även begpriserna på dessa är känsliga då det är ren och skär lyxkonsumtion. Dyrare objekt som det spekuleras med påverkas mer av trender snarare än av ekonomi såvida inte riktigt, riktigt dåliga saker händer i världen och det mesta kraschar. Om du vill kolla på hur tillverkare resonerar så har de självklart fokus på den första delen iom det är deras affärsidé att kränga nya klockor. Därför tillverkar de och säljer det som den gemene klockköparen vill ha. Dvs en fin klocka. Jag tror dock att fler och fler brands kommer att börja bry sig om sin historia likt Patek alltid gjort. Förmodligen inte Rolex men du ser redan idag hur Omega, AP mfl köper upp fina klockor till sina museum och utställningar för att på så vis stärka sitt brand och bli mer exklusiva. Det bygger också vidare påprisutvecklingen och intresset kring deras äldre modeller.

Edit: Rolex börjar ju också de bry sig lite om sin historia. Om än bara för att kränga nytt men det är intressant att de tex åker runt och visar den ursprungliga deep sean i samband med nylanseringen av den nya seadwellern. De har dock en bit kvar till andra brands som satsar hårdare på heritagedepartement, musuem mm men det är ändå roligt att de inte totalt bortser från sin historia.
 
Senast ändrad:

thomastheswede

Audemars
Kanske lite OT men...

Många hackar ned på Omegor för några tusen...
Jag är glad att de inte kostar mer. Om jag ska vara krass tycker jag att dessa är för billiga. Visst, det finns många (i Sverige - de är dyrare utomlands), men om man jämför med moderna dressade klockor är de både billiga och snygga. Du får ingen ny dressad Omega eller motsvarande för några tusenlappar. Dessutom är de nya inte alla lika snygga ;)

Lägger upp en bild bara för att visa hur prisvärt det är med några tusen för en sådan här sköning :)
IMG_6700.JPG
Kan bara hålla med om att den där är både snygg och prisvärd!
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Lite O.T, men en intressant aspekt, nu när många vill spekulera i Rolex och tjäna storkovan.


The founder was Hans Wilsdorf and Rolex was the work of his life. He owned all the shares.

He wanted it to survive and thrive after his death, but did not have any children to take over, so he found an ingenious solution: he set up a trust, called the Hans Wilsdorf Foundation, and gave the shares to the trust. The main objective of the trust is to perpetuate the company, although it does also have a mandate for some minor charity work in Geneva (helping the blind, watchmaking school, etc).

Its important to note that the Foundation's trustees are not owners or shareholders, they are only custodians, like the board of a nonproft. They decide how to reinvest the profit, hire or fire the Rolex director, and so on. As trustees, they may get a free watch from time to time, but they are not owners and don't benefit financially.

So in a way, Rolex, a globally successful company which generates 4 billion in sales annually, belongs to nobody! Nobody uses this money. How many billions has it hoarded over the years is a mystery as neither the Rolex comapny's or the Hans Wilsdorf Foundation's accounts are public. I guess a good part of the profit is re invested in the company, as there is no shareholder pressure to take profit, and thats why Rolex can invest so much into making perfect watches and building the most amazing factories. The staff are well paid too, and have lots of holidays, there is a 1 percent turnover so they must be pretty happy.

You can find the foundation's statutes on rc.ge.ch, but not the financials, which again, are secret. Overall its an amazing story!!!

So to answer the question, no, Rolex is not a for-profit company, wholly owned by a nonprofit foundation, the mission of which is to perpetuate Rolex.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Lite O.T, men en intressant aspekt, nu när många vill spekulera i Rolex och tjäna storkovan.
Helt annat ämne men det är nog tur att räkenskaperna är gömda för denna ”non-profit”. Rolex drivs extremt kommerssiellt så nog finns det nog alltid en tydlig agenda. :)
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Håller med i sak men tror inte att gruppen som ser sparränta som en investering är samma grupp som vi pratar om, kanske för en del.

Personer (privatpersoner för all del) som investerar brukar väl ta sina investeringar "längre" och till mer avancerade produkter än sparkonton och räntefonder.

Jag delar alltså inte helt uppfattning att nollräntan fått denna effekt. De pengar som ni menar "gått in" i klockköpandet hade kanske ändå investerats/konsumerats, nollränta eller ej.
 
Topp