• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor vs inkomst

Inte alls det kan visa sig vara ett bra köp över tid, men oavsett hur du lägger upp det, kan inte en kapitalvara som omedelbart när du lämnar affären rasar i värde, anses vara en investering. 30-50 år senare, visar det sig kanske att det förhöll sig på det sättet, men det är i mina ögon mer kopplat till tur än direkt skicklighet. Fastighetsaffärer är nästan alltid att betrakta som investeringar och de rasar inte heller i värde direkt efter att du köpt dem, såvida man inte lyckas med konststycket att pricka in decenniets bostadsbubbla eller motsvarande. Jag har hört andra hävda att de även investerat i hemelektronik eller bilar. Kan sällan hålla mig då heller. ;)

Självklart handlar det inte om att köpa en ny Daytona i guld hos AD. Det trodde jag var alldeles uppenbart. Jag tänker mer på att du köper en nyare Sub eller Daytona till rätt pris.
 
Jättefint med wikipedia (där vem som helst kan skriva något) men att säga till en ekonom att det är svenssons dagliga talspråk som definierar ekonomiska begrepp, blir vansinnigt i mina öron. Man är även på Wiki tydlig med att skriva "kan kallas". Dessutom står just de exemplen på wikipedia, som både jag och Carl nämnt. Det står däremot ingenting om kapitalvaror med direkt förväntat värdefall. :)

Nu vet jag att du var för ung för att komma ihåg 80-talet. En vanlig form av investering då var placeringar som inte var förmögenhets eller arvskattepliktiga. Vanligt var köp av antikviteter, konst, vissa fordon etc. Att du med ditt snäva investeringsuniversum inte kan förstå det är en annan fråga..
 
image.jpg
 
Nu vet jag att du var för ung för att komma ihåg 80-talet. En vanlig form av investering då var placeringar som inte var förmögenhets eller arvskattepliktiga. Vanligt var köp av antikviteter, konst, vissa fordon etc. Att du med ditt snäva investeringsuniversum inte kan förstå det är en annan fråga..


Spara din ad-hominemargumentation till något annat tillfälle är du snäll. Min ålder har väldigt lite med denna diskussion att göra. Dessutom tål det att tillfogas, vilket jag missade tidigare, att investeringskalkylering inte endast handlar om förväntad avkastning någonstans mellan tummen och pekfingret, utan att man även redan på förhand sätter upp förväntad räntabilitet (i procent). Om man inte vet hur stor avkastning man förväntas räkna med, kan man inte heller jämföra med andra investeringsalternativ. Och det är just det investeringskalkylering handlar om. Var växer mina pengar mest, och var får jag snabbast avkastning på insatt kapital. :)
 
Tilläggas bör att man även investerade i frimärken och antika aktiebrev. Det mesta som inte försvinner kan anses vara en investering, många av dem är dock dåliga men likförbannat är det investeringar.

Med ditt resonemang jhm så skulle aldrig Contenderinvesteringarna vara investeringar då sannolikheten för att de skulle gå pluss var nära noll..
 
Rätt tröttsam diskussion, och helt meningslös naturligtvis. Folk kommer att avvända det uttryck och språkbruk som passar dem och deras syften bäst. Det är ju ett faktum att folks användning av ett ord definierar dess betydelse i dagligt tal (SAOL uppdateras ständigt och det är vad språkforskare kallar utveckling), att det sedan kan finnas en strikt ekonomisk/teoretisk eller juridisk definition som skiljer sig är ju inget problem, så har det alltid varit och kommer att fortsätta vara.

Kan man inte acceptera att ett yrkes strikta språkbruk eller jargong skiljer sig från gemene mans och dessutom inte kan låta bli att påpeka att någon använder ett ord på fel sätt utifrån ordbokens eller annans definition... ja det finns ord för sånt också.

SAOL är väl likaren för vardagsspråk kan man tycka, där definieras Investering som "placera pengar i sakvärden" en ganska bred definition som täcker både dagligt tal och ekonomers behov på en övergripande nivå.

Note to self: Lägg dig inte i sk pissingcontests mera, det är en på förhand förlorad diskussion.
 
Vad trötta ni är. Säg till de som köpte Rolex/PP strax innan prisökningen för att de trodde ökningen skulle komma att de inte gjorde en investering. När kronan faller som en sten (sossarnas fel) så är det klokt att låsa sina pengar i något som är lättsålt utomlands. Ta en Rolex 5513 exempelvis.

En säker investering om man följer det allmäna politiska läget med räntesänkning efter räntesänkning och fallande krona.
image.jpg
image.jpg

image.jpg
 
Spara din ad-hominemargumentation till något annat tillfälle är du snäll. Min ålder har väldigt lite med denna diskussion att göra. Dessutom tål det att tillfogas, vilket jag missade tidigare, att investeringskalkylering inte endast handlar om förväntad avkastning någonstans mellan tummen och pekfingret, utan att man även redan på förhand sätter upp förväntad räntabilitet (i procent). Om man inte vet hur stor avkastning man förväntas räkna med, kan man inte heller jämföra med andra investeringsalternativ. Och det är just det investeringskalkylering handlar om. Var växer mina pengar mest, och var får jag snabbast avkastning på insatt kapital. :)

Jadu, visst sitter privatpersoner och räknar på sannolika utfall och riskjusterad avkastning när det gäller deras placeringar... Ursäkta men du gör antaganden utifrån en professionell investerares perspektiv och då enkom inom finanssektorn. Visserligen är mycket av detta semantik men jag anser att du har tvärfel och du utgår helt utifrån din egen definition. En definition som säkerligen går hem på en ekonomiskt institution på ett lärosäte men knappast på hur verkligheten ser ut..
 
Vi kan i alla fall vara överens om att den här tråden har kört rejält i diket. Knappt kul längre.

Kört i diket har den knappast, utan nu visar den någon form av intellektuell spänst vilket jag knappast tyckter den gjorde i början. Att den nu börjar tangera Lifestyle är en annan fråga..
 
Har du räknat på hur många timmar av ditt liv som dina klockor kostat dig? Eller hur mycket tidigare du skulle kunnat gå i pension om du istället placerat pengarna på börsen?

Provocerande fråga men jag är uppriktigt nyfiken kring hur andra tänker. I denna tråd har vi allt från studenter till låginkomsttagare som "prioriterar" en klocka för 50K högre än ekonomisk trygghet eller möjligheten att bygga sig en frihet.

Själv har jag svårt att låta bli när jag förälskar mig i en klocka, men jag väger alltid kostnaden mot vad jag behöver ge avkall på. Och jag råkar tjäna bra så inom rimliga gränser behöver jag knappast spara mer än en månad för att köpa det jag vill ha. Hade jag bara haft 1-5000 över varje månad hade jag varit betydligt försiktigare.


Hur vet du om att personerna som köper dessa klockor inte har en ekonomisk trygghet?
 
Helt ärligt så gör de flesta ekonomer ett feltänk, de utgår från att enkom goda investeringar är en investering. Men i investeringsbegreppet finns en förhoppning om vinst och bara för att den är låg eller nära obefintlig så innebär det inte att det inte är en investering. Ett hävstånscertifikat skulle tex aldrig kunna vara en investering då sannolikheten efter att alla aktörer tagit sin del är nära noll för avkastning. Lik förbannat anses detta vara en investering för att det finns en möjlighet för avkastning. Att då köpa en klocka som historiskt alltid ökat i värde kan ju knappast anses vara en dummare investering.
 
Vad trötta ni är. Säg till de som köpte Rolex/PP strax innan prisökningen för att de trodde ökningen skulle komma att de inte gjorde en investering. När kronan faller som en sten (sossarnas fel) så är det klokt att låsa sina pengar i något som är lättsålt utomlands. Ta en Rolex 5513 exempelvis.

En säker investering om man följer det allmäna politiska läget med räntesänkning efter räntesänkning och fallande krona.
image.jpg
image.jpg

image.jpg


Dock är det lite vanskligt det där, för den uppgång vi ser där är ju kopplad till valutan USD. Så det är mer som en investering i USD/amerikansk ekonomi istället för svensk. Så det är ju mer kopplat till positiva valutaeffekter. En bättre investering då hade kanske varit att köpa aktier på amerikanska börsen eller investera i någon typ av lågrisk hedgefond med amerikanska räntebärande värdepapper. Dock kan man ju inte bära en sån på armen, men fördelen är ju att man kanske inte blandar in för mycket känslor när man väl ska avyttra tillgången :)
 
Dock är det lite vanskligt det där, för den uppgång vi ser där är ju kopplad till valutan USD. Så det är mer som en investering i USD/amerikansk ekonomi istället för svensk. Så det är ju mer kopplat till positiva valutaeffekter. En bättre investering då hade kanske varit att köpa aktier på amerikanska börsen eller investera i någon typ av lågrisk hedgefond med amerikanska räntebärande värdepapper. Dock kan man ju inte bära en sån på armen, men fördelen är ju att man kanske inte blandar in för mycket känslor när man väl ska avyttra tillgången :)

Så att köpa valuta kan inte vara en investering?
 
Just nu så låter jag placera i statsskuldväxlar samt kommuncertifikat till negativ ränta. Är det en investering?
 
Dock är det lite vanskligt det där, för den uppgång vi ser där är ju kopplad till valutan USD. Så det är mer som en investering i USD/amerikansk ekonomi istället för svensk. Så det är ju mer kopplat till positiva valutaeffekter. En bättre investering då hade kanske varit att köpa aktier på amerikanska börsen eller investera i någon typ av lågrisk hedgefond med amerikanska räntebärande värdepapper. Dock kan man ju inte bära en sån på armen, men fördelen är ju att man kanske inte blandar in för mycket känslor när man väl ska avyttra tillgången :)
Pundet har ju också blivit svindyrt och även yen har gått upp. Med andra ord spelar det inte så stor roll vad man köpte för ett år sedan så länge klockan minst behåller sitt värde. Lägg till prisökningar på vissa klockmärken så får du en dubbelt positiv effekt.

Frågan var om klockor kan vara en investering, inte om det är den bästa investeringen. Ett intresse som bär sig självt ekonomiskt är väl ett kanonintresse? Ser som sagt inte mitt intresse som en investering men det tar inte bort det faktum att andra gör det.
 
Just nu så låter jag placera i statsskuldväxlar samt kommuncertifikat till negativ ränta. Är det en investering?

Om man nu mår bra av att köpa kläder och dricka öl så är det en investering i sig själv enligt min mening. Man lever bara en gång och det gäller att ta vara på den gången. Det är inget kul att vara rikast på kyrkogården.
 
Lärde mig min läxa efter att ha investerat i hockey kort när jag var liten. Är samma lika för klockor! När kriget kommer så är det bara ädelmetallvärdet som kommer betyda något. Märket kommer betyda nada.
 
Just nu så låter jag placera i statsskuldväxlar samt kommuncertifikat till negativ ränta. Är det en investering?

Det har du knappast gjort för egna pengar, låter med som en förvaltare på ett livbolag, kassaplacering för större företag eller någon som skall täcka upp för framtida pensionsskulder
 
Det har du knappast gjort för egna pengar, låter med som en förvaltare på ett livbolag, kassaplacering för större företag eller någon som skall täcka upp för framtida pensionsskulder
Du är absolut på rätt väg. Men det är väl en investering fast med negativ yield.

Sakbolag förresten. Använder det för skuldtäckning av försäkringstekniska avsättningar.
 
Tillbaka
Topp