• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor vs inkomst

Jag har tillräckligt hög inkomst för att kunna unna mig en spa-helg som investering i min hälsa.

Dock var champagnen på nämna spa godare än beräknat, så tror att investeringen ur ett hälsoperspektiv var negativ.

(Mår sådär nu, känner dock att denna tråd lyfte mig lite)
 
Testa att göra en tråd som involverar folks privatekonomi, årsinkomst, politiska åskådning och syn på Sveriges integrationspolitik.
100++ sidor inom 24 timmar. :woot:

Den sista punkten kan nog bli lite krystat att försöka få relaterad till klockor. Men lyckas du komma på ett ämne för en tråd med alla utan att skrika troll över det så ska du se att du får rätt i 100+ sidor inom ett dygn. :rolleyes:
 
Inception tråden nr 1! De skapas hela tiden en tråd i tråden i tråden i tråden hehe. Den som kan ta den här tråden tillbaka till att handla om klockor har gjort ett jävla jobb :) kul att följa oavsett.
 
Det här blev den allra bästa tråden på länge, särskilt Spencers länkar är mums-mums för mig.

Själv är jag född med en liten silversked i munnen och min 97-åriga mamma curlar fortfarande för mig med goda råd. Efter att ha haft besök av tjuvar i huset har vi inget värdefullt hemma. Så min lilla klocksamling har inget större ekonomiskt värde, men jag glädjer mig varje dag åt att umgås med mina små vänner. Fantastiskt att det går att köpa så fint designade klockor till så låg kostnad. Att tillverka en Rolex för kanske 70k känns inte svårt, när man kan köpa Seikos och Citizens fina klockor för ett par tusenlappar. Å andra sidan är ju Rolex den optimala klockan totalt sett.
 
Du lever kvar i den gamla sanningen om att behåll en aktie i 10 år så står den alltid på plus.. Tyvärr så blev det ju inte så med de stora folkaktierna Ericsson och Nokia.. För att det skall vara en investering så behöver du inte ha varken fem eller tioårsplan, bara en förhoppning om att du skall gå plus. Helt ärligt så är det en jäkla massa medlemmar här som använder klockor som investeringar och går duktigt plus. Enkelt för dig att kolla, sålla på sälj så får du se. Knappast dessa herrar är amatörer som köper på vinst och förlust..


Nja, det är ju det jag inte gör, jag förespråkar ju en mer aktiv portfölj, därför tror jag att klockor kan vara svårt i en sån portfölj.
 
Kan ingen rädda min ära som spågubbe och tycka till om det var rätt att Pluto degraderades till dvärgplanet i Kuiperbältet?

Skämt åsido. Spretig tråd, men många intressanta inlägg och diskussioner, trots tidvis lite väl mycket semantik. Något som mest bara roar de som diskuterar. Frågan om vilka klockor som kan bli goda investeringar verkar dock inte ha tagit fart i någon tråd där det har försökts tidigare. Kanske för att det är omöjligt att veta före? Kanske något som aktierådgivare också borde tänka lite mer på?

Hur var det Bertrand Russel sa? "Problemet med denna värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel."

Men jag är inte säker.
 
Fundera på hur mycket pengar en "normal" tonåring lägger på skräp under sin uppväxt. Nu pratar jag inte om någon från problemförhållanden, det är väl ganska självklart att de har det svårare att uppnå denna lyxkonsumtion vi här ägnar oss åt, att det krävs ännu mer jobb från dem än vad det gör från oss priviligerade. Ja, jag är priviligerad, men poängen kvarstår att det FÖRMODLIGEN inte är några stora problem att samla ihop pengar till i alla fall en fin klocka för de flesta. En del sommarjobbande, knega lite övertid på vanliga jobbet här och där om man nu jobbar heltid, samt att vara sparsam och tänka över sina inköp samt att prioritera. Kanske inte köpa den där kavajen om du inte är säker på att du kommer använda den, kanske inte hänga med ut på krogen varenda helg och blåsa någon tusenlapp eller vad det nu kan vara. Kanske inte dra på den där grabbresan till Rhodos.

Min poäng är absolut inte att spotta någon i ansiktet, det var mer ett statement för att hålla med TS om att möjligheterna finns där för väldigt många idag, då vi har det ganska så gott ställt i det här landet.
Mycket bra och sund synpunkt! :)
 
Jag känner också att ett tack är tillräckligt, men på nåt sätt så finns de nåt i deras ögon som säger att - de är nåt fuffens här!
att lägga 80-100k på en Thailand-Australien resa några månader behöver aldrig förklaras.


Så sant, pengar som läggs på resor och "upplevelser" behöver aldrig förklaras utan möts unisont av ett "Åååh gud vad härligt" oavsett kostnad. Något jag själv alltid drar upp som exempel när någon i min omgivning får dåndimpen när min klocka inte visar sig vara den billigaste från Casio.
Och då sportar jag ändå "bara" klockor i klassen 10-20k för närvarande.

Vill bara flika in att jag inte tycker att dyra resor, precis som klockor, är något som ska behöva förklaras heller.
 
Att dyra klockor (eller andra exklusiva märkesprodukter) är anmärkningsvärda hos gemene man är väl stor del av lockelsen? Jag kan annars faktiskt förstå att folk är ifrågasättande till personer som har lån på möbler,tv, dator och bil som går runt med en Rolex på handleden. Har noterat att jag inte längre behöver "försvara" min lyxkonsumtion av kläder, skor, väskor, osv... sedan jag bevisat att jag har en sund och stabil ekonomisk bas.
 
Så sant, pengar som läggs på resor och "upplevelser" behöver aldrig förklaras utan möts unisont av ett "Åååh gud vad härligt" oavsett kostnad. Något jag själv alltid drar upp som exempel när någon i min omgivning får dåndimpen när min klocka inte visar sig vara den billigaste från Casio.
Och då sportar jag ändå "bara" klockor i klassen 10-20k för närvarande.

Vill bara flika in att jag inte tycker att dyra resor, precis som klockor, är något som ska behöva förklaras heller.


Skillnaden är att klockan går att ta på, och den har du där, framför näsan på de som har synpunkter. Resan kan de bara föreställa sig, om de nu inte råkat vara på precis samma ställe själva. Blir nog mer abstrakt för en del, och alla har nog dålig koll på hur mycket resor kostar. :)
 
Jag kan annars faktiskt förstå att folk är ifrågasättande till personer som har lån på möbler,tv, dator och bil som går runt med en Rolex på handleden.


Nu vet jag inte om den just den här meningen var ett svar på det jag skrev eller ett allmänt inlägg i tråden.
Att vara ifrågasättande till lånad konsumtionen, vare sig det är klockor eller resor, är ju en sak.
Det jag pratar om är personer (i mitt fall kollegor som vet vad jag tjänar) som nästan blir upprörda över en klocka för över 10k för att stunden senare glädjas åt en annans kollega tvåveckors och minst dubbelt så dyra utlandsvistelse.
 
Nu vet jag inte om den just den här meningen var ett svar på det jag skrev eller ett allmänt inlägg i tråden.
Att vara ifrågasättande till lånad konsumtionen, vare sig det är klockor eller resor, är ju en sak.
Det jag pratar om är personer (i mitt fall kollegor som vet vad jag tjänar) som nästan blir upprörda över en klocka för över 10k för att stunden senare glädjas åt en annans kollega tvåveckors och minst dubbelt så dyra utlandsvistelse.
Mest märkliga kollegor. Ingen intresserad på mitt jobb men de bryr sig inte nämnvärt då många har ny bil/bilar, dyra hus och båt
 
Jag kan bidra med en anekdot. Efter att jag köpte min första klocka (Rolex 16234) år 1994, levde jag på nudlar i 1.5 månader eftersom jag betalade den med min första utbetalning från CSN.


Sådant är ju självvalt, men skulle du fråga mig, så tycker jag att man börjar i fel ände om man måste äta nudlar för att köpa en klocka. Skulle jag råda någon, skulle jag föreslå dem att köpa sin första Rolex när de kan äta oxfilé varje dag, till frukost, lunch och middag. :)
 
Sådant är ju självvalt, men skulle du fråga mig, så tycker jag att man börjar i fel ände om man måste äta nudlar för att köpa en klocka. Skulle jag råda någon, skulle jag föreslå dem att köpa sin första Rolex när de kan äta oxfilé varje dag, till frukost, lunch och middag. :)

Varför?
 


Varför? Ja det kan det finnas många skäl till. Ett av dem kan vara att var och en bör ha en stadig buffert, som kan komma till pass om det blir sämre tider, bil går sönder, hus blir vattenskadat eller vad som helst. Dessutom är det just lyxkonsumtion vi pratar om.

Måste man försaka något så basalt som att äta och leva normalt för att köpa något så onödigt som en armbandsklocka, ja då är min uppfattning att man på något sätt lever långt över sin förmåga.

I en annan del av världen definierar en annan person lyx som möjligheten att ha tillgång till rent vatten varje dag.

Bakgrund och förutsättningar påverkar hur vi ser på olika saker. Detta är min uppfattning. :)
 
Jag vill även förtydliga att tanken med mitt inlägg inte var att döma någon. Detta är bara mitt perspektiv. :)
Ok tack för det :) ja, med facit i hand så var det väl inte så smart.. Men det rivstartade iallafall mitt klockintresse, det gjorde det ! Men jag rekommenderar det inte till andra.
 
Kul diskussion här!

Jag kan ta min situation.

Jag tjänar bra för att vara 23 åring, men inte bra för det jobbet jag gör men det är irrelevant.
Jag är bostadslös (nej, jag bor inte hos pappa eller mamma). Mina utgifter är som följer:
330:-/månad för uppställningsplats av bil
500/år (42:-/månad) för uppställningsplats av en annan bil
Spotify 99:-/månad
Playstation plus 99:-/månad (tror jag).

Det är min fasta utgift.
Jag reser utomlands och jobbar 300+ dagar om året. Något jag ska försöka minska nu när jag mot alla odds fått till en flickvän i Sverige.
Jag är som sagt, bostadslös, när jag är i Sverige så sover jag antingen på en polares soffa eller på en madrass i min fars vardagsrum.
Har sålt det mesta jag äger förutom mina två bilar. Ena bilen tänker jag aldrig sälja och den andra har jag inte tid att sälja (se mina arbetsdagar utomlands).
I övrigt, några kartonger på min fars vind med tillhörigheter som är mest gamla gosedjur.

Sedan till klockorna.
Varför köper jag klockor? Till att börja med, så är mitt mål med min nuvarande situation att jag ska ha råd med mitt framtida hus. Och nej, ett lån från banken som är på 10 gånger mer pengar än vad jag har är i tillgångar kallar inte jag för "mitt" hus. Så det är bara att spara!
Jo, det är mycket tråkigt att bara resa och jobba. Jag vill ha en hobby. Något att läsa på sig om, något att fördjupa sig i och kan säljas när det är dags för mitt hus.
Självklart så är det då mycket dumt att lägga pengarna på ny motor till min bil. Så varför inte klockor?
Köper jag en Rolex för 40 papp, ja då får jag (förhoppningsvis) 40 papp när jag säljer den. Visst, jag kunde ha tjänat på att lägga dom pengarna på börsen. Jag kunde också ha förlorat. Skitsamma, nu har jag min hobby med klockor.
Och när jag har sparat ihop tillräckligt pengar inkluderat värdet av klockorna, så säljer jag väl dom och köper mitt hus.

Det är mycket prat om att klockorna är investeringar och ja, det är dom.
Men jag försöker bara se dom som en hobby som besitter samma värde som inköpspris (om man inte köper en splitter ny guldklocka såklart).


Angående bil så har jag min hobby bil. Men som vardagsbil så går det bra med en gammal pundar-Saab 9000. Jag behöver inte en splitt ny Volvo V70, och jag kommer aldrig någonsin köpa en ny bil. Minst 10 år gammal ska bilen vara innan jag köper den.
Jag tyckte att min Lincoln från 1995 var en nästan ny bil, och det tycker jag fortfarande trots att den är 20 år gammal.
Jag har inte hög levnads standard. Jag behöver inte modernt kök i mitt hus. Går bra med vitt 80-tals kök. Det går bra med vitt badrum och vanlig dusch, jag behöver inte kaklat golv och insänkt badkar.


Angående klockor så finns det en guld Rolex i samlingen och en GMT i two tone.
Funderar på att utöka med en till Rolex. Jag vill verkligen ta steget till AP RO 15300, jag känner samtidigt att jag inte har råd. Även fast jag får tillbaka mycket av pengarna när jag ändå säljer den sen när det är dags för hus. Har ni förslag?
Står mellan begagnad AP RO 15300 och ny Rolex 116610LV (i detta fall så vinner nog AP'n ur rent investerings perspektiv).
 
Jag kan bidra med en anekdot. Efter att jag köpte min första klocka (Rolex 16234) år 1994, levde jag på nudlar i 1.5 månader eftersom jag betalade den med min första utbetalning från CSN.
:) Lite oansvarigt skulle jag nog tyckt just då. Så här i efterhand kan det kanske ha varit ett sätt att lära sig konsekvenser av konsumtion - man upp-prioriterar lite här och får ner-prioritera lite där. Det viktiga är väl att det beteendet, att pengar avsedda för viktiga levnadskostnader tas för lyxkonsumtion innan levnadskostnaderna har betalats, har avtagit.
 
Tillbaka
Topp