• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockornas status i det verkliga livet?

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har haft klockor från 800 kr till ett par hundra tusen. Dem jag fått beröm för är de billigare, runt tusenlappen. Kanske lättare för folk att relatera till, vad vet jag.

Denna fick jag mycket uppmärksamhet och frågor om..

bn0150_web.jpg
Så är det. Den klocka jag fått mest komplimanger för har inte varit någon Rolex, Omega, Tag, Tudor osv, utan denna:

IMG_9118.jpg
 

Fred

Breitling
Arbetar som Pre sales i IT branchen. Har väldigt sällan fått kommentarer om vad jag har på armen. Men när jag är på kundmöten på statliga myndigheter eller i brancher där det inte är så dressat brukar jag välja bort Rolex. Särskilt när min kollega följer med, han har skaffat sig en inte särskilt diskret guld sub. Så om vi båda kommer med var sin Rolex känns det lite fjantigt.
Något jag brukar få kommentarer om är mina skor, premiumskor i läder lägger vanligtvis kvinnor märke till.
 

Gabriel90

Panerai
Hos oss har vi en par klockintresserade.. Vissa av kollegorna bär Rolex och Omega, så ibland har vi lite klocksnack om varandras klockor.
VD:n går runt med en aXcent klocka från Ur&Penn däremot:facepalm:
 

Torulf

Cartier
Arbetar som IT-konsult på det högst ansedda bolaget i ett bondigare län. Har bara sett smartklockor eller "guld" och "diamant" klockor från ur&penn. Inte ens ägaren som kör en nyare Porsche har en riktig klocka. Aldrig heller fått någon kommentar på mina klockor och har haft många olika. Är man enbart ute efter status är en bra klocka helt enkelt värdelöst i mina trakter.
 

CCB

Cartier
2-Faktor
Dom flesta man känner förutom en del av mina närmsta polare tycker att en klocka som kostar mer än 5000 kronor är svindyrt och över 10 000 helt sjukt typ. :)
Samma här, mina vänner fattar inte ens hur man kan lägga 3000kr på en klocka.

Satt i en diskussion med min flickvän och ett kompispar som sa hur skamligt det var att ena tjejens chef kunde lägga 50k på en klocka. Min flickvän bara kollade på mig, log och sa "Ja, det är tammefan inte friska människor som köper en klocka för de summorna". #trycktstämning

OnT: Jag upplever ingen skillnad i vardagslivet, har dock bara en SM300 och ett gäng vintage och ingen random människa har någonsin kommenterat mina klockor vilket jag tycker är skönt. Mitt klockintresse får gärna flyga under radarn. Har jag en fin klocka så är det för min egen del.
 

osverigeo

Panerai
2-Faktor
Det här med att inte uppskatta andras intressen och kritisera folk med fina klockor verkar vara lite typiskt svenskt. Kasta pengar på dyra golfklubbor och sommarbilar eller andra påhitt verkar vara fullt legalt. Har du en finare klocka så försöker man tydligen vara lite finare än andra. Att vi som har lite dyrare klockor en andra har ett intresse och gillar det verkar man inte förstå. Alla har ju hört att vi lever på 2000talet klocka finns på mobilen, skulle aldrig kasta.... istället för "schysst klocka du har" likväl som fin bil du införskaffat.
Prova att åka omkring i en valfri Ferarri och se ifall du får positiva eller negativa reaktioner i Sverige ;)
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Satt i en diskussion med min flickvän och ett kompispar som sa hur skamligt det var att ena tjejens chef kunde lägga 50k på en klocka. Min flickvän bara kollade på mig, log och sa "Ja, det är tammefan inte friska människor som köper en klocka för de summorna". #trycktstämning
Vad blev ditt svar? Något sarkastiskt medan du höjde handleden? :D
 

CCB

Cartier
2-Faktor
Vad blev ditt svar? Något sarkastiskt medan du höjde handleden? :D
Killen i gänget vet ju vam man har på armen, men jag höll ganska låg profil och svarade någor mer att alla har vi olika intressen. Skulle just de fråga vad min klocka kostar så svarar jag bara att den listar runt 4-5000 ny, sedan specar jag inte direkt vilken valuta som menas. ;)
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Dom flesta man känner förutom en del av mina närmsta polare tycker att en klocka som kostar mer än 5000 kronor är svindyrt och över 10 000 helt sjukt typ. :)
Normalt. Bara att inse att det är vi som avviker från normen...
Killen i gänget vet ju vam man har på armen, men jag höll ganska låg profil och svarade någor mer att alla har vi olika intressen. Skulle just de fråga vad min klocka kostar så svarar jag bara att den listar runt 4-5000 ny, sedan specar jag inte direkt vilken valuta som menas. ;)
Om man lär sig skillnaden på kostnad och utgift blir det faktiskt rätt så roligt att svara på dessa frågor.:)
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Killen i gänget vet ju vam man har på armen, men jag höll ganska låg profil och svarade någor mer att alla har vi olika intressen. Skulle just de fråga vad min klocka kostar så svarar jag bara att den listar runt 4-5000 ny, sedan specar jag inte direkt vilken valuta som menas. ;)
Fast varför himla med kostnaden? Lägg fram det som att det är en självklar sak och att det är vad man får lägga för en riktig klocka. :D
 

sveol

Cartier
Som någon tidigare sa, får mer komplimanger gällande välputsade handsydda skodon än vad man har på handleden. Iofs så arbetar jag som konsult och har diskreta armbandsur. Arbetar i Sthlm och en det är blandad pott på kontoret. Antingen Rolex eller dw/iwatch eller vad den heter. En kille kom med en AP, vi är nu polare. Senaste diskussionen vi hade rörde Seiko Samurai som båda vill ha ;)

P.s Blev tvungen att köpa en Samurai ;)

Ol7DBLS.jpg
 

lofgreno

Audemars
Normalt. Bara att inse att det är vi som avviker från normen...

Om man lär sig skillnaden på kostnad och utgift blir det faktiskt rätt så roligt att svara på dessa frågor.:)
Hehe ja det är ju sant. Bara undrar hur folk ska reagera om man nån gång köper en Rolex för kanske 50-60k eller mer... ☺
 

lofgreno

Audemars
Samma här, mina vänner fattar inte ens hur man kan lägga 3000kr på en klocka.

Satt i en diskussion med min flickvän och ett kompispar som sa hur skamligt det var att ena tjejens chef kunde lägga 50k på en klocka. Min flickvän bara kollade på mig, log och sa "Ja, det är tammefan inte friska människor som köper en klocka för de summorna". #trycktstämning

OnT: Jag upplever ingen skillnad i vardagslivet, har dock bara en SM300 och ett gäng vintage och ingen random människa har någonsin kommenterat mina klockor vilket jag tycker är skönt. Mitt klockintresse får gärna flyga under radarn. Har jag en fin klocka så är det för min egen del.
Kan förstå om man tycker det är mkt pengar. Men skamligt? Vad är grejen med det?
Tycker iofs en DW är lite skamligt... ☺
 

CCB

Cartier
2-Faktor
Fast varför himla med kostnaden? Lägg fram det som att det är en självklar sak och att det är vad man får lägga för en riktig klocka. :D
Ja, normalt sett har jag inga problem med att vara ärlig, men i detta fall var det ett par, barndomsvänner, med en nettoinkomst på 16k och vänstervärderingar. Så det var snarare en anpassning till sällskapet. ;)
Kan förstå om man tycker det är mkt pengar. Men skamligt? Vad är grejen med det?
Tycker iofs en DW är lite skamligt... ☺
Håller med dig till fullo. Men vissa personer går inte att diskutera ekonomi med :facepalm:. Men för att referera till topic så upplever jag att DW har en högre status bland många i samhället (speciellt yngre), även om det är rent skräp. Bör tillägga att jag aldrig ägt en DW men jag har bytt batterier på ett tiotal och de har ett pinsamt innanmäte med ett yttre som doftar kinakvalitet. :hungover:
 

lofgreno

Audemars
Ja, normalt sett har jag inga problem med att vara ärlig, men i detta fall var det ett par, barndomsvänner, med en nettoinkomst på 16k och vänstervärderingar. Så det var snarare en anpassning till sällskapet. ;)

Håller med dig till fullo. Men vissa personer går inte att diskutera ekonomi med :facepalm:. Men för att referera till topic så upplever jag att DW har en högre status bland många i samhället (speciellt yngre), även om det är rent skräp. Bör tillägga att jag aldrig ägt en DW men jag har bytt batterier på ett tiotal och de har ett pinsamt innanmäte med ett yttre som doftar kinakvalitet. :hungover:
Näe så är det. Får erkänna att jag kan bli besviken på en person som fö är välklädd och sen har en DW på sig. Kanske är lite löjligt men det är ju lite som du säger. Det fullkomligt osar kinakvalitet!
 
  • Like
Reactions: CCB

Wez

Breitling
Inte många som reagerar, oberoende av ifall man har Rolex eller vintage på handleden. Är väl dem mer ikoniska modellerna som väcker reaktion tänker jag, typ Datejust i guld/stål, Submariner och speedmaster, Daytona osv. Många reaktioner enbart då det är gulguld med i bilden. Kronografer och röriga urtavlor har jag också märkt att folk älskar, desto blaffigare desto bättre! ;)
 

CCB

Cartier
2-Faktor
Näe så är det. Får erkänna att jag kan bli besviken på en person som fö är välklädd och sen har en DW på sig. Kanske är lite löjligt men det är ju lite som du säger. Det fullkomligt osar kinakvalitet!
Håller helt med. Till bekanta jag möter som har en DW brukar jag rekommendera en Nomos. Visar man lite bilder på urverken så blir de flesta fascinerade. Man får liksom så ett frö i hjärnan på folk för att sedan se dem gå ner sig i träsket. :D

Nomos-Orion-38-10.jpg
 

lofgreno

Audemars
Håller helt med. Till bekanta jag möter som har en DW brukar jag rekommendera en Nomos. Visar man lite bilder på urverken så blir de flesta fascinerade. Man får liksom så ett frö i hjärnan på folk för att sedan se dem gå ner sig i träsket. :D

Nomos-Orion-38-10.jpg
Fina. Men blir det inte lite väl stort hopp i prisklass på en Nomos? ☺
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Fina. Men blir det inte lite väl stort hopp i prisklass på en Nomos? ☺
Jag vet inte det. Många av mina bekanta med DW har bra jobb och har det bra ställt. Överraskande många är modeintresserade med välskäddade kläder. Begränsningen är mer att de inte vet vad som finns där ute, branschen och varumärkena har inte aktiverat deras intresse på samma sätt som klädmärkena & DW har. Ska vi vara kritiska mot varumärkena vi själva tycker så mycket om kan vi konstatera att de är rätt kassa på nyrekrytering av konsumenter på mature markets. Där har de sin nisch och är rätt mätta. Själv tycker jag det är väldigt konstigt.
Min kollega E är en resursstark man i 30-årsåldern som inte har något emot att lägga ett par lappar på krogen och är väldigt mån om hur han ser ut. Att han inte har ett schysst armbandsur är ett underkännande av aktörerna som säljer schyssta armbandsur.

TL;DR: Jag jobbar retail och konstaterar att folk med DW på armen står i kö för att lägga 13 lax för en iPhone X. Det är säljande parts misslyckande att de har DW och inte Longines, Tissot, Certina, Omega, Nomos, Rolex, TAG, Breitling eller motsvarande massmarknadsmärke på armen.
 

CCB

Cartier
2-Faktor
Fina. Men blir det inte lite väl stort hopp i prisklass på en Nomos? ☺
Man måste ju ge folk något att drömma om ;). Jag tror även att människor i allmänhet är dåliga på att spara till något de vill ha, då är det enklare att vända sig till Gant, DW, Hugo Boss och andra modeklockor som faktiskt är billiga och är accepterade bland gemene man.

När jag talar om klockor med bekanta så belyser jag gärna att en klocka är ett smycke som ska ha ett personligt värde, något man underhåller och vårdar likt man gjorde förr. Då är det av större intresse att ha en klocka som man personligen gillar/trivs med och inte nödvändigtvis måste vara för att flasha på stan. Men där finns det självklart olika åsikter :)
 

lofgreno

Audemars
Jag vet inte det. Många av mina bekanta med DW har bra jobb och har det bra ställt. Överraskande många är modeintresserade med välskäddade kläder. Begränsningen är mer att de inte vet vad som finns där ute, branschen och varumärkena har inte aktiverat deras intresse på samma sätt som klädmärkena & DW har. Ska vi vara kritiska mot varumärkena vi själva tycker så mycket om kan vi konstatera att de är rätt kassa på nyrekrytering av konsumenter på mature markets. Där har de sin nisch och är rätt mätta. Själv tycker jag det är väldigt konstigt.
Min kollega E är en resursstark man i 30-årsåldern som inte har något emot att lägga ett par lappar på krogen och är väldigt mån om hur han ser ut. Att han inte har ett schysst armbandsur är ett underkännande av aktörerna som säljer schyssta armbandsur.

TL;DR: Jag jobbar retail och konstaterar att folk med DW på armen står i kö för att lägga 13 lax för en iPhone X. Det är säljande parts misslyckande att de har DW och inte Longines, Tissot, Certina, Omega, Nomos, Rolex, TAG, Breitling eller motsvarande massmarknadsmärke på armen.
Ja det är ju ytterst märkligt. En telefon som har en livslängd på max 2 år, en klocka kan man ha i årtionden. Visst, kan man väl med en DW också. Men det är nog som du säger. Klocktillverkarna har lite att jobba på...
 

lofgreno

Audemars
Man måste ju ge folk något att drömma om ;). Jag tror även att människor i allmänhet är dåliga på att spara till något de vill ha, då är det enklare att vända sig till Gant, DW, Hugo Boss och andra modeklockor som faktiskt är billiga och är accepterade bland gemene man.

När jag talar om klockor med bekanta så belyser jag gärna att en klocka är ett smycke som ska ha ett personligt värde, något man underhåller och vårdar likt man gjorde förr. Då är det av större intresse att ha en klocka som man personligen gillar/trivs med och inte nödvändigtvis måste vara för att flasha på stan. Men där finns det självklart olika åsikter :)
Jag gillar ju också delen att man har nånting som INTE går på batteri. Som ska bytas ut eller en smartwatch som måste laddas varje kväll. Är ju redan så mycket annat sånt så en mekaniskt klocka är ju kanon! (Visst man måste ju serva en automatare men det kan man ju ta...)
 

Rymdkatten

Panerai
2-Faktor
Jag gillar ju också delen att man har nånting som INTE går på batteri. Som ska bytas ut eller en smartwatch som måste laddas varje kväll. Är ju redan så mycket annat sånt så en mekaniskt klocka är ju kanon! (Visst man måste ju serva en automatare men det kan man ju ta...)

Gav min far en auto för ett tag sedan och han klagar på att den inte håller tiden lika bra som hans gamla quartz som han hade i 15 år. Han tycker dock det är fränt att den drar upp sig själv och att han kan titta på urverket på baksidan genom glaset. Har lovat att justera den när vi träffas nästa gång dock.
 
Topp