• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockornas status i det verkliga livet?

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Ytterst få som bryr sig. Och om de gör det så säger de inget. Min ek chef och jag delar dock i viss mån intresset. Han har köpt en Speedy och en 3717 av mig. Min PA har köpt en Victorinox av mig. Resten har inte en susning :D
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Jobbar i ett litet slutet sällskap där mitt klocknördande inte gått obemärkt. Får ofta kommentarer och frågor. Vanligt folk på stan, aldrig.
 

Kai

Rolex
Ytterst få lägger märke till det. Min förra ekonomichef hade en Rolex Explorer I och var intresserad. Märkte direkt om jag hade något nytt på armen. Men han slutade och jag blev ekonomichef. Min VD verkar inte ens använda klocka, andra högre chefer antingen kör utan klocka, eller en Certina eller Gant på sin höjd. Känns som klockintresse är rätt så ovanligt överlag.
 

Zingo

Rolex
Ganska vanligt att folk kommenterar klockan. Har även lurat in ett antal kollegor och vänner i träsket (och räddat de från SMP steget ;)). Även ganska många vänner som kör sub (som de har köpt för utseende och status då det är den kändast modellen och ofta den enda modellen de känner till). För mig en klockan en intressant associar som är en del av helheten.
 

papabear

Panerai
2-Faktor
Just ja, bilen parkerar jag långt ifrån kundens kontor. Rollen ligger hemma. Jante någon? ;}

Lite trist att det ska behöva vara så men jag förstår dig.

Åter till topic. För min del spelar det ingen roll vilken klocka man har på sig, det är i princip aldrig någon som säger något. Hade terroristklockan på mig för några år sen då fick jag en kommentar om att jag var "retro" men som sagt aldrig några kommentarer annars.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Tror att ska man söka någon form av uppskattning över sin klocksamling ska den nog inte sökas i den profana världen utan mer hos likasinnade. Ett KS Gtg och man vet var man står bland entusiaster. Lätt dock att få ökad aptit på fler klockor...:)
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Tror att ska man söka någon form av uppskattning över sin klocksamling ska den nog inte sökas i den profana världen utan mer hos likasinnade. Ett KS Gtg och man vet var man står bland entusiaster. Lätt dock att få ökad aptit på fler klockor...:)
Tror jag med. Som med alla mer eller mindre obskyra intressen. S/M, frimärkssamling, andra världskrigsuniformer et cetera. (OBS alla dessa är jag inte intresserad av)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Bara två av de tre? :D

Lite obehagligt om dessa två intressen utövas i kombination..
Vadå? Fungerar utmärkt.

96182574.jpg
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Jobbar i telekombranschen och har förmånen att få vara på en arbetsplats där intresset lätt är över medel och klockor diskuteras flitigt. Riktigt trevligt faktiskt.
 

Facegravy

Panerai
2-Faktor
I min vardag är det ingen som bryr sig eller uppmärksammar det. Jobbar inom industrimontage. Snarare att de tycker jag är knäpp när man snackar om dem.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag skulle gilla att snacka lite klockor med folk, så jag visar gärna klockan lite extra. Nu har jag inga värstingur, men några som ser annorlunda ut.
Har dock aldrig fått en kommentar av någon. Aldrig. Sen om man kommer in på ämnet klockor så undrar de flesta vad man har på sig och varför (och vad de kostar), men det är en annan diskussion


Det här inlägget var nog fan rätt poänglöst i sammanhanget. Ursäkta.
 

Muppen

Breitling
Visst finns det folk som har klockor, men det är i stort sett endast märkesklockor och någon Citizen här och där. Mina polare tycker nästan jag är konstig för att jag börjar att bli mer och mer intresserad av klockor. Jag går tredje året på gymnasiet.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Jag tycker att det är ganska skönt att inte pöbeln försöker intressera sig och ställa frågor. Förra veckan fick jag försöka förklara varför man "kan vara intresserad av en klocka med kugghjul när de inte är exakta". Sånt blir ganska tröttsamt i längden.
 

sjobbe

Cartier
Jobbar som lärare på en mångkulturell skola i södra Sverige. Det är oerhört sällan någon kollega bryr sig överhuvudtaget, det har bara hänt en gång på en AW när alla började prata klockor.

Vad som däremot är kul (och stundtals mindre kul) är att eleverna är helt galet medvetna, men då endast pojkarna :D. Har fått kommentarer eller frågor på varenda klocka jag har och har vid flera tillfällen stått och diskuterat både klockor och kläder med elever. Kan tillägga att detta är på högstadiet.
 

Måberg

Panerai
Butikschef inom elektronikhandel (typ). Jag påpekar emellanåt (beroende på stämningen osv) om en kund har en schysst klocka och då har det ibland blivit lite lättsamt snack om den och vad jag har på mig för någon. Men aldrig annars, bara en "schysst klocka mannen" om min svartguldiga Seiko Velatura, förmodligen bara för att den ser lite "blingig" ut...
 

UNO

Panerai
betr stora konsultbolag:
VärldsVDn på XYZ(8.000 pers)var på incognitobesök på vårt annexkontontor typ 2009 när jag jobbade där, på armen: Patek m många komplikationer.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
På mitt jobb är det regelbundet folk som frågar om mina klockor, men det kan nog bero på att de vet att jag gillar lite finare och klockor och bara är lite nyfikna snarare än egentligen intresserade. De yngre tjejerna med finare väskor på kontoret frågar lite mer specifikt än bara "är den ny? Rolex?". Förra veckan fick jag en serie frågor om min vitgulds-DD, en av tjejerna berättade att hon tittade på att "också" köpa en Datejust :rolleyes:...
Affärsmässigt med leverantörer tycker jag Omega SMP-dykare känns överrepresenterade, stålrolexar hos några.
 

ScubaKing

Audemars
Det är aldrig någon som har frågat om min klocka/klockor. Så oftast börjar jag dagen med att upplysa min omgivning om vilken klocka jag bär för just den dagen.
- Välkomna till dagens möte, jag vill börja med att informera om att jag idag bär en Omega Speedmaster Professional, den första klockan som bars på månen.
- Nu kan vi fortsätta enligt protokoll, ska Lasse eller Börje utfodra djuren idag?
 
Senast ändrad:

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Det är aldrig någon som har frågat om min klocka/klockor. Så oftast börjar jag dagen med att upplysa min omgivning på vilken klocka jag bär för just den dagen.
- Välkomna till dagens möte, jag vill börja med att informera om att jag idag bär en Omega Speedmaster Professional, den första klockan som bars på månen.
- Nu kan vi fortsätta enligt protokoll, ska Lasse eller Börje utfodra djuren idag?
Haha! :D
 
Topp