• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockornas status i det verkliga livet?

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Vad som däremot är kul (och stundtals mindre kul) är att eleverna är helt galet medvetna, men då endast pojkarna :D. Har fått kommentarer eller frågor på varenda klocka jag har och har vid flera tillfällen stått och diskuterat både klockor och kläder med elever. Kan tillägga att detta är på högstadiet.
Kanske glider iväg lite från ämnet nu men jag tror sociala medier och jakten på status spelar en stor roll här. Grabbarna följer fotbollsspelare, youtubare osv och ser att de lägger upp bilder på sina nya feta klockor. Tror de som är tonåringar nu kommer att ha betydligt justare klockor på armen än min gamla generation.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Snackade lite med VD:n på mitt jobb för en tid sedan, han hade precis köpt en ny Tag Heuer och han hade precis uppdaterat sig från en Certina som han haft i 10-15 år som han varit helnöjd med.
Är man nöjd med sin klocka så spelar det ingen roll tycker jag.
 

sjobbe

Cartier
Kanske glider iväg lite från ämnet nu men jag tror sociala medier och jakten på status spelar en stor roll här. Grabbarna följer fotbollsspelare, youtubare osv och ser att de lägger upp bilder på sina nya feta klockor. Tror de som är tonåringar nu kommer att ha betydligt justare klockor på armen än min gamla generation.
Det har du alldeles rätt i. Det finns en stor drivkraft - ibland för stor - hos ungdomar. Socioekonomiskt utsatta områden är allt annat än ett undantag där många ungdomar strävar efter att "bli någon". Tyvärr blir viljan ibland missriktat och det händer att ungdomarna kommer in på mindre hederliga vägar. Så det finns mycket att jobba med, något vi aktivt även gör. Ibland måste man tona ner hetsen efter materiella ting.
 

ScubaKing

Audemars
Det har du alldeles rätt i. Det finns en stor drivkraft - ibland för stor - hos ungdomar. Socioekonomiskt utsatta områden är allt annat än ett undantag där många ungdomar strävar efter att "bli någon". Tyvärr blir viljan ibland missriktat och det händer att ungdomarna kommer in på mindre hederliga vägar. Så det finns mycket att jobba med, något vi aktivt även gör. Ibland måste man tona ner hetsen efter materiella ting.

Så jävla bra skrivet!
 

ScubaKing

Audemars
Kanske glider iväg lite från ämnet nu men jag tror sociala medier och jakten på status spelar en stor roll här. Grabbarna följer fotbollsspelare, youtubare osv och ser att de lägger upp bilder på sina nya feta klockor. Tror de som är tonåringar nu kommer att ha betydligt justare klockor på armen än min gamla generation.

Tror du har helt rätt i detta.
 

ScubaKing

Audemars
Det har du alldeles rätt i. Det finns en stor drivkraft - ibland för stor - hos ungdomar. Socioekonomiskt utsatta områden är allt annat än ett undantag där många ungdomar strävar efter att "bli någon". Tyvärr blir viljan ibland missriktat och det händer att ungdomarna kommer in på mindre hederliga vägar. Så det finns mycket att jobba med, något vi aktivt även gör. Ibland måste man tona ner hetsen efter materiella ting.

Fråga vilken pojke som helst som är 15-19 i Rinkeby om vad han vill ha i livet.
- Snygg bil, fet klocka, guldlänk, snygg blondin...
 

Edin

Panerai
Folk är i regel helt ointresserade av vad man har på sig för klocka. Då är folk bättre på att fråga eller kommentera om ens skor. Visst händer det att man får en kommentar vilket alltid uppskattas men jag har enbart de klockor jag har för min egen skull och ingen annans. Dock har det lett till att jag har fått chansen att hjälpa många bekanta att köpa klockor åt dem vilket både de och jag själv uppskattat.
 

MissDatejust

Rolex
2-Faktor
Är en simpel kommunalare, ingen på jobbet vet vad jag har på handleden. Skulle någon feminist-vegan på jobb mot all förmodan läsa på urtavlan så utbrister de: "ROLEX? ÄR DU RIK?".
Men en sak som jag märkt när jag går på dejt med en kille som har ett klockintresse men inte har någon själv, är att de verkar känna sig lite i underläge när de ser vad man bär. Så jag lämnar klockan hemma nuförtiden..
 

Hubbe

Omega
Är en simpel kommunalare, ingen på jobbet vet vad jag har på handleden. Skulle någon feminist-vegan på jobb mot all förmodan läsa på urtavlan så utbrister de: "ROLEX? ÄR DU RIK?".
Men en sak som jag märkt när jag går på dejt med en kille som har ett klockintresse men inte har någon själv, är att de verkar känna sig lite i underläge när de ser vad man bär. Så jag lämnar klockan hemma nuförtiden..
Är det inte bättre att bära den? Hamnar någon i underläge över en klocka är det nog inget att satsa på. Tänker jag.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Är en simpel kommunalare, ingen på jobbet vet vad jag har på handleden. Skulle någon feminist-vegan på jobb mot all förmodan läsa på urtavlan så utbrister de: "ROLEX? ÄR DU RIK?".
Men en sak som jag märkt när jag går på dejt med en kille som har ett klockintresse men inte har någon själv, är att de verkar känna sig lite i underläge när de ser vad man bär. Så jag lämnar klockan hemma nuförtiden..
Vi får väl starta en dejting-del på forumet. :D
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Är det inte bättre att bära den? Hamnar någon i underläge över en klocka är det nog inget att satsa på. Tänker jag.
Nu är det länge sedan jag dejtade, men visst är det så att man inte vill/bör visa alla sidor och intressen i början? Det är liksom bättre att vänta lite tills dess att personen i fråga har fastnat på kroken... ;)

OT: Jobbar i kontorslandskap med tekniska saker. Ingen ser mina klockor här. En kollega ser när jag har en ny, men verkar inte kunna märken och så. Ser Omega, någon Rolex, lite vintage och en drös med billigare quartz.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Är en simpel kommunalare, ingen på jobbet vet vad jag har på handleden. Skulle någon feminist-vegan på jobb mot all förmodan läsa på urtavlan så utbrister de: "ROLEX? ÄR DU RIK?".
Men en sak som jag märkt när jag går på dejt med en kille som har ett klockintresse men inte har någon själv, är att de verkar känna sig lite i underläge när de ser vad man bär. Så jag lämnar klockan hemma nuförtiden..

Eller så behåller du klockan på och slutar dejta. :D
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Började gymnasiet för två veckor sedan. Alla har skitklockor. Såg en kille en fake Panerai. Han leker stek. Ska konfrontera honom snart. Själv kör jag helguldsrolex. Vissa tittar på den men ingen vet liksom vad det är. Om man vill synas tror jag att man ska ha sub i gulguld med blå tavla

Haha!
 

MissDatejust

Rolex
2-Faktor
Är det inte bättre att bära den? Hamnar någon i underläge över en klocka är det nog inget att satsa på. Tänker jag.
Vi får väl starta en dejting-del på forumet. :D
Eller så behåller du klockan på och slutar dejta. :D
Har skänkt det en tanke, får ge mig in i OT tråden om katter istället.. :D
Nu är det länge sedan jag dejtade, men visst är det så att man inte vill/bör visa alla sidor och intressen i början? Det är liksom bättre att vänta lite tills dess att personen i fråga har fastnat på kroken... ;)

Har gjort det till en personlig regel att inte prata klockor med folk som inte har ett riktigt intresse, där av drar jag absolut inte upp det på en dejt.
Men när personen på andra sidan bordet drar upp det och ska börja hävda sig med en "min häst är större än din" diskussion, så lär man sig att lämna klockan hemma så man inte blir dömd i förväg ;).
 
"Har gjort det till en personlig regel att inte prata klockor med folk som inte har ett riktigt intresse[...]"

Det där är generellt en utmärkt regel för att bespara sig ett förhöjt blodtryck, oavsett vilket hobby man pratar om..

Mera on-topic: Jobbar på kontor/bank och av de närmaste kollegorna är det bara en som har ett gediget intresse, vi brukar kommentera varandras val för dagen. Resterande kollegor tillhör väl allt som oftast SMP-maffian (om de nu ens har en mer gedigen klocka än parfym). Även en och annan Sub och Speedy finns i huset och det är generellt från de människor man kan få en blick eller kommentar. Allt som allt, människor har generellt ingen koll och inget intresse.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Är en simpel kommunalare, ingen på jobbet vet vad jag har på handleden. Skulle någon feminist-vegan på jobb mot all förmodan läsa på urtavlan så utbrister de: "ROLEX? ÄR DU RIK?".
Men en sak som jag märkt när jag går på dejt med en kille som har ett klockintresse men inte har någon själv, är att de verkar känna sig lite i underläge när de ser vad man bär. Så jag lämnar klockan hemma nuförtiden..
Är det därför alla snubbar är så kåta på att ge dyra klockor till sina damer?
 

ZtaFfaN

Panerai
2-Faktor
Är en simpel kommunalare, ingen på jobbet vet vad jag har på handleden. Skulle någon feminist-vegan på jobb mot all förmodan läsa på urtavlan så utbrister de: "ROLEX? ÄR DU RIK?".
Men en sak som jag märkt när jag går på dejt med en kille som har ett klockintresse men inte har någon själv, är att de verkar känna sig lite i underläge när de ser vad man bär. Så jag lämnar klockan hemma nuförtiden..
Du dejtar kanske fel killar? En riktig Karl har en egen klocka ...som det står Rolex på. :cigar:

Eller att de gillar känslan av att vara mannen som ger tjejen en dyr klocka.
Eller för att han (jag) älskar henne och tycker att endast det bästa är gott nog!:happyhappy:
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Har skänkt det en tanke, får ge mig in i OT tråden om katter istället.. :D


Har gjort det till en personlig regel att inte prata klockor med folk som inte har ett riktigt intresse, där av drar jag absolut inte upp det på en dejt.
Men när personen på andra sidan bordet drar upp det och ska börja hävda sig med en "min häst är större än din" diskussion, så lär man sig att lämna klockan hemma så man inte blir dömd i förväg ;).

Minns när jag var singel och var ute och raggade. Pluggade på den tiden vilket jag alltid var rak med. Fick alltid en kul reaktion när jag hämtade upp en date med bilen. :)

Folk har otroligt förutfattade meningar får man allt säga.
 

charles8

Omega
2-Faktor
Pluggar på universitet. En del helt okej dinkor har man märkt under introveckorna. Säkert en handfull Omega Seamaster 300 Professional, ett par Subbar, nån DJ och Tag Heuer Aquaracers i överflöd. Frågat majoriteten om dinkorna och deras intresse vilket då visat sig vara obefintligt. De var mest glada att jag märkt att dem ägde ''dyra klockor''. Precis som det ska vara på en av Sveriges högst rankade ekonomiutbildningar, så antar att alla tror det innebär status hos oss :banghead::banghead::banghead:
 
Topp