Mycket bra! Vad kör du med för viktväst? Jag har själv funderat på att skaffa en.
snabbmarschträning med Exp 2 och 20kg Viktväst
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Mycket bra! Vad kör du med för viktväst? Jag har själv funderat på att skaffa en.
snabbmarschträning med Exp 2 och 20kg Viktväst
5.11 tactec plate carrierMycket bra! Vad kör du med för viktväst? Jag har själv funderat på att skaffa en.
Snyggt!!! Och oj vad mycket is på havetMalmö - Eskilstuna med en sväng förbi Visby häromdagen
Wow, det här ska bli mycket intressant att följa!Utrustningen är framplockad.
Packning av baggar och ryggsäck så smått påbörjad.
Om drygt tre veckor (4 april) med förhoppningsvis negativt PCR-test så är det dags för årets äventyr.
Två månaders gemensam expedition för att försöka bestiga Everest och Lhotse från Nepal.
Vi blir sju bergsklättrare, ett antal sherpas och bergsguider.
Fyra har som mål att bestiga Everest (8800 möh) och tre att bestiga tvillingtoppen Lhotse (8500 möh).
Vi klättrar samma led tillsammans upp till läger tre på ca 7500 m,
för att sedan på den sista dagen dela upp oss och klättra upp till var sitt toppläger på 8000 m,
varifrån toppförsöken utgår.
Jag satsar i första hand på Lhotse eftersom det kostar betydligt mindre och bjuder på mer teknisk klättring över 8000 m.
Den senaste svensken på Lhotse var Fredrik Sträng 2008 och dessförinnan Mikael Reutersvärd och Oskar Kihlborg 1996,
som ju också var första svenskar att bestiga Everest.
Tror att sannolikheten att nå toppen är mindre än 50% eftersom allt måste stämma med väderförhållanden
och att man inte påverkas alltför mycket fysiskt av den extrema höjden med den stränga kylan,
avsaknaden av syre och det låga lufttrycket vilket är det som kan oraka hjärn- och lungödem.
Men först blir det en veckas karantän i Kathmandu.
Lära känna resten av expeditionsmedlemmarna som kommer från USA och England.
Därifrån flyger vi till Lukla (Hillary and Tenzing Airport)
för att vandra en vecka upp till Everest basecamp på ca 5300 m,
där vi kommer att spendera den närmaste månaden med acklimatisering.
Vi kommer att långsamt ta oss högre upp på Everest, via camp1, camp2, camp3 och slutligen high camp på 8000m.
Varje gång går vi tillbaka ner till basecamp för återhämtning.
Tyvärr innebär det att vi behöver passera Khumbu icefall 10 ggr...
Jag tar med mig tre klockor på resan.
Två historiska armbandsur från tiden för de första expeditionerna.
Enicar Seapearl Sherpa Dive från 1958 - två år efter att Schweizarna som första expedition nådde toppen av Lhotse - 8516 möh.
Enicar sponsrade expeditionen, använde den i sin reklam och döpte om den till Enicar Sherpa.
Rolex Oyster Perpetual 1002 automatic från 1963 - relativt lik den som Sir Edmund Hillary och sherpa Tenzing bar 1953.
Sen tar jag med min Explorer 214270 från 2016, mest för att den är mest läsbar i mörker.
Min Sub 16610 T från 2004 får stanna hemma eftersom jag inte tycker att den passar i bergen
Retar mina två barn med att jag tar med några av mina dyrare klockor på den här expeditionen,
så att om jag bli kvar på berget så vet de att det kan var värt att bekosta en expedition
för att hitta kvarlevorna och platsen där klockorna kommer finnas ;-).
Återkommer i mitten av juni med en reseberättelse.
Everest (8849 möh) till vänster, Lhotse till höger (8516 möh) och Nuptse längst till höger (7860 möh).
Tackar!@slideruler, det är svårt att tänka sig något mer värdigt sätt att bli medlem i Klocksnack Explorers Club. Jag tror vi är många som ser fram emot att läsa om ditt äventyr framöver. Har du gjort något försök på någon av topparna tidigare?
Har precis köpt nato-armband.Köpte en ny klocka igår. Gillar ju uteliv också. Blir till att plöja tråden och sen se om man kan bidra med något inlägg.
Jag vet med mig att jag inte är en länkkille. Så jag tog med mig natot till Luxury watches när jag köpte klockan. De justerade länken för att sen ta av den.Har precis köpt nato-armband.
Bytte du själv från stållänken till det här?
Har inget bra verktyg själv som passar, så jag funderar på att beställa en "bergeon 7825 spring bar tweezers",
för att kunna fixa byten utan att riskera att repa länk eller boett.
Klocksnack Explorers Club
En klubb för oss som använder vår Explorer, Explorer II, eller Submariner ute på våra äventyr!
Innehållsförteckning
- Bakgrund
- Explorers Club och Rolex
- Mål och syfte med Klocksnack Explorers Club
- Kriterier för medlemskap
- Vapnet
- Flaggan
- Medlemsmatrikel
- Referenser
- Ansvar
Det stämmer! Om man vill kan man inför ett äventyr låna med sig flagga och loggbok för fina bilder och så äventyret kan beskrivas på det gamla hedeliga papper-och-penna-sättet.Så om jag förstått det hela rätt så aviserar man i förväg att man tänker ansöka om medlemsskap, får om man vill låna en flagga, genomför sitt äventyr, poster bilder och rapport och får sedan sin ansökan godkänd. Principiellt alltså? Eller kan man genomföra sitt äventyr och sen ansöka?
Det kanske framgår av tråden men jag har inte lusläst hela ännu Nyfiken, vad innebär en heldag? 8-12 timmar?
Seriöst menade frågor då jag har ett upcoming äventyr
Tyvärr ikke fått mulighet til å gjøre noe som kvalifiserer for KS Explorer Club enda, men det blev iaf en liten promenad på 20km og en trevlig heldag i Tyresta Nationalpark forrige helgen med Explorern på armen
Det kan vara att vi måste starta någon sorts underavdelning till KS Explorers Club för oss som gå full Aldrin