• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
CWC kommer också att släppa deras watch strap loop med svenska flaggan på om någon månad. Den kombon 👌
Kul. Har kört en sån variant på Erikas MN strap ett tag.
4987BB12-10E2-42DD-89CB-B790066EF548.jpeg
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Klocksnack Explorers Club 2 år!

A89BC4B0-5184-4FFC-B1A4-F0E33E38CCF3.jpeg


Det har nu gått två år sedan Klocksnack Explorers Club grundades. Med detta inlägg vill jag och @Berns ta tillfället i akt att sammanfatta det gångna året, samt prata kort om vad som komma skall.


Nya medlemmar

Under året har 6 nya medlemmar tillkommit. Med det sagt så är vi inne i högsäsongen för äventyr och ansökningar, och vi har fått höra att vi har ett par ansökningar på väg in under de närmaste månaderna.

Jetong

Klocksnack Explorers Club jetong har instiftats och ett par exemplar ska nu lämnas på gravyr och delas ut till välförtjänta medlemmar. Vi väljer att inte nämna mer om det än så just nu.

41B4E2CE-78F1-47CE-8A9D-E8A8F0A27477.jpeg


Äventyr som stod ut under året

@slideruler toppförsök på Mount Everest är givetvis det som färjat oss mest under året. Även om toppen aldrig nåddes så är det en enastående bedrift att ta sig över 7000 m.ö.h. Mycket väl genomfört!

@cjde fridygning med sin 5513 måste vi också ta upp här. Det är så befriande att se en klocka av den kalibern i sitt rätta element. Det är tyvärr allt för många Submariners som aldrig får se mer av havet än några enstaka dopp på sommaren. Många går miste om även det, men inte denna 5513!

Nya band från CWC

Klocksnack Explorers Club kommer snart kunna presentera resultatet av ett samarbete med CWC. I korthet har CWC gått med på att ta fram en liten batch nato-band exklusivt för Klocksnack Explorers Club. Det är deras ”current issue”-band i färgen NATO-gray med KLOCKSNACK EXPLORERS CLUB stämplat för hand på banden. Dessa kommer att köpas in i 50 ex och säljas via Klocksnacks webshop.

-o0o-​
Avslutningsvis vill vi tacka alla som har bidragit med diskussioner, bilder, och inte minst, alla fantastiska berättelser här i vårt exklusiva hörn av Klocksnack. Tack ska ni ha!
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag trivs ju i fjällen och har två av de tre kvalificerade klockorna så det känns lite givet att jag borde ansöka om medlemskap. Eftersom vi har hyfsat små barn än så länge så har dock inte äventyren varit så långvariga hittills men nu börjar de klara att vandra lite längre dagsturer och nyligen var vi iväg på vår första heldagsvandring och enklare topptur med familjen. På handleden bars min Explorer 1016 från 1974.

Destination
Storkittelhobben, den högsta toppen i Hemavans skidområde i Vindelfjällen, 1135 möh. Också känt som toppen av Kungsliften

Datum/tidsperiod under vilket äventyret fortgick
Midsommardagen, lördag 25/6 2021

Mål med äventyret
Dagsvandring från vår stuga i Hemavan upp till toppen av Storkittelhobben via Kungsleden från västsidan och ner på sydsidan. En tur på ca 8km och 500 höjdmeter från stugan till toppen. Målet är också att göra detta som familj utan kriser och gnäll på vägen.

Kort om äventyret i sig
Turen startade i fint vandringsväder, ca 15 grader och sol på lördag morgon. Med på vandringen hade jag min fru och våra döttrar 7 och 9 år. Vid gott mod påbörjades den första etappen från vår stuga som är belägen nära starten på Kungsleden i Hemavan. Första biten går genom lummig fjällbjörkskog längs en djup ravin i vilken Mortsbäcken forsar längst ner. Ni som vandrat längs Kungsleden kanske känner igen platsen på bilden som passande nog kallas "vacker utsikt". Barnen knallar på bra trots myggen och de stannar och dricker vatten ur kåsor i varje bäck vi passerar.

20210626_101840.jpg
20210626_101545.jpg

20210626_105617.jpg

Efter ca 1,5h vandring så når vi toppen för Hemavan Gondol, vi är nu ovanför trädgränsen och det är fortsatt bra väder men nu börjar det blåsa lite mer vilket är välkommet med tanke på myggen som plågat oss i björkskogen. Vi passar på att fika lite här innan nästa etapp. Toppen ser man i bakgrunden på bilden nedan.

20210626_115307.jpg


Nästa etapp tar oss bort från Kungsleden och vi vänder nu av västerut mot toppen via en fin tjärn som heter Storkitteltjärnen. En etapp på ca 1km men i brantare stigning än hittills. Vi kommer en bit upp på kalfjället och får sällskap av några renar som är lite nyfikna på oss. På bilden nedan ser man ren, Hemavan Gondol toppstation och de Norska fjällen längst i väster.

20210626_123349.jpg


Efter en kortare vandring når vi tjärnen, nu i snösmältningstider är det faktiskt två gunda tjärnar, den mindre inte djupare än några decimeter och den större är nog drygt en meter djup. Tjärnen är ett populärt utflyktsmål sensommartid när solen hunnit värma upp vattnet och det är lämpligt för ett dopp. Barnen nöjde sig med att doppa fötterna i den grundare tjärnen. Här passar vi på att äta medhavd lunch innan vi vandrar vidare.

20210626_124240.jpg
20210626_124004.jpg


Nästa etapp tar oss mot toppen och nu blir det ännu brantare. Vi vuxna pustar och stönar lite grann men den yngsta skuttar uppför berget. Fattar inte var hon får all energi. Efter en knapp timmes ytterligare vandring är vi på toppen och kan signera toppboken i strålande väder. Vi fikar lite innan vi påbörjar nedfärden.

20210626_123547.jpg
20210626_141243.jpg
20210626_141332.jpg


Nedfärden går i början rätt enkelt. Bra vegetation mellan stenarna som är lätt att gå på men ju längre ner vi kommer desto blötare blir det och vi får gå lite omvägar för att hålla oss torrskodda. Sista etappen följer vi Mortsbäcken ner mot vår stuga som vi når drygt 6 timmar efter avfärd. Trötta men glada!

20210626_144605.jpg
20210626_152216.jpg
20210626_154624.jpg


Måluppfyllnad
Målet får anses uppfyllt. Vi nådde toppen, alla hade roligt. Inga kriser eller gnäll uppstod. Detta var ett test om barnen fixar en kortare dagsvandring vilket de med lätthet gjorde och nästa steg är två dagars vandring med övernattning på fjället i tält eller STF stuga.

Det här var då mitt lilla bidrag. Vet inte om det riktigt kvalar in till KS Explorers Club men för barnen var det i alla fall ett stort äventyr och de är taggade på mer vandring. Vandring (liksom utförsåkning som vi håller på med på vintrarna) är perfekta familjeaktiviteter som jag varmt kan rekommendera!
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Tog med mig 1655:an på dagens lunchvandring upp till Björk, Hemavan. Grymt goda våfflor i alla möjliga varianter. Kan varmt relommenderas om ni är i krokarna. Ca 2,5h vandring t/r från starten av Kungsleden.
20210713_113727.jpg
20210713_112003.jpg
20210713_111127.jpg
20210713_103714.jpg
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Tog med mig 1655:an på dagens lunchvandring upp till Björk, Hemavan. Grymt goda våfflor i alla möjliga varianter. Kan varmt relommenderas om ni är i krokarna. Ca 2,5h vandring t/r från starten av Kungsleden.
20210713_113727.jpg
20210713_112003.jpg
20210713_111127.jpg
20210713_103714.jpg
Wow, det ser verkligen superhärligt ut! Kul att din 1655 får komma ut och luftas också.
Jag och familjen gjorde en liknande dagstur för ett par år sedan. Det var riktigt skitväder. Kallt, blåsigt, och regn, men de utlovade våfflorna på toppen höll ändå moralen uppe. Efter två timmars vandring nådde vi så toppen och våffelstugan - som var stängd på grund av dåligt väder! Fy vad besvikna vi var! Det är väl just vid dåligt väder man vill komma in i en varm stuga och äta en våffla!?
Det blev snabbnudlar på stormköket precis utanför stugan istället. Lite lä fick vi i alla fall…
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Är uppe i Åre och flyger runt med märke och dinka på armen. Är roligt!
På schemat är säkerhetskurs, dagarna fylls med teori och riskbedömningar, 10 minuters flyg, debrief med kritik från instruktör. Repetera 2 gånger per dag med successivt mer påfrestande manövrar. Har varit intensiva dagar där skallen är helt slut på kvällen, reportage får komma senare. Här har ni ett smakprov iaf.

 

kungmikael

KS Explorers Club
2-Faktor
Är uppe i Åre och flyger runt med märke och dinka på armen. Är roligt!
På schemat är säkerhetskurs, dagarna fylls med teori och riskbedömningar, 10 minuters flyg, debrief med kritik från instruktör. Repetera 2 gånger per dag med successivt mer påfrestande manövrar. Har varit intensiva dagar där skallen är helt slut på kvällen, reportage får komma senare. Här har ni ett smakprov iaf.


Jäklar va snabbt det ser ut att gå, vore kul att se det där från din synvinkel! Måste kännas i magen att tappa höjdmeter så snabbt, eller är det full fokus så man jobbar bort såna känslor? :)
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Wow, det ser verkligen superhärligt ut! Kul att din 1655 får komma ut och luftas också.
Jag och familjen gjorde en liknande dagstur för ett par år sedan. Det var riktigt skitväder. Kallt, blåsigt, och regn, men de utlovade våfflorna på toppen höll ändå moralen uppe. Efter två timmars vandring nådde vi så toppen och våffelstugan - som var stängd på grund av dåligt väder! Fy vad besvikna vi var! Det är väl just vid dåligt väder man vill komma in i en varm stuga och äta en våffla!?
Det blev snabbnudlar på stormköket precis utanför stugan istället. Lite lä fick vi i alla fall…
Jag kan tänka mig besvikelsen när stugan var stängd. Med barn lär man sig att alltid ha med sig lite godsaker i reserv 😀

Tog en halvdagstur igår också upp på en annan topp i närheten av vår stuga, Gieravardo ca 800 möh. Denna gång blev det trangialunch och glass i mattermos till efterrätt vid en liten fjällsjö strax nedanför toppen. Vädret var varmt och nästan vindstilla. Tur att solen skymdes av lite dis mestadelen av tiden. En del mygg och bromsar men inte alls så farligt.
20210714_150505.jpg
20210714_145129.jpg


Ormbunkarna växte väldigt tätt ställvis i lägre terräng
20210714_145108.jpg

Barnen gick för det mesta med lätta steg även om det suckades och klagades lite mellan varven
20210714_123251.jpg


Äldre dottern fyllde 10 den här dagen och hade fått en instamatic kamera som hon hade med sig och testade. Coola 70-tals kort blev det
20210714_114731.jpg


Efter att ha skrivit i toppboken blev det ett längre lunchstopp innan vi vandrade tillbaka ner nästan samma väg
20210714_131028.jpg
20210714_122252.jpg
20210714_121634.jpg


Nu dröjer det ett tag till nästa fjällvandring eftersom vi ska hinna med annat på semestern också.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jäklar va snabbt det ser ut att gå, vore kul att se det där från din synvinkel! Måste kännas i magen att tappa höjdmeter så snabbt, eller är det full fokus så man jobbar bort såna känslor? :)
Snabbt och kul är det, även om det inte är lätt att hålla reda på allt som händer samtidigt (är därför vi övar). Suget i kistan finns där men eftersom accelerationen som pressar en ner i selen är större än den som drar en mot backen känns det mer som en bergochdalbana i brant kurva än fritt fall. Överlag känns det hela mer i arslet än i magen, den senare spänns som reflex för att hålla kvar blod i skallen och undvika blackout.
 

aginor

KS Explorers Club
Har blivit så sjukt inspirerad av det här sedan jag hörde talas om det på Youtube för ett par veckor sedan.

Har just nu en Submariner på en veckas kombinerad fjällvandring, paddling och cykling som jag eventuellt kommer posta här. Passar på att lägga upp lite bilder som jag hoppas är ok!

Tack för bra initiativ och för alla äventyr!

794005DE-0A79-496D-ABA9-FB059CDBD9EA.jpeg


E22C4DA0-FAEF-434B-8147-902BE9305595.jpeg
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Har blivit så sjukt inspirerad av det här sedan jag hörde talas om det på Youtube för ett par veckor sedan.

Har just nu en Submariner på en veckas kombinerad fjällvandring, paddling och cykling som jag eventuellt kommer posta här. Passar på att lägga upp lite bilder som jag hoppas är ok!

Tack för bra initiativ och för alla äventyr!

794005DE-0A79-496D-ABA9-FB059CDBD9EA.jpeg


E22C4DA0-FAEF-434B-8147-902BE9305595.jpeg
Kul att du har hittat hit @aginor! Jag tror att jag talar för den flesta som läser tråden (om inte alla) när jag säger att det enbart är uppskattat att du lägger upp lite äventrysbilder här. Och med det du beskriver att du ska göra tycker jag absolut att du ska ansöka om medlemskap när du kommer hem!
 

aginor

KS Explorers Club
Kort om mig:
Passiv medlem som ägt ett par klockor innan jag landade i min nuvarande Submariner 14060m från 2009. Jag bär klockan dagligen så den har redan varit med om en del äventyr. Tog nyligen dykcert så tanken är att den skall ner i djupet så fort jag haft den på service. Hörde talas om Explorers Club i en intervju på Youtube nyligen och blev sjukt inspirerad. Därav inlägget nedan.

Destination: Idre

Datum: 26-31 juli 2021

Mål med äventyret:
Äventyrsvecka i Idre med fru och barn (7 och 4 år gamla) för att barnen skall få testa på en rad olika utomhusaktiviteter. Vi siktar på vandring, cykling och paddling som vi anpassar efter barnens ork och tempo. Vanligtvis tältar vi på sommaren men vi har hyrt en stuga i Idre den här gången på grund av äventyrets längd och omfattning. Målet med äventyret är lite äventyret självt samt att se vad barnen fastnar för inför kommande utflykter. Jag skall också försöka väva in så mycket klock-perspektiv som möjligt.

Dag 1 - Vandring till Lillnippen. Varmt och soligt under vår första dag på fjället. Pigga och glada parkerar vi på den ”nedre parkeringen” lite längre från målet. När vi når toppen visar det sig att vi kommit upp på ”Lillnippen” istället för Nipefjället men vi är nöjda ändå. Magisk utsikt i alla riktningar. Temperaturen når 26 grader under vandringen och klockarmbandet stramar åt i värmen. Lunch intas med spritkök vid foten av klättringen och vi tar en paus i solen. Bezel-ringen användes självklart för att tajma etapperna under vandringen.

5DAEAFA6-AF2B-456D-8ECA-C68ACCD0813F.jpeg

Magisk utsikt i strålande väder.

319BA351-3B33-4EF3-AF7C-6AC452CAE6EF.jpeg

Submariner i fjällmiljö.

Dag 2 - Mountainbike på Idre Fjäll. Tyvärr inte så många bilder eftersom jag satt på cykeln större delen av tiden men fartfyllt och kul för barnen. Blev runt två mil på berget och en hel del tid på pump track. Jag expanderade klockarmbandet ett snäpp på grund av värmen dagen innan vilket dessvärre gjorde att färden ner för berget blev lite skakigt för klockan.

Dag 3 - Paddling på Hösthån. Familjen vaknade upp till en lite svalare dag med lätt regn. Perfekt för att paddla kanot! Jag justerar in armbandet till normal längd igen. Nu skall klockan närmare sitt rätta element! Det blev en rofylld paddling på några kilometer innan vi lade till för lunch på en liten ö i sjön. Vi fick dock omgruppera till en annan, lite högre och blåsigare ö, på grund av mygginvasion vilket i sig blev ett litet äventyr. Vi avslutade dagen med att ta oss upp på Idre Fjäll där vi tog en fika och en promenad nerför skidbacken.

FF52D0AD-2DCC-41B0-AEA9-BE425EDABE5D.jpeg

Rofylld paddling på Hösthån.

A41D1BEE-AC82-4264-9B94-3F85EC3FD36B.jpeg

Klockan drar sig mot sitt rätta element utanför kanoten.

471B8D33-07FF-473D-9324-088E9F9DF8CF.jpeg

Pytt-i-panna i stormkök under kanot-lunchen.

39CB4D04-941C-459B-9D7D-0FE916220977.jpeg

Submariner i vitmossa.

Dag 4 - Vandring till Njupeskär. Tyngre regnfall idag men vi är väl förberedda med regnkläder och varm dricka. En kortare resa i bil sedan påbörjar vi vandringen mot Sveriges högsta vattenfall. Detta är något som barnen verkligen sett fram emot! Det är en ganska lätt vandring men precis lagom för en 4-åring i regnkläder. Vädret gav en väldigt speciell stämning till hela stället vilket gjorde det hela ganska magiskt. På vägen tillbaka trotsade vi regnet och grillade medhavd korv.

99426C04-B577-4A17-BD54-3944EC549E50.jpeg

Gore-tex och Oyster klarar biffen.

C8030CD2-A1BD-4ACD-A722-209F2AFC0776.jpeg

Fantastiska miljöer i stämningsfullt väder.

Dag 5 - Vandring till Nipefjället. Idag tar vi sikte på Nipefjällets vars topp ligger dold i regnmolnen. Regnet har tilltagit ytterligare men eftersom det är sista vandringen för den här gången så är hela familjen laddad och redo för lättare motgångar. Efter bara tio meter är det så pass regnigt och blåsigt att vi får vända om och klä på barnen mer kläder för att inte frysa. Efter det kämpar vi på och når tillslut veckans slutmål på Nipefjällets topp. Absolut noll sikt, en bit under 10 grader varmt och regnigt. Väl uppe drar vi fram spritköket och kokar en varm soppa som ger alla energi att ta oss ner igen och vandra den sista vägen hem. Hurra!

C60E37E8-3412-44F9-8B53-D07F5D19030E.jpeg

God stämning på väg ner från fjället.

9360624B-A0AC-4BE7-A4BB-D973A4FD8CFA.jpeg

Varm soppa i molnen uppe på toppen.

Måluppfyllnad
Målet var att låta barnen uppleva fjällvärlden och att testa på olika utomhusaktiviteter. Detta har vi verkligen lyckats med och svårighetsgraden har långsamt trappats upp, framförallt i väder-väg. Vi höll ihop under hela äventyret och alla är peppade på att göra fler äventyr.

Succe för hela familjen!
 

Bilagor

  • 321473DB-D3AD-4149-A704-03FE519FA01E.jpeg
    321473DB-D3AD-4149-A704-03FE519FA01E.jpeg
    680.6 KB · Visningar: 8

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Kort om mig:
Passiv medlem som ägt ett par klockor innan jag landade i min nuvarande Submariner 14060m från 2009. Jag bär klockan dagligen så den har redan varit med om en del äventyr. Tog nyligen dykcert så tanken är att den skall ner i djupet så fort jag haft den på service. Hörde talas om Explorers Club i en intervju på Youtube nyligen och blev sjukt inspirerad. Därav inlägget nedan.

Destination: Idre

Datum: 26-31 juli 2021

Mål med äventyret:
Äventyrsvecka i Idre med fru och barn (7 och 4 år gamla) för att barnen skall få testa på en rad olika utomhusaktiviteter. Vi siktar på vandring, cykling och paddling som vi anpassar efter barnens ork och tempo. Vanligtvis tältar vi på sommaren men vi har hyrt en stuga i Idre den här gången på grund av äventyrets längd och omfattning. Målet med äventyret är lite äventyret självt samt att se vad barnen fastnar för inför kommande utflykter. Jag skall också försöka väva in så mycket klock-perspektiv som möjligt.

Dag 1 - Vandring till Lillnippen. Varmt och soligt under vår första dag på fjället. Pigga och glada parkerar vi på den ”nedre parkeringen” lite längre från målet. När vi når toppen visar det sig att vi kommit upp på ”Lillnippen” istället för Nipefjället men vi är nöjda ändå. Magisk utsikt i alla riktningar. Temperaturen når 26 grader under vandringen och klockarmbandet stramar åt i värmen. Lunch intas med spritkök vid foten av klättringen och vi tar en paus i solen. Bezel-ringen användes självklart för att tajma etapperna under vandringen.

5DAEAFA6-AF2B-456D-8ECA-C68ACCD0813F.jpeg

Magisk utsikt i strålande väder.

319BA351-3B33-4EF3-AF7C-6AC452CAE6EF.jpeg

Submariner i fjällmiljö.

Dag 2 - Mountainbike på Idre Fjäll. Tyvärr inte så många bilder eftersom jag satt på cykeln större delen av tiden men fartfyllt och kul för barnen. Blev runt två mil på berget och en hel del tid på pump track. Jag expanderade klockarmbandet ett snäpp på grund av värmen dagen innan vilket dessvärre gjorde att färden ner för berget blev lite skakigt för klockan.

Dag 3 - Paddling på Hösthån. Familjen vaknade upp till en lite svalare dag med lätt regn. Perfekt för att paddla kanot! Jag justerar in armbandet till normal längd igen. Nu skall klockan närmare sitt rätta element! Det blev en rofylld paddling på några kilometer innan vi lade till för lunch på en liten ö i sjön. Vi fick dock omgruppera till en annan, lite högre och blåsigare ö, på grund av mygginvasion vilket i sig blev ett litet äventyr. Vi avslutade dagen med att ta oss upp på Idre Fjäll där vi tog en fika och en promenad nerför skidbacken.

FF52D0AD-2DCC-41B0-AEA9-BE425EDABE5D.jpeg

Rofylld paddling på Hösthån.

A41D1BEE-AC82-4264-9B94-3F85EC3FD36B.jpeg

Klockan drar sig mot sitt rätta element utanför kanoten.

471B8D33-07FF-473D-9324-088E9F9DF8CF.jpeg

Pytt-i-panna i stormkök under kanot-lunchen.

39CB4D04-941C-459B-9D7D-0FE916220977.jpeg

Submariner i vitmossa.

Dag 4 - Vandring till Njupeskär. Tyngre regnfall idag men vi är väl förberedda med regnkläder och varm dricka. En kortare resa i bil sedan påbörjar vi vandringen mot Sveriges högsta vattenfall. Detta är något som barnen verkligen sett fram emot! Det är en ganska lätt vandring men precis lagom för en 4-åring i regnkläder. Vädret gav en väldigt speciell stämning till hela stället vilket gjorde det hela ganska magiskt. På vägen tillbaka trotsade vi regnet och grillade medhavd korv.

99426C04-B577-4A17-BD54-3944EC549E50.jpeg

Gore-tex och Oyster klarar biffen.

C8030CD2-A1BD-4ACD-A722-209F2AFC0776.jpeg

Fantastiska miljöer i stämningsfullt väder.

Dag 5 - Vandring till Nipefjället. Idag tar vi sikte på Nipefjällets vars topp ligger dold i regnmolnen. Regnet har tilltagit ytterligare men eftersom det är sista vandringen för den här gången så är hela familjen laddad och redo för lättare motgångar. Efter bara tio meter är det så pass regnigt och blåsigt att vi får vända om och klä på barnen mer kläder för att inte frysa. Efter det kämpar vi på och når tillslut veckans slutmål på Nipefjällets topp. Absolut noll sikt, en bit under 10 grader varmt och regnigt. Väl uppe drar vi fram spritköket och kokar en varm soppa som ger alla energi att ta oss ner igen och vandra den sista vägen hem. Hurra!

C60E37E8-3412-44F9-8B53-D07F5D19030E.jpeg

God stämning på väg ner från fjället.

9360624B-A0AC-4BE7-A4BB-D973A4FD8CFA.jpeg

Varm soppa i molnen uppe på toppen.

Måluppfyllnad
Målet var att låta barnen uppleva fjällvärlden och att testa på olika utomhusaktiviteter. Detta har vi verkligen lyckats med och svårighetsgraden har långsamt trappats upp, framförallt i väder-väg. Vi höll ihop under hela äventyret och alla är peppade på att göra fler äventyr.

Succe för hela familjen!
Bra genomfört! Känner igen mycket av aktiviteterna från min egen familjs vistelse i fjällen. Paddla kanot har vi inte testat än men något jag gärna skulle vilja pröva på.
 

Berns

KS Explorers Club
OWG March
Kort om mig:
Passiv medlem som ägt ett par klockor innan jag landade i min nuvarande Submariner 14060m från 2009. Jag bär klockan dagligen så den har redan varit med om en del äventyr. Tog nyligen dykcert så tanken är att den skall ner i djupet så fort jag haft den på service. Hörde talas om Explorers Club i en intervju på Youtube nyligen och blev sjukt inspirerad. Därav inlägget nedan.

Destination: Idre

Datum: 26-31 juli 2021

Mål med äventyret:
Äventyrsvecka i Idre med fru och barn (7 och 4 år gamla) för att barnen skall få testa på en rad olika utomhusaktiviteter. Vi siktar på vandring, cykling och paddling som vi anpassar efter barnens ork och tempo. Vanligtvis tältar vi på sommaren men vi har hyrt en stuga i Idre den här gången på grund av äventyrets längd och omfattning. Målet med äventyret är lite äventyret självt samt att se vad barnen fastnar för inför kommande utflykter. Jag skall också försöka väva in så mycket klock-perspektiv som möjligt.

Dag 1 - Vandring till Lillnippen. Varmt och soligt under vår första dag på fjället. Pigga och glada parkerar vi på den ”nedre parkeringen” lite längre från målet. När vi når toppen visar det sig att vi kommit upp på ”Lillnippen” istället för Nipefjället men vi är nöjda ändå. Magisk utsikt i alla riktningar. Temperaturen når 26 grader under vandringen och klockarmbandet stramar åt i värmen. Lunch intas med spritkök vid foten av klättringen och vi tar en paus i solen. Bezel-ringen användes självklart för att tajma etapperna under vandringen.

5DAEAFA6-AF2B-456D-8ECA-C68ACCD0813F.jpeg

Magisk utsikt i strålande väder.

319BA351-3B33-4EF3-AF7C-6AC452CAE6EF.jpeg

Submariner i fjällmiljö.

Dag 2 - Mountainbike på Idre Fjäll. Tyvärr inte så många bilder eftersom jag satt på cykeln större delen av tiden men fartfyllt och kul för barnen. Blev runt två mil på berget och en hel del tid på pump track. Jag expanderade klockarmbandet ett snäpp på grund av värmen dagen innan vilket dessvärre gjorde att färden ner för berget blev lite skakigt för klockan.

Dag 3 - Paddling på Hösthån. Familjen vaknade upp till en lite svalare dag med lätt regn. Perfekt för att paddla kanot! Jag justerar in armbandet till normal längd igen. Nu skall klockan närmare sitt rätta element! Det blev en rofylld paddling på några kilometer innan vi lade till för lunch på en liten ö i sjön. Vi fick dock omgruppera till en annan, lite högre och blåsigare ö, på grund av mygginvasion vilket i sig blev ett litet äventyr. Vi avslutade dagen med att ta oss upp på Idre Fjäll där vi tog en fika och en promenad nerför skidbacken.

FF52D0AD-2DCC-41B0-AEA9-BE425EDABE5D.jpeg

Rofylld paddling på Hösthån.

A41D1BEE-AC82-4264-9B94-3F85EC3FD36B.jpeg

Klockan drar sig mot sitt rätta element utanför kanoten.

471B8D33-07FF-473D-9324-088E9F9DF8CF.jpeg

Pytt-i-panna i stormkök under kanot-lunchen.

39CB4D04-941C-459B-9D7D-0FE916220977.jpeg

Submariner i vitmossa.

Dag 4 - Vandring till Njupeskär. Tyngre regnfall idag men vi är väl förberedda med regnkläder och varm dricka. En kortare resa i bil sedan påbörjar vi vandringen mot Sveriges högsta vattenfall. Detta är något som barnen verkligen sett fram emot! Det är en ganska lätt vandring men precis lagom för en 4-åring i regnkläder. Vädret gav en väldigt speciell stämning till hela stället vilket gjorde det hela ganska magiskt. På vägen tillbaka trotsade vi regnet och grillade medhavd korv.

99426C04-B577-4A17-BD54-3944EC549E50.jpeg

Gore-tex och Oyster klarar biffen.

C8030CD2-A1BD-4ACD-A722-209F2AFC0776.jpeg

Fantastiska miljöer i stämningsfullt väder.

Dag 5 - Vandring till Nipefjället. Idag tar vi sikte på Nipefjällets vars topp ligger dold i regnmolnen. Regnet har tilltagit ytterligare men eftersom det är sista vandringen för den här gången så är hela familjen laddad och redo för lättare motgångar. Efter bara tio meter är det så pass regnigt och blåsigt att vi får vända om och klä på barnen mer kläder för att inte frysa. Efter det kämpar vi på och når tillslut veckans slutmål på Nipefjällets topp. Absolut noll sikt, en bit under 10 grader varmt och regnigt. Väl uppe drar vi fram spritköket och kokar en varm soppa som ger alla energi att ta oss ner igen och vandra den sista vägen hem. Hurra!

C60E37E8-3412-44F9-8B53-D07F5D19030E.jpeg

God stämning på väg ner från fjället.

9360624B-A0AC-4BE7-A4BB-D973A4FD8CFA.jpeg

Varm soppa i molnen uppe på toppen.

Måluppfyllnad
Målet var att låta barnen uppleva fjällvärlden och att testa på olika utomhusaktiviteter. Detta har vi verkligen lyckats med och svårighetsgraden har långsamt trappats upp, framförallt i väder-väg. Vi höll ihop under hela äventyret och alla är peppade på att göra fler äventyr.

Succe för hela familjen!
Grattis till ett bra Succé-äventyr och varmt välkommen i KS-Explorers Club.
 

Jesborn

KS Explorers Club
Vilket fantastiskt initiativ @NiklasF och @Berns och vilket underbart, gött tugg det är i den här gruppen. Jag har endast nyttjat KS till läsning, inspiration samt tagit del av alla medlemmars spetskunskaper medan jag själv varit passiv. Jag har alltså förkovrat mig i underbart nörderi utan att själv kasta mig in i trådarna. Denna klubb får bli startskottet till en förändring på det planet. Jag tänker att jag bara måste göra lite anspråk på att få komma med i klubben. Jag arbetar som lärare och bifogar här ett litet äventyr jag hade i maj tillsammans med mina sexor och om det är för "retroaktivt" gör jag ett nytt försök när Explorern åker med till Kebnekajse nästa sommar. Mitt lilla äventyr går ju inte att jämföra sig med några av era historier men tänker ändå att det kan vara kul att dela.

Destination: Vandring - Gotaleden.
Datum: 12 maj 2021
Mål med äventyret: Hälsosatsning för åk 6. Genomföra rekordvandring på över två mil.
Kort om äventyret: Mina elever fick under pandemiåret göra avkall på mycket fysisk aktivitet och dessutom avstå klassresa så vi ville därför avsluta läsåret med något alldeles speciellt. Målet blev därför att genomföra en vandring på drygt 2 mil. Den längsta vandringen som någonsin gjorts på mellanstadiet på vår skolan. Övriga klasser på skolan ritade teckningar och peppade oss innan avfärd. Starten på vandringen var i Jonsered och målet var på skolan i centrala Göteborg. Vi var fyra vuxna och hade en elevgrupp på 27 elever och visste inte alls ifall projektet skulle landa eller ens gå att genomföra men vi hade skolan och föräldrarna med oss som peppade och stöttade. Vi lyckades tajma med bra väder och äventyret innefattade medhavd matsäck, bad, vandring i väldigt kuperad miljö samt ett moment där eleverna fick öva på att göra upp eld med en av oss lärare.
Måluppfyllnad: Samtliga lyckades genomföra vandringen och många barn gick hem stolta och visade upp sina stegräknare samt bilder från dagen. Det var ingen vals på rosor men en väldigt fin och minnesvärd dag. Sträckan blev dessutom närmre 3 mil som ni kommer se nedan på en av bilderna.

Tack för fint och inspirerande innehåll.


Här kommer lite bilder (eleverna är blurrade med emojis pga pul/gdpr)


IMG-1772.jpg

16570 :)

IMG-1781.jpg

Peppande teckningar från de yngre eleverna på skolan.

621D2161-D684-41F9-813E-915461848E14.jpg

Ett glatt och tappert gäng efter ca 9 km vandring.

IMG-1773.jpg

Här skulle då givetvis helst stått KS explorers club på ryggsäcken istället för Skogen i skolan :)

IMG-1782.jpg

Välförtjänt badstopp.


IMG-1770.jpg

Nöjd lärare med en Explorer ll, 16570 på armen.

IMG-1785.jpg

Här har vi bedriften i siffror (det blev mer än 2 mil som ni ser). Nästan som om hälsoappen inspirerats lite av explorerfärgerna?

IMG-1786.jpg



IMG-1774.jpg

Tusen tack för bra innehåll i tråden!
 
Senast ändrad:

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Idag välkomnar vi @Jesborn som Klocksnack Explorers Club 25:e medlem! Vilket härligt initiativ att ta med barnen ut på ett sådant äventyr! Det låter som att flera av dem fick mersmak för friluftsliv också. Helt underbart!
Det är också lite smickrande att just denna tråd är vad som fick dig att börja delta med aktivt här på Klocksnack. Tack för de orden.
 

Jesborn

KS Explorers Club
Idag välkomnar vi @Jesborn som Klocksnack Explorers Club 25:e medlem! Vilket härligt initiativ att ta med barnen ut på ett sådant äventyr! Det låter som att flera av dem fick mersmak för friluftsliv också. Helt underbart!
Det är också lite smickrande att just denna tråd är vad som fick dig att börja delta med aktivt här på Klocksnack. Tack för de orden.
Tusen tack Niklas! Vad kul!
 
Topp