• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
B6D81B45-1DD3-45B5-8442-6B9AC79B76E1.jpeg
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Klocksnack Explorers Club jetong

Klocksnack Explorers Club har tagit fram en jetong. Avsikten med denna jetong är att kunna belöna medlemmar som presterar något utöver det vanliga.

Vi har satt samman en liten kommitté som bedömer varje enskild prestation utifrån vissa kriterier.

Jetongerna har tagits fram i en mycket liten upplaga, och det är inte troligt att vi kommer ta fram några fler när dessa är slut. Vi hoppas att dessa jetonger ska sporra gamla och nya medlemmar att ge sig ut på det där äventyret man vet kommer bli krävande, men som man ändå inte kan sluta fantisera om.

7D0A9ECA-0504-45FF-8C3B-8FB4BD10ED29.jpeg
 

hs01jowe

KS Explorers Club
Mycket häftigt initiativ med klubben, passande nog hörde jag om detta i Denkes podd samma dag som jag hämtade ut min nya Explorer i fredags... Har bokat ett litet äventyr till fjällen om 2 veckor som jag hoppas genererar lite fina bilder.
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Mycket häftigt initiativ med klubben, passande nog hörde jag om detta i Denkes podd samma dag som jag hämtade ut min nya Explorer i fredags... Har bokat ett litet äventyr till fjällen om 2 veckor som jag hoppas genererar lite fina bilder.
Det låter mycket lovande @hs01jowe. Vi ser fram emot att läsa om det här när du är tillbaka!
 

hs01jowe

KS Explorers Club
Då är jag hemkommen från mitt lilla äventyr.

Destination:
Fulufjället i Dalarna

Tidsperiod:
11/12 till 12/12 2020

Mål med äventyret:
Fly den regniga vardagen på jobbet i Stockholm för att se vattenfallet samt old tjikko på Fulufjället. Även testa vinteregenskaperna på mina nya AT-däck till nya äventyrsbilen (Suzuki Jimny) inför vintern.

Som ett sidospår ska vi kolla morfars sjötomt och kolla läget på stugorna.


Expeditionens medlemmar:
Jag och min sambo


Dagen börjar med väckning kl 5. Vi har 44 mil körning att se fram emot
BAC62168-8CED-49B9-8433-8199281161B0.jpeg

6D59015F-593A-4418-BB7A-5C07153FE049.jpeg


Så fort man ser snön blir man tagen av hur fint vi har det i Sverige.
E4D54ED7-1A5E-472C-9B23-181EF8DA1C86.jpeg


Sista milen gick på halvplogad väg till innan vi var framme. Suzukin hade fyrhjulsdriften i för första gången och gick som på räls. Vi mötte turister från Tyskland som körde stor campingbuss kittad med snökedjor.
3E9BAB46-BC4B-4CE6-9035-830270257B8C.jpeg


Någon kilometer in i vandringen mot Njupeskärs vattenfall så är det total tystnad förutom bäcken som går parallellt med leden.
77F18DAE-1387-41BC-B991-D87C205122E9.jpeg


Vi kommer ganska fort fram till rastplatsen vid vattenfallet och konstaterar att leden som går vidare till old tjikko är helt igensnöad, men vi gör ett försök och börjar ”bestiga” fjället.
B680EAB9-01AD-4A41-8E18-CF26DF676F67.jpeg


Efter en lunch bestående av soppa i stormköket så kommer snöovädret och mörkret sakta närmare och det börjar likna mer klättring än vandring. Vi låter den gamla granen vara och fegar hem till kvällens övernattning på gammelgården i Sälen.
74B225D2-8C87-44AC-9B54-1E60D73BA79D.jpeg


Ny dag med besök och kontroll av morfars gamla sjötomt som inte besöks tillräckligt ofta.
Sist vi var här med en Mitsubishi Pajero så körde vi fast och fick spendera resten av dagen att gräva loss den. Som tur är slapp vi det denna gång trots oplogad väg.
3DC0566A-FA3E-46BC-BFEE-0E0345896047.jpeg

970E480B-FCEF-4A66-92B5-E1285EA9F4B3.jpeg

C8EC7C00-55FD-40F4-B92C-2A3EB2DCCD2B.jpeg


Måluppfyllnad:
Kul och mäktigt att få se vattenfallet, tråkigt att vädret och de korta dagarna inte riktigt tillåter allt man vill göra men då har vi något kvar till nästa gång!

En eloge till bilen som levererade hela resan, perfekta exploration-kompisen oavsett väder. Precis som klockan 👌
 

Bilagor

  • A3E316D5-1DEC-4129-A8FB-9C19E9788311.jpeg
    A3E316D5-1DEC-4129-A8FB-9C19E9788311.jpeg
    478.1 KB · Visningar: 31

hs01jowe

KS Explorers Club
Jag och sambon är lite sugna på att bestiga Kebnekaise i sommar. Några som har erfarenheter eller tips att dela med sig av? Vi tänker nog den lätta vägen första gången men det är alltid kul att höra andras erfarenhet 👍
 

Calvin

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag och sambon är lite sugna på att bestiga Kebnekaise i sommar. Några som har erfarenheter eller tips att dela med sig av? Vi tänker nog den lätta vägen första gången men det är alltid kul att höra andras erfarenhet 👍
Kul!
Långt ifrån någon expert på ämnet men jag och min fru besteg Keb för drygt tio år sedan och tänker med jämna mellanrum på att vi borde göra det igen :) .
Några enkla tips jag kan bjuda på är:
1. Planera fler aktiviteter i området (finns massor att uppleva) - vädret kan slå om hastigt så det är inte lämpligt att bara ha en specifik dag vikt åt bestigningen. När vi var där var det först på tredje dagen som vädret tillät en bestigning. Och då var vädret ändå ingen höjdare den tredje dagen med dimma och kortvariga snöfall - i juli...
2. Alla (i princip) kan klara toppturen, vi mötte både barnfamiljer och pensionärer - men - det betyder inte att det är en lätt tur som man kan ta med en klackspark. Räkna med att det är en ansträngning, packa för alla väder och glöm för allt i vägen inte matsäcken!
3. Prata med guiderna på fjällstationen innan ni ger er iväg - de vet garanterat vad som gäller för dagen och har uppdaterade väderprognoser.
4. Om ni inte brukar vandra med stavar - hyr på stationen!

Slutligen - redan när vi var där för över tio år sedan var det rejält med folk. Sedan dess i allmänhet och under corona i synnerhet har ju intresset för fjällvärlden ökat lavinartat. Speciellt på och omkring Kungsleden. Jag hade därför gjort mitt yttersta för att välja en tid som inte sammanfaller med den värsta högsäsongen och om ni tänker bo i tält så hade jag rekommenderat att ha ert basecamp en bra bit från fjällstationen. Mycket av glädjen med fjällen är (i alla fall enligt mig) att man får käbnna sig relativt isolerad och njuta av naturens stillhet - då är det inte så kul att hela tiden vara omgiven av hundratals människor.
Därför hade jag nog om jag skulle gått upp igen valt den tredje (något mer okända) vägen upp som heter Durlings led (utgår ifrån Singistugan) - och då valt att tälta en timme eller två bort från stugan.

Hur som helst hoppas jag att ni kommer iväg, att det blir en härlig upplevelse och att vi får läsa om strapatsen här!
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Då är jag hemkommen från mitt lilla äventyr.

Destination:
Fulufjället i Dalarna

Tidsperiod:
11/12 till 12/12 2020

Mål med äventyret:
Fly den regniga vardagen på jobbet i Stockholm för att se vattenfallet samt old tjikko på Fulufjället. Även testa vinteregenskaperna på mina nya AT-däck till nya äventyrsbilen (Suzuki Jimny) inför vintern.

Som ett sidospår ska vi kolla morfars sjötomt och kolla läget på stugorna.


Expeditionens medlemmar:
Jag och min sambo


Dagen börjar med väckning kl 5. Vi har 44 mil körning att se fram emot
BAC62168-8CED-49B9-8433-8199281161B0.jpeg

6D59015F-593A-4418-BB7A-5C07153FE049.jpeg


Så fort man ser snön blir man tagen av hur fint vi har det i Sverige.
E4D54ED7-1A5E-472C-9B23-181EF8DA1C86.jpeg


Sista milen gick på halvplogad väg till innan vi var framme. Suzukin hade fyrhjulsdriften i för första gången och gick som på räls. Vi mötte turister från Tyskland som körde stor campingbuss kittad med snökedjor.
3E9BAB46-BC4B-4CE6-9035-830270257B8C.jpeg


Någon kilometer in i vandringen mot Njupeskärs vattenfall så är det total tystnad förutom bäcken som går parallellt med leden.
77F18DAE-1387-41BC-B991-D87C205122E9.jpeg


Vi kommer ganska fort fram till rastplatsen vid vattenfallet och konstaterar att leden som går vidare till old tjikko är helt igensnöad, men vi gör ett försök och börjar ”bestiga” fjället.
B680EAB9-01AD-4A41-8E18-CF26DF676F67.jpeg


Efter en lunch bestående av soppa i stormköket så kommer snöovädret och mörkret sakta närmare och det börjar likna mer klättring än vandring. Vi låter den gamla granen vara och fegar hem till kvällens övernattning på gammelgården i Sälen.
74B225D2-8C87-44AC-9B54-1E60D73BA79D.jpeg


Ny dag med besök och kontroll av morfars gamla sjötomt som inte besöks tillräckligt ofta.
Sist vi var här med en Mitsubishi Pajero så körde vi fast och fick spendera resten av dagen att gräva loss den. Som tur är slapp vi det denna gång trots oplogad väg.
3DC0566A-FA3E-46BC-BFEE-0E0345896047.jpeg

970E480B-FCEF-4A66-92B5-E1285EA9F4B3.jpeg

C8EC7C00-55FD-40F4-B92C-2A3EB2DCCD2B.jpeg


Måluppfyllnad:
Kul och mäktigt att få se vattenfallet, tråkigt att vädret och de korta dagarna inte riktigt tillåter allt man vill göra men då har vi något kvar till nästa gång!

En eloge till bilen som levererade hela resan, perfekta exploration-kompisen oavsett väder. Precis som klockan 👌
Kul!
Vad tycker du om Jimnyn? Verkar bra.
 

andreas

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag och sambon är lite sugna på att bestiga Kebnekaise i sommar. Några som har erfarenheter eller tips att dela med sig av? Vi tänker nog den lätta vägen första gången men det är alltid kul att höra andras erfarenhet 👍

Jag var uppe för.. det är nog 15 år sedan. Vi gick från Nikkaluokta, tältade kring fjällstationen och hade 3 dagar att välja på för själva bestigningen.

Håller med om allt det @Calvin säger och kan bara understryka, vädret kan vara dåligt med kyla, regn/snö(!), blåst och dålig sikt så se till att ha kläder för alla väder (inkl, mössa/vantar vilket ibland kan vara lätt att glömma när man semestrar på sommaren ;)) och förbered er på att själva toppturen nog är lite tuffare än vad iaf jag hade föreställt mig.

Med det sagt så är det ett grymt äventyr som jag ofta tänker att jag skulle vilja göra om.
 

hs01jowe

KS Explorers Club
Kul!
Långt ifrån någon expert på ämnet men jag och min fru besteg Keb för drygt tio år sedan och tänker med jämna mellanrum på att vi borde göra det igen :) .
Några enkla tips jag kan bjuda på är:
1. Planera fler aktiviteter i området (finns massor att uppleva) - vädret kan slå om hastigt så det är inte lämpligt att bara ha en specifik dag vikt åt bestigningen. När vi var där var det först på tredje dagen som vädret tillät en bestigning. Och då var vädret ändå ingen höjdare den tredje dagen med dimma och kortvariga snöfall - i juli...
2. Alla (i princip) kan klara toppturen, vi mötte både barnfamiljer och pensionärer - men - det betyder inte att det är en lätt tur som man kan ta med en klackspark. Räkna med att det är en ansträngning, packa för alla väder och glöm för allt i vägen inte matsäcken!
3. Prata med guiderna på fjällstationen innan ni ger er iväg - de vet garanterat vad som gäller för dagen och har uppdaterade väderprognoser.
4. Om ni inte brukar vandra med stavar - hyr på stationen!

Slutligen - redan när vi var där för över tio år sedan var det rejält med folk. Sedan dess i allmänhet och under corona i synnerhet har ju intresset för fjällvärlden ökat lavinartat. Speciellt på och omkring Kungsleden. Jag hade därför gjort mitt yttersta för att välja en tid som inte sammanfaller med den värsta högsäsongen och om ni tänker bo i tält så hade jag rekommenderat att ha ert basecamp en bra bit från fjällstationen. Mycket av glädjen med fjällen är (i alla fall enligt mig) att man får käbnna sig relativt isolerad och njuta av naturens stillhet - då är det inte så kul att hela tiden vara omgiven av hundratals människor.
Därför hade jag nog om jag skulle gått upp igen valt den tredje (något mer okända) vägen upp som heter Durlings led (utgår ifrån Singistugan) - och då valt att tälta en timme eller två bort från stugan.

Hur som helst hoppas jag att ni kommer iväg, att det blir en härlig upplevelse och att vi får läsa om strapatsen här!

Låter super, nu blev jag taggad. Som det ser ut nu blir det väl Sverigesemester även nästa år och då kan man ju lägga tillräckligt med dagar när man ska upp. Vädret är ju som det är precis som du säger 🌨

Skulle vara värt att ta en hel del bilder och kanske låna med flaggan att fota på toppen!
 

Calvin

KS Explorers Club
2-Faktor
Dagens boktips!
Jag har precis läst ut årets julklappsbok "Löparens hjärta" av Markus Torgeby - det slog mig att den på många sätt tangerar det som vi ägnar oss åt i den här tråden. Kortfattat så handlar boken om författarens liv, han är en hängiven (fanatisk skulle nog många säga) löpare med en brinnande kärlek till naturen och till ett primitivt liv i det vilda. Bland annat lever han som eremit fyra år i en egenbyggd kåta i Jämtland, åker på skidor genom halva landet och flyttar till en liten by i Tanzania för att träna löpning under ett halvår...
Äventyr som man ibland kan drömma om även om jag personligen är rätt glad att min hjärna inte tillåter mig att dra saker till samma typ av extremer som man får läsa om här.
Vidare, för någon som jag - som ser hela livet som en materialsport ;-) var det rätt befriande att läsa om någon som presterar långt mycket mer än jag någonsin gjort - fast med väldigt mycket mindre prylar...

Hur som helst - kan rekommenderas!
Med önskan om en fin avslutning på året :)
CAL03405.jpg
 

Bjhit

Breitling
Helgens expeditionsbild
Skämt åtsido 😊
I augusti blir det Paraendurance nere i Karlsborg (3e gången för mig)
Tänkte att det blir ett ypperligt tillfälle att kvala in till denna lilla exklusiva klubb🤙
Såvida man inte hitta på något tokeri före det...

B598F209-B577-4563-B158-D9E8E64F6B63.jpeg
 

Berns

KS Explorers Club
OWG March
Helgens expeditionsbild
Skämt åtsido 😊
I augusti blir det Paraendurance nere i Karlsborg (3e gången för mig)
Tänkte att det blir ett ypperligt tillfälle att kvala in till denna lilla exklusiva klubb🤙
Såvida man inte hitta på något tokeri före det...

B598F209-B577-4563-B158-D9E8E64F6B63.jpeg
Wow!
https://paraendurance.org/ verkar ju som en riktigt äventyr. Ser fram mot den race-rapporten.
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Helgens expeditionsbild
Skämt åtsido 😊
I augusti blir det Paraendurance nere i Karlsborg (3e gången för mig)
Tänkte att det blir ett ypperligt tillfälle att kvala in till denna lilla exklusiva klubb🤙
Såvida man inte hitta på något tokeri före det...

B598F209-B577-4563-B158-D9E8E64F6B63.jpeg
Det låter som en utmärkt idé tycker jag.

Vilja, mod, uthållighet!
 
Topp