Först och främst: Helt underbar tråd!! Blir glad på riktigt! Tack till alla som delar med sig av såväl bilder som äventyr och i många fall även berikande historia. Naturligtvis en särskild eloge till
@NiklasF och
@Berns för all den tid och ansträngningar ni bidrar med här.
Medlemsansökan: Här följer en medlemsansökan, liten varning utfärdas dock för att en eventuell adrenalin-junkie fortfarande lär behöva sin ”fix” efter att ha läst detta då det på inget sätt är det mest äventyrliga ni kommer läsa, men likväl känner jag mig ruskigt stolt över mina medföljande expeditionsmedlemmar.
Känner att det kan vara på plats att ge en förklaring till varför lite mer våghalsiga äventyr får vänta. Svaret går att finna i följande:
- Aktiviteten är planerad för att inkludera mina barn (10 och 12,5 år) och hustrun och samtidigt ha en minnesvärd dag tillsammans. Värt att notera i sammanhanget är att samtliga familjemedlemmar (undantaget katten) är bättre än mig på alla sätt. Dock är äventyrslusten - åtminstone när det gäller fysiska aktiviteter - än så länge störst hos mig. (Även om många av mina förutfattade meningar omprövades under aktivitetens gång).
- Jag är generellt alldeles för feg med att ha med klockan på äventyr, men HOPPAS att detta ska göra mig mer lik er andra i denna gemenskap.
Destination: Fler delmål samtliga belägna på i Provence, District Var. Huvudsakligt område mellan Pont de la Siagne och Saint-Cézaire-sur-Siagne.
Datum/tidsperiod: 2022-07-14, dvs på självaste Frankrikes nationaldag. Klockslag: Från okristligt tidigt (för att vara semester) till ”tok-sent” (om ambitionen hade varit att göra något nyttigt efterföljande dag).
Mål med äventyret (A): att fylla en dag med äventyr samtidigt som alla expeditionsmedlemmar åtminstone tänjer sina gränser en aning (i mitt fall handlade det på förhand främst om att inte noja för mycket om punkt två i medlemsansökan
).
Bonusmål (B):kunna beta av alla tre element som återfinns i det heraldiska vapnet, dvs berg, grotta och hav.
Utmaningen vid sidan av Explorer Club (C):
1. Hålla hustrun mätt (världens underbaraste kvinna tendera att förvandlas till en ruggigt läskig version av Magica de hex, Maleficent (eller annat valfritt monster av kvinnliga könet) när hungern infinner sig.
2. Hålla sonen nöjd och mitt humör intakt när han sannolikt frågar efter Fort-Nite och/eller FIFA cirka 200 ggr.
3. Se till att världens mest överpresterande dotter inte tar ut sig så hon svimmar (har hänt tidigare).
Kort (nåja…) om äventyret i sig: Dagen innan hämtas inspiration från diverse marknadsplatser och även turistinformation, syftet är att skissar på en rut. Den fångas dock av en vindarna och återfinns numera på en av våra uteslutande fransktalande grannars balkong. Särskild glad att ”medtag toalettpapper” i versaler står skrivet på svenska på lappen. Proviant förbereds kvällen innan. Nedan ser ni vad barn och hustru föreslog (skeptiskt gensvar från deras far respektive make).
Aktuell dag (igår) börjar med tidig uppgång för att ta oss till önskad destination. Väl på plats är siktet inställt på att ta sig till 5 på förhand utsedda platser (följer alla samma vandringsled vilken är funnen på nätet).
Masion de l’eau.
Chapelle Saint Saturnin (älskar att såna platser finns på ställen med inte helt naturlig åtkomst).
Canal de la Siagne (kul att med bakomliggande historia och ha sett den, men den korsas flera gånger än nödvändigt under vår dag).
Pont de Tuve (magisk plats kunde tillbringat en hel dag där, såväl vatten som omgivning är väl värd ett besök).
Stenstrand invid Pont de Tuve (vackert och trevligt, men aj som f-n vad fötterna tar stryk).
Inkluderar lite andra trevliga bilder från samma del av vandringen.
Därefter är att ta sig upp till en av områdets högsta punkter utan att följa leden hela tiden även om vi försöker hållas oss nära den och inte gå på beträdda privat mark - detta åstadkommer vi, men inte utan ansträngningar.
Därefter hoppas vi ansluta till en ny led för att ta oss tillbaka till ursprungspunkten utan att gå mark som redan setts av oss. Hinner börja bli lite mörk och så vis stress infinner sig, men hustrun är helt att tacka för att det lyckas och med endast 850 meter som vi tidigare sett.
Anländer ”hem” till Sainte Maxime lagom för att hinna ta en dusch och hoppa i en skjorta för att se fyrverkeriet dagen till ära, naturligtvis med Explorer på handleden - klockan passar ju som bekant till allt
- Måluppfyllnad (A): är så otroligt nöjd med dagen. Barnen och hustrun leverade över förväntan på alla sätt och vis. Alla visade äventyrslust och järnvilja trots att jag stundom hade dåligt samvete för att jag utsatte dem för denna typ av ansträngning i värmen. För egen del förstod jag att klockan kan användas även utanför kontoret och i hemmet (hoppas kunna behålla den insikten också…)
- Bonusmålen (B, dvs de rörande det heraldiska vapnet): Berg klarades av med råge. Lyckades till och med få klättra lite på frihand (vilket utan utrustning och med fruns närvaro får sägas vara rent korkat).
Grotta, trodde jag inte skulle bli av, men en liten (och då menar jag liten) hittades och besöktes. Resterande medlemmar fick även se fladdermöss (jag hade fullt upp att fotografera och kolla lumen så missade dessa bevingade varelser - japp, jag är en idiot).
Hav - nja, skulle mer säga kanal, liten sjö, fors och vattenfall.
Leverans på målen utanför Explorer Club:
Frun - ljuvlig och en fena på kartläsning (vilket var en fröjd vi de tillfällen ruten ändrades spontant).
Sonen - jag är fortfarande i chock. Inte ett negativt ljud eller tjat under hela dagen och visade en kondition som jag inte trodde fans.
Dottern - hon svimmade inte så det får sägas vara positivt. Sen vore det likväl bra om hon då och då kunde känna att hon inte måste vara på topp hela tiden (samma sak i skolan - har hittills aldrig skrivit annat än A på ett prov).
Äventyret i siffror:
Antal äventyrare: 4 (jag, min fru och två barn, katten sa: ”Nej tack jag trivs bättre här, där jag kan….” - ni ser nedan hur han helst tillbringar sina dagar)
Antal km vandrade: uppskattningsvis drygt 20 på själva huvudmålet blev ett par km till runt omkring.
Antal timmar i naturen: drygt 14. Effektiv vandring och simning upptog 9.5 h.
Antal grader (celsius): 33-35 grader. Värmen i kombination med att vissa partier var tämligen branta (svårt att fånga på bild) och på ”otrampad” mark medförde en utmaning. Dopp i vatten med en uppskattad temperatur kring 14-15 grader var en skänk från ovan.
Antal meter simmade: varierande mellan expeditionsmedlemmarna.
Högsta punkt/total stigning: höjd ca 771 meter över hav med en stigning på cirka 650 meter om vi ej blivit felunderrättade.
Sammanfattningsvis - underbar dag och tur. Kan varmt rekommenderas. Vattnet är det bland läckraste jag badat i (inklusive resor till Bali, Thailand och Indien)