Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Karaktärsdanande! Det ser ut att vara fina vyer i alla fall.Blev en medelsvår vandringsled med familjen idag uppe på Storhogna i Jämtland.
Folk snackar om 45 grader i Sydeuropa men här i svenska fjällen har vi hela 6 grader men känns som 2.
Verkligen. Helt underbart när Åreskutan har rätt väder på sig 🏔 kan bli ganska ostadigt annars, vilket är mer vanligt än ovanligtSnyggt @Rolexsearch. Kul med bra väder också så man får de där vyerna.
Tusen tack Niklas! Det känns stort! Och nu kan jag med gott samvete beställa det kommande natotMäktigt äventyr @lekamen! Med det har du en självklar plats i Klocksnack Explorers Club. Varmt välkommen!
Ser ut som ett riktigt härligt äventyr! Tack för en kul rapport och grattis!Destination:
Nyerere National Park i sydöstra Tanzania (f.d. Selous National Game Reserve)
Tidsperiod:
1/7 - 4/7 2022
Mål med äventyret:
Främst att uppleva naturen i Tanzania, vi såg det som en bonus att se några av de s.k. ”big five” i sitt naturliga habitat.
Expeditionens medlemmar:
Min fru, jag själv och våra två tonårspojkar.
Äventyret:
Dag 1 - fredag
Väckning kl 04:30 och upphämtning med minibuss för en dryg timmes bilfärd till Zanzibars flygplats. Efter en tämligen kaosig incheckning var det dags att borda ett tvåmotorigt propellerplan. Efter en trettio minuters flygtur landade vi på ett enkelt flygfält på den röda dammiga jorden mitt i bushen. Vi blev körda med en jeep till vår camp cirka 15 minuter bort och checkade in i en mysig bungalow. Ganska snabbt började dagens första punkt på programmet, ett besök till närmaste by och dess skola. Var en ganska konstig känsla att stå framför en stor skolklass och erbjuda barnen pennor och skrivböcker, men det var välkommet och barnen uppskattade vårt besök. Nästa punkt var en båtfärd på Rufiji-floden. Vi såg mängder av vackra fåglar och ödlor längs strandkanten, och snart dök det upp slöa krokodiler som masade sig ner i vattnet. Även ett gäng stojiga babianer blev nyfikna på oss innan vi kom fram till en stor flock flodhästar som stod och svalkade sig i floden. De är verkligen respektingivande bestar när man kommer nära inpå och dessutom bland det farligaste djuret en människa kan stöta på i Tanzanias bush.
Dag 2 - lördag.
Väckning i ottan och en snabb frukost innan vi fräste iväg på riktigt dåliga dammiga vägar i en tillbyggd Jeep av modellen Suzuki Gypsy. Dess fjädring var så gott som obefintlig och både njurbälte och sportbehå hade suttit fint på både man som kvinna! Denna dag bjöd på giraffer, antiloper, impala, hyena, elefanthona med unge fridfullt ätande kokosnötter under palmerna. Babianer, gnu, flodhäst, krokodil, buffel, zebra. Afrikanska fiskörnar och gamar. Vi tog en kaffepaus med duk på motorhuven vid en sjö med bergen i bakgrunden. Fullt med flodhästar och krokodiler och giraffer fritt springande. Lite senare intog vi medhavd lunch vid en plats med så vacker natur så det stockade sig i halsen, vi var helt hänförda! Sista delen av dagen var det sök efter leopard, ingen tur denna gång. Vi lyckades dock hitta två lejonhannar som vilade sig under ett träd nära en sjö. Majestätiskt! Vi satt tysta i jeepen bara fem meter ifrån djuren och tog in stunden under säkert en kvart. Vi kunde höra hur de andades. På väg tillbaks till vårt camp stötte vi på en elefanthanne som var vild och skrikande, han gillade inte alls vår jeep så vi åkte vidare hemåt. Förutom elefanthanen Alexi som varje natt vandrade rakt igenom vårt camp på jakt efter mat fanns det gott om s.k. bushbabys (en nattlevande primat) som underhöll med bus och skrik natten igenom.
Dag 3 - söndag.
Väckning 06, snabb frukost och avfärd 07 för ytterligare en heldags jeepsafari, idag med en större Land Rover där det mesta var fastskruvat.
Denna dag bjöd på en längre bilfärd då vi siktade på att nå de varma källorna Utunge hot springs vid foten av berget Kwa Mhinda. Ett stopp för kaffe på motorhuven efter cirka 1,5 timme. Vi fick se giraffer zebror och elefanter i mängder, vi badade i de varma källorna bland svärmande trollsländor i många olika färger. Vi skymtade ett par små ormar av obestämd modell. Picniclunch på samma plats som dagen innan. Vid återfärden stötte vi på en till grupp lejon. En hane och två honor vilande under den varma solen. Även denna gång fick vi sitta väldigt nära utan uppmärksamhet.
Dag 4 - måndag
Väckning 06 som brukligt. Denna dag bjöd på en bush walk runt vår camp innan frukost. Vi lärde oss om spår och spillning, fåglar och fågelbon. Sedan frukost, utcheckning och avfärd till nationalparkens lilla ”landing strip” för återfärd till Zanzibars vita sandstränder!
Måluppfyllnad:
Detta uppfylldes med råge! Då målet var att uppleva själva naturen var det en rejäl bonus att dessutom få se alla vackra djur i sin egen miljö. Kanske konstigt nog var det vilda giraffer som kändes mest speciellt. När en flock giraffer springer på savannen ser det ut som att de rör sig i slow motion.
Mäktigt!!! Sjukt cooltDestination:
Nyerere National Park i sydöstra Tanzania (f.d. Selous National Game Reserve)
Tidsperiod:
1/7 - 4/7 2022
Mål med äventyret:
Främst att uppleva naturen i Tanzania, vi såg det som en bonus att se några av de s.k. ”big five” i sitt naturliga habitat.
Expeditionens medlemmar:
Äventyret:
Dag 1 - fredag
Väckning kl 04:30 och upphämtning med minibuss för en dryg timmes bilfärd till Zanzibars flygplats. Efter en tämligen kaosig incheckning var det dags att borda ett tvåmotorigt propellerplan. Efter en trettio minuters flygtur landade vi på ett enkelt flygfält på den röda dammiga jorden mitt i bushen. Vi blev körda med en jeep till vår camp cirka 15 minuter bort och checkade in i en mysig bungalow. Ganska snabbt började dagens första punkt på programmet, ett besök till närmaste by och dess skola. Var en ganska konstig känsla att stå framför en stor skolklass och erbjuda barnen pennor och skrivböcker, men det var välkommet och barnen uppskattade vårt besök. Nästa punkt var en båtfärd på Rufiji-floden. Vi såg mängder av vackra fåglar och ödlor längs strandkanten, och snart dök det upp slöa krokodiler som masade sig ner i vattnet. Även ett gäng stojiga babianer blev nyfikna på oss innan vi kom fram till en stor flock flodhästar som stod och svalkade sig i floden. De är verkligen respektingivande bestar när man kommer nära inpå och dessutom bland det farligaste djuret en människa kan stöta på i Tanzanias bush.
Dag 2 - lördag.
Väckning i ottan och en snabb frukost innan vi fräste iväg på riktigt dåliga dammiga vägar i en tillbyggd Jeep av modellen Suzuki Gypsy. Dess fjädring var så gott som obefintlig och både njurbälte och sportbehå hade suttit fint på både man som kvinna! Denna dag bjöd på giraffer, antiloper, impala, hyena, elefanthona med unge fridfullt ätande kokosnötter under palmerna. Babianer, gnu, flodhäst, krokodil, buffel, zebra. Afrikanska fiskörnar och gamar. Vi tog en kaffepaus med duk på motorhuven vid en sjö med bergen i bakgrunden. Fullt med flodhästar och krokodiler och giraffer fritt springande. Lite senare intog vi medhavd lunch vid en plats med så vacker natur så det stockade sig i halsen, vi var helt hänförda! Sista delen av dagen var det sök efter leopard, ingen tur denna gång. Vi lyckades dock hitta två lejonhannar som vilade sig under ett träd nära en sjö. Majestätiskt! Vi satt tysta i jeepen bara fem meter ifrån djuren och tog in stunden under säkert en kvart. Vi kunde höra hur de andades. På väg tillbaks till vårt camp stötte vi på en elefanthanne som var vild och skrikande, han gillade inte alls vår jeep så vi åkte vidare hemåt. Förutom elefanthanen Alexi som varje natt vandrade rakt igenom vårt camp på jakt efter mat fanns det gott om s.k. bushbabys (en nattlevande primat) som underhöll med bus och skrik natten igenom.
Dag 3 - söndag.
Väckning 06, snabb frukost och avfärd 07 för ytterligare en heldags jeepsafari, idag med en större Land Rover där det mesta var fastskruvat.
Denna dag bjöd på en längre bilfärd då vi siktade på att nå de varma källorna Utunge hot springs vid foten av berget Kwa Mhinda. Ett stopp för kaffe på motorhuven efter cirka 1,5 timme. Vi fick se giraffer zebror och elefanter i mängder, vi badade i de varma källorna bland svärmande trollsländor i många olika färger. Vi skymtade ett par små ormar av obestämd modell. Picniclunch på samma plats som dagen innan. Vid återfärden stötte vi på en till grupp lejon. En hane och två honor vilande under den varma solen. Även denna gång fick vi sitta väldigt nära utan uppmärksamhet.
Dag 4 - måndag
Väckning 06 som brukligt. Denna dag bjöd på en bush walk runt vår camp innan frukost. Vi lärde oss om spår och spillning, fåglar och fågelbon. Sedan frukost, utcheckning och avfärd till nationalparkens lilla ”landing strip” för återfärd till Zanzibars vita sandstränder!
Måluppfyllnad:
Detta uppfylldes med råge! Då målet var att uppleva själva naturen var det en rejäl bonus att dessutom få se alla vackra djur i sin egen miljö. Kanske konstigt nog var det vilda giraffer som kändes mest speciellt. När en flock giraffer springer på savannen ser det ut som att de rör sig i slow motion.
Niiiiiiice o välkommenNyerere National Park i sydöstra Tanzania (f.d. Selous National Game Reserve)
Tidsperiod:
1/7 - 4/7 2022
Mål med äventyret:
Expeditionens medlemmar:
Äventyret:
Dag 1 - fredag
Dag 2 - lördag.
Dag 3 - söndag.
Dag 4 - måndag
Måluppfyllnad:
Kul att du planerar för ett medlemskap! En Submariner är en Submariner, oavsett vilken metall den är tillverkad i. Helguld är mer än välkommet!Genuint spørsmål siden jeg planlegger en reise for å kvalifisere til klubben: Siden man kan bruke en Submariner (ref. punkt 4), må den være stål - eller kan den også være hellgull?
Det låter utmärkt. Lycka till!Takk. Planlegger en gåtur helt alene i 75km med 1-2 overnattinger. Telt, primus, etc er et must siden jeg må "...spendera minst en heldag utomhus utan tillgång till moderna bekvämligheter...". Kan bli gøy - og slitsomt å gå så langt som 7-8 mil til fots alene.
Härligt! Vad är det för längd på banden?Imorgon släpps banden!
Om allt fungerar som det är tänkt kommer Klocksnacks webbshop tändas upp igen imorgon. Då ska också årets upplaga av Klocksnack Explorers Club egna band finnas tillgängliga för försäljning. Jag har inte fått det slutliga priset bekräftat än, men det bör ligga på ca 400kr. Banden är begränsade till 50 ex, så vila inte för länge på hanen.
Det vet jag tyvärr inte. Ungefär lika långt som ett standard-nato skulle jag säga. Jag hade en prototyp av bandet hemma som jag försökte modda lite. Det slutade inte så bra så jag kan tyvärr inte mäta det.Härligt! Vad är det för längd på banden?
Tack!Det vet jag tyvärr inte. Ungefär lika långt som ett standard-nato skulle jag säga. Jag hade en prototyp av bandet hemma som jag försökte modda lite. Det slutade inte så bra så jag kan tyvärr inte mäta det.
Här är det bandet tillsammans med övriga prototyper (före mod). De var ca 28 cm långa.
Får man köpa fastän man inte kan kvala in i klubben med en explorer? Jag ska nämligen på en fiskeresa med min Datejust ett par dagar i Augusti och kan ju vara lite KS-explorer wannabeImorgon släpps banden!
Om allt fungerar som det är tänkt kommer Klocksnacks webbshop tändas upp igen imorgon. Då ska också årets upplaga av Klocksnack Explorers Club egna band finnas tillgängliga för försäljning. Jag har inte fått det slutliga priset bekräftat än, men det bör ligga på ca 400kr. Banden är begränsade till 50 ex, så vila inte för länge på hanen.
Självklart! Alla som vill kan köpa ett bandFår man köpa fastän man inte kan kvala in i klubben med en explorer? Jag ska nämligen på en fiskeresa med min Datejust ett par dagar i Augusti och kan ju vara lite KS-explorer wannabe
Nu har jag tryckt hela dagen men ingenting har hänt. Vart är webchefen egentligen?F5 F5 F5!
Samma härNu har jag tryckt hela dagen men ingenting har hänt. Vart är webchefen egentligen?
Du har hittat en glitch in the matrix @Gummo, och din fråga är såklart högst relevant. Men precis som du misstänkte är det tillverkaren Rolex klockor som gäller då det är så samarbetet mellan Explorers Club och Rolex ser ut. Någon stans ska ju gränsen dras…@NiklasF det finns ju åtminstone två tillverkare som gjort Submariner. Det står inte uttryckligen men det kanske är underförstått att bara Rolex som gäller? Jag tänkte att man kanske fick vara med om man tog med sin gamla Tudor Submariner på äventyr?
Fan…Du har hittat en glitch in the matrix @Gummo, och din fråga är såklart högst relevant. Men precis som du misstänkte är det tillverkaren Rolex klockor som gäller då det är så samarbetet mellan Explorers Club och Rolex ser ut. Någon stans ska ju gränsen dras…