• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tillbaka hemma efter en långhelg ute med vanen för att klättra i Falu-trakterna. Mycket bra klättring, gott sällskap och mysiga stunder framför elden. Explorern var med men inte mycket fokus på handledsbilder denna tur.
IMG_2269.jpeg
IMG_2264.jpeg
IMG_2262.jpeg
IMG_2266.jpeg
IMG_2268.jpeg

Reserapport från Himalaya

Destination

Nepal - Everest Base Camp (5364m) & Island Peak (6189m)

Tidsperiod
13/4-5/5 2024

Mål med äventyret
Att vandra genom och utforska den fantastiska naturen och kulturen i Himalaya.

Expeditionens Medlemmar
9 svenska äventyrare
6 erfarna sherpas

Klocka
Rolex Submariner 116610LN
Suunto 9 Ambassador Edition (för höjd och kartor)

Äventyret
Nepal, med sina majestätiska berg och djupa kulturella rötter, är en magnet för äventyrslystna från hela världen. För mig blev resan till Nepal inte bara ett äventyr, utan även en möjlighet att utforska det bästa av Himalaya och dess rika kultur. Mitt mål var att nå toppen av Island Peak och längs vägen få en glimt av Mount Everest och dess beryktade klätterled. Tillsammans med Robin Trygg och Chhiring Dorje Sherpa, några av världens främsta alpinister, inledde vi vår resa från Kathmandu. Efter att ha förberett oss och säkrat de nödvändiga klättringstillstånden begav vi oss mot Lukla för att starta vår expedition.

Våra dagar fylldes snabbt med utmaningar och belöningar när vi vandrade bland människor från alla världens hörn och djur som hästar, åsnor och framför allt jakar. Från de första stegen på stigarna genom de högre bergsbyarna till de långa dagsetapperna mot högre höjder var varje ögonblick fyllt av spänning och upptäckter. Vi passerade pittoreska byar som Phakding och Namche Bazaar och korsade hängbroar, inklusive den imponerande Hillary Bridge som sträcker sig 135 meter över en av dalarna. Men det var när vi nådde högre höjder som äventyret verkligen tog fart. Vandringen mot Everest Base Camp var en resa genom en värld av is och snö, med de mäktiga bergen Lhotse och Ama Dablam som vakade över oss från alla håll. Vid baslägret kände vi en djup respekt för de modiga klättrare som vågat sig ännu högre upp mot toppen av världen, Mount Everest, som reser sig 8848 meter över havet och även de klättrare som offrat sina liv för att nå toppen.

Efter att ha nått Everest base camp och tagit oss tillbaka till lägret i Gorakshep tvingades jag sätta punkt för min resa på grund av höjdsjuka efter en extremt påfrestande vandringsdag på höjder jag aldrig tidigare vistats på. Med symtom som huvudvärk, feber och yrsel var det nödvändigt att evakueras med helikopter till ett sjukhus i Kathmandu istället för att fortsätta vandringen mot Island Peak, detta för att undvika risker för allvarliga skador och framtida men.

Summering
Tillbaka i Sverige, utan bestående men, ser jag tillbaka på min resa med tacksamhet. Resan till Nepal var inte bara ett äventyr, det var även en resa genom kultur, historia och mänsklig styrka, något jag kommer att bära med mig för alltid. Klockorna jag bar med mig under hela äventyret, en på varsin arm fungerade fläckfritt och båda fyllde sina syften. Submarinern som är en forever keeper har verkligen fyllt på med sentimentala värden under det här äventyret och med sin robusthet och kvalitet varit en stor trygghet och ett fantastiskt bra redskap under hela resan.

0.png

2.JPG

3.jpg
5.JPG
185084A2-77E8-4624-8A8E-0F652B7C3D31_1_102_a.jpeg
7.jpg

8.jpg
9.JPG

19.jpeg

10.JPG
13.JPG

15.JPG

16.JPG
19_2.jpeg

20.png

21.JPG

Senast ändrad:

Destination

Tidsperiod
13/4-5/5 2024

Mål med äventyret

Expeditionens Medlemmar
9 svenska äventyrare
6 erfarna sherpas

Klocka

Äventyret
Nepal, med sina majestätiska berg och djupa kulturella rötter, är en magnet för äventyrslystna från hela världen. För mig blev resan till Nepal inte bara ett äventyr, utan även en möjlighet att utforska det bästa av Himalaya och dess rika kultur. Mitt mål var att nå toppen av Island Peak och längs vägen få en glimt av Mount Everest och dess beryktade klätterled. Tillsammans med Robin Trygg och Chhiring Dorje Sherpa, några av världens främsta alpinister, inledde vi vår resa från Kathmandu. Efter att ha förberett oss och säkrat de nödvändiga klättringstillstånden begav vi oss mot Lukla för att starta vår expedition.

Våra dagar fylldes snabbt med utmaningar och belöningar när vi vandrade bland människor från alla världens hörn och djur som hästar, åsnor och framför allt jakar. Från de första stegen på stigarna genom de högre bergsbyarna till de långa dagsetapperna mot högre höjder var varje ögonblick fyllt av spänning och upptäckter. Vi passerade pittoreska byar som Phakding och Namche Bazaar och korsade hängbroar, inklusive den imponerande Hillary Bridge som sträcker sig 135 meter över en av dalarna. Men det var när vi nådde högre höjder som äventyret verkligen tog fart. Vandringen mot Everest Base Camp var en resa genom en värld av is och snö, med de mäktiga bergen Lhotse och Ama Dablam som vakade över oss från alla håll. Vid baslägret kände vi en djup respekt för de modiga klättrare som vågat sig ännu högre upp mot toppen av världen, Mount Everest, som reser sig 8848 meter över havet och även de klättrare som offrat sina liv för att nå toppen.

Efter att ha nått Everest base camp och tagit oss tillbaka till lägret i Gorakshep tvingades jag sätta punkt för min resa på grund av höjdsjuka efter en extremt påfrestande vandringsdag på höjder jag aldrig tidigare vistats på. Med symtom som huvudvärk, feber och yrsel var det nödvändigt att evakueras med helikopter till ett sjukhus i Kathmandu istället för att fortsätta vandringen mot Island Peak, detta för att undvika risker för allvarliga skador och framtida men.

Summering
Tillbaka i Sverige, utan bestående men, ser jag tillbaka på min resa med tacksamhet. Resan till Nepal var inte bara ett äventyr, det var även en resa genom kultur, historia och mänsklig styrka, något jag kommer att bära med mig för alltid. Klockorna jag bar med mig under hela äventyret, en på varsin arm fungerade fläckfritt och båda fyllde sina syften. Submarinern som är en forever keeper har verkligen fyllt på med sentimentala värden under det här äventyret och med sin robusthet och kvalitet varit en stor trygghet och ett fantastiskt bra redskap under hela resan.

0.png

2.JPG

3.jpg
5.JPG
7.jpg

8.jpg
9.JPG
10.JPG
13.JPG

15.JPG

16.JPG

20.png

21.JPG
Kul äventyr! synd att det slutade som det gjorde dock.

Destination

Tidsperiod
13/4-5/5 2024

Mål med äventyret

Expeditionens Medlemmar
9 svenska äventyrare
6 erfarna sherpas

Klocka

Äventyret

Summering

0.png

2.JPG

3.jpg
5.JPG
7.jpg

8.jpg
9.JPG

19.jpeg

10.JPG
13.JPG

15.JPG

16.JPG
19_2.jpeg

20.png

21.JPG
Wow underbart! vilket otroligt äventyr och extra kul att du hade med flagga upp i bergen. Varmt välkommen som medlem. Ambulamsfärden är en bekräftelse på din grymma prestation, som löparlegenden Rune Larsson hade sagt.
Skärmavbild 2024-05-17 kl. 08.24.27.png

Destination

Tidsperiod
13/4-5/5 2024

Mål med äventyret

Expeditionens Medlemmar
9 svenska äventyrare
6 erfarna sherpas

Klocka

Äventyret

Summering

0.png

2.JPG

3.jpg
5.JPG
7.jpg

8.jpg
9.JPG

19.jpeg

10.JPG
13.JPG

15.JPG

16.JPG
19_2.jpeg

20.png

21.JPG
Vilket otroligt äventyr! 🤩 Och vad skönt du är hemma välbehållen utan bestående men.

Tack för att vi fick hänga med, och välkommen till klubben! 😎🙏🏼

Här kommer några bilder på en nyligen genomförd övernattning i Tyresta naturreservat. Jag har hittat en jättefin udde som ligger en bit ifrån de populäraste lederna vilket innebär att platsen alltid brukar vara ledig. Här har jag spenderat många nätter utan att träffa på någon annan människa, annat än mitt eget sällskap förstås.

IMG_9539.jpeg

IMG_9547.jpeg

IMG_9549.jpeg

IMG_9551.jpeg

IMG_9554.jpeg

Här kommer utlovad uppdatering från Norge. 😃

Destination
Tältsemester på Norges västkust med start från Småland.

Period
4-14 juli 2024

Klocka och medlemmar
Rolex Submariner 14060m. Med på resan är min fru och två barn samt en andra familj så totalt 8 personer.

Målet med resan
Klara en lite längre tältsemester samt uppleva det som sägs vara en av världens vackraste platser. Vi vet att det kommer att regna en hel del så det blir en del av utmaningen.

Äventyret
Resan inleds med sex timmars körning till Oslo där vi startar lätt med två dagars stadsvandring. Den ”riktiga” resan påbörjas sedan med destination Lovattnet i utkanten av Nordfjord. Det här är en helt magisk plats med utsikt över den närliggande glaciären rakt över vattnet.

IMG_1721.jpeg

Utsikt från tältplatsen med glaciären i bakgrunden

Här stannar vi i tre nätter och gör lika många utflykter i olika riktningar för att utforska området. Den bästa blev vandringen upp till glaciären Jostedalsbreen. Landskapet som leder upp till glaciären är helt fantastisk och den lilla sjö som fylls av smältvattnet är full av små isbitar.

IMG_1854.jpeg

Submariner i glaciärens smältvatten

IMG_1838.jpeg

Smältvattensjö nedanför Jostedalsbreen

Nästa etapp på resan innebar nedmontering av tält samt flytt till Geiranger som också bjöd på fantastiska vyer. En minnesvärd stund var att komma över krönet på fjället och se ner i dalen där Geiranger fjord ligger och se att regnbågen ligger under oss i dalen.

IMG_1896.jpeg

Uppslagna tält i Geiranger

Geirangerfjorden bjöd på flera fina vandringar men själva dalen är väldigt full av turister och förtog känslan lite. Vi satte av mot vår sista destination som var Dønfoss lite mer in i landet.

Nu vände dessutom vädret från regn till varmt och soligt. Vi valde en camping med naturpool intill den dånande forsen där barnen kunde bada och leka. Vi tog till och med en extra natt här på grund av vädret innan vi satte av hemåt igen.

Fantastisk avslutning helt enkelt! ☀️

IMG_1953.jpeg

Tidsperiod: 14 - 17 Juli

1 vecka senare än förra året och dags för en årlig uppdatering i tråden på sommarens äventyr!

Eftersom förra året var premiär för mig, hade jag hoppats på något ”extremare” detta året. Med brorsan i ledning likt förra gången skulle det egentligen inte vara några större problem, om det inte vore för att junior skulle med på 11 månader. Därför fick vi tänka om!
Mål: Ta oss till Grövelsjön. Därifrån båt till Sylarna, för att gå till Hävlingestugorna. Här spenderar vi 2 nätter, och går sedan tillbaka till Grövelsjön.
Distans: 24km + dagstur dag 2.
Förberedelsedagen:

Första dagen handlar om att ta sig till Grövelsjön med bil. Junior är nöjd under bilfärden och dags att installera oss på plats väl framme vid Grövelsjön. Brorsan och junior har bokat rum vid STF-stugan, medans tjejen och jag bestämt oss för att tälta. Svinroligt om det inte vore för allt regn som man nästan bör räkna med här.
BDE1C4AE-215C-467D-A596-5FB2544C5CB6.jpeg

Dag 1:

Båten avgår från Sjöstugorna, som under en 40 minuters färd ska ta oss till Norge och Sylarna. Härifrån går vi sedan mot Hävlingestugorna som är en sträcka på cirka 11km. Någonstans i mitten av vandringen passerar vi gränsen och går in i Sverige igen.

Egentligen ingenting tokigt eller märkvärdigt med distansen, annat än att hålla koll så Junior har det bra i bärselen, och att sol/regn/blåst hanteras på bästa möjliga sätt.

Lunchen blir i vanlig ordning något enklare på stormköket som smakar gudomligt, likaså tänker junior om hans klämmis!

Färden fortsätter därefter mot dagens slutmål där vi checkar in i stugan och äter en enklare middag och spelar kort.
3E952930-BF76-47FD-BD4F-847FE2FED477.jpeg
F7A5DE57-FCD6-447B-BC64-5BBF7DD5E38B.jpeg

Dag 2:

Tidig morgon och en kortare dagsvandring för att upptäcka närområdet något noggrannare.

Enkel lunch och en Flapjack för att lyxa till tillvaron något!
Något oväntat och trevligt var att hyra bastun vid stugorna och varva mellan hettan och det kyliga vattnet!
2AD18088-80D5-4853-A0FD-BADC51770131.jpeg
F5342401-E900-4D9E-ACFC-4B78E91083AF.jpeg

Dag 3:

Dagen börjar tidigt och 13km vandring tillbaka still Grövelsjöns fjällstation påbörjas.

Möts till en början av mygg som kändes som alla i världen samlade på en plats där och då! Med rykten om att kraftigt regn närmar sig, lägger vi i en extra växel och är åter lagom i tid!
D3867A30-93DD-44F8-929E-6EC23D4C8C4D.jpeg

Summering: Sammanfattningsvis tycker jag vandringen erbjöd något roligt och oväntat trots den kortare distansen! Än en gång är jag lika taggad på att boka in en vecka nästa år som sist! :)

Mitt bidrag / ansökan till KS Explorer club kommer här:
Reserapport:
En dag tur på Gotländska Östergarnlandet med ryggsäck.
Datumet:
20240710 —20240710 klockan 0730 -1600
Mål med äventyret:
Att vandra en del av alla de vandringsleder som finns på Gotland.
Äventyret:
Frun å jag brukar sommartid tillbringa en del tid på Östergarnlandet Gotland. För det mesta så blir det att bada och bara lata sig vid stränderna ,men denna gången så kom jag över boken Vandra på Gotland av Eva Tivell / Cecilia Millberg på en loppis. Bläddrade i denna bok och fann hur många trevliga förslag på vandringsleder det finns på Öjn. Sagt å gjort.Packning på och dax att ut å gå delar av Östkustleden samt till Torsburgen under en dag...
IMG_4891.jpeg

Vi startade vid Kräcklinbo kyrka och vandrade mot Torsburgen och Herrgårdsklinten samt Russvätarna och passerade tre naturreservat.
Självklart så stannar man en längre stund vid Torsburgen och beundrar utsikten över Gotland .Här finns ett utsiktstorn och från detta torn vid bra väder så skall man kunna se enligt utsago 31 kyrktorn på Ön...
F2FC87E8-54C3-4A4E-8F67-94A19D8C0939.jpeg

Väl passerat dessa tre naturreservat så styrde våra näsor mot Kaupungs slott.( En fornborg mitt i skogen) samt vidare mot Djaupviken /Folhammars naturreservat. Det reservatet är lite speciellt med dess raukar. Väl där i Djuapviken blev det dax att luncha...
79CB923A-6A64-47A0-B87D-47571D0B6847.jpeg

När lunchen väl intagen blev det att fortsätta längst kusten i den trevliga strandskogen genom Mullvads naturreservat mot Sjaustrehammar. Självklart blev det ett dopp i den kalla Östersjön när vi vandrade där längst kusten...
16687662-5D0C-49EA-9C40-D3EC1D7DC11D.jpeg

När vi är framme vid Sjaustrehammar har vi passerat ytterligare två naturreservat och fyra Gotländska vattendrag...
B9466B5D-44F2-4088-840E-930DA5C4EDD9.jpeg

Nu börjar det bli dax att tänka på att vandra hemåt. Vilket mer eller mindre blir en transportsträcka från Sjaustrehammar mot Gammelgarns kyrka som är från 1300 talet och dess kastal från 1100 talet.Vid Kyrkan väntar fruns brorsdotter som hämtar frun och mig med bil...
01EC1B07-3153-4697-A195-8E08C1F7342C.jpeg

Väl hemma vid köksbordet vid brorsdotterns gård blev det goda bubblor i glaset å smått att tugga på som belöning efter dagens tur ! Där fanns även dessa två kamraterna som hade väntat på oss. Ha ´re bäst // 🧐

Senast ändrad:
Sommaren brukar vara den tid på året då antalet medlemmar i Klocksnack Explorers Club ökar som mest. Med anledning av det vill jag göra aspirerande medlemmar medvetna om att vi just nu bara har tio patchar kvar. Om vi köper inte fler när dessa är slut är inte beslutat än. Budskapet är således att inte vila på hanen för länge!

IMG_9889.jpeg

Sen finns det ett icke angivet antal jetonger som väntar på välförtjänta mottagare.

/Niklas

Tillbaka
Topp