Destination: Gregers backar (en av de högsta punkterna på Kullaberg).
Datum: 24 juli 2024
Mål med äventyret: Att vandra delar av Skåneleden (där den är som vackrast) och att besöka minnesmärket på toppen av Gregers backar, över de fyra flygvapenpiloter som omkom när deras Vampire-plan kraschade i berget en dimmig marsdag 1956.
Måluppfyllnad: Ja, i båda fallen.
Så snart morgonens regn har upphört lämnar vi Skäret, en liten fiskeby (numera framför allt semestertillhåll) mellan Svanshall och Arild. Mest känt är Skäret för Flickorna Lundgrens kafé och bageri, som lockar till sig busslaster av fikasugna alla sommardagar oavsett väder. Tvärsöver Skälderviken ligger Torekov, längre in, utom synhåll från skäret, Ängelholm. Vi har med oss lunch, kaffe och så klart en Rolex Explorer (114270).
Vi vandrar västerut mot Arild, passerar sommarbetande kor och lamm, bunkrar från andra världskriget och bronsåldersgravarna vid Nabben. Det blåser lätt från väst och solen gömmer sig bakom grådiset. Snart siktas Arild och Kullaberg.
Strax väster om Arild börjar stigningen uppåt mot Kullaberg. Det är som att gå genom en grön portal till ett alldeles eget landskap: högvuxna bokskogar, hagmark och spektakulära klippformationer. Två tredjedelar av Sveriges alla växter finns på Kullaberg. Vi ser blåklockor och johannesört i dikesrenen, vildkaprifol och murgröna i skogen. I norr stupar klipporna brant mot havet. Vi passerar gården Himmelstorp med anor från 1500-talet (känd från tv-serien Kullamannen för den som är tillräckligt gammal för att minnas den).
Vi slår in på den blå leden, som går längs med halvöns nordsida, och passerar stigar som leder nedför branten till konstnären Lars Vilks mest kända verk Nimis. Vi går över Sadeln men rundar Håkull (187 möh) på en omärkt men synnerligen naturskön stig på norrsidan.
Efter ytterligare en och halv kilometer kommer vi fram till Gregers backar, 177 möh. Därifrån har man en storslagen utsikt ut mot Kullens spets och fyren, som varnat sjöfarare i 450 år. Minnesmärket över flygkraschen är inte så enkelt att hitta, det sitter på en sten där toppen stupar nedåt i norr. Ingraverat är piloternas namn och det karaktäristiska Vampire-planet.
Fyra brittisktillverkade Vampire, eller J28 som planet kallades i Sverige, lyfte från flottiljen F14 i Halmstad söndagen den 4 mars 1956. De skulle delta i en övning som pågick på Revingehed utanför Lund. Det var vårvinter, isen låg delvis kvar i Skälderviken. Strax före start kom rapporter om dimma. Piloterna flög lågt och snabbt (600 km/h). Två olika kartor användes för navigering, en för anflygningen och en mer detaljerad för anfallsmålet. Vid planeringen hade skalorna blandats ihop, vilket innebar att piloterna ändrade kurs för sent. När man är på platsen är det lätt att föreställa sig den panik som piloterna måste ha känt när bergväggen plötsligt rusade mot dem i dimman. Troligen försökte de desperat undvika en kollision genom att flyga över åsen. Att skjuta ut sig var inte att tänka på – Vampire-planen saknade katapultstol. Vi står en stund vid minnesmärket och begrundar de unga piloternas öde. Vampire var ett farligt plan att flyga. 126 av totalt 425 svenska Vampire-plan havererade. 42 personer miste livet.
Vi lunchar ett stycke nedanför toppen. Solen tittar fram. Vandrare passerar åt båda hållen. Vi väljer en annan väg tillbaka och går tvärsöver Kullaberg i sydlig riktning tills vi når den röda leden. Den som går västerut mynnar ut vid vackra Mölle. Den avstickaren hinner vi inte med idag utan väljer andra hållet: tillbaka till Arild och Skäret. Det finns kall öl i kylen hemma.
Datum: 24 juli 2024
Mål med äventyret: Att vandra delar av Skåneleden (där den är som vackrast) och att besöka minnesmärket på toppen av Gregers backar, över de fyra flygvapenpiloter som omkom när deras Vampire-plan kraschade i berget en dimmig marsdag 1956.
Måluppfyllnad: Ja, i båda fallen.
Så snart morgonens regn har upphört lämnar vi Skäret, en liten fiskeby (numera framför allt semestertillhåll) mellan Svanshall och Arild. Mest känt är Skäret för Flickorna Lundgrens kafé och bageri, som lockar till sig busslaster av fikasugna alla sommardagar oavsett väder. Tvärsöver Skälderviken ligger Torekov, längre in, utom synhåll från skäret, Ängelholm. Vi har med oss lunch, kaffe och så klart en Rolex Explorer (114270).
Vi vandrar västerut mot Arild, passerar sommarbetande kor och lamm, bunkrar från andra världskriget och bronsåldersgravarna vid Nabben. Det blåser lätt från väst och solen gömmer sig bakom grådiset. Snart siktas Arild och Kullaberg.
Strax väster om Arild börjar stigningen uppåt mot Kullaberg. Det är som att gå genom en grön portal till ett alldeles eget landskap: högvuxna bokskogar, hagmark och spektakulära klippformationer. Två tredjedelar av Sveriges alla växter finns på Kullaberg. Vi ser blåklockor och johannesört i dikesrenen, vildkaprifol och murgröna i skogen. I norr stupar klipporna brant mot havet. Vi passerar gården Himmelstorp med anor från 1500-talet (känd från tv-serien Kullamannen för den som är tillräckligt gammal för att minnas den).
Vi slår in på den blå leden, som går längs med halvöns nordsida, och passerar stigar som leder nedför branten till konstnären Lars Vilks mest kända verk Nimis. Vi går över Sadeln men rundar Håkull (187 möh) på en omärkt men synnerligen naturskön stig på norrsidan.
Efter ytterligare en och halv kilometer kommer vi fram till Gregers backar, 177 möh. Därifrån har man en storslagen utsikt ut mot Kullens spets och fyren, som varnat sjöfarare i 450 år. Minnesmärket över flygkraschen är inte så enkelt att hitta, det sitter på en sten där toppen stupar nedåt i norr. Ingraverat är piloternas namn och det karaktäristiska Vampire-planet.
Fyra brittisktillverkade Vampire, eller J28 som planet kallades i Sverige, lyfte från flottiljen F14 i Halmstad söndagen den 4 mars 1956. De skulle delta i en övning som pågick på Revingehed utanför Lund. Det var vårvinter, isen låg delvis kvar i Skälderviken. Strax före start kom rapporter om dimma. Piloterna flög lågt och snabbt (600 km/h). Två olika kartor användes för navigering, en för anflygningen och en mer detaljerad för anfallsmålet. Vid planeringen hade skalorna blandats ihop, vilket innebar att piloterna ändrade kurs för sent. När man är på platsen är det lätt att föreställa sig den panik som piloterna måste ha känt när bergväggen plötsligt rusade mot dem i dimman. Troligen försökte de desperat undvika en kollision genom att flyga över åsen. Att skjuta ut sig var inte att tänka på – Vampire-planen saknade katapultstol. Vi står en stund vid minnesmärket och begrundar de unga piloternas öde. Vampire var ett farligt plan att flyga. 126 av totalt 425 svenska Vampire-plan havererade. 42 personer miste livet.
Vi lunchar ett stycke nedanför toppen. Solen tittar fram. Vandrare passerar åt båda hållen. Vi väljer en annan väg tillbaka och går tvärsöver Kullaberg i sydlig riktning tills vi når den röda leden. Den som går västerut mynnar ut vid vackra Mölle. Den avstickaren hinner vi inte med idag utan väljer andra hållet: tillbaka till Arild och Skäret. Det finns kall öl i kylen hemma.
Senast ändrad: