• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocksnacks nöjesdykarklubb

Vad får man räkna med att lägga på ett Beggat kitt som nybörjare? För dykning inomskärs på sommaren samt att jag helst vill slippa skämmas för mina grejor:)
Ska du ha hela skiten eller? Reg, BCD, torris, underställ, fenor, mask, handskar, lampa, flarra, dator, kompass? Jag klipper till med 20000-25000 spänn.
 
Senast ändrad:

Hutti

Cartier
Var runt och dök på Filippinerna förra vintern - favoritställena för dykning var utan tvekan Panglao (Balicasag) för det fantastiska djurlivet, mycket av allt och väldigt välbevarat samt Malapascua för hajarna. Malapascua är ett jävla meck att ta sig till men fantastiskt när man väl är där, finns tom en hyfsad italiensk resturang... Men man åker dit för att morgondyka med rävhajarna - imponerande saker när de kommer förbi nära. Panglao var väl ingen höjdare i övrigt men dykningen var fantastiskt fin och hamnade i ett stim med "big eyed travelley".

Om du tar dig till Coron så finns Baracuda lake som om inte annat är väldigt speciellt då vattentemperaturen i sjön är ca 28C vid ytan men stiger till nästan 40C vid 30m djup. Lite sjuk känsla att segla ner och känna hur temperaturen stiger. Lite obehagligt innan man vänjer sig. Finns även några japanska vrak i området från WW2 men måste erkänna att de var långt ifrån lika imponerande som man kunde hoppas på - det odlas pärlor i närheten så sikten är kass och med så stora båtar blir det lite svårt att ta in allt.

Vill du ha mer tips om Filippinerna (dykcenters etc.) eller mer detaljerat så hojta! -

Blev dykning på bl.a Coron och Baracuda lake. Kan vara bland det häftigaste jag gjort. Fick nästan värmeslag vid vissa tillfällen.
 

Zingo

Rolex
Ska du ha hela skiten eller? Reg, BCD, torris, underställ, fenor, mask, handskar, lampa, flarra, dator, kompass? Jag klipper till med 20000-25000 spänn.
Det är ju typ nypris om man inte ska ha västinggrejer. Tror 10-15 tkr ska vara lugnt. Är ju torrisen som är dyr men det funkar ju med en våtdräkt på sommaren (med lite vilja).
Dock är ju dykarklockan klart dyrast, ca 50 tkr för en beggad Sub. ;)
 

mannis

Cartier
Det är ju typ nypris om man inte ska ha västinggrejer. Tror 10-15 tkr ska vara lugnt. Är ju torrisen som är dyr men det funkar ju med en våtdräkt på sommaren (med lite vilja).
Dock är ju dykarklockan klart dyrast, ca 50 tkr för en beggad Sub. ;)
Haha, suben är på plats. Gäller att börja i rätt ända. Tänker också att torris kan man skippa, ska findyka soliga dagar typ
 
Haha, suben är på plats. Gäller att börja i rätt ända. Tänker också att torris kan man skippa, ska findyka soliga dagar typ
Då blir det enklare och billigare. Lite över 10000 spänn. Typ detta skulle jag sikta på:

Bra begagnad reg: 3000 spänn. Snåla inte här, denna grunka håller dig vid liv.
https://www.dykarna.nu/torget/apeks-regulator-78245.html

Dator, begagnad: 1500
https://www.dykarna.nu/torget/suunto-vyper-saljes-78178.html

Begagnad kompass, bcd, provtryckt tank, bly, huva, handskar. Sisådär 4000 spänn totalt.

Ny våtdräkt 5-7mm, kan vara gött med perfekt passform här, 3000-4000 spänn.
Ny mask o fenor: 1000 spänn.
 

mannis

Cartier
Då blir det enklare och billigare. Lite över 10000 spänn. Typ detta skulle jag sikta på:

Bra begagnad reg: 3000 spänn. Snåla inte här, denna grunka håller dig vid liv.
https://www.dykarna.nu/torget/apeks-regulator-78245.html

Dator, begagnad: 1500
https://www.dykarna.nu/torget/suunto-vyper-saljes-78178.html

Begagnad kompass, bcd, provtryckt tank, bly, huva, handskar. Sisådär 4000 spänn totalt.

Ny våtdräkt 5-7mm, kan vara gött med perfekt passform här, 3000-4000 spänn.
Ny mask o fenor: 1000 spänn.


Fint - stort tack! Sub och rib på plats, nu skaffar jag resten. Verkar ju överkomligt
 

Zingo

Rolex
Var i Stockholm tar man tex Padi open water? Någon med kontakter eller rekommendationer?
Har dykt med Fantasea Diving (Tomtebogatan), mycket nöjd.

Dykhuset (Kungsgatan, Kungsholmen).

Alpin & Dyk Sport (Olofsgatan, Hötorget)

Stockholms Dykcenter (Barnhusgatan) erbjuder SSI istället för Padi.

Finns säkert fler men nån av dessa torde funka.
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Vad får man räkna med att lägga på ett Beggat kitt som nybörjare? För dykning inomskärs på sommaren samt att jag helst vill slippa skämmas för mina grejor:)
Ca 8k säger jag.
Så skiter du i allt DIR och kör ett Nice remställ och ett par bättre beggade jetstream så är du home free.
Dator är inget du ska lägga stora pengar på inledningsvis imho :)
 

mlundstrom

Cartier
2-Faktor
Har hört mycket gott om dykhuset. Köpt mina prylar på oceeanictech, men jag gillar inte riktigt deras attityd. Lite för macho.
 

mlundstrom

Cartier
2-Faktor
justja, var i Mexiko och passade på att prova på grottdykning i en Cenote. Nog det ballaste jag gjort hittills.
 

Bilagor

  • grotta.jpg
    grotta.jpg
    98.5 KB · Visningar: 1

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag kan inget, jag snubblade in i denna tråd för att jag inte vill sova.
Vad är ”dator” för nått och vad gör den?
Samma som jag då =).
En dykdator är ett samlings instrument som ofta mäter, djup och tid och gör beräkningar för bottentid, deco osv.
Det finns givetvis ofantligt många varianter på detta. Som tar in föbrukning etc. Mycket användbart vid blandgasdykning med långa och komplicerade decostegar från större djup

Edit: Pucktvåa på den =)
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Dan, här dyks det mest i tråden ;)

På den frågan, ska till franska rivieran i sommar, går det tat dyka där eller är det dyka i bubbel och GTs som gäller?
Åkte ut en tur från Nice en gång. Klart och varmt vatten, några bäckfiskar. Haft sämre dyk och du är hemma igen med gott om tid att snara i dig några pavor pastis.
 
Topp