• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocksnacks nöjesdykarklubb

Trelingon

Omega
Är det värt att dyka där? Hört någon om lagunen?

Menar du Ekerö så tycker jag absolut att det är värt ett besök.
Grustaget är riktigt bra sikt i, många fiskar och kräftor att titta på. 9m djupt
Blå lagunen är det lite sämre sikt i när jag var där men helt klart större område att dyka på. ca 20m djupt.
Annars har du ju stenbrotten i Stenhamra:rolleyes: Men då ska du verkligen gilla att dyka bland skrot.

Malta ska enligt ALLA vara helt enastående, om två veckor så vet jag mer:p
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Menar du Ekerö så tycker jag absolut att det är värt ett besök.
Grustaget är riktigt bra sikt i, många fiskar och kräftor att titta på. 9m djupt
Blå lagunen är det lite sämre sikt i när jag var där men helt klart större område att dyka på. ca 20m djupt.
Annars har du ju stenbrotten i Stenhamra:rolleyes: Men då ska du verkligen gilla att dyka bland skrot.

Malta ska enligt ALLA vara helt enastående, om två veckor så vet jag mer:p
Enastående vetefan men bra för att va medelhavet. Akta vithajjen bara! Världens största fångades utanför Malta 1987. Hens mamma är tydligen skitförbannad!
IMG_1922.JPG
 

Trelingon

Omega
Gört! Passa på när du är på nåt varmt ställe i Asien med massa nytatuerad backpackerbrudar;)

Hehe, ännu en anledning:)
Koh Tao..... Ligger tattosalonger vid varje stora gata med massa brudar, grym dykning också;)
Första dyket på OW kursen så tittade jag definitivt mer på brudarna i bikini än fiskarna.. En brud tappade nämligen toppen när det kom en stor våg:woot:
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Koh Tao..... Ligger tattosalonger vid varje stora gata med massa brudar, grym dykning också;)
Första dyket på OW kursen så tittade jag definitivt mer på brudarna i bikini än fiskarna.. En brud tappade nämligen toppen när det kom en stor våg:woot:
Var på Kho Tao 1994. Det fanns fan inte mkt där då. Ett dykcenter, en pårökt fransman som lagade svingod mat de dagar han kände för det.
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Imorgon blir mina första riktiga dyk efter jag i somras tog OW i Östersjön. Är nere på Malta och kommer göra två dyk runt Comino - Santa Maria Cave och vraket P29. Kommer bli riktigt spännande att ha längre sikt än 40cm.. Wish me luck :)

Edit. Nu ljög jag... P-31 heter vraket..
 
Senast ändrad:

Trelingon

Omega
Imorgon blir mina första riktiga dyk efter jag i somras tog OW i Östersjön. Är nere på Malta och kommer göra två dyk runt Comino - Santa Maria Cave och vraket P29. Kommer bli riktigt spännande att ha längre sikt än 40cm.. Wish me luck :)

Edit. Nu ljög jag... P-31 heter vraket..

Ahh! Underbart!
Jag kom hem ifrån Malta i Måndags:)
Om du inte redan har gjort det så rekommenderar jag starkt att du tar "Advance", detta certifierar dig att gå ner till 30m. Vissa instruktörer är petigare än andra..
 

Trelingon

Omega
Lika bra att göra en liten update!

Kom hem ifrån Malta nu i Måndags.. Inte lika kul att komma hem ifrån 37c till svenska 15c...
Gjorde totalt 11 dyk på Malta och Gozo
Summerar det jag minns:
Tugboat 2
X-127 (Manoel Island)
Rozi (Cirkewwa)
Left Arch x2 (Cirkewwa)
Right Arch x2 (Cirkewwa)
Um El Faroud x2
Karwela (Gozo)
Inland Sea (Gozo)
P29 (Cirkewwa)

Dök med tre britter och en tysk, riktigt skönt gäng, de lurade dock alltid i mig massa öl efter dyken :D
Hade lite strul den andra och tredje dagen med mitt ena öra.. Därav de "grunda" dyken på "bågarna" Åkte och köpte mig några askar Sudafed sen var de back in business!;)

Hela gruppen lyckades övertala en "petig" dykinstruktör att göra en fullständig penetrering av Um El Faroud.. Kan säga att det enda som satte stopp på äventyret var vår decomp :rolleyes: Samtliga fick att stanna i plurret lite längre än planerat..

En liten rolig notis är att hålla stenkoll på alla dessa j*vla fireworms.... De bränns ganska duktigt kan jag intyga..

Sista dagen innan jag åkte så passade jag på att göra min nitroxkurs, detta skulle jag gjort tidigare.. . Kan säga att det kommer jag fortsätta med, helt underbart att man kan förlänga sin bottentid så pass!! Min instruktör fick 6min decomp medans jag hade 14min kvar nodeco när vi var nere på p29.

Mina favoriter var helt klart Um El Faroud, Karwela och p29. Skulle starkt rekommendera att göra dessa dyk på nitrox alt Tech om man nu besitter de kunskaperna..

Väntar nu på att tysken ska komma hem så han kan skicka mig massa trevliga bilder.

Stort tack @gruby @Gummo för alla grymma tips!

Edit! Självklart så var Seikon med på varje dyk!
orca-image-1503769161767.jpg_1503769161976.jpeg
 

RikNik

Panerai
2-Faktor
Lika bra att göra en liten update!

Kom hem ifrån Malta nu i Måndags.. Inte lika kul att komma hem ifrån 37c till svenska 15c...
Gjorde totalt 11 dyk på Malta och Gozo
Summerar det jag minns:
Tugboat 2
X-127 (Manoel Island)
Rozi (Cirkewwa)
Left Arch x2 (Cirkewwa)
Right Arch x2 (Cirkewwa)
Um El Faroud x2
Karwela (Gozo)
Inland Sea (Gozo)
P29 (Cirkewwa)

Dök med tre britter och en tysk, riktigt skönt gäng, de lurade dock alltid i mig massa öl efter dyken :D
Hade lite strul den andra och tredje dagen med mitt ena öra.. Därav de "grunda" dyken på "bågarna" Åkte och köpte mig några askar Sudafed sen var de back in business!;)

Hela gruppen lyckades övertala en "petig" dykinstruktör att göra en fullständig penetrering av Um El Faroud.. Kan säga att det enda som satte stopp på äventyret var vår decomp :rolleyes: Samtliga fick att stanna i plurret lite längre än planerat..

En liten rolig notis är att hålla stenkoll på alla dessa j*vla fireworms.... De bränns ganska duktigt kan jag intyga..

Sista dagen innan jag åkte så passade jag på att göra min nitroxkurs, detta skulle jag gjort tidigare.. . Kan säga att det kommer jag fortsätta med, helt underbart att man kan förlänga sin bottentid så pass!! Min instruktör fick 6min decomp medans jag hade 14min kvar nodeco när vi var nere på p29.

Mina favoriter var helt klart Um El Faroud, Karwela och p29. Skulle starkt rekommendera att göra dessa dyk på nitrox alt Tech om man nu besitter de kunskaperna..

Väntar nu på att tysken ska komma hem så han kan skicka mig massa trevliga bilder.

Stort tack @gruby @Gummo för alla grymma tips!

Edit! Självklart så var Seikon med på varje dyk!
orca-image-1503769161767.jpg_1503769161976.jpeg
Låter som en rolig resa :) Um El Faroud är min absoluta favorit på Malta. Jag ser fram emot lite bilder.
Själv befinner jag mig just nu på en dykresa i Indonesien.
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Jag kan bara beskriva mina dyk på Malta som FANTASTISKA. Tyvärr har jag inga övriga referenser kring dykning förutom 4 riktigt mörka och trötta dyk i Östersjön. Jag gjorde mitt 6-7 loggade dyk på Malta förra helgen och dykplatserna blev Santa Maria Caves och P31 vraket där sikten var runt 20-25m.

Nästa mål är att försöka ta mig ner till Malta snart igen på en dykvecka. Planerar att ta PADI Advanced därnere så det även är möjligt att besöka Um El Faroud som även jag fått höra är magiskt!

Rekommenderar, även som tidigare skribenter, att åka till Malta och dyka. Perfekt ställe att åka över en långweekend alt längre period. Finns mycket häftiga platser att utforska.
 

Kamelen

Cartier
Tips till bra dykning i Indonesien, Thailand och Filippinerna?

Indonesien är väl nummer ett filippinerna tvåa och thailand på tredje plats.förutom geografisk placering så kan man säga att antalet besökare av dykplatser spelar stor roll
Filippinerna är det lite olika vilken tid på året men utgår du från Cebu Moalboal så brukar där finnas lite seriösa dykare med uppdateringar på dykplatser och prisbild är medium.Ett annat populärt resmål är Palawan El nido och den sänkta japanska flottan.Är du där på början av sommaren så går det båtar från puerto princess (Palawan)
till tubathu reef boka på plats om du reser ensam då det ej är ovanligt med 1 ledig plats på båt,kostar en slant men är ett kvalitets resmål. Vet ej hur mycket greenpeace förstörde av revet då de parkerade på en del av det tror att det är ett världsarv enligt UNESCO.
Indonesien är det hur mycket som helst av att välja på har bara rest liveaboard där men väldigt mycket fin dykning.
Thailand har jag ej besökt sedan 80talet men dess geografiska position ger det ett stort minus för djurliv (varmt vatten) samt att antalet dykare har exploderat.
Om du reser för dykning så vill jag gärna slå ett slag för Borneo och dess öar.vill du satsa lite så är layang layang i kinesiska sjön ett bra resmål men där finns bara dykning och skall bokas på plats i Malaysia för att ej bli skinnad, men mycket stora djur och ej välbesökt
 

Rearden

Cartier
Tips till bra dykning i Indonesien, Thailand och Filippinerna?
Var runt och dök på Filippinerna förra vintern - favoritställena för dykning var utan tvekan Panglao (Balicasag) för det fantastiska djurlivet, mycket av allt och väldigt välbevarat samt Malapascua för hajarna. Malapascua är ett jävla meck att ta sig till men fantastiskt när man väl är där, finns tom en hyfsad italiensk resturang... Men man åker dit för att morgondyka med rävhajarna - imponerande saker när de kommer förbi nära. Panglao var väl ingen höjdare i övrigt men dykningen var fantastiskt fin och hamnade i ett stim med "big eyed travelley".

Om du tar dig till Coron så finns Baracuda lake som om inte annat är väldigt speciellt då vattentemperaturen i sjön är ca 28C vid ytan men stiger till nästan 40C vid 30m djup. Lite sjuk känsla att segla ner och känna hur temperaturen stiger. Lite obehagligt innan man vänjer sig. Finns även några japanska vrak i området från WW2 men måste erkänna att de var långt ifrån lika imponerande som man kunde hoppas på - det odlas pärlor i närheten så sikten är kass och med så stora båtar blir det lite svårt att ta in allt.

Vill du ha mer tips om Filippinerna (dykcenters etc.) eller mer detaljerat så hojta! -
 
Senast ändrad:

Rearden

Cartier
Är det nån som har nått man inte får missa runt Bali i november får ni gärna säga till här också! Det jag hittat hittils verkar lovande men ingen tydlig bild av stället.
 

mannis

Cartier
Vad får man räkna med att lägga på ett Beggat kitt som nybörjare? För dykning inomskärs på sommaren samt att jag helst vill slippa skämmas för mina grejor:)
 
Topp