• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocksnacks nöjesdykarklubb

Krabbeluring

Cartier
Jag tog dykarcert 2013 men pga lite olika omständigheter har det inte blivit något mer än de dyk som krävdes för att fixa certet.

Tips på hur man bör gå vidare? Känns som om jag borde börja om helt.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Här var det livat ;)

Någon som har erfarenhet från dykning på Malta?
Kan du hajja din korvätare! Minns att det fanns en ball grotta Blue Hole och Inland Sea som har en tunnel ut till havet vid Gozo. Cousteaus båt Calypso gick som färja på Malta innan han tog över den. Pedarasten och livsnjutaren Errol Flynns båt ligger i en oskön hamn ombyggd till pizzeria.
 

Trelingon

Omega
Kan du hajja din korvätare! Minns att det fanns en ball grotta Blue Hole och Inland Sea som har en tunnel ut till havet vid Gozo. Cousteaus båt Calypso gick som färja på Malta innan han tog över den. Pedarasten och livsnjutaren Errol Flynns båt ligger i en oskön hamn ombyggd till pizzeria.



:woot::woot:

Planerar att åka till Malta i slutet på Augusti! Nåt spec dyk man inte får missa??
 

RikNik

Panerai
2-Faktor
Här var det livat ;)

Någon som har erfarenhet från dykning på Malta?
Jag har varit där två gånger. Riktigt trevlig dykning med bra sikt. Funkar toppen för en weekend. Jag har dykt med Anchor Diving som var helt ok. Dom har ett sammarbete med min lokala klubb Eco Dive på Kungsholmen.
Blue Hole på Gozo är riktigt coolt. Såg mycket bläckfisk blir jag var där sist. Jag hörde tyvärr att den mäktiga bågen uppe på land som var en stor del av landskapet nu har rasat ner i havet.
Mitt favoritvrak är Um El Faroud, mäktigt vrak som är klyvt på mitten.
 

Smulan

Rolex
Östersjön suger :wtf:

Ytan
P7240028.JPG


Sikten
P7240029.JPG


Botten
P7240030.JPG


och så en selfie... :D
P7240026.JPG
 

Lowe92

Cartier
Tja! Har ett padi openwater cert i bagaget och tänkte försöka mig på att börja dyka lite mer igen. Nu blir det kanske inte så mycket mer än snorkling den här sommaren men skulle ändå behöva lite tips.
Ska till Kroatien om en vecka med flickvän och svärföräldrar och tänkte passa på att börja köpa lite gear. Det jag behöver just nu är cyklop och fenor och tänkte se om ni har några tips på vad som är bra/prisvärt. Som sagt var det ett tag sen jag dök så "värstinggrejer" är jag inte ute efter.
Tänkte annars åka till xxl och handla på mig grejer om ni inte har starka åsikter varför man inte bör göra så. Budgeten är inte helt satt så om ni har tips om bra grejer till vettiga priser är jag idel öra.
Tack på förhand!
 

Zingo

Rolex
Tja! Har ett padi openwater cert i bagaget och tänkte försöka mig på att börja dyka lite mer igen. Nu blir det kanske inte så mycket mer än snorkling den här sommaren men skulle ändå behöva lite tips.
Ska till Kroatien om en vecka med flickvän och svärföräldrar och tänkte passa på att börja köpa lite gear. Det jag behöver just nu är cyklop och fenor och tänkte se om ni har några tips på vad som är bra/prisvärt. Som sagt var det ett tag sen jag dök så "värstinggrejer" är jag inte ute efter.
Tänkte annars åka till xxl och handla på mig grejer om ni inte har starka åsikter varför man inte bör göra så. Budgeten är inte helt satt så om ni har tips om bra grejer till vettiga priser är jag idel öra.
Tack på förhand!
Ganska kasst utbud på dyk grejer på XXL men det kanske är ok ändå utifrån önskad nivå. Masker var det få av och primärt budget alternativ. Testa om de känns ok. Fener så skulle jag köpt med hälrem och boots. Funkar ju dock med plask och bad fenor för enstaka dyk och det är ju inte så strömt där om än ökad risk för skavsår.
 
Tja! Har ett padi openwater cert i bagaget och tänkte försöka mig på att börja dyka lite mer igen. Nu blir det kanske inte så mycket mer än snorkling den här sommaren men skulle ändå behöva lite tips.
Ska till Kroatien om en vecka med flickvän och svärföräldrar och tänkte passa på att börja köpa lite gear. Det jag behöver just nu är cyklop och fenor och tänkte se om ni har några tips på vad som är bra/prisvärt. Som sagt var det ett tag sen jag dök så "värstinggrejer" är jag inte ute efter.
Tänkte annars åka till xxl och handla på mig grejer om ni inte har starka åsikter varför man inte bör göra så. Budgeten är inte helt satt så om ni har tips om bra grejer till vettiga priser är jag idel öra.
Tack på förhand!

Om du drar nästa vecka så har du begränsat med tid att hitta något bra o jag tror inte du hittar rätt grejer på XXL. Du behöver en dykbutik, men det enda som du kanske kan hinna hitta innan avresa är väl en egen mask. Dels vill du ha en mask som passar ditt nylle så att den inte läcker, dels kan det vara skönt att ha en mask som inte 700 bakfulla turister har spottat i. Tror dock att du kan hitta en bra mask på plats i kroatien, i alla fall bättre än vad som finns hos XXL. Jag säger hyr rubbet på plats denna gång, ta sedan lite tid på dig att bygga upp din dykutrustning med bra grejer när du kommer hem.
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Tja! Har ett padi openwater cert i bagaget och tänkte försöka mig på att börja dyka lite mer igen. Nu blir det kanske inte så mycket mer än snorkling den här sommaren men skulle ändå behöva lite tips.
Ska till Kroatien om en vecka med flickvän och svärföräldrar och tänkte passa på att börja köpa lite gear. Det jag behöver just nu är cyklop och fenor och tänkte se om ni har några tips på vad som är bra/prisvärt. Som sagt var det ett tag sen jag dök så "värstinggrejer" är jag inte ute efter.
Tänkte annars åka till xxl och handla på mig grejer om ni inte har starka åsikter varför man inte bör göra så. Budgeten är inte helt satt så om ni har tips om bra grejer till vettiga priser är jag idel öra.
Tack på förhand!
Du behöver gå förbi en dykbutik om du vill ha någorlunda grejer. Bor du i Stockholm har du en mängd olika dykcenter som kan hjälpa dig. Satsa först och främst på mask och snorkel. Boots och fenor är ju inte precis lika känsligt att hyra såsom mask och snorkel enligt mig. Du borde hitta en vettig mask och snorkel för ~ 700-800kr :)
 
Senast ändrad:

Lowe92

Cartier
Ganska kasst utbud på dyk grejer på XXL men det kanske är ok ändå utifrån önskad nivå. Masker var det få av och primärt budget alternativ. Testa om de känns ok. Fener så skulle jag köpt med hälrem och boots. Funkar ju dock med plask och bad fenor för enstaka dyk och det är ju inte så strömt där om än ökad risk för skavsår.

Om du drar nästa vecka så har du begränsat med tid att hitta något bra o jag tror inte du hittar rätt grejer på XXL. Du behöver en dykbutik, men det enda som du kanske kan hinna hitta innan avresa är väl en egen mask. Dels vill du ha en mask som passar ditt nylle så att den inte läcker, dels kan det vara skönt att ha en mask som inte 700 bakfulla turister har spottat i. Tror dock att du kan hitta en bra mask på plats i kroatien, i alla fall bättre än vad som finns hos XXL. Jag säger hyr rubbet på plats denna gång, ta sedan lite tid på dig att bygga upp din dykutrustning med bra grejer när du kommer hem.

Du behöver gå förbi en dykbutik om du vill ha någorlunda grejer. Bor du i Stockholm har du en mängd olika dykcenter som kan hjälpa dig. Satsa först och främst på mask och snorkel. Boots och fenor är ju inte precis lika känsligt att hyra såsom mask och snorke enligt mig. Du borde hitta en vettig mask och snorkel för ~ 700-800kr :)
Tack för tipsen!
Får nog bli att gå förbi någon butik här i gbg och satsa på en mask alltså.
 
Topp