• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocksnacks nöjesdykarklubb

Dåligt drag i den här tråden i år. Inga som dyker på hemmaplan?
govost.jpg

vistsmö3.jpg
 
Inte mycket dyk i kallvatten för min del, redan för mycket att hålla koll på med hypoxic trimix på en CCR, orkar inte hålla på med torrdräkt också haha!
 

ScubaKing

Audemars
Dåligt drag i den här tråden i år. Inga som dyker på hemmaplan?
govost.jpg

vistsmö3.jpg

Dyker mycket men aldrig på hemmaplan, finns liksom ingen anledning när man kan ta en kort flygtur ner till vatten där man faktiskt kan se vad man dyker på. Finns givetvis få undantag i Sverige men där har man ju redan varit, och det går aldrig att jämföra med riktiga vatten. Världens i särklass bästa dykvatten finns för övrigt på Azorerna, Ponta Delgada. Det slår allt i världen! :)
 
Dyker mycket men aldrig på hemmaplan, finns liksom ingen anledning när man kan ta en kort flygtur ner till vatten där man faktiskt kan se vad man dyker på. Finns givetvis få undantag i Sverige men där har man ju redan varit, och det går aldrig att jämföra med riktiga vatten. Världens i särklass bästa dykvatten finns för övrigt på Azorerna, Ponta Delgada. Det slår allt i världen! :)

Jag gillar Norge, men dit får man ju inte åka längre:(
 

RikNik

Panerai
2-Faktor
Dyker mycket men aldrig på hemmaplan, finns liksom ingen anledning när man kan ta en kort flygtur ner till vatten där man faktiskt kan se vad man dyker på. Finns givetvis få undantag i Sverige men där har man ju redan varit, och det går aldrig att jämföra med riktiga vatten. Världens i särklass bästa dykvatten finns för övrigt på Azorerna, Ponta Delgada. Det slår allt i världen! :)
Jag saknar dykning nu när jag läser om det. Har inte blivit någon resa sen jag blev med sommarstuga. Tanken är att damma av torrdräkten i höst.

Det finns lika många "världens i särklass bästa dykning" som det finns dykare :). Det är enbart tycke och smak.
Jag känner många som håller Östersjöns vrakdykning som världsklass och som finner bra sikt och fisk helt ointressant.

Tyvärr förknippar jag Azorerna med att hänga i lina ute i det blå i väntan på Mako eller Rays medan båtcrew kastar i fiskrens. Inte riktigt så kul i min bok även fast Mako är ruskigt coola.
När jag besökte just Ponte Delgada så blev det enbart val- och delfinsafari med ribbåt. Häftigt att se med kaskelotter och alla delfiner. Ingen dykning tillåten där dock.
Det blåste tyvärr för mycket för dykutfärder.

Galapagos eller Cocos Islands brukar också rankas högt om man vill se stort saker. Helt klart mina drömdykresmål. Men sjukt dyrt.

Personligen är mina bästa upplevelser ifrån:
Macro - Lembeh Straits, Sulawesi
Cocktail - Komodo och Sipadan
Vrak - Kristiansand Norge

Överlag tycker jag Indonesien håller hög klass. Mola Mola utanför Bali var också en jäkligt grym upplevelse.
 
Håller med @RikNik
För min del så är vrak i särklass bäst Truk Lagoon. Skulle åkt dit i två veckor i oktober, men av förklarliga skäl så är redan uppskjuten tills någon gång nästa år.

För macro håller jag med om Lembeh i Sulawesi, det är en helt annan nivå.
Cocos, Galapagos och Malpelo Island är drömdestinationer, men dyra som fan. I synnerhet Malpelo Island, framförallt för mig som nästan bara dyker CCR numera.
Södra röda havet är också riktigt bra, området kring norra Djibouti är helt orört, men svåråtkomligt.
Har en god vän som vart stationerad på en bas där som dykare som berättat en hel del om otroliga saker de sett!
 

ScubaKing

Audemars
Jag saknar dykning nu när jag läser om det. Har inte blivit någon resa sen jag blev med sommarstuga. Tanken är att damma av torrdräkten i höst.

Det finns lika många "världens i särklass bästa dykning" som det finns dykare :). Det är enbart tycke och smak.
Jag känner många som håller Östersjöns vrakdykning som världsklass och som finner bra sikt och fisk helt ointressant.

Tyvärr förknippar jag Azorerna med att hänga i lina ute i det blå i väntan på Mako eller Rays medan båtcrew kastar i fiskrens. Inte riktigt så kul i min bok även fast Mako är ruskigt coola.
När jag besökte just Ponte Delgada så blev det enbart val- och delfinsafari med ribbåt. Häftigt att se med kaskelotter och alla delfiner. Ingen dykning tillåten där dock.
Det blåste tyvärr för mycket för dykutfärder.

Galapagos eller Cocos Islands brukar också rankas högt om man vill se stort saker. Helt klart mina drömdykresmål. Men sjukt dyrt.

Personligen är mina bästa upplevelser ifrån:
Macro - Lembeh Straits, Sulawesi
Cocktail - Komodo och Sipadan
Vrak - Kristiansand Norge

Överlag tycker jag Indonesien håller hög klass. Mola Mola utanför Bali var också en jäkligt grym upplevelse.

Galapagos är som du säger sjukt dyrt. Jag vill minnas bara en kort tur från Equador kostade från 15.000 kr till Galapagos. Det som är positigt är väl att pengarna går tillbaka till öarna och naturen, det är ju naturskyddsområde. Jag har aldrig dykt där.
 
Har aldrig dykt i Norge. Är det bra? Var dök du?
Norge har bra dykning, oavsett om du gillar vrak eller djurliv så finns det överallt och på alla djup. Jag gillar personligen Dröbak (brukar åka dit varje sommar) som kör en bra mix av vrak och naturdyk på sina utfärder (https://www.dukk.no/). Den här sommaren hade jag tänkt att åka till Gulen och titta på vrak, men det sket sig.:bawling:

Ett bucketlist-dyk som jag inte gjort och som jag ändå inte tänkt ta denna sommar är annars Saltstraumen i Bodö, ett drift dive i världens starkaste tidvattenström som ligger på national geographics topp-10 kallvattendyk, med sjukt rikt djurliv.

 
Senast ändrad:

ScubaKing

Audemars
Jag saknar dykning nu när jag läser om det. Har inte blivit någon resa sen jag blev med sommarstuga. Tanken är att damma av torrdräkten i höst.

Det finns lika många "världens i särklass bästa dykning" som det finns dykare :). Det är enbart tycke och smak.
Jag känner många som håller Östersjöns vrakdykning som världsklass och som finner bra sikt och fisk helt ointressant.

Tyvärr förknippar jag Azorerna med att hänga i lina ute i det blå i väntan på Mako eller Rays medan båtcrew kastar i fiskrens. Inte riktigt så kul i min bok även fast Mako är ruskigt coola.
När jag besökte just Ponte Delgada så blev det enbart val- och delfinsafari med ribbåt. Häftigt att se med kaskelotter och alla delfiner. Ingen dykning tillåten där dock.
Det blåste tyvärr för mycket för dykutfärder.

Galapagos eller Cocos Islands brukar också rankas högt om man vill se stort saker. Helt klart mina drömdykresmål. Men sjukt dyrt.

Personligen är mina bästa upplevelser ifrån:
Macro - Lembeh Straits, Sulawesi
Cocktail - Komodo och Sipadan
Vrak - Kristiansand Norge

Överlag tycker jag Indonesien håller hög klass. Mola Mola utanför Bali var också en jäkligt grym upplevelse.

Min erfarenhet av dykning på Azorerna är så långt från ditt man kan komma tror jag. Det är ju nordatlanten så man tror ju inte detta ska förekomma och slå ställen som Australien och Korallhavet. Enorma rockor/mantor, djävulsrockor stora som skåpbilar, Valhaj, andra valar, delfiner, hajar, solfiskar stora som mindre bussar. Ja du kan se allt på ett enda dyk. Tror inte det finns en plats i världen som erbjuder allt detta på samma dyk.
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Hej,
Jag ska köpa mig ett par fenor. Antingen Mares Power Plana, eller Poseidon Trident och skulle behöva tips på en bra webbshop. Pålitlig handlare med bra service är viktigare än låga priser.

Om någon skulle ha något begagnat liggandes så är det förstås också intressant.
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Hej,
Jag ska köpa mig ett par fenor. Antingen Mares Power Plana, eller Poseidon Trident och skulle behöva tips på en bra webbshop. Pålitlig handlare med bra service är viktigare än låga priser.

Om någon skulle ha något begagnat liggandes så är det förstås också intressant.
Jag vet att Lasse på Ecodive i Stockholm saluför Mares. Vet ej om han har just de fenorna på lager dock.

Kolla med dem! Bästa dykcentret i stan.
 

dogge8

Omega
2-Faktor
Var det någon som kom iväg på dykresa 20/21?
Min till Filippinerna blev inställd, tyvärr.
Men nu är suget stort efter lite dykning med koraller, så funderar på att åka på en liveaboard till röda havet våren 2022!
Har vi fler grodmän som planerar att åka?
 
Var det någon som kom iväg på dykresa 20/21?
Min till Filippinerna blev inställd, tyvärr.
Men nu är suget stort efter lite dykning med koraller, så funderar på att åka på en liveaboard till röda havet våren 2022!
Har vi fler grodmän som planerar att åka?
Tjejen vill till Malta, men jag tror inte den här pandemin blåser över i brådrasket. Får se vart man kan åka. Jag tog för övrigt min andra spruta Moderna igår så vaccinpasset blir i alla fall inga problem
 

dogge8

Omega
2-Faktor
Tjejen vill till Malta, men jag tror inte den här pandemin blåser över i brådrasket. Får se vart man kan åka. Jag tog för övrigt min andra spruta Moderna igår så vaccinpasset blir i alla fall inga problem
Ska ta min första spruta om en vecka, så jag går i väntans tider! Nej så är det säkert, det gäller kanske att ha is i magen med resebokningar.
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Var det någon som kom iväg på dykresa 20/21?
Min till Filippinerna blev inställd, tyvärr.
Men nu är suget stort efter lite dykning med koraller, så funderar på att åka på en liveaboard till röda havet våren 2022!
Har vi fler grodmän som planerar att åka?
Jag hade tänkt dra på Liveaboard i Röda havet i vinter men vågar inte boka någonting pga rådande läge. Vill att allt ska stabilisera sig ordentligt innan jag vågar boka en sån resa.
Däremot drar jag till Västkusten och dyker med Dyk-Leif om ett par veckor. Alltid något :)
 
Topp