Förra svaret var med chrome i mobil och det blir massor med följdfel när man redigerar, autocorrect orden som blir fel så jag gav upp till slut . Nu gör jag ett nytt försök från en dator.
Bilder från Cenote sikt ca: 150m, finns i mitt inlägg #385 i denna tråd. Enl. sägen ser ett dricksglas med kranvatten i Sverige grumligt ut efter ett dyk i Cenote.
Om ni ska bo i Playa så har "Mexico Blue dream" resor till Cenote och även egen speed boat över till Cozumel. Försök att få Al (fd USA militärdykare) som är en fantastisk kille att dyka med!
Utanför Playa har du bullshark dykning och mer fisk men något sämre sikt ca:25m och näst intill inga koraller men utanför Cozumel 30-35m sikt, har du världens näst största korallrev. Om ni bor några dagar i Cozumel så har alla strandnära hotell avtal med någon dykfirma på plats som hämtar direkt från hotellbryggan. Men som på alla ställen blir det billigare om du bokar direkt på dykfirman utan att betala hotell-fee. Förslag på dykfirma på Cozumel: "Blue Magic Scuba" & "Scuba Du Cozumel".
Om ni kommer att vara på Isla Mujeres så har dom gjort en turist vänlig dykplats där man sänkt massa saker som bil. statyer etc... om man tycker det är häftigt.
Snorkling rekomenderas utanför Acumal som ligger nära Tulum. Utanför Tulum går det att dyka med lokala små firmor. När vi var i Tulum 2018 så var det gängskjutning på gatan så alla lokala förmågor i restaurangen där vi inmundigade middag sprang ner för stickgator och sökte skydd, vi följde de lokala oskrivna reglerna kan jag meddela.
Om du bara ska dyka någon gång så ska du göra det utanför Cozumel: tex. "Palancar Gardens", "Santa Rosa Wall" eller "Colombia Wall" och gör gärna ett dyk i en Cenote med Halocline om du gillar mörk tunneldykning. Om ni ska åka ner i Juni så passa på att snorkla med Tiburon Ballena "Valhajar" utanför Isla Holbox.
Kom ihåg att det finns klockbutiker i "Zona Hotelera" i Cancun & "5 avenue" i Playa & "Centro" på Cozumel.