• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Veta att Luca Avitabile skulle tillbaka till Stockholm under våren. Är helt nöjd med mina skjortor från dom! Inte samma nivå av hantverk/finish som 100Hands. Men de kostar inte lika mycket heller.
Startpris förra året var iaf €250 och man måste beställa två första beställningen. Då ingår en fitting med en fitting skjorta innan de riktiga görs.

Mailade och bokade tid nyss!
Inga skjortor för nya kunder tyvärr.

”Roligt att du hör av dig till oss. Dessvärre rekonstruerar vi vårt skjort-program i dagsläget och säljer således inte skjortor.

Till ett fåtal befintliga kunder har vi erbjudit vår befintliga lösning men det är som sagt inget vi har i vårt sortiment för nya kunder.”

Veta att Luca Avitabile skulle tillbaka till Stockholm under våren. Är helt nöjd med mina skjortor från dom! Inte samma nivå av hantverk/finish som 100Hands. Men de kostar inte lika mycket heller.
Startpris förra året var iaf €250 och man måste beställa två första beställningen. Då ingår en fitting med en fitting skjorta innan de riktiga görs.
Jasså, har de börjat med att man måste beställa två vid första tillfället? Så var det inte för 2-3 år sedan när jag började som kund till LA.

Men kan inte annat än att hålla med om att de är fantastiska och enligt mig har bland de snyggaste kragarna av alla MTM/Bespoke, kolla bara på rollen på deras button down...

Jasså, har de börjat med att man måste beställa två vid första tillfället? Så var det inte för 2-3 år sedan när jag började som kund till LA.

Men kan inte annat än att hålla med om att de är fantastiska och enligt mig har bland de snyggaste kragarna av alla MTM/Bespoke, kolla bara på rollen på deras button down...
Ja det var åtminstone det jag fick höra förra året. Inte för att det var några problem att välja två skjortor istället för en.

Jag och en kompis spenderade förmiddagen på blugiallo. Mycket trevlig upplevelse! Nu inväntar vi spänt på resultatet om lite mer än en månad! To be continued..
20181226_155236.jpg
20181226_121558.jpg
Fått tillbaka grejerna? Lite halvsugen på att testa själv så skulle vilja höra lite.

Intryck av de? Nöjd med produkten som sådan? Bilder? :)
Jag gillar dem! Sett till priset tycker jag att de är grymma. Måttagningen lämnar kanske lite att önska i jämförelse med t.ex. Saman men med deras tjänst som helhet är jag väldigt nöjd. Smidigt, enkelt och hur trevliga som helst, perfekt för mig som har en väldigt lång väg till närmaste MTM-tjänst. När måtten väl sitter där är det enkelt att bara gå in på hemsidan och klicka hem vad man nu önskar, och finns det inte där är det bara att skicka iväg ett mail och höra om de kan ordna fram det, om man är ute efter ett specifikt tyg till exempel.

De har ingen direkt "husstil" som utmärker sig nämnvärt mer än att de fokuserar väldigt mycket på "soft tailoring" vilket faller mig väldigt väl i smaken. Perfekt för en casual, soft basgarderob. Generellt sett kanske de föredrar lite mer tight passform, lägre midja, kortare kavaj än jag själv gör men de är hur öppna som helst för ens förslag och hur man vill ha det så det är liksom inga problem på så vis.

Jag sitter inte på några bra bilder just nu men jag har en baby camel-kavaj som bör komma om en vecka eller två hoppas jag, så jag kan bjuda på lite bilder då!

Fått tillbaka grejerna? Lite halvsugen på att testa själv så skulle vilja höra lite.
Jajamänn! Tog ett tag + en extra vecka för att justera ärmarna någon cm. Här är lite dåliga bilder, hade tänkt ta lite bättre och lägga upp men inte fått tummen ur.

Drog på mig en linneskjorta som har en sömn i ryggen. Det är den ni ser på ryggbilden

La även upp en vit skjorta dom jag tyvärr inte alls är nöjd med. Blev för tajt och stramar när man sträcker fram armarna. Men kostymen är jag supernöjd med. Grymt trevlig och kunnig personal.
20190211_180550.jpg
20190211_180534.jpg
20190211_180447.jpg
20190211_180322.jpg

Fick den idag. Resultatet blev bättre, men inte perfekt. Bättre går det nog inte att få det dock. Den delar sig fortfarande, men man ser inte någon glipa.

Har du sömsmån så kör. Annars är det en snygg kavaj oavsett.
Grymt! Tror faktiskt att jag lämnar den som den är - är som sagt inget som stör mig nämnvärt. Men kan vara bra att ha i åtanke inför framtida köp. :)

@Lindrian
Hoppas det är ok att jag rådfrågar dig.
Vad tycker du om passformen på dessa på mig:
69694729-D413-46F0-94E1-0870555AE667.jpeg
D758A036-D01D-4F12-8299-25627D4F74F2.png
5C83E444-2DFE-4051-8F61-D0D25DD6A5D5.png
8321BE66-2072-4E68-8623-58876D637F4F.png
02879D68-C66F-454F-B8E1-D10E0C386B13.png

Tycker de sitter bra i midjan och låren, osäker om jag kan gå ner en storlek till 48 sett till låren och förmodligen midjan. Går det hos skräddare att göra något åt ”påsigheten” vid knäna och neråt? Eller blir det mycket bättre genom att bara lägga upp byxorna?

Jag gillar dem! Sett till priset tycker jag att de är grymma. Måttagningen lämnar kanske lite att önska i jämförelse med t.ex. Saman men med deras tjänst som helhet är jag väldigt nöjd. Smidigt, enkelt och hur trevliga som helst, perfekt för mig som har en väldigt lång väg till närmaste MTM-tjänst. När måtten väl sitter där är det enkelt att bara gå in på hemsidan och klicka hem vad man nu önskar, och finns det inte där är det bara att skicka iväg ett mail och höra om de kan ordna fram det, om man är ute efter ett specifikt tyg till exempel.

De har ingen direkt "husstil" som utmärker sig nämnvärt mer än att de fokuserar väldigt mycket på "soft tailoring" vilket faller mig väldigt väl i smaken. Perfekt för en casual, soft basgarderob. Generellt sett kanske de föredrar lite mer tight passform, lägre midja, kortare kavaj än jag själv gör men de är hur öppna som helst för ens förslag och hur man vill ha det så det är liksom inga problem på så vis.

Jag sitter inte på några bra bilder just nu men jag har en baby camel-kavaj som bör komma om en vecka eller två hoppas jag, så jag kan bjuda på lite bilder då!
Låter bra, så länge de är öppna med vad man själv önskar som kund så är jag nöjd då man inte har någon direkt husstil att förhålla sig till!

@Lindrian

Tycker de sitter bra i midjan och låren, osäker om jag kan gå ner en storlek till 48 sett till låren och förmodligen midjan. Går det hos skräddare att göra något åt ”påsigheten” vid knäna och neråt? Eller blir det mycket bättre genom att bara lägga upp byxorna?

Nu är jag ju inte Lindrian men mtp hur de veckar sig runt skrev och hur fickorna står ut skulle jag säga att de är för små över stussen. :)

Nu är jag ju inte Lindrian men mtp hur de veckar sig runt skrev och hur fickorna står ut skulle jag säga att de är för små över stussen. :)
Inga problem, bara bra att få mer input!

Ja hockeyåren har tyvärr satt sina spår. Men hur kan jag gå runt detta "problem"? Gå upp en storlek och ta in midjan hos skräddare eller är det dömt att bli samma visa då igen?

Ni som kan kläder!
Kan man sy in ärmarna på en Private White VC skepparkavaj (korta längden)?
Den har även manchester i ärmslutet, hur påverkas detta?

@Lindrian

Skulle säga de är för tighta i höften. Jag har själv storlek 50 i byxor, men 48 i kavaj.

Skulle säga de är för tighta i höften. Jag har själv storlek 50 i byxor, men 48 i kavaj.
Börjar också inse det nu utifrån hur det veckas där fram. Vet du huruvida smärtfritt det går att justera byxerna ponerat att jag går upp en storlek till 52 för att få mer utrymme längs stassen, eller kommer det fortfarande bli samma resultat om jag då tar in midjan från 52 till 50?

Börjar också inse det nu utifrån hur det veckas där fram. Vet du huruvida smärtfritt det går att justera byxerna ponerat att jag går upp en storlek till 52 för att få mer utrymme längs stassen, eller kommer det fortfarande bli samma resultat om jag då tar in midjan från 52 till 50?
Börja med 50 och se. Att ta in midjan borde inte va några större problem. Tror proportionerna på 52 kan bli för off.

Hej alla fashionistas! Jag ska gifta mig i augusti och ska nu leta efter en kostym.

Jag använder inte kostym till vardags, så misstänker att jag har lite dålig koll.

Vilka butiker i Stockholm rekommenderar ni om man vill ha mjuka (obefintloga?) axlar och ett pris under 10 000?

De jag kommer på själv är:
Suit supply
Rose & born
Oscar Jacobsson

Ni som kör full no break, blir det inte lätt för kort då man ser strumpan hela tiden?
Jajamänn! Tog ett tag + en extra vecka för att justera ärmarna någon cm. Här är lite dåliga bilder, hade tänkt ta lite bättre och lägga upp men inte fått tummen ur.

Drog på mig en linneskjorta som har en sömn i ryggen. Det är den ni ser på ryggbilden

La även upp en vit skjorta dom jag tyvärr inte alls är nöjd med. Blev för tajt och stramar när man sträcker fram armarna. Men kostymen är jag supernöjd med. Grymt trevlig och kunnig personal.
20190211_180550.jpg
20190211_180534.jpg
20190211_180447.jpg
20190211_180322.jpg
Kan någon som är duktig inom passform förklara varför byxorna i @hampusg bild blir tightare vid smal benet? ( @kalufsen , @Whedda , @christian-h m.fl.) jag har samma problem MTM och har ändå fotvidd 20cm.. Detta har väl inget att göra med längden av byxan?

För att visualisera vad jag är ute efter:
ddddd.jpg
*Bild från manolo, http://www.manolo.se/artiklar/artikel/20151119/skraddarsydda-byxor-fran-sartoria-corcos-del-ii/

Enkelt att ändra hos skräddare?

Tack för input!

Senast ändrad:
Hej alla fashionistas! Jag ska gifta mig i augusti och ska nu leta efter en kostym.

Jag använder inte kostym till vardags, så misstänker att jag har lite dålig koll.

Vilka butiker i Stockholm rekommenderar ni om man vill ha mjuka (obefintloga?) axlar och ett pris under 10 000?

De jag kommer på själv är:
Suit supply
Rose & born
Oscar Jacobsson
Suitsupply löser måttsytt från 6 och uppåt. Jag är nöjd så här långt (ska måtta en ny imorgon) och vill minnas att de har ett alternativ med väldigt mjuka axlar, så det är absolut ett alternativ för dig.

Med budget på 10 tycker jag dock oavsett du ska måttsy. Mycket lättare att få vettig passform.

Tillbaka
Topp