• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

jwh

Omega
Kanske min sista samlingsbild på min Northwoodssamling då jag planerar en ’Knexit’...
B8F647CF-0D0B-4B4F-8A8D-5CC6BB7A34D4.jpeg
BCE28138-73DF-4F39-92F1-1A4A7723D8BE.jpeg
Ska du lossa någon får du gärna höra av dig!
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Görs det några knivar där damaskeringen inte är ett kosmetiskt ytter-stålhölje över ett hårdare kärnstål? Ganska så säker på att på kökssidan så förekommer inget sådant.

Jodå sådana finns, men så vitt jag vet mest från custommakare. Jag har en 260 Gyuto från Will, http://www.catchesidecutlery.com/ med typ 11000 lager och det är inte san mai-konstruktion.
Dock är ju inte detta riktigt Damaskus ändå, eftersom man inte vet hur Damaskusstålet tillverkades och i vilket fall låg inte ursprungliga tillverkningsplatsen för damaskusstål i Gloucester...
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Jodå sådana finns, men så vitt jag vet mest från custommakare. Jag har en 260 Gyuto från Will, http://www.catchesidecutlery.com/ med typ 11000 lager och det är inte san mai-konstruktion.
Dock är ju inte detta riktigt Damaskus ändå, eftersom man inte vet hur Damaskusstålet tillverkades och i vilket fall låg inte ursprungliga tillverkningsplatsen för damaskusstål i Gloucester...
Huh, där ser man. Finns ju även damasteel som killen i Åre (och WMF) använder. Ser ut att vara samma typ.
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Huh, där ser man. Finns ju även damasteel som killen i Åre (och WMF) använder. Ser ut att vara samma typ.

Damasteel är ju ”fabrikstillverkning” av Damaskus. Catcheside hamrade ihop det själv iaf när jag köpte. Han är smed från början och gjorde staket och grindar mm

Är det Tobbe i Åre du menar? Isf väntar jag på en ostronkniv från honom som svärfar skall få. Tror inte han hamrar något själv, utan allt är damasteel.
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Damasteel är ju ”fabrikstillverkning” av Damaskus. Catcheside hamrade ihop det själv iaf när jag köpte. Han är smed från början och gjorde staket och grindar mm

Är det Tobbe i Åre du menar? Isf väntar jag på en ostronkniv från honom som svärfar skall få. Tror inte han hamrar något själv, utan allt är damasteel.
Just han jag tänkte på. Nej vad jag förstår köper han färdigt stål och formar och slipar precis som du säger. Vackert hantverk.
 
Snyggt!

Whilst on topic: är det någon som testat F1x?

Inte än, och inte helt överens med designen heller... Även om Fällkniven håller hög kvalle generellt så tycker jag skaften är för små och tunna, samt att den svarta coatingen är ett skämt, men på dom mya X-Seies så deras svarta typ gråa ut...

Väntar in ett monster som skogskniv nästa vecka...och då åker nog F1....
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Inte än, och inte helt överens med designen heller... Även om Fällkniven håller hög kvalle generellt så tycker jag skaften är för små och tunna, samt att den svarta coatingen är ett skämt, men på dom mya X-Seies så deras svarta typ gråa ut...

Väntar in ett monster som skogskniv nästa vecka...och då åker nog F1....

Har börjat spendera lite mer tid i skogen och ’behöver’ en Bushcraft kniv - funderat på en beggad F1 men tycker att X, på bild, ser spännande ut. Men vet inte om det är värt det i prisskillnad.

Du får recensera om du får hem något bra! :)
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Nån som har tips på ett bra knivställ till köksknivarna?

Krav:
- Snyggt
- Bra kvalitet
- Snällt mot knivarna

Vägghängt eller stå på bänk?

De trä- och läderklädda på t.ex. följande länk tycker jag alla uppfyller det du söker: https://www.cleancut.se/butik/knivfoervaring/magnetlister

Sen finns ju också modellen som är magnetfri där knivarna står upponed i ett ställ. Kanske inget för den som har vilda barn i fel ålder men snyggt är det:

masahiro_stall_3.jpg
 
Topp