• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Kan ingenting om knivar, men ska iväg och vandra i helgen så passade på att köpa en komiskt stor kniv :cool: Tänker mig att jag helt enkelt frågar mina vänner vad de jobbar med för knivar när vi ger oss iväg, varpå jag drar fram denna! Får man några reaktioner va det värt dom hundringarna ;)

8CE58B5E-6929-4DDC-9B20-836A6A74F189.jpeg

37969204-994D-45A0-8CD1-722576FCB784.jpeg

CCF30F95-965B-48E2-A831-0DB58C1E028A.jpeg
 

jwh

Omega
Kan ingenting om knivar, men ska iväg och vandra i helgen så passade på att köpa en komiskt stor kniv :cool: Tänker mig att jag helt enkelt frågar mina vänner vad de jobbar med för knivar när vi ger oss iväg, varpå jag drar fram denna! Får man några reaktioner va det värt dom hundringarna ;)

8CE58B5E-6929-4DDC-9B20-836A6A74F189.jpeg

37969204-994D-45A0-8CD1-722576FCB784.jpeg

CCF30F95-965B-48E2-A831-0DB58C1E028A.jpeg
:D Jaja langa fram den lite nonchalant och klyv en mindre kvist, låtsas som ingenting. Använd den som tandpetare efter en välförtjänt powerbar några timmar in i vandringen.

edit: när det kommer till en praktisk vildmarkskniv och stålkvalité ska du inte hoppas på för mycket.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Rent "fulstål" håller ju att dra mot baksidan av ett lerkrus för att skärpas.
Kan bli ruggigt vassa, men lika fort får dom slipas om.
Dom är inte direkt långlivade skulle jag tro.

Själv skulle jag ha lust att bygga en jigg där man kan ställa in vinkeln, bara för att få det perfekt.
Tanken poppar upp var 3:e vecka eller så, men så långt har jag inte haft tid eller ork att ens få det upp på ritbordet.
Ritbord?
Min föddes utan mer än en tanke i huvudet. Vinkeln ställs in till tiondels grad om så önskas.
IMG_20180105_000726.jpg
 

Namaste

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Säljer av lite grejer som inte används.
En handyxa med kniv i skaftet, om någon vill fynda :)

För egen del använder jag alltid kniven för att fixa tändved och sågen för att kapa till veden ;)
 
Senast ändrad:

Psykel

Patek
En replika från SMB av Svensk Flygförarkniv m/48, överlevnadskniv för flygvapnet BITD.
2548AA12-04B5-4C62-8E37-2D2424D5813E.jpeg
34B3BF0F-3A2A-4338-BFB4-A3B09C30BC97.jpeg
B3C70A03-8B5F-401F-B7B3-7EEF4E761A0F.jpeg
BEED6A40-CEB8-44F1-BE3E-7391FF5EBD07.jpeg
D3347048-89C1-463A-9D3D-5186EA628775.jpeg
Där har vi nåt som jag verkligen saknar nuförtiden (som om jag nånsin har upplevt det egentligen): Saker som är båda vackra och praktiska! Det var något som verkligen slog mig under sommaren när Sjöhistoriska hade några inhyrda museibåtar i Stockholm som jag besökte. En isbrytare från tidigt 1900-tal hade så vackert utsmyckade gångjärn i mässing på luckorna! Eller titta på alla gamla art deco-skyskrapor i New York, samma sak där. Chrysler building med sin fullständigt onödigt utsmyckade, men samtidigt funktionsfyllande spira, exempelvis.
Nuförtiden skulle man aldrig ens tänka tanken att dela ut vackert formgivna knivar till flygarna.
 

namkrad

Cartier
2-Faktor
Där har vi nåt som jag verkligen saknar nuförtiden (som om jag nånsin har upplevt det egentligen): Saker som är båda vackra och praktiska! Det var något som verkligen slog mig under sommaren när Sjöhistoriska hade några inhyrda museibåtar i Stockholm som jag besökte. En isbrytare från tidigt 1900-tal hade så vackert utsmyckade gångjärn i mässing på luckorna! Eller titta på alla gamla art deco-skyskrapor i New York, samma sak där. Chrysler building med sin fullständigt onödigt utsmyckade, men samtidigt funktionsfyllande spira, exempelvis.
Nuförtiden skulle man aldrig ens tänka tanken att dela ut vackert formgivna knivar till flygarna.
Ja, dagens motsvarighet är ju Fällknivens F1, vilken jag också har, och den är ju mer modern.
Dock är båda härliga knivar :)
 

Psykel

Patek
Ja, dagens motsvarighet är ju Fällknivens F1, vilken jag också har, och den är ju mer modern.
Dock är båda härliga knivar :)
Nej, att det är en bra kniv är absolut inget jag motsätter mig, och jag ser inget direkt fel i "fula" praktiska saker. Men jag skulle ju definitivt inte kalla F1 vacker, vilket den gamla flygarkniven i allra högsta grad är. Samma sak med gamla verktyg med fina trähandtag, köksredskap, beslag och gångjärn. Alla dessa bruksföremål som egentligen inte behöver vara vackra, men där formgivaren har tänk "varför inte?"
 

namkrad

Cartier
2-Faktor
Det har antagligen med tekniken att göra, det fanns mer folk som gjorde hantverk och modern teknik ger bra men enklare material som ofta är billigare eller iaf enklare att hantera.
Helt klart en annan grej att lägga lager på lager av läder för att slutligen få ett hårt och funktionellt, men väldigt snyggt handtag :)
 

Psykel

Patek
Det har antagligen med tekniken att göra, det fanns mer folk som gjorde hantverk och modern teknik ger bra men enklare material som ofta är billigare eller iaf enklare att hantera.
Helt klart en annan grej att lägga lager på lager av läder för att slutligen få ett hårt och funktionellt, men väldigt snyggt handtag :)
Jo, så är det ju förmodligen. Förmodligen helt andra produktionssiffror numera dessutom.
 

UNO

Panerai
Om jag vill ha en liten tunn fällkniv i portföljen för att kunna skala ett äpple, dela en kanelbulle, vilken är fällknivarna ROLEX eller tom Patek ?

Jag ska vare sig leva vildmarksliv eller försvara mig.
 
Topp