• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Om jag vill ha en liten tunn fällkniv i portföljen för att kunna skala ett äpple, dela en kanelbulle, vilken är fällknivarna ROLEX eller tom Patek ?

Jag ska vare sig leva vildmarksliv eller försvara mig.
Chris Reeve är väl det mainstreammärke som närmast kan likna vid Rolex (massproducerat, hög kvalitet, bra instegslyx). Vill du ha högre finish rekommenderar jag Rockstead (Credor?) alternativt något av de märkena som Stefan Schmalhaus brukar recensera på YouTube (tänk Lange/Patek).

Nej, att det är en bra kniv är absolut inget jag motsätter mig, och jag ser inget direkt fel i "fula" praktiska saker. Men jag skulle ju definitivt inte kalla F1 vacker, vilket den gamla flygarkniven i allra högsta grad är. Samma sak med gamla verktyg med fina trähandtag, köksredskap, beslag och gångjärn. Alla dessa bruksföremål som egentligen inte behöver vara vackra, men där formgivaren har tänk "varför inte?"
Jag ärvde 3st gamla ammunitionslådor som morfar hade använt som verktygslådor. Han var snickare mellan 1930-60 och hade gjort de flesta verktygen själv. Träklubbor i lindrot, stämjärnsskaft i masurbjörk, handtag i alm till sågar med utbytbara klingor osv. Fantastiskt fina verktyg. Tyvärr försvann 2 lådor vid ett inbrott i källaren så jag har bara en kvar. Men man förstår att det både var en kombination av att vara sin egen lyckas smed och att göra verktyg efter egna preferenser.

Om jag vill ha en liten tunn fällkniv i portföljen för att kunna skala ett äpple, dela en kanelbulle, vilken är fällknivarna ROLEX eller tom Patek ?

Jag har själv en U4 ständigt i myntfickan, perfekt för alla ändamål och väldigt liten och diskret. I väskan har jag en Mcusta Gentleman´s folder, även den väldigt trevlig, något tjockt blad för att vara riktigt bra till såna vardagsgrejer som att skiva ett äpple. Det finns så många knivar med bra stål och fina hantverk att det mest handlar om vad man vill utstråla.

Jag tolkar det mer som att du är ute efter en gentleman's folder eller en toothpick / sardinian liknande kniv. Långt tunt blad? Är du ute efter kvalitets stål i bladet? Här är ngra allmäna förslag från mig:
A. G. Russell har många olika varianter, kolla in deras hemsida, ett lite annorlunda ex:
https://agrussell.com/knife/A-G-Russell-Titanium-Funny-Folder--RUS-FF14TI
Case slimline trapper
Kizer Lundquist Feist Knife
Boker Plus Exskelibur II (finns i lite olika bladstål)
Opinel No. 7
Annars ngn Al Mar ultralight Eagle kanske?
Eller en Spyderco dragonfly i helmetall? (liten o smidig)
DEEJO 37G
Benchmade 761
Ngt klassiskt från Forge de Laguiole kanske?
Ngn Corsican Pialincu eller vendetta borde oxå va ett snyggt alternativ (kanske inte bästa stålet i dem)

Senast ändrad:
Jag har själv en U4 ständigt i myntfickan, perfekt för alla ändamål och väldigt liten och diskret. I väskan har jag en Mcusta Gentleman´s folder, även den väldigt trevlig, något tjockt blad för att vara riktigt bra till såna vardagsgrejer som att skiva ett äpple. Det finns så många knivar med bra stål och fina hantverk att det mest handlar om vad man vill utstråla.
Nu har jag beställt en Mcusta Gentleman’s folder... :D

Kanske min sista samlingsbild på min Northwoodssamling då jag planerar en ’Knexit’...
B8F647CF-0D0B-4B4F-8A8D-5CC6BB7A34D4.jpeg
BCE28138-73DF-4F39-92F1-1A4A7723D8BE.jpeg

IMG_20190928_203625.jpg

Ett tips om köksknivar som slog mig när jag lagade mat nyss. Var inte rädd att testa en längre kniv. Köpte denna 27 cm för många år sedan och trodde nog att det skulle bli en skåpvärmare, för stor och klumpig för det mesta, men det är helt och hållet en vanesak. En tunn och lätt Japanare är guld när man vant sig och idag är det lätt min mest använda kniv.

Tanken slog mig att köpa en liten fällkniv till en polare som fyller fyrtio. Några tips på kniv för max 500:-?

Begagnad skulle funka om den är LNIB.

Två reflektioner från dagens knivsliparsession:

1. Tur det är säsong för långärmat. När man rakat av allt hår på vänster underarm för att kolla om knivarna blev vassa ser det lite fånigt ut.

2. Rostfritt stål må vara behändigt och smidigt, men det är jäsikens mycket roligare att vässa kolstål.

Kvällens session var med två japanska billigare kockknivar, den rostfria en av de billigaste ur Tojiros DP-linje, en Tojiro FU-312. Kolstålskniven är en av de billigaste jag hittade på bukten för ett par år sen, en Kanetsune KC332.

Kvällens stenval var från JNS i Danmark, https://www.japanesenaturalstones.com

Grundslipningen var på deras egna syntetiska "JNS 800 Matukusuyama" som ju är en sten som mår bäst av att vara helt dränkt en stund innan slipningen. Och då den är ganska tjock tar den ett par dar på sig att torka efter en sån här session.

Finliret blev på "JNS Aoto Matukusuyama", en av hans syntetiska aoto-stenar med lite variabel kornstorlek kring 3-5000 grit (japanska skalan).

Avsluta med strigling på lite japanskt hästarsle, också köpt från Maksim på JNS.

Tyvärr tänkte jag inte på att ta bilder... men vasst blev det, speciellt kolstålkniven. Faktum är att den rostfria kniven köpte jag för ett par år sen som övningsobjekt för att lära mig slipa VG-10-stål och då jag har för många knivar är den permanent utlånad till en vän som lagar lite mer mat än mig så att han kan slita ned den fortare än vad jag kan själv. Min baktanke att han ska bli kär och köpa lite finare knivar och egna slipstenar har ännu inte gått i lås. :)

Tanken slog mig att köpa en liten fällkniv till en polare som fyller fyrtio. Några tips på kniv för max 500:-?

Begagnad skulle funka om den är LNIB.

Du får väl något ifrån Otter för runt den summan ny. En klassisk Mercator eller en 261...

Det skall jag kika på, tack!

Tack för tips! Den är cool! :)

Som vanligt måste jag rodda det här, köp en Fällkniven LTC som är halva priset just nu, svensk, top notch kvalle och kommer i en träask som ser dyrare ut Än den Är....

https://www.fallkniven.com/kniv/ltc/

Tillbaka
Topp