• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Vågade inte köpa nån stor kniv ifall Frugis skulle tycka att det inte behövdes en kniv till:D
IMG_20200623_172956.jpg

Den var ju söt. För köksbruk eller? Skala äpplen? :)
 

Rulle

Audemars
Är kershaw blur good shit?

skulle vilja ha en bra fickkniv som är lätt att öppna med en hand och som e goodshit fast gärna för en bra peng.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Why?

Blir ju patinerad med åren!
Rostskydd för att det är kolstål. Bladet blir mer rosttrögt så man behöver inte vara lika försiktig. Skulle aldrig göra det med tex. mina köksknivar som också är kolstål men det är så lätt att få i lite fukt i en fällkniv och sen börjar det rosta på bara några timmar om man har den i fickan. :)
 

Veratio

Cartier
Rostskydd för att det är kolstål. Bladet blir mer rosttrögt så man behöver inte vara lika försiktig. Skulle aldrig göra det med tex. mina köksknivar som också är kolstål men det är så lätt att få i lite fukt i en fällkniv och sen börjar det rosta på bara några timmar om man har den i fickan. :)

Tack för bra svar! Inte tänkt på det på det sättet!
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Ett tips för er som ska patinera era knivar är att inte glömma bort dem i nästan 18 timmar! Skulle vara 30-60 minuter... :bag: Metallen har lösts upp helt på vissa ställen och spåren som blivit känns tydligt med fingret. Aja, får se det som en lärdom och den ser ju rätt cool ut i alla fall. Tur att det var en riktigt billig kniv. :nailbiting:
PSX_20200625_110238.jpg

PSX_20200625_110223.jpg

PSX_20200625_110055.jpg

PSX_20200625_110314.jpg

PSX_20200625_110149.jpg
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Ett tips för er som ska patinera era knivar är att inte glömma bort dem i nästan 18 timmar! Skulle vara 30-60 minuter... :bag: Metallen har lösts upp helt på vissa ställen och spåren som blivit känns tydligt med fingret. Aja, får se det som en lärdom och den ser ju rätt cool ut i alla fall. Tur att det var en riktigt billig kniv. :nailbiting:
PSX_20200625_110238.jpg

PSX_20200625_110223.jpg

PSX_20200625_110055.jpg

PSX_20200625_110314.jpg

PSX_20200625_110149.jpg

Aj då. Men bordet väl gå att slipa upp den så att den blir brukbar?
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Den se ju asbra ut ju:woot:. Det där utseendet med en rakbladsvass egg rockar.
Ja, den ser rätt cool ut men jag är rädd för att bladet inte håller så länge när det är så tunt. Den som lever får se! Ett större problem som jag upptäckte nu är att den är galet trög att öppna och stänga, antagligen en kombination av att träet har svällt och att det eventuellt är rost däri nu.

Någon som vet om det går det att demontera en sån här kniv eller det är bara till att vänta tills det torkat, olja och sen sitta och öppna och stänga den tills den slitits till..?
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Ja, den ser rätt cool ut men jag är rädd för att bladet inte håller så länge när det är så tunt. Den som lever får se! Ett större problem som jag upptäckte nu är att den är galet trög att öppna och stänga, antagligen en kombination av att träet har svällt och att det eventuellt är rost däri nu.

Någon som vet om det går det att demontera en sån här kniv eller det är bara till att vänta tills det torkat, olja och sen sitta och öppna och stänga den tills den slitits till..?

På Opinels kolstålsknivar är alltid leden känsligast. Trät binder fukt (och har svällt när det varit blött) vilket gör öppning / stängning trögt. Öppna och stäng ett gäng gånger och lämna luftigt så torkar trät och den blir som vanligt igen. Tyvärr är detta problem generellt för alla opinelfällknivar, men de med RF rostar iaf inte inne i leden.
Metallproblemet är mer svårlöst..
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
På Opinels kolstålsknivar är alltid leden känsligast. Trät binder fukt (och har svällt när det varit blött) vilket gör öppning / stängning trögt. Öppna och stäng ett gäng gånger och lämna luftigt så torkar trät och den blir som vanligt igen. Tyvärr är detta problem generellt för alla opinelfällknivar, men de med RF rostar iaf inte inne i leden.
Metallproblemet är mer svårlöst..
Tack, då får den ligga och lufta ett tag nu så får vi se vad som händer. Metallen är som den är, klarar sig kniven så är det bra men annars får jag väl köpa en ny, kostar ju under 200kr så inte hela världen. :) Kan ju vara bra att ha i åtanke att den blir trög när den blir blöt så tack för den informationen, ska försöka hålla den borta från onödig fukt.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ett tips för er som ska patinera era knivar är att inte glömma bort dem i nästan 18 timmar! Skulle vara 30-60 minuter... :bag: Metallen har lösts upp helt på vissa ställen och spåren som blivit känns tydligt med fingret. Aja, får se det som en lärdom och den ser ju rätt cool ut i alla fall. Tur att det var en riktigt billig kniv. :nailbiting:
PSX_20200625_110238.jpg

PSX_20200625_110223.jpg

PSX_20200625_110055.jpg

PSX_20200625_110314.jpg

PSX_20200625_110149.jpg
Jisses, vad använde du? :eek: Jag har förpatinerat både köksknivar och "vanliga" knivar. Jag tar vinäger på ett hushållspapper och virar runt bladet följt av gladpack, låter ligga över natten och sedan diskar, eventuellt följt av swinto
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag blev inspirerad förra veckan och tänkte göra mig ett eget skaft till en Opinel. Klurade på hur jag skulle såga spåret :bookworm: Då såg jag på Opinels hemsida att man kan beställa knivar med råa skaft. Bara fästet och skåran är gjorda, sen gör man resten själv :)
Dom kom igår...
En med kolstålsblad och körsbärsträ som jag redan är i full gång med, och en med rostfritt blad och valnötsträ :)
IMG_4849.jpg
Formen är satt, nu är det bara att jobba sig upp i slip numren. Började med 80 och fortsatte med 120.
IMG_4850.jpg
Efter det vart det 180, röd scotteduk, 600. Jag märker att det finns några repor kvar ifrån 180 pappret, så jag kommer få nöta en del 600 papper innan jag tänkte avsluta med 1200. Efter det blir det betsning och polering innan jag ska lägga lackförslutning, och sedan fortsätta polera med 800, 1200, 2000

IMG_4852.jpg
Så här ser formen ut när den levereras
IMG_4853.jpg

kul Coronaprojekt under markisen i värmen
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Jisses, vad använde du? :eek: Jag har förpatinerat både köksknivar och "vanliga" knivar. Jag tar vinäger på ett hushållspapper och virar runt bladet följt av gladpack, låter ligga över natten och sedan diskar, eventuellt följt av swinto
Jag gjorde exakt det du beskriver fast med äppelcidervinäger för det var det som fanns hemma. Vet inte om det är mer aggressivt? Blev ju också som sagt lite längre än vad jag hade tänkt... :bag:
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag blev inspirerad förra veckan och tänkte göra mig ett eget skaft till en Opinel. Klurade på hur jag skulle såga spåret :bookworm: Då såg jag på Opinels hemsida att man kan beställa knivar med råa skaft. Bara fästet och skåran är gjorda, sen gör man resten själv :)
Dom kom igår...
En med kolstålsblad och körsbärsträ som jag redan är i full gång med, och en med rostfritt blad och valnötsträ :)
IMG_4849.jpg
Formen är satt, nu är det bara att jobba sig upp i slip numren. Började med 80 och fortsatte med 120.
IMG_4850.jpg
Efter det vart det 180, röd scotteduk, 600. Jag märker att det finns några repor kvar ifrån 180 pappret, så jag kommer få nöta en del 600 papper innan jag tänkte avsluta med 1200. Efter det blir det betsning och polering innan jag ska lägga lackförslutning, och sedan fortsätta polera med 800, 1200, 2000

IMG_4852.jpg
Så här ser formen ut när den levereras
IMG_4853.jpg

kul Coronaprojekt under markisen i värmen
Ska du verkligen lacka? Inte trevligare med en levande yta? Beror ju iofs vad man ska använda den till.
 
  • Like
Reactions: Ako

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ska du verkligen lacka? Inte trevligare med en levande yta? Beror ju iofs vad man ska använda den till.
Lacka kanske är fel ord. Man målar på några lager CA5 snabblim som tränger in i träet, sedan slipas det av och ger en naturlig yta fast träet blir som stabiliserat. Blir helt vattenavvisande. Det går utmärkt att vaxa och polera ytan, men olja tränger inte ner
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Nu är den första ”klar”. Den ska förstås ges lite patina på kolstålsbladet och lite finputsande av skaftet.
12ED37F2-EFDA-471B-AFCD-D1246181876E.jpeg
tyvärr var körsbärsträet alldeles för ljust och tråkigt i ådringen så jag betsade det med Mörk mahogny blandat med lite blått.
76891E8E-9F7B-45B5-BAFD-261FB628E72D.jpeg

A043D102-AFBE-4A8A-A7D0-09E8C6195CD7.jpeg

1BFD0D9D-FBCC-445D-9F73-3A8A3714BBC4.jpeg

ytan är nu helt vattenavstötande och slät, men samtidigt greppvänlig och varm och har alltså ingen lackad känsla :)
Nu är det bara ta tag i nästa i valnöt...
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Jag har sett tipset att "fritera" skaftet i olja. Det blir både helt impregnerat och svart. Vet inte om jag skulle riskera riktigt detta, men din ser cool ut :)
Låter både farligt och omständligt, haha. :D Jag tog bort lacken(?) med sandpapper och sen brände jag träet med en butanbrännare. Torkade av det som var löst och oljade in det. Inte perfekt på något sätt men det blev fint tycker jag. :)
 
Topp