Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag gillar kolstål så det låter kanon.O1 är ett bra stål om man gillar kolstål. Relativt lite legeringsämnen jämfört med 52100, vitt och dylikt.
Jag har några köksknivar i det och kan inte säga att jag märkt någon skillnad på det och andra kolstål
Snyggt!Fick tag på en Northwoods till sist.
Delta Jack red linen micarta. Härligt
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Killgissar nu men tror inte det påverkar ”dött” trä nämnvärt mer än någon annan metall. Borde vara lugnt att välja efter utseende om det inte är andra egenskaper (hårdhet, beständighet etc) hos själva metallen du är ute efter. Finns åtminstone en massa andra bruksföremål i koppar och trä.En lite halft off topic fråga... Jag tänkte göra dekornitar i träet en halv centimeter ifrån låsringen på den Opinel i valnöt jag håller på med. På den innan tog jag stål, men nu funderar jag på koppar eller mässing. Frågan är om koppar är att rekommendera? Man har ju hört att kopparspik i ett frisk träd gör så att det dör, frågan är hur det blir i ett redan "dött" trä?
![]()
någon som vet, eller ska man bara köra på mässing för att vara säker? Eller borde man testa tenn?
För en som sett "Hajen" i ungdomen så kan det inte bli för mycket kniv nära vatten. Vem vet vad man drar upp med dagens klimatförändringar!?Lite overkill med Hinderer till fisket idag... men va fan..
![]()
![]()
Köttyxa för att ta ut spjäll ur en myggaI väntan på en Opinel 9a råkade det visst trilla in en extremt stor kniv till idagDamaskusstål dessutom.
![]()
I väntan på en Opinel 9a råkade det visst trilla in en extremt stor kniv till idagDamaskusstål dessutom.
![]()
Den är nog mest söt faktisktPerfekt till dockhuset.
Vad har den för användningsområden förutom att peta bort smuts under naglarna?
Du får ha den i nyckelknippan, blir spännande varje gång du ska ha upp den ut fickan!Den är nog mest söt faktisktPraktisk.. Nix
![]()
Slipat ett gäng fällknivar de senaste dagarna och böker min mini kwaiken (VG10) hade en bedrövlig eggvinkel. Och den skar inte papper för fem öre. Vet inte om det är ett måndagsexemplar eller om det är så på alla. Hursomhelst, om du handlar så be dem kolla egen innan de skickar.Jag gillar kolstål så det låter kanon.Är det förresten någon här som har testat Böker Barlow Prime och kan uttala sig om den?
Känns ju sådär för en kniv i den prisklassen. Som jag har förstått det så tillverkas väl Kwaiken i Kina men Barlow i Tyskland så det skiljer sig kanske åt på QC-sidan.Slipat ett gäng fällknivar de senaste dagarna och böker min mini kwaiken (VG10) hade en bedrövlig eggvinkel. Och den skar inte papper för fem öre. Vet inte om det är ett måndagsexemplar eller om det är så på alla. Hursomhelst, om du handlar så be dem kolla egen innan de skickar.
Jag la min på stenar och nu skär den fint men bladet ser ju inte oanvänt ut direkt....
Känns ju sådär för en kniv i den prisklassen. Som jag har förstått det så tillverkas väl Kwaiken i Kina men Barlow i Tyskland så det skiljer sig kanske åt på QC-sidan.
Jag har också en Kwaiken och det var inga som helst problem, den är väldigt bra slipad.tycker jag också. Köpte en likadan till en kompis antidotet och han hade inte samma problem vad jag förstår