• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

RobinW

Cartier
2-Faktor
O1 är ett bra stål om man gillar kolstål. Relativt lite legeringsämnen jämfört med 52100, vitt och dylikt.
Jag har några köksknivar i det och kan inte säga att jag märkt någon skillnad på det och andra kolstål
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
O1 är ett bra stål om man gillar kolstål. Relativt lite legeringsämnen jämfört med 52100, vitt och dylikt.
Jag har några köksknivar i det och kan inte säga att jag märkt någon skillnad på det och andra kolstål
Jag gillar kolstål så det låter kanon. :) Är det förresten någon här som har testat Böker Barlow Prime och kan uttala sig om den?
 

zerkzez

Omega
Senaste inköp
106908754_10157593245515028_6208213930944274932_o.jpg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
En lite halft off topic fråga... Jag tänkte göra dekornitar i träet en halv centimeter ifrån låsringen på den Opinel i valnöt jag håller på med. På den innan tog jag stål, men nu funderar jag på koppar eller mässing. Frågan är om koppar är att rekommendera? Man har ju hört att kopparspik i ett frisk träd gör så att det dör, frågan är hur det blir i ett redan "dött" trä?
98899155-31D1-4679-9378-B59ED40246C1.jpeg

någon som vet, eller ska man bara köra på mässing för att vara säker? Eller borde man testa tenn?
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
En lite halft off topic fråga... Jag tänkte göra dekornitar i träet en halv centimeter ifrån låsringen på den Opinel i valnöt jag håller på med. På den innan tog jag stål, men nu funderar jag på koppar eller mässing. Frågan är om koppar är att rekommendera? Man har ju hört att kopparspik i ett frisk träd gör så att det dör, frågan är hur det blir i ett redan "dött" trä?
98899155-31D1-4679-9378-B59ED40246C1.jpeg

någon som vet, eller ska man bara köra på mässing för att vara säker? Eller borde man testa tenn?
Killgissar nu men tror inte det påverkar ”dött” trä nämnvärt mer än någon annan metall. Borde vara lugnt att välja efter utseende om det inte är andra egenskaper (hårdhet, beständighet etc) hos själva metallen du är ute efter. Finns åtminstone en massa andra bruksföremål i koppar och trä.
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Jag gillar kolstål så det låter kanon. :) Är det förresten någon här som har testat Böker Barlow Prime och kan uttala sig om den?
Slipat ett gäng fällknivar de senaste dagarna och böker min mini kwaiken (VG10) hade en bedrövlig eggvinkel. Och den skar inte papper för fem öre. Vet inte om det är ett måndagsexemplar eller om det är så på alla. Hursomhelst, om du handlar så be dem kolla egen innan de skickar.

Jag la min på stenar och nu skär den fint men bladet ser ju inte oanvänt ut direkt....
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Slipat ett gäng fällknivar de senaste dagarna och böker min mini kwaiken (VG10) hade en bedrövlig eggvinkel. Och den skar inte papper för fem öre. Vet inte om det är ett måndagsexemplar eller om det är så på alla. Hursomhelst, om du handlar så be dem kolla egen innan de skickar.

Jag la min på stenar och nu skär den fint men bladet ser ju inte oanvänt ut direkt....
Känns ju sådär för en kniv i den prisklassen. Som jag har förstått det så tillverkas väl Kwaiken i Kina men Barlow i Tyskland så det skiljer sig kanske åt på QC-sidan.
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Känns ju sådär för en kniv i den prisklassen. Som jag har förstått det så tillverkas väl Kwaiken i Kina men Barlow i Tyskland så det skiljer sig kanske åt på QC-sidan.

tycker jag också. Köpte en likadan till en kompis antidotet och han hade inte samma problem vad jag förstår
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Opinel no.8 mods
710654FD-3C8E-43A8-9326-C7A21FA95493.jpeg

Det silvergrå betset var snarare blyertsgrå. Det blev ändå helt ok. Bladet är omformat och ska poleras. Då har jag tre varianter av blad :)
E5EAABC2-9786-42E5-BDE0-E83F92316082.jpeg

Nu ska bara oljan härda ordentligt innan polering av skaften. Jag fick låna polerdukar av kollegan
633565AC-CAFD-44A3-A547-DD6B64607A6C.jpeg

238FB21E-C62F-448D-A9C7-6CABEFF41CEB.jpeg

12000 känns som läder i ytan
 
Topp