• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Flipper2

Rolex
Rangerwood i valnöt, rejäla grejer i perfekt storlek, ligger på K&S nu om nån är intresserad ;)
70D93EBD-B33B-4130-A562-CE26C83A3FBF.jpeg
 
Brutal. Snyggt fångat.

Snygg klinga framförallt! :)

Trist nog så är detta tyvärr en kopia enligt knivexpertisen, då är det bara att köpa en ny från butik som gäller, för dom som är intresserade finns den här...

https://www.lamnia.com/sv/p/17232/knivar/cold-steel-recon-tanto-sk5-kniv-49lrt

eller om man vill ha finstålet men då ej i svart...

https://www.lamnia.com/sv/p/35201/knivar/cold-steel-recon-tanto-san-mai-kniv-35am
 

Johan K

Friends of KS
Nyinkommet och testat under någon vecka.
20200612_053910.jpg
20200612_053917.jpg
20200612_054033.jpg

Zt 0562cf med mycket robust konstruktion och fantastisk känsla i utfällning. Kom med rätt dålig och ojämn slipning på över 20 grader. Då den kändes alldeles för bra i övrigt så blev svaret att köpa en kme-slip istället för att lämna tillbaka. :D

Min lilla strizh, som var lite tight, har gått och blivit helt fantastisk att öppna efter sisådär 300 repetitioner och lite daiwa-olja. Flygger ut med kassaskåpskänsla i både ändlägena. Rekommenderas!
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Nyinkommet och testat under någon vecka.
20200612_053910.jpg
20200612_053917.jpg
20200612_054033.jpg

Zt 0562cf med mycket robust konstruktion och fantastisk känsla i utfällning. Kom med rätt dålig och ojämn slipning på över 20 grader. Då den kändes alldeles för bra i övrigt så blev svaret att köpa en kme-slip istället för att lämna tillbaka. :D

Min lilla strizh, som var lite tight, har gått och blivit helt fantastisk att öppna efter sisådär 300 repetitioner och lite daiwa-olja. Flygger ut med kassaskåpskänsla i både ändlägena. Rekommenderas!
Körde den där som EDC i många år när jag jobbade butik. Riktigt skön känsla och man fattar verkligen varför XM-serien var konstant slutsåld i åratal runt 2010. Min kom med en rätt schysst egg som egentligen bara behövde stringlas ordentligt, ligger kvar i en låda någon stans och borde användas mer (även om jag numera jobbar [hemma]kontor).
 

Johan K

Friends of KS
Körde den där som EDC i många år när jag jobbade butik. Riktigt skön känsla och man fattar verkligen varför XM-serien var konstant slutsåld i åratal runt 2010. Min kom med en rätt schysst egg som egentligen bara behövde stringlas ordentligt, ligger kvar i en låda någon stans och borde användas mer (även om jag numera jobbar [hemma]kontor).
Ja du, med lite strigling med grön strigelpasta fick jag den att skära papper rätt fint och då är bladtjockleken och slipvinkeln långt ifrån gjord för detta (eller tomat). CPM 20cv är lättare att fina till än jag trodde. Vill fortfarande få ner eggen till 18 per sida så småningom, bara för att det går :cool:
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Ja du, med lite strigling med grön strigelpasta fick jag den att skära papper rätt fint och då är bladtjockleken och slipvinkeln långt ifrån gjord för detta (eller tomat). CPM 20cv är lättare att fina till än jag trodde. Vill fortfarande få ner eggen till 18 per sida så småningom, bara för att det går :cool:
Hade någon sådan dröm en gång i tiden men tappade sugen på att slipa ner eggar på superstål när jag fick barn, tar en sådan förbannad tid! Kan orka upp till AUS8 men är det hårdare än så....njae.
 

Johan K

Friends of KS
Hade någon sådan dröm en gång i tiden men tappade sugen på att slipa ner eggar på superstål när jag fick barn, tar en sådan förbannad tid! Kan orka upp till AUS8 men är det hårdare än så....njae.
Fötstår precis. Har två barn själv, därför jag slängde med en 50 grit "the beast".

Finns viss risk att det rinner ut i sanden om jag känner mig själv, men har man lagt ut pengarna för utrustningen hoppas jag man är för snål för att backa ur.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Hej alla knivtokar!
Har kommit på att jag behöver en fällkniv. Den kommer väl mest användas till att skära äppelklyftor i parken och ibland något mer, men som ni hör behöver jag ingen 5000kronorskniv. Dock gillar jag inte att köpa skit så vill ändå ha något som känns trevligt och hållet skaplig kvalitet. Jag skulle tycka det var snyggt med trähandtag men är väl inte nödvändigt.

Tänker att den inte bör kosta mycket mer än 1k. Finns det några tips?
 

Ako

Rolex
2-Faktor
9D4DFEBF-234A-4DD1-A795-6921BD364EFC.jpeg
https://www.byggfabriken.com/verkty...122-f442ec6d4f-fickkniv-rosentra-ankare-stor/




Hej alla knivtokar!
Har kommit på att jag behöver en fällkniv. Den kommer väl mest användas till att skära äppelklyftor i parken och ibland något mer, men som ni hör behöver jag ingen 5000kronorskniv. Dock gillar jag inte att köpa skit så vill ändå ha något som känns trevligt och hållet skaplig kvalitet. Jag skulle tycka det var snyggt med trähandtag men är väl inte nödvändigt.

Tänker att den inte bör kosta mycket mer än 1k. Finns det några tips?
 
Hej alla knivtokar!
Har kommit på att jag behöver en fällkniv. Den kommer väl mest användas till att skära äppelklyftor i parken och ibland något mer, men som ni hör behöver jag ingen 5000kronorskniv. Dock gillar jag inte att köpa skit så vill ändå ha något som känns trevligt och hållet skaplig kvalitet. Jag skulle tycka det var snyggt med trähandtag men är väl inte nödvändigt.

Tänker att den inte bör kosta mycket mer än 1k. Finns det några tips?
Jag väntar på en Case copperlock, dessa finns i en mängd varianter runt tusingen. Har dock inte provat en ännu så jag vet inte hur bra de är
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hej alla knivtokar!
Har kommit på att jag behöver en fällkniv. Den kommer väl mest användas till att skära äppelklyftor i parken och ibland något mer, men som ni hör behöver jag ingen 5000kronorskniv. Dock gillar jag inte att köpa skit så vill ändå ha något som känns trevligt och hållet skaplig kvalitet. Jag skulle tycka det var snyggt med trähandtag men är väl inte nödvändigt.

Tänker att den inte bör kosta mycket mer än 1k. Finns det några tips?
Varför inte någon Opinel? Billiga och enkla, finns i massa storlekar och färg/material
ba3db8bd055a76be5031fcb6de2087fb.jpg

Jag har en no.6 med olivträ & rostfritt och en no.8 med kolstål. Kolstålet blir riktigt trevligt med tiden
a97db08314cbde04a74e6f3b2240bf7f.jpg

*snodda bilder ifrån www
 

Hawk100

Rolex
Jag har för mig att det säljs en Opinel i timmen världen över... Svenskt stål :) Jag tycker det är helt ok kvalité. I början kan dom vara lite fuktkänsliga i skaften så att bladet går trögt, men annars är dom perfekta till det du beskriver. Lagom tunt blad för köksarbeten ;)
Bladtjocklek och skärpa bra för matlagning, däremot missfärgas/oxiderar/rostar vissa av bladen lätt, speciellt i kontakt med viss mat. Jag antar att det finns andra modeller än den jag hade, med rostfritt stål???
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Hej alla knivtokar!
Har kommit på att jag behöver en fällkniv. Den kommer väl mest användas till att skära äppelklyftor i parken och ibland något mer, men som ni hör behöver jag ingen 5000kronorskniv. Dock gillar jag inte att köpa skit så vill ändå ha något som känns trevligt och hållet skaplig kvalitet. Jag skulle tycka det var snyggt med trähandtag men är väl inte nödvändigt.

Tänker att den inte bör kosta mycket mer än 1k. Finns det några tips?
Standardsvaret är alltid en Delica. Men om du orkar vänta kan jag kolla vad jag vill bli av med ur knivlådan?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Bladtjocklek och skärpa bra för matlagning, däremot missfärgas/oxiderar/rostar vissa av bladen lätt, speciellt i kontakt med viss mat. Jag antar att det finns andra modeller än den jag hade, med rostfritt stål???
Dom finns både med rosfritt eller kolstål. Kolstålet rostar om det inte oljas eller ”förpatineras” vilket jag gör ändå på mina knivar i kolstål. Häll lite äppelcidervinäger på en trasa och linda runt bladet, dra ett varv gladpack runt och vänta ett dygn. Packa upp, diska av, klart :)
 
Varför inte någon Opinel? Billiga och enkla, finns i massa storlekar och färg/material
ba3db8bd055a76be5031fcb6de2087fb.jpg

Jag har en no.6 med olivträ & rostfritt och en no.8 med kolstål. Kolstålet blir riktigt trevligt med tiden
a97db08314cbde04a74e6f3b2240bf7f.jpg

*snodda bilder ifrån www
Jag håller med.
Opinel tillverkar prisvärda knivar av olika slag. Har nu under några år använt deras "Mushroom knife nr. 08" vid svampplockning/rensning och den fungerar utmärkt. Enda nackdelen är att jag inte är speciellt förtjust i borsten. Men den saken är ju högst individuell.
Sedan använde ju Picasso en Opinel som palettkniv - bara en sån sak.
 
Topp