• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Nytt

Bilagor

• 133D4FCF-0044-41E6-AE92-5F89C2E5A77D.jpeg
    133D4FCF-0044-41E6-AE92-5F89C2E5A77D.jpeg
    413.6 KB · Visningar: 75
  • 9E058C6F-76D3-4745-89F5-376D2DCB5948.jpeg
    9E058C6F-76D3-4745-89F5-376D2DCB5948.jpeg
    442.5 KB · Visningar: 51
Skulle behöva köpa en avfångningskniv med ett blad som är minst 15 cm.
Fick använda en mindre kniv förra gången, och det blev ganska dramatiskt. Lite annorlunda än att öppna paket så att säga. ☺️

Någon som har tips på någon kul modell? Dolk är att föredra.

Fick använda en mindre kniv förra gången, och det blev ganska dramatiskt. Lite annorlunda än att öppna paket så att säga. ☺️

När jag kommer över till ”sommarstugan” igen så funderar jag på att hälsa på Randall Knives i Orlando. De har den modell som nog skulle lösa ditt problem. Modell 13 Arkansas toothpick https://www.randallknives.com/knives/model-13-arkansas-toothpick/

Personligen tycker jag Karesuando har en väldigt vacker stickkniv.

Dock ingen dolk och vill man ha ett ordentligt parerskydd finns det säkert andra bättre lämpade.
Är det till större grisar du tänkt använda den?

Senast ändrad:
Personligen tycker jag Karesuando har en väldigt vacker stickkniv.

Dock ingen dolk och vill man ha ett ordentligt parerskydd finns det säkert andra bättre lämpade.
Är det till större grisar du tänkt använda den?
Parerskydd är ett måste. I stunden spelar det ingen roll hur vacker kniven är, enda som spelar roll är funktion.
Storlek beror ju helt på, men jag tänker att ett blad på minst 15 cm bör räcka.

Parerskydd är ett måste. I stunden spelar det ingen roll hur vacker kniven är, enda som spelar roll är funktion.
Storlek beror ju helt på, men jag tänker att ett blad på minst 15 cm bör räcka.
Ok, förutsätter att det är till större gris om du ska in 15 cm och t.ex. hund gör det svårt med fångskott.
Önskas mer parerskydd och gummi hade jag valt någon av Fällknivens A1 modeller.

Är du bestämd på dolkmodell så kan du ju slipa upp en m96 och lägga i väskan, lite charmig.

hd_item_709719_94b9b0f1df.jpg

Ok, förutsätter att det är till större gris om du ska in 15 cm och t.ex. hund gör det svårt med fångskott.
Önskas mer parerskydd och gummi hade jag valt någon av Fällknivens A1 modeller.

Är du bestämd på dolkmodell så kan du ju slipa upp en m96 och lägga i väskan, lite charmig.

hd_item_709719_94b9b0f1df.jpg
Hittade en dolk för ändamålet på Engelssons. Någon hundralapp. Blir perfekt. ☺️

• Like
Reactions: jwh
Min Plutonchef har godkänt att jag använder min Fällkniven F1 i tjänst istället för Mora-kniven, jippi! :D
- Kraftigare blad som är bättre för att hugga ved i mindre bitar för att starta elden i kaminen är ett exempel på varför den passar bättre.

Hittade min gamla knivgömma som byggts på från barnsben fram tills 20-årsåldern. Inkluderar farfars fars knogjärn, farmors finska jättekniv som hon lovade att jag skulle ha när jag fyllde 18 år och många andra kära minnen 🥰.
20201221_104035-01.jpeg

Ehm, var din farfars far en slagskämpe, en värsting? Knogjärnet ser ju livsfarlig ut. Vems är kaststjärnan?
Lol så säger man att det var bättre förr när rediga karlar slogs man to man enbart med nävarna och uppkavlade ärmar :)

Ehm, var din farfars far en slagskämpe, en värsting? Knogjärnet ser ju livsfarlig ut. Vems är kaststjärnan?
Lol så säger man att det var bättre förr när rediga karlar slogs man to man enbart med nävarna och uppkavlade ärmar :)
Det var hårda tider även i början på 1900-talet, slagsmål mellan byar som låg några km ifrån varandra 😁.

Har hört historier om hur ungdomar från olika byar slogs med varandra med cykelkedjor, knogjärn och andra diverse tillhyggen även så sent som tidigt 1960-tal.

"Kaststjärnan" gjorde jag av ett cykeldrev som barn. Helt värdelös...

Sjukt konstigt och roligt arvegods, får fantasin att flöda.

Det var hårda tider även i början på 1900-talet, slagsmål mellan byar som låg några km ifrån varandra 😁.

Har hört historier om hur ungdomar från olika byar slogs med varandra med cykelkedjor, knogjärn och andra diverse tillhyggen även så sent som tidigt 1960-tal.

"Kaststjärnan" gjorde jag av ett cykeldrev som barn. Helt värdelös...

Sjukt konstigt och roligt arvegods, får fantasin att flöda.

Jamen när du nämner det minns jag att en polare berättade att hans farsa slogs med cykelkedjor när han var ung. :-O

Är ganska säker på att det INTE är så.
Den man slogs med på tidigt 1900-tal, eller på 70-talet med patronbälte - drar kniv idag utan att tveka, eller har t.o.m. pistol fast dom bara är 15 år.
Lite OT. Så jag lägger med en knivbild ...
IMG_9957.jpg

Kanske lite ot men granater, knivar och pistoler och sånt brukar nog användas när det pågår uppgörelser mellan rivaliserande gäng.
Mano a mano idag omfattar nog mest nävar och sparkar, kanske ölflaskor? Definitivt inga cykelkedjor. Men. Iaf på åttiotalet var det mest sparkar och slag.

Tillbaka
Topp