• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

En vanlig enkel morakniv är aldrig fel.
130C1D60-C11C-4089-A7A0-BEFAD78DEF20.jpeg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag har ju en Fällkniven U4 i myntfickan som jag är jäkligt nöjd med. Men jag skulle gärna ha något liknande, och gärna i liknande storlek som går ner i myntfickan fast med enhandsöppning. Någon som har något bra tips?
 
Jag har ju en Fällkniven U4 i myntfickan som jag är jäkligt nöjd med. Men jag skulle gärna ha något liknande, och gärna i liknande storlek som går ner i myntfickan fast med enhandsöppning. Någon som har något bra tips?
Du kanske kan sätta en sån där mässingsgrej på din Fällkniven så den går att öppna med en hand?
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Jag har ju en Fällkniven U4 i myntfickan som jag är jäkligt nöjd med. Men jag skulle gärna ha något liknande, och gärna i liknande storlek som går ner i myntfickan fast med enhandsöppning. Någon som har något bra tips?
Jag har en sån här (fast min är grön) från GEC:
A7D3FA15-3FD4-473F-BF78-436E4A3D7D53.jpeg

Ena bladet har en liten urgröpning som du trycker mot jeansfickan så att du kan öppna med en hand. Slutsålda men den ovan finns på eBay:
Grym kvalitet.
 
Bra tips!:) Jag har precis köpt mig en ka-bar ek 5 som jag tänkt modda. Har en linder med ungefär samma mått men vill ha en Bowie i kolstål också. Funderar på blankt blad, parerstång i mässing och trähandtag, men när du nu nämner horn kanske det är ett alternativ också.

EK45-HERO-FULL.jpg


571ab35d3ea2eb6e7523ed00ed1c998e.jpg

Det kan ju bli riktigt snyggt med horn. Jag fick precis veta att det går utmärkt att lägga hornbitar i narvsvärta eller spritbets, kan ge riktigt fina mönster då olika hårda delar tar olika mycket färg :)

Det går lite trögt med moddandet, men har i alla fall strippat coatingen, kört på forced patina och ersatt parerstången med en i mässing. Ska göra två uppsättningar handtag, en i trä och en i vit syntet. Väntar just nu på mässingsskruvar. Sjukt vass är den också
knivs.jpg
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Eftersom det ändå är restriktioner här där jag bor nu så rensar jag förråd. Och tror ni inte jag hittade en dykkniv. Köpt i Malaysia år 1996 och jag kan inte minnas att jag haft den under vattnet en enda gång. Den är tusan helt oanvänd tror jag, definitivt oslipad.

Kan sånt här vara värt nåt om man säljer det, eller är det bara att lägga i botten av lådan igen? :)

DSC_0039.JPG

DSC_0040.JPG
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Eftersom det ändå är restriktioner här där jag bor nu så rensar jag förråd. Och tror ni inte jag hittade en dykkniv. Köpt i Malaysia år 1996 och jag kan inte minnas att jag haft den under vattnet en enda gång. Den är tusan helt oanvänd tror jag, definitivt oslipad.

Kan sånt här vara värt nåt om man säljer det, eller är det bara att lägga i botten av lådan igen? :)

DSC_0039.JPG

DSC_0040.JPG


Eter koll på annat håll har jag fått reda på att knivar är ute om man är dykare så jag kommer inte orka sälja den. Om nån här är intresserad så kan jag skicka den till dig mot att du ger dubbla portot till BCF eller nåt liknande. Bättre den kommer hos nån som uppskattar den. :)

Edit: bortlovad.
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Eter koll på annat håll har jag fått reda på att knivar är ute om man är dykare så jag kommer inte orka sälja den. Om nån här är intresserad så kan jag skicka den till dig mot att du ger dubbla portot till BCF eller nåt liknande. Bättre den kommer hos nån som uppskattar den. :)

Edit: bortlovad.
Synd att den inte hette SEIKODIVE istället, hade varit kul ;)
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Fisknät är gjorda av ren hmpe/dyneema/spektra. Med en riktig sax (med microtänder) avsett för att klippa det materialet går det fortare och enklare jämfört med kniv.

gissar jag iaf eftersom jag nästan helt lämnat kniv vid tågvirkesarbete
 
De tuffa grabbarna och tjejerna har sax med sig under ytan istället, rapporterar en oftast insatt källa. :)

Jag har linkapare på datorn och kniv till vänster om bältesspännet när jag bubbeldyker. När jag fridyker är det dock 100% kniv som gäller. Fastnar du i något har du inte många sekunder på dig att lösa problemet. Sedan är kniv bättre när du vill bända ostron o skörda tång.
 

mlundstrom

Cartier
2-Faktor
Alltid kniv när jag dyker, vilket är väldigt sällan nuförtiden. Men knivarna är mindre och smidigare jämfört med för några år sen. Ska leta upp exempel :) hittade en gammal scubapro.Min moderna är liten o hänger i västen istället, ligger nånstans i källaren så jag orkar inte visa.
 

Bilagor

  • 60E1C5A7-F044-48D2-BE40-CABD08C31C55.jpeg
    60E1C5A7-F044-48D2-BE40-CABD08C31C55.jpeg
    733.4 KB · Visningar: 13

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Alltid kniv när jag dyker, vilket är väldigt sällan nuförtiden. Men knivarna är mindre och smidigare jämfört med för några år sen. Ska leta upp exempel :) hittade en gammal scubapro.Min moderna är liten o hänger i västen istället, ligger nånstans i källaren så jag orkar inte visa.
Jag hade en liknande som den på din bild men har bytt ut den mot en sån här för ett litet tag sen. 9cm blad gör den väldigt lätt att hantera och den har alla verktyg jag behöver. Ska nog köpa en i titan också sen som jag kan ha som primär.
PSX_20201105_105004.jpg
 
Topp