• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

herrstilen

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Fick hem denna QSP Penguin idag, riktigt imponerad med tanke på den lilla pengen!
0BDBB5E4-738E-46C3-94F9-352B72240D35.jpeg
 
Är det någon här inne som har erfarenhet av Fällkniven U1c?
Skulle vilja en en edc kniv med slipjoint och bladlängd helst under 60 mm men iaf inte så mycket över med ett klassisk utseende.
Några andra tips?
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Är det någon här inne som har erfarenhet av Fällkniven U1c?
Skulle vilja en en edc kniv med slipjoint och bladlängd helst under 60 mm men iaf inte så mycket över med ett klassisk utseende.
Några andra tips?
Fällkniven LTC?- Jag har en U2 (trevlig kniv) men den är ingen slipjoint.
Alternativt EKA 88 eller classic 5?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Är det någon här inne som har erfarenhet av Fällkniven U1c?
Skulle vilja en en edc kniv med slipjoint och bladlängd helst under 60 mm men iaf inte så mycket över med ett klassisk utseende.
Några andra tips?
Otters minsta har 65mm blad. Klassisk så det förslår ;)
1616077661835.png

Sen har du ju alltid Opinel i massa olika storlekar, nr 5 har 6cm blad med saknar låsning. Jag har en nr 6 med låsningen och 7cm blad som är en trevlig fickstorlek. U1 är väl ganska stor?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Opinel nr6 vs Eka 88
24BDCB1A-BA7B-4B57-9FC8-EDB3F3BC24E7.jpeg

AA91F827-C79A-4431-9760-275ED936F4DA.jpeg

Kanske skulle jag säga att Opinel är mer EDC medans Eka är den man har med sig i skogen...
Ekan är tydligen deras första som saknar liners i metall, handtaget är i stabiliserat trä och går alltså inte att ta isär för att rengöra
 
Otters minsta har 65mm blad. Klassisk så det förslår ;)
1616077661835.png

Sen har du ju alltid Opinel i massa olika storlekar, nr 5 har 6cm blad med saknar låsning. Jag har en nr 6 med låsningen och 7cm blad som är en trevlig fickstorlek. U1 är väl ganska stor?
Jag har faktiskt inte känt på U1 men jag tycker nog att den har för grovt blad egentligen men det är ganska kort, typ 62mm tror jag.
 

Anthraxabuz

Panerai
Nu är första slipjoint hemmabygget härdat, monterat och klart. Blev faktiskt ganska bra. Ska montera nr 2 i helgen. Ska snart skicka iväg 3 till på härdning. Fasen vad kul detta är! 😊
 

Bilagor

  • 23E0C4CD-F4E3-45E6-B74A-F189B1C761FB.jpeg
    23E0C4CD-F4E3-45E6-B74A-F189B1C761FB.jpeg
    505.6 KB · Visningar: 21
  • AFCFB996-1F8F-48B3-B01C-49DAC4DAB8B6.jpeg
    AFCFB996-1F8F-48B3-B01C-49DAC4DAB8B6.jpeg
    462.4 KB · Visningar: 22
  • B2BF0E50-FD37-432F-919F-58D950D07F74.jpeg
    B2BF0E50-FD37-432F-919F-58D950D07F74.jpeg
    464.3 KB · Visningar: 21

Anthraxabuz

Panerai
Ser ruskigt bra ut. Ville du inte ha någon nagelskåra eller är det svårt att få till?
Tack så jättemycket. Jodå jag vill gärna ha nagelskåra. Men det är lite svårt. Nu har jag skaffat en liten fräs som jag ska testa mig fram i min pelarborrmaskin. Så nagelskåra kommer framöver 😊

Men denna går att öppna utan nagelskåra utan problem som tur är!
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Tack så jättemycket. Jodå jag vill gärna ha nagelskåra. Men det är lite svårt. Nu har jag skaffat en liten fräs som jag ska testa mig fram i min pelarborrmaskin. Så nagelskåra kommer framöver 😊

Men denna går att öppna utan nagelskåra utan problem som tur är!
Kom över en tandtekniker slipmaskin för ett tag sedan, och till dom finns bra diamant stift!
Går att ha stiften i Dremeln med, har filat i stål boett med dessa!
Kan tänka mig att det är bra till detta, finns stift på eBay!
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Har en Bayley S4 klon och gillar inte dess slida. Tips på vart man kan köpa "universalslidor"? Vill ha något passande i Kydex helst men något i nylon eller skinn funkar också. Sett att man kan göra knivslida i Kydex själv men sådant lämnar jag åt händigare människor :)
 

MAz_666

Rolex
Har en Bayley S4 klon och gillar inte dess slida. Tips på vart man kan köpa "universalslidor"? Vill ha något passande i Kydex helst men något i nylon eller skinn funkar också. Sett att man kan göra knivslida i Kydex själv men sådant lämnar jag åt händigare människor :)
När jag flyttade hem från Sydostasien för några år sedan hade jag med mig handgjorda knivar. Till en ville jag ha kydex.
Snubblade på en kille/firma som hette KW Art. Skickade honom min kniv och ngn vecka senare hade jag en superproffsig "tactical" kydexslida som var riktigt grym.
Verkar hålla igång fortfarande: https://kwart.se/
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
När jag flyttade hem från Sydostasien för några år sedan hade jag med mig handgjorda knivar. Till en ville jag ha kydex.
Snubblade på en kille/firma som hette KW Art. Skickade honom min kniv och ngn vecka senare hade jag en superproffsig "tactical" kydexslida som var riktigt grym.
Verkar hålla igång fortfarande: https://kwart.se/
Den länken leder ju bara till en bild. Är den verkligen aktiv?
 
Topp