• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Senaste nytt! Eller rättare sagt : Två nyköp och en favorit i repris:
IMG_2617.JPG

Först ut har vi Spyderco Sharpmaker. Ett ganska avancerat bryne som är lika underbart att använda som det är vidrigt att titta på. Jag tänker mig att Dalekarna från Doctor Who skulle kunna använda aset som någon sorts stilleben. Men hur som helst, oroligt pedagogiskt och lättanvänt verktyg som precis gjorde min ganska misshandlade Ambitious rakbladsvass. Och då är detta dessutom första gången jag använder Sharpmakern (Och jag är fan inte nykter heller)

Sedan så kommer min ögonsten : Spyderco Harpy. En kniv som jag först köpte för att en av mina förebilder här i livet, Doktor Lecter, använder den i filmen Red Dragon.
Men, efter några veckors användning började den växa rejält på mig, och har nu gått från att vara ett rent verktyg till att vara något jag mest skulle likna vid en "Förlängning av min arm och vilja". Jag misstänker att några här i tråden kan relatera?
IMG_2619.JPG

Efter detta har vi ett styck Tenacious. Visserligen tillhör den Spydercos billigare serie med kinatillverkade knivar (Resten byggs i USA) men den är otroligt prisvärd och kommer göra succé som "sommarbeater" när jag härjar runt ute i sommarstugan.
IMG_2620.JPG

Bägge knivar i utfällt läge :
IMG_2621.JPG

Sharpmakern i Dalek-läge :
IMG_2626.JPG

Min Spydercotrio : Ambitious, Harpy och Tenacious :
IMG_2628.JPG

Den här bilden blev så förbannat snygg att den förtjänar ett eget inlägg så ni kan lajka sönder den. Potentiellt wallpaper?
IMG_2622.JPG

Du borde satsa på nästa års version av vår klockkalender imo

Jag är både knivlös & telefonlös förtillfället :bag: Får jaga sambon till att köpa mig något bra till födelsedagen

Det vore förbaskat trevligt att köra någon sorts kniv-GTG.
Men, 13 grabbar i ett rum med full tillgång till knivar och sprit känns inte som ett HELT sunt upplägg.

Haha :) ooohh Ingen lock-rock på den inte, ahh smoooth. Errh 23:10 på en fredagkväll kan få en att skriva mer än man borde..

Som det mesta i mitt liv så är det även vintageknivar som gäller.
Här en "vardagskniv", kommen från sameby jag glömt namnet på men från tiden runt förra sekelskiftet.
Klockan är min kära Zentima Marine, i rödguld på stål, från 50-talet.
Den elektriska hårsaxen, de hette så, med ett fantastiskt hölje i flerfärgad bakelit är från 30-talet och med den skalar jag huvvet var annan vecka. Den är mycket långslagig och man får klippa sakta för att inte fastna.
Dock klipper den mycket fint, har 3 extra tillsatser för klippning i olika längd, men det fantastiska är dess försynta hummande efter 85 år. Det är kvalitet det!
PC130022 (2).JPG

Gjorde ett kniv köp tidigare i år, behövde en stabil fickkniv och föll för en spyderco. Snygg gedigen och funktionell men obekväm och så här i efterhand ångrar jag att jag inte köpte en fällkniven eller en böker med handtag i något skönt naturmaterial istället
0ae99b3440dcdcb10eb836e7fc00608f.jpg

Gjorde ett kniv köp tidigare i år, behövde en stabil fickkniv och föll för en spyderco. Snygg gedigen och funktionell men obekväm och så här i efterhand ångrar jag att jag inte köpte en fällkniven eller en böker med handtag i något skönt naturmaterial istället

Tråkigt att du inte trivs med den. Är det en Vallotton förresten?

Tråkigt att du inte trivs med den. Är det en Vallotton förresten?
Stämmer bra, det är känslan i handen som inte är bra, känns lite hårt och kantigt. Tror trä hade gjort skillnad.

Edit: testade lite och kom fram till att det som känns fel är att enda sättet att hålla den bekvämt är att hålla den som att man ska hugga någon. Jag skär eller täljer med kniv, har aldrig huggit någon / något alltså borde komforten var högre i annat läge

Är det någon av er knivoholiker som har erfarenhet av Great Eastern Cutlerys knivar?

Har ev tänkt införskaffa en eller ett par av deras knivar men det vore kul att höra vad andra tycker om deras alster först.

Jim

Jag äger ingen kniv från GEC, men de ser riktigt fina ut och de har ett mycket bra rykte på olika knivforum (ex. Bladeforums.com)

Hej och tack för svar!

Jo jag har sett en del positivt om dem så jag tror jag slår till men måste bara bestämma migför vilken modell först.

De har en hel del att välja bland kan man väl säga!

Jim

Är det någon av er knivoholiker som har erfarenhet av Great Eastern Cutlerys knivar?

Har ev tänkt införskaffa en eller ett par av deras knivar men det vore kul att höra vad andra tycker om deras alster först.

Jim

Jag har en GEC som jag varit nöjd med, Great Eastern Northfield UN-X-LD # 72. Trevligt med 1095 och patina annars så har jag nästan bara rostfria.

(1095 - Cody Jack Antique Green Jig Bone 722113LB Spear Lockback)

14428357507_b9298fc09b_b.jpg

14000622517_6709bf0279_b.jpg

Hemma i norrland och botaniserar hos styvfar.

Här är en tysk parad bajonett till karbin 98 k.
Bajonetten har tillhört styvfars farbror som stupade i normandie.
Bajonetten och andra tillhörigheter skickades hem till familjen då han stupat.

Lägg märke till skaftet som liknar den tyska örnen !
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Mycket fina bilder här måste jag säga :cigar:

Kul att se att inte bara jag är en knivnörd :)
Dessvärre har jag gjort mig av med min knivsamling och har bara en Fällkniven TK2 kvar som brukis så kan tyvärr inte dela med mig av massa bilder..

Vill passa på att tipsa om forumet på Utsidan.se, där finns alväldigt mycket att läsa om knivar.

Mvh!

Tillbaka
Topp