Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Rockstead Shin?Kniv och Shawarma
@yonssonStålet motsvarar en blandning av 440C och D2 (440XH) vilket får anses som "godkänt" knivstål i nördiga kretsar. Skulle inte lägga 2000 spänn på det dock. Dessutom verkar det inte stå emot rost speciellt bra trots 16% krom.
Skulle jag vilja ha en fällkniv med den lite taktiska looken och genuin kvalité skulle jag nog satsa på Benchmade Bugot Ranger i S30V eller kanske till och med en Freek i CPM M4
Jäklars vad fint du fick till micartan Nu blev jag inspirerad att börja igen, tyvärr får det avvakta lite då det är mycket jobb igen...Inget kul med pandemi. Men ibland kan det ju vara bra med lite karantän iallafall. Fått lite tid i verkstan
Och kunde göra klart denna Barlow:ish sheepsfoot.
Rwl34 i blad och fjäder. Rostfria liners, nickelsilver nitar, pappersmicarta bolster och hembakad burlap micarta i skaftet.
Använde bronsbussningar på denna för första gången också.
Rätt go "walk and talk" och "flush" i alla tre lägena. Centrering av bladet blev ju också ganska bra.
Bladet putsat till 600 korn. Och skaftet till 1200 och sedan lätt polerat.
Tack! Ja det blev en läcker effekt på säckväven faktiskt. Kul att göra själv var det också. Ska prova med lite andra material framöver..Jäklars vad fint du fick till micartan Nu blev jag inspirerad att börja igen, tyvärr får det avvakta lite då det är mycket jobb igen...
Är det bara epoxy, eller vad använder man? Behöver det göras med vacuum?Tack! Ja det blev en läcker effekt på säckväven faktiskt. Kul att göra själv var det också. Ska prova med lite andra material framöver..
Jag har en gjutepoxy (minns ej fabrikat) och säckväv i en låda med lock som jag sätter under press med hjälp av tvingar, i ett dygn. Ej vacuum, men det bör ju bli ändå tåligare med vacuumbehållare, men tror ej att det behövs för att få till ett bra skaftmaterial faktiskt...Är det bara epoxy, eller vad använder man? Behöver det göras med vacuum?
Jag finns inte i Linköping men kan slipa dem åt dig (på vattenstenar).Jag är en typisk sådan som kanske inte passar in i den här tråden eftersom jag inte tar så väl hand om mina knivar som man borde.. Men, det är dags att ändra på det.
Har därför två frågor om knivvård.
1. Vilket brynstål till köksknivar rekommenderas för den som bara vill ha något prisvärt? Finns det något under 500 som får godkänt omdöme av knivtokar?
2. Har två fällknivar från Eka, en Swede 8 och en Swede 10. Dessa har jag inte tagit hand om sedan jag köpte dem för 10 år sedan (bl. a. öppnat ostron med dem vilket verkligen inte var bra för eggen ) och jag känner att jag vill ge dem en grundlig genomgång av någon som vet hur man gör.
Kan man använda t. ex. knivbrev eller liknande tjänst för detta? Eller skulle ni händelsevis veta var i Linköpingsområdet man kan/bör lämna in dem?
En polare uttryckte nyligen sitt missnöje med knivbrev. Tyckte de höll skärpan väldigt dåligt, men vet inte om man ska dra så stora växlar på det.@Kingesson
Jag är ingen expert på något av det du frågar men det hindrar mig inte att svara ändå.
1. Jag lärde mig aldrig använda brynstål ordentligt innan jag gick över till japanska slipstenar och japanska knivar... men jag har fattat att man vill ha antingen "diamantstål" eller en keramisk pinne. IKEA säljer båda och jag har inte hört nån säga att grundfunktionen är bättre på de dyra än på t.ex. IKEAs. Däremot finns det andra som är mer ovala när IKEAs är helt runda. Det ovala gör ju att man får lite mer yta mot kniven.
Om du vågar prova den keramiska IKEA-varianten kan du få en sån av mig - jag har två av nån anledning och använder inget av dem. Jag och keramikpinnen finns också i Linköping.
2. Jag är dåligt insatt i fällknivar och om det är mer än eggen du behöver åtgärda? Knivbrevs dåliga rykte är ju några år gammalt då de dels som den högvolymoperation de är ibland misslyckades eller sabbade en kniv. Det händer alla, speciellt om man ska jobba fort till låg kostnad. Det jobbiga var att VDn ofta var extremt jobbig mot kritiker och betedde sig som ett svin på t.ex. Facebook mot de som klagade. Jag tyckte mig se att det ofta hände på fredagkvällar dessutom. Det gick så långt att de hamnade i radio för det:
Knivbrev hånar och förolämpar kunder - Plånboken
Bolaget Knivbrev, som säljer knivslipning via internet, har växt kraftigt de senaste åren. Men kunder som klagar på bolaget i sociala medier eller ...sverigesradio.se
Om det fortfarande är samma VD där kanske han har nyktrat till lite nu.
Om jag vore du skulle jag börja med en lokal firma så man får en kontakt med den som gör jobbet. Kanske Linköpings Slipstation? (Nej, jag har inte provat dem själv)
https://www.linkoping-slipstn.se/knivslipning
Stål tar sällan eller aldrig bort material utan rätar bara ut eggen, som lätt böjer sig på micronivå när kniven används. Är kniven rent av slö så hjälper det inte, och tror inte hårda knivstål heller berörs nämnvärt av stålet men kan ha fel.
Grattis! Den första är hur läcker som helst. Jag skall verkligen inte googla denMina två förvärv idag. De kom från olika delar av världen, men samma kurir levererade dem till slut.
Min säger hej!Mina två förvärv idag. De kom från olika delar av världen, men samma kurir levererade dem till slut.
Jag hade det här gamla svaret någonstans i bakhuvudet och nu slog jag till på en sådan kniv efter att jag hade sett den här videon på YT. Ska bli spännande att få hem denna knivGåll utkik på Tradera, brukar dyka upp gamla där från Eskilstuna. Mer kvalitet för pengen går inte att få. Typ denna: https://www.tradera.com/item/340950/356199053/kottyxa-jernbolaget-eskilstuna