• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Fick så hem en Samla till slut. Får se vad den går för.
9B4123CC-A6BC-4699-9D82-9B102795BF16.jpeg

Nu har jag vart i skogen hela dagen, späntat ved, täljt och lagat mat. Måste säga att jag är mycket nöjd med kniven för priset.

Verktygsstål med 7.8% krom är mer än tillräckligt trögrostat för vanlig skogsanvändning även med snö och fukt.

Sleipner är också väldigt tufft och kunde splänta ordentliga vedträn med kvistar, vid ett tillfälle var det så hårt att kniven fastnade i veden med böjt blad utan att knäckas 👍

Rekommenderar varmt som allround frilufts/bushcraft kniv. Kom ihåg att olja in björken efter användning i fuktig miljö och bladet med jämnså kommer den hålla länge.

Förra generationen med K720 är en riktig rostmagnet så man får hålla koll på vad man köper då många webshoppar fortfarande har denna variant i lager.

6EC75231-34F0-42CC-A818-1B8484D8D281.jpeg

4E4439F2-52EB-4497-866A-77ACD3D0BACF.jpeg

Senast ändrad:
Inget kul med pandemi. Men ibland kan det ju vara bra med lite karantän iallafall. Fått lite tid i verkstan 😊
Och kunde göra klart denna Barlow:ish sheepsfoot.
Rwl34 i blad och fjäder. Rostfria liners, nickelsilver nitar, pappersmicarta bolster och hembakad burlap micarta i skaftet.
Använde bronsbussningar på denna för första gången också.

Rätt go "walk and talk" och "flush" i alla tre lägena. Centrering av bladet blev ju också ganska bra.
Bladet putsat till 600 korn. Och skaftet till 1200 och sedan lätt polerat.

058592E3-559C-4CE6-851A-0393769B1A38.jpeg
6826C624-5F86-4557-9F2E-427DE9A6F128.jpeg 1B3BDF5C-5E89-474A-81CE-EE79A6EB8723.jpeg 733774D1-3F68-4A2D-AD56-39015D953347.jpeg

Stålet motsvarar en blandning av 440C och D2 (440XH) vilket får anses som "godkänt" knivstål i nördiga kretsar. Skulle inte lägga 2000 spänn på det dock. Dessutom verkar det inte stå emot rost speciellt bra trots 16% krom.

Skulle jag vilja ha en fällkniv med den lite taktiska looken och genuin kvalité skulle jag nog satsa på Benchmade Bugot Ranger i S30V eller kanske till och med en Freek i CPM M4 🤤
@yonsson
har en svart å en grön bugout här uppe i gbg om du vill testa över en kaffe!

Inget kul med pandemi. Men ibland kan det ju vara bra med lite karantän iallafall. Fått lite tid i verkstan 😊
Och kunde göra klart denna Barlow:ish sheepsfoot.
Rwl34 i blad och fjäder. Rostfria liners, nickelsilver nitar, pappersmicarta bolster och hembakad burlap micarta i skaftet.
Använde bronsbussningar på denna för första gången också.

Rätt go "walk and talk" och "flush" i alla tre lägena. Centrering av bladet blev ju också ganska bra.
Bladet putsat till 600 korn. Och skaftet till 1200 och sedan lätt polerat.

058592E3-559C-4CE6-851A-0393769B1A38.jpeg
6826C624-5F86-4557-9F2E-427DE9A6F128.jpeg 1B3BDF5C-5E89-474A-81CE-EE79A6EB8723.jpeg 733774D1-3F68-4A2D-AD56-39015D953347.jpeg
Jäklars vad fint du fick till micartan :) Nu blev jag inspirerad att börja igen, tyvärr får det avvakta lite då det är mycket jobb igen...

Jag är en typisk sådan som kanske inte passar in i den här tråden eftersom jag inte tar så väl hand om mina knivar som man borde.. Men, det är dags att ändra på det.

Har därför två frågor om knivvård.

1. Vilket brynstål till köksknivar rekommenderas för den som bara vill ha något prisvärt? Finns det något under 500 som får godkänt omdöme av knivtokar?

2. Har två fällknivar från Eka, en Swede 8 och en Swede 10. Dessa har jag inte tagit hand om sedan jag köpte dem för 10 år sedan (bl. a. öppnat ostron med dem vilket verkligen inte var bra för eggen 😭) och jag känner att jag vill ge dem en grundlig genomgång av någon som vet hur man gör.
Kan man använda t. ex. knivbrev eller liknande tjänst för detta? Eller skulle ni händelsevis veta var i Linköpingsområdet man kan/bör lämna in dem?

@Kingesson

Jag är ingen expert på något av det du frågar men det hindrar mig inte att svara ändå. :)

1. Jag lärde mig aldrig använda brynstål ordentligt innan jag gick över till japanska slipstenar och japanska knivar... men jag har fattat att man vill ha antingen "diamantstål" eller en keramisk pinne. IKEA säljer båda och jag har inte hört nån säga att grundfunktionen är bättre på de dyra än på t.ex. IKEAs. Däremot finns det andra som är mer ovala när IKEAs är helt runda. Det ovala gör ju att man får lite mer yta mot kniven.

Om du vågar prova den keramiska IKEA-varianten kan du få en sån av mig - jag har två av nån anledning och använder inget av dem. Jag och keramikpinnen finns också i Linköping.

2. Jag är dåligt insatt i fällknivar och om det är mer än eggen du behöver åtgärda? Knivbrevs dåliga rykte är ju några år gammalt då de dels som den högvolymoperation de är ibland misslyckades eller sabbade en kniv. Det händer alla, speciellt om man ska jobba fort till låg kostnad. Det jobbiga var att VDn ofta var extremt jobbig mot kritiker och betedde sig som ett svin på t.ex. Facebook mot de som klagade. Jag tyckte mig se att det ofta hände på fredagkvällar dessutom. Det gick så långt att de hamnade i radio för det:

Om det fortfarande är samma VD där kanske han har nyktrat till lite nu. :)

Om jag vore du skulle jag börja med en lokal firma så man får en kontakt med den som gör jobbet. Kanske Linköpings Slipstation? (Nej, jag har inte provat dem själv)

https://www.linkoping-slipstn.se/knivslipning

Jag är en typisk sådan som kanske inte passar in i den här tråden eftersom jag inte tar så väl hand om mina knivar som man borde.. Men, det är dags att ändra på det.

Har därför två frågor om knivvård.

1. Vilket brynstål till köksknivar rekommenderas för den som bara vill ha något prisvärt? Finns det något under 500 som får godkänt omdöme av knivtokar?

2. Har två fällknivar från Eka, en Swede 8 och en Swede 10. Dessa har jag inte tagit hand om sedan jag köpte dem för 10 år sedan (bl. a. öppnat ostron med dem vilket verkligen inte var bra för eggen 😭) och jag känner att jag vill ge dem en grundlig genomgång av någon som vet hur man gör.
Kan man använda t. ex. knivbrev eller liknande tjänst för detta? Eller skulle ni händelsevis veta var i Linköpingsområdet man kan/bör lämna in dem?
Jag finns inte i Linköping men kan slipa dem åt dig (på vattenstenar).

brynstål har jag inte använt i modern tid så där kan jag inte råda dig

Edit: har aldrig använt knivbrev så jag vet inte om de slipar fällisar. Har dock blivit kallad en massa saker av deras vd eftersom jag ansåg att deras avtal (på den tiden) var otydligt.
Vill minnas att man inte någonstans i avtalet nämnde ”prenumeration” vilket ju var det man köpte

@Kingesson

Jag är ingen expert på något av det du frågar men det hindrar mig inte att svara ändå. :)

1. Jag lärde mig aldrig använda brynstål ordentligt innan jag gick över till japanska slipstenar och japanska knivar... men jag har fattat att man vill ha antingen "diamantstål" eller en keramisk pinne. IKEA säljer båda och jag har inte hört nån säga att grundfunktionen är bättre på de dyra än på t.ex. IKEAs. Däremot finns det andra som är mer ovala när IKEAs är helt runda. Det ovala gör ju att man får lite mer yta mot kniven.

Om du vågar prova den keramiska IKEA-varianten kan du få en sån av mig - jag har två av nån anledning och använder inget av dem. Jag och keramikpinnen finns också i Linköping.

2. Jag är dåligt insatt i fällknivar och om det är mer än eggen du behöver åtgärda? Knivbrevs dåliga rykte är ju några år gammalt då de dels som den högvolymoperation de är ibland misslyckades eller sabbade en kniv. Det händer alla, speciellt om man ska jobba fort till låg kostnad. Det jobbiga var att VDn ofta var extremt jobbig mot kritiker och betedde sig som ett svin på t.ex. Facebook mot de som klagade. Jag tyckte mig se att det ofta hände på fredagkvällar dessutom. Det gick så långt att de hamnade i radio för det:

Om det fortfarande är samma VD där kanske han har nyktrat till lite nu. :)

Om jag vore du skulle jag börja med en lokal firma så man får en kontakt med den som gör jobbet. Kanske Linköpings Slipstation? (Nej, jag har inte provat dem själv)

https://www.linkoping-slipstn.se/knivslipning
En polare uttryckte nyligen sitt missnöje med knivbrev. Tyckte de höll skärpan väldigt dåligt, men vet inte om man ska dra så stora växlar på det.

@Kingesson
Diamantbrynen tar generellt bort mer material än keramikbrynen. Bra om man vill skapa en ny egg snabbt, dåligt om man är rädd för att nöta ner kniven.
Jag har kört ett ovalt bryne från ChefsChoice på mina mjuka Victorinox i tjugo år varje vecka och upplever inte att bladet blivit nämnvärt lägre.
Fyra svep över stålet och kniven är vass.
Keramik ger en finare egg, men kräver betydligt mer arbete.

Stål tar sällan eller aldrig bort material utan rätar bara ut eggen, som lätt böjer sig på micronivå när kniven används. Är kniven rent av slö så hjälper det inte, och tror inte hårda knivstål heller berörs nämnvärt av stålet men kan ha fel.

Stål tar sällan eller aldrig bort material utan rätar bara ut eggen, som lätt böjer sig på micronivå när kniven används. Är kniven rent av slö så hjälper det inte, och tror inte hårda knivstål heller berörs nämnvärt av stålet men kan ha fel.

Du har sett att Science of Sharp har tittat på detta?

Lilla sog twitch är perfa för att öppna paket.
En klockrulle denna gång.
Malm Catalina på armen.
IMG_20220203_170738.jpg

Har ju nyligen upptäckt mitt kniv intresse så ska testa 2 varianter på axis låset av andra märken.
Bilder vid leverans😁

Nån som testat EKA T12? Lite sugen på en, bra pris och typ ett billigare Fällkniven PRK alternativ…
C656439E-A7AE-421D-9E15-EAC3B9F835FA.jpeg

Även lite sugen på en W12, någon som har enoch kan ge ett omdöme?
25B788F2-4F7E-44D7-B16D-926481A183E7.jpeg

Hej knivtokar,

har ni sett den här stora samlingen av sameknivar som säljs ut? Finns även ett par kåsor och en japansk fällkniv där, men fokus är på sameknivar:

Här är en liten jämförelse av hela min flock. Och en efter en bild:
1. Utjämning från spetsen
2. Inriktning från handtagets bakkant
3. Justering från början av skäreggen
4. vikt knivlängd

Från ovan: Spyderco Paramilitary 2, ZT 0470, ZT 0562TI, Large Sebenza 31 Inlay.
20220209_191543-01.jpeg
20220209_191731-01.jpeg
20220209_192910-01.jpeg
20220209_191946-01.jpeg

Tillbaka
Topp