Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ja det där skulle du ha slipat bort ifall det bara är ytligt.. annars ser den ju klassisk utObegripligt fult typsnitt på bladet, känns mer som ”Välkommen till Nettans hårvård” 1990 än jaktkniv typ 1990…
Vad innebär "inte så mycket pengar"? Är väldigt individuellt så är bättre att ha en summa att utgå ifrån.Skaffat mig ett mer aktivt friluftsliv på sistone och börjar spendera mer tid i skogen. Planerar för min första utomhus natt vintertid.
Vill nu köpa mig en praktiskt allround kniv men inte på intressenivån att lägga så mycket pengar.
Vad är en bra ”nybörjar-kniv” för skogslivet? Ska funka till det vanliga plus att klyva nåt vedträ så vill alltså inte ha en allt för liten.
Ja, självklart. Sorry. Noll koll på var priserna börjar. Får man nåt vettigt alls för typ 500? 800? 1000?Vad innebär "inte så mycket pengar"? Är väldigt individuellt så är bättre att ha en summa att utgå ifrån.
Det får man absolut för den pengen. En av mina favoriter i den prisklassen är Mora Garberg och den får man för runt 750kr. Jag har haft min i några år och den är typ oförstörbar.Ja, självklart. Sorry. Noll koll på var priserna börjar. Får man nåt vettigt alls för typ 500? 800? 1000?
Mora 2000.Ja, självklart. Sorry. Noll koll på var priserna börjar. Får man nåt vettigt alls för typ 500? 800? 1000?
Har en PH1 men är mycket tacksam att den saknar den där texten på bladet. En mycket bra jaktkniv.Obegripligt fult typsnitt på bladet, känns mer som ”Välkommen till Nettans hårvård” 1990 än jaktkniv typ 1990…
Här snackar vi krispig bild!
SOG Kiku XR LTE & GMWB5000TVA
Tackar! Tar alltid bara med naturligt ljus så det är rätt lurigt att få till det vintertid.Här snackar vi krispig bild!
Riktigt snyggt! Vad fotar du med?Tackar! Tar alltid bara med naturligt ljus så det är rätt lurigt att få till det vintertid.
Sony a6000 och ett 50mm Zeiss makro.Riktigt snyggt! Vad fotar du med?
Köp en Fällkniven S1 så är du klar…Skaffat mig ett mer aktivt friluftsliv på sistone och börjar spendera mer tid i skogen. Planerar för min första utomhus natt vintertid.
Vill nu köpa mig en praktiskt allround kniv men inte på intressenivån att lägga så mycket pengar.
Vad är en bra ”nybörjar-kniv” för skogslivet? Ska funka till det vanliga plus att klyva nåt vedträ så vill alltså inte ha en allt för liten.
En liten yxa rekommenderas om du ändå ska ha ryggsäck med dig.Skaffat mig ett mer aktivt friluftsliv på sistone och börjar spendera mer tid i skogen. Planerar för min första utomhus natt vintertid.
Bara köra min setup ovan då ;-)En liten yxa rekommenderas om du ändå ska ha ryggsäck med dig.
S1 är ju dock rätt dyr och inte för alla. Sålde min för att den var alldeles för stor.Köp en Fällkniven S1 så är du klar…
En EKA swede 10 skulle funka bra! Ligger runt 300-400kr! Bra tålig fällkniv som passar till allt!Ja, självklart. Sorry. Noll koll på var priserna börjar. Får man nåt vettigt alls för typ 500? 800? 1000?
Hade dock inte rekommenderat en fällkniv om man ska klyva ved vilket var ett av kraven.En EKA swede 10 skulle funka bra! Ligger runt 300-400kr! Bra tålig fällkniv som passar till allt!
Det finns oftast ett verktyg avsett för uppgiften, i detta fall förstås en yxa Men om man gör ett seriöst överslag av vad man kommer göra mest i skogen kanske en kraftig fällkniv duger som enda verktyg (eftersom det var det som efterfrågades)?Hade dock inte rekommenderat en fällkniv om man ska klyva ved vilket var ett av kraven.
Hade skippat Ekan (har en själv, hyfsat bra men för annat bruk), den håller säkert för några vedträn men fulltånge är melodin om det ska hålla i längden. Jag stämmer in med @MaBr och rekommenderar Morakniv Garberg, bra kniv för pengen!Tack för tipsen!
Givetvis gör en yxa jobbet bättre att klyva ved men är som sagt ute efter en bra allround kniv att starta med. Och då jag planerar att börja några turer till vindskydd och eldrastplatser där det finns ved redan ska det göras lite tändved bara. Låter som nåt nåt från Mora är bra att börja med.
Ja, har även en mindre fällkniv redan så nåt med fast blad ska det vara. Lutar nog åt en Garberg eller annan Mora då.Hade skippat Ekan (har en själv, hyfsat bra men för annat bruk), den håller säkert för några vedträn men fulltånge är melodin om det ska hålla i längden. Jag stämmer in med @MaBr och rekommenderar Morakniv Garberg, bra kniv för pengen!
Eka gör ju fasta blad också, och med vad Mora börjar ta betalt för sina knivar så är det också ett bra alternativ. Jag har en och jag tror inte du hittar något svensktillverkat med mer gedigen känsla och stålkvalitet till ett bättre pris.Ja, har även en mindre fällkniv redan så nåt med fast blad ska det vara. Lutar nog åt en Garberg eller annan Mora då.