Lättare än man tror!
Jag vågade halva ansiktet... de friliggande delarna. Men när jag närmare mig halspulsådern gick jag över till säkerhetshyvel. Kanske dags att prova igen? Om jag försvinner från forumet vet ni att jag misslyckats.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Lättare än man tror!
En gång har jag rakat mig hos en barberare i Belgrad med rakkniv. Aldrig igen tack så mycket!Jag vågade halva ansiktet... de friliggande delarna. Men när jag närmare mig halspulsådern gick jag över till säkerhetshyvel. Kanske dags att prova igen? Om jag försvinner från forumet vet ni att jag misslyckats.
En gång har jag rakat mig hos en barberare i Belgrad med rakkniv. Aldrig igen tack så mycket!
Själva namnet "säkerhetshyvel" kommer ju inte av att den var osäkrare utan säkrare, och då i förhållande till kniv som den efterträdde... Jag förstår inte hur du menar med vinkeln, det rakar ju inte i vilken vinkel som helst? Nu är ju jag (precis som du) inte renrakad, utan använder bara kniv ibland, och då vid kanter eller mindre ytor. Men det är väldigt effektivt då man behärskar tekniken. Det är inte helt enkelt att raka hela ansiktet med kniv, jag skulle säga att det kräver en hel del träning. Lite värdelöst vetande i sammanhanget är att man använde cordovan till striglar till rakknivar, men först efter att säkerhetshyveln blivit introducerad började använda cordovan till andra produkter (som skor exempelvis)Att raka sig med kniv är säkrare än att raka sig med hyvel. Man bestämmer ju vinkeln själv. Men visst, har full förståelse för att det kan kännas läskigt i början.
I längd och gängstorlek hittade jag hos Sifvert.se Dom har butik i Västberga om du bor i Sthlm. Men dom har tyvärr mindre skalle...Hittade en gammal kompis jag trodde var förlorad för alltid när jag grävde bland friluftsprylarna.
Kanske den som får fälja till fjällen i stället för mössan jag sökte...
Jag saknar en av mässingsskruvarna på andra sidan. Nån som vet om man kan få tag på en sån?
Hittade en gammal kompis jag trodde var förlorad för alltid när jag grävde bland friluftsprylarna.
Kanske den som får fälja till fjällen i stället för mössan jag sökte...
Jag saknar en av mässingsskruvarna på andra sidan. Nån som vet om man kan få tag på en sån?
Kul och varierande skara med alla tänkbara materialHur får man ren dom här finingarna på bästa sätt? Vill gärna få bort så mycket svart och rost som möjligt men vet inte om jag vill polera. Vill I te förstöra skollorna heller, verkar vara plast men kan var någon sorts horn i någon med.
Köpte även en liten Eka
Kul och varierande skara med alla tänkbara material
Det finns dom som förespråkar att lägga hela kniven i mineralolja ett par dagar och sedan diska med tandborste. Jag brukar börja med WD-40 och se hur mycket som lossnar. På riktigt risiga blad kör jag oxalsyra, det äter upp rost bra, men du får efterpolera (600-800grit) med våtslippapper och diskmedel för det gör stålet mörkt (Om du inte vill ha det).
Den översta ser ut att ha skollor med vikt mönster under plast, om det är så så ska du inte bada just den De andra två är nog ben och den tredje pärlemor. Ben kan vara lite känslig om man har för varmt vatten, kör bara med diskmedel och tandborste på dem. Bättre att vara försiktig och ta tid på sig än att gå för hårt fram
Båda de nedre ser trevliga ut, är det Tyska Hartkopf kanske?Tack för input! Skall testa WD-40 när jag kommer hem.
Tyckte det var några kul knivar. Favoriten är nog den andra nedifrån, kul böjd form.
Båda de nedre ser trevliga ut, är det Tyska Hartkopf kanske?
Ja jäklar, bra pjäs det där! Min hade redan en vinkel som såg bra ut så jag skärpte bara upp den på våtstenar. Hade nog kört minst 20 grader per sida i alla fall.Ja jävlar en sådan pjäs @MaBr Över ett kilo svenskt stål! Den behöver slipas, ja egentligen få en helt ny egg och det tänkte jag fixa på Tormeken. Hur har du gjort och vilken vinkel har du slipat den till?
Fantastiskt coolt!Ok, nu fick jag bort mer svart från stämpeln med lite Svinto. Det är en Pacific Hardware steel Co 2445, tillverkad i San Francisco någon gång mellan 1901 0ch 1914. Kul när man lyckas hitta information om gamla grejer.
Tråkar ut er med fler bilder efter ännu mer puts.
Fantastiskt coolt!
Fascinerande att en över hundra år gammal kniv från Kalifornien till slut hamnar i din hand på en auktion.Det verkar vara en riktig djungel med amerikanska knivar. Olika "hardware companies" använde en mängd olika tillverkare vad det verkar. Årtalet bör ändå stämma då företaget startades 1901 och bytte namn 1914 i samband med första världskriget.
Fantastiskt läcker!Ok, nu fick jag bort mer svart från stämpeln med lite Svinto. Det är en Pacific Hardware steel Co 2445, tillverkad i San Francisco någon gång mellan 1901 0ch 1914. Kul när man lyckas hitta information om gamla grejer.
Tråkar ut er med fler bilder efter ännu mer puts.
Fantastiskt läcker!