• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Anthraxabuz

Panerai
63359156-00E5-4FC6-AD3D-8394B9CD44B0.jpeg

Är det någon som har erfarenhet av hur man efterbehandlar canvas micarta? @Anthraxabuz kanske? Olja, lacka, eller bara polera?
@BarbaBaba
Ibland tar jag lite mineralolja på det och sen lite vax. Risken är att det mörknar med olja. Så om du inte vill riskera det så använd bara lite vax och polera
 
Senast ändrad:

dzlDave

Panerai
Mellan klockorna blev det lite knivköp. Alltid haft en förkärlek till schweiziska armeknivar då de va den första kniv jag fick när jag va barn.
Hittade denna coola serie från Victorinox: Onyx Black Editions. Riktigt fin svart legering, ser ännu bättre ut i verkligheten.
 

Bilagor

  • Victorinox Onyx Black.jpg
    Victorinox Onyx Black.jpg
    775.7 KB · Visningar: 19

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Så, nu är den lille knubbisen redo för arbete 😊
5D9266B2-24E2-43DF-B371-EE92E50A8A07.jpeg

När jag avlägsnade originalhandtaget visade det sig att det finns hela 5mm blad dolt 😂 Det lät jag komma fram samtidigt som jag gjorde handtaget några mm längre.
26F15E12-6964-45FD-8CBF-A09C3CA0091B.jpeg

Det blev färgglada kombinationer på lädret, men så är det nar man tar vad man har 😉 Möjligen färgar jag den helt i oxblodsröd om kollegan har färg kvar…
 
Så, nu är den lille knubbisen redo för arbete 😊
5D9266B2-24E2-43DF-B371-EE92E50A8A07.jpeg

När jag avlägsnade originalhandtaget visade det sig att det finns hela 5mm blad dolt 😂 Det lät jag komma fram samtidigt som jag gjorde handtaget några mm längre.
26F15E12-6964-45FD-8CBF-A09C3CA0091B.jpeg

Det blev färgglada kombinationer på lädret, men så är det nar man tar vad man har 😉 Möjligen färgar jag den helt i oxblodsröd om kollegan har färg kvar…
Mycket snyggt!
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Så, nu är den lille knubbisen redo för arbete 😊
5D9266B2-24E2-43DF-B371-EE92E50A8A07.jpeg

När jag avlägsnade originalhandtaget visade det sig att det finns hela 5mm blad dolt 😂 Det lät jag komma fram samtidigt som jag gjorde handtaget några mm längre.
26F15E12-6964-45FD-8CBF-A09C3CA0091B.jpeg

Det blev färgglada kombinationer på lädret, men så är det nar man tar vad man har 😉 Möjligen färgar jag den helt i oxblodsröd om kollegan har färg kvar…
Grymt snyggt! Låt färgerna vara som de är tycker jag, de är halva grejen!
 
Jah vill ha tips på en bra (jävligt bra) och prisvärd EDC, gärna en flipper, jag har brukat en fällkniven u4 och har nu en fällkniven GP, men jsg känner att den förstnämnda är.en aning liten och den andra har ett handtag i trä vilket inte är optimalt..
Jsg vill inte betala mer än 5k.

Tips? :)

Mvh.
 

snajgel

Panerai
Jah vill ha tips på en bra (jävligt bra) och prisvärd EDC, gärna en flipper, jag har brukat en fällkniven u4 och har nu en fällkniven GP, men jsg känner att den förstnämnda är.en aning liten och den andra har ett handtag i trä vilket inte är optimalt..
Jsg vill inte betala mer än 5k.

Tips? :)

Mvh.

Inte i närheten av ditt max men det är många som gillar Civivi Elementum.
 

snajgel

Panerai
Ledig fredag och Moraknivsbygge no:3
A58977CA-DEBB-4AA1-95F8-820EBEAF25AC.jpeg

Syrabadat och porslinstvättat blad
A490C66E-44F2-4FB5-867D-533334C8B9CE.jpeg

Stabbad flam-poppel med mässing och G-10
419AC7B1-0260-43C2-BBFB-C27DB9CAAB4F.jpeg

Visst ska en Morakniv vara röd (åtminstone en av dem)?
1BF97358-FDC7-4446-8512-72A10BD27C3D.jpeg

Nu börjar snart det roliga med att forma och se hur mönstret kommer till liv 😊

Riktigt snyggt!
Har hört om stentvättat men inte porslinstvätt.
Hur går det till, samma som med sten men med krossat porslin?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Riktigt snyggt!
Har hört om stentvättat men inte porslinstvätt.
Hur går det till, samma som med sten men med krossat porslin?
Jag gör ju mina knivar i köket på arbetsbänken, så det kändes naturligt att krossa en assiett till ändamålet ;)
Skämt å sido, jag syrabadar ju ett rostfritt blad för att få det mörkt och matt. Ytan som bildas blir väldigt hård, mycket hårdare än på kolstål. Jag har testat med små stenar och skaka runt i, men det händer ingenting. Jag fick tipset på bladeforums, att använda keramik skärvor då dom är hårdare än ytan på stålet.
Tekniken är detsamma som vanlig "stone wash". Lägg en massa kross i en burk, spraya lite WD-40 och lägg ner bladet. Stäng locket och skaka loss! Ta upp och kolla med jämna mellanrum för att se hur långt man vill ta det, sedan bara diska rent :)
 

snajgel

Panerai
Jag gör ju mina knivar i köket på arbetsbänken, så det kändes naturligt att krossa en assiett till ändamålet ;)
Skämt å sido, jag syrabadar ju ett rostfritt blad för att få det mörkt och matt. Ytan som bildas blir väldigt hård, mycket hårdare än på kolstål. Jag har testat med små stenar och skaka runt i, men det händer ingenting. Jag fick tipset på bladeforums, att använda keramik skärvor då dom är hårdare än ytan på stålet.
Tekniken är detsamma som vanlig "stone wash". Lägg en massa kross i en burk, spraya lite WD-40 och lägg ner bladet. Stäng locket och skaka loss! Ta upp och kolla med jämna mellanrum för att se hur långt man vill ta det, sedan bara diska rent :)

Tack!
Håller på med mikartaskalor till en Spyderco para 3 där bladet ska få syrabada och sedan stentvättas. Såg en som monterade en burk med Sten på skruvdragaren för att tumbla, tänkte nog testa det.
Återkommer med resultat.
Än så länge är bara skalornas form klara. 😅

2B0487A2-A44A-458C-AADC-617EACA665B9.jpeg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tack!
Håller på med mikartaskalor till en Spyderco para 3 där bladet ska få syrabada och sedan stentvättas. Såg en som monterade en burk med Sten på skruvdragaren för att tumbla, tänkte nog testa det.
Återkommer med resultat.
Än så länge är bara skalornas form klara. 😅

2B0487A2-A44A-458C-AADC-617EACA665B9.jpeg
Ser kanon ut 👌🏿 Behövs linern av någon funktion? Tänkte annars att micarta är hårt nog att köra utan, så får man ner vikten…
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Jag gör ju mina knivar i köket på arbetsbänken, så det kändes naturligt att krossa en assiett till ändamålet ;)
Skämt å sido, jag syrabadar ju ett rostfritt blad för att få det mörkt och matt. Ytan som bildas blir väldigt hård, mycket hårdare än på kolstål. Jag har testat med små stenar och skaka runt i, men det händer ingenting. Jag fick tipset på bladeforums, att använda keramik skärvor då dom är hårdare än ytan på stålet.
Tekniken är detsamma som vanlig "stone wash". Lägg en massa kross i en burk, spraya lite WD-40 och lägg ner bladet. Stäng locket och skaka loss! Ta upp och kolla med jämna mellanrum för att se hur långt man vill ta det, sedan bara diska rent :)
Låter ju ungefär som när @jabla tvättar sina klockor
 
Topp