• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

mario1971

Rolex
Min EDC, alltid där jag är.
20220617_184305-01.jpeg
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
CD4567AC-4647-433C-AD78-985C60D21F32.jpeg

Spännet börjar sitta löst. Vart köper man sådana här jäkla minimini-bits?
De brukar finnas i elektronikmejselkit. Om du går för en modell med bits så kolla att själva bitshållaren rymms i clippet då bitsen i sig är väldigt korta. Ta fasta mejslar i annat fall.
Finns på Clas, Kjell mfl. och kostar runt 200kr.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Funderar på att köpa knivslip. Någon som har denna eller kan rekommendera något liknande?

Om du ska köpa den eller inte beror på vad för slags knivar du slipar.
För köksknivar så är den bra.
För Moraknivar och annat så är den inte så bra.
Jag har en och är riktigt nöjd.
Nackdelen är att att det inte finns grövre eller finare grit på skivan (inte ännu i alla fall). Det tar således en del tid i anspråk att ändra slipvinkeln på en kniv.
 

Bonumm

Panerai
Om du ska köpa den eller inte beror på vad för slags knivar du slipar.
För köksknivar så är den bra.
För Moraknivar och annat så är den inte så bra.
Jag har en och är riktigt nöjd.
Nackdelen är att att det inte finns grövre eller finare grit på skivan (inte ännu i alla fall). Det tar således en del tid i anspråk att ändra slipvinkeln på en kniv.
Ska slipa mina Japanska köksknivar Yaxell Ran och liknande knivar med slipvinkel 12-17grader. Inga större saker. Blir nog några filéknivar också.
 

Anthraxabuz

Panerai
Så igår kväll gjorde jag klart min sjätte slipjoint. En liten clippoint gunstock i Rwl34, silverlödda bolster i nickelsilver, liners i rostfritt och skaftet är vårtsvinsbete och vulkanfiber med nitar i nickelsilver.

Bra snärt ”walk n talk” och jämn i alla tre lägen.
Och nitningen gick också bra som tur var!😀

Trevlig Midsommar till alla slipjointkompisar önskar jag ! 🥂🇸🇪

A8466E69-FDD7-4584-8D3D-553EFA640F6E.jpeg
C77D2EE4-476C-4976-B4F3-E1D4B24E622C.jpeg 07CB785F-BC1D-4F2D-988E-C45CB07B1A80.jpeg A72A2F9F-4DE4-4B7C-869E-CA61A9630C53.jpeg
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Så igår kväll gjorde jag klart min sjätte slipjoint. En liten clippoint gunstock i Rwl34, silverlödda bolster i nickelsilver, liners i rostfritt och skaftet är vårtsvinsbete och vulkanfiber med nitar i nickelsilver.

Bra snärt ”walk n talk” och jämn i alla tre lägen.
Och nitningen gick också bra som tur var!😀

Trevlig Midsommar till alla slipjointkompisar önskar jag ! 🥂🇸🇪

A8466E69-FDD7-4584-8D3D-553EFA640F6E.jpeg
07CB785F-BC1D-4F2D-988E-C45CB07B1A80.jpeg A72A2F9F-4DE4-4B7C-869E-CA61A9630C53.jpeg
Den där blev ju kanon fin 👌🏿😎 Vårtsvinsbete är sjukt hårt att arbeta i, kör du våtslipning? Jag har precis avslutat lödningen med nickelsilver-backar på min kommande. Den ska få skollor i bärnstensfärgat horn ben
4CACAB06-ABF0-495A-BB39-9E685DE18EFB.jpeg

Glad midsommar till alla knivtokar 🥳
 
Senast ändrad:

Anthraxabuz

Panerai
Den där blev ju kanon fin 👌🏿😎 Vårtsvinsbete är sjukt hårt att arbeta i, kör du våtslipning? Jag har precis avslutat lödningen med nickelsilver-backar på min kommande. Den ska få skollor i bärnstensfärgat horn
4CACAB06-ABF0-495A-BB39-9E685DE18EFB.jpeg

Glad midsommar till alla knivtokar 🥳
Tack så mycket! Den kommer bli riktigt läcker. 👍
Vårtsvinsbete är hårt. Men inte så hårt så det inte går att slipa traditionellt. Värst ska vara flodhäst vad jag hört…
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag funderar på om den ska får ”fluted bolsters”, alltså ett litet slipat spår i ändbackarna.
2D942E03-B41C-46D9-BD84-7108CFDC9BBB.jpeg

Egentligen tycker jag det är ganska snyggt när det är enkelt och stilrent, men då jag fortfarande leker och lär mig kanske jag borde testa…
3F744363-4F39-499C-9DA2-5ABCB6CEC2DB.jpeg

Så här blev det i alla fall så här långt
 

Vinflaskan

Cartier
Detta diskuteras ju med jämna mellanrum här i tråden, men har inte sett någon uppmärksamma detta än. 1 juli skärptes knivlagen, har det fått någon av er att lämna kniven hemma oftare?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Detta diskuteras ju med jämna mellanrum här i tråden, men har inte sett någon uppmärksamma detta än. 1 juli skärptes knivlagen, har det fått någon av er att lämna kniven hemma oftare?
inte i denna tråd säger jag (men det kan ha dykt upp något troll vid något tillfälle) 😆
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
B87A3FAF-903E-41B2-919F-F2025436D2F7.jpeg

Jag gillar ju ek, tycker det är ett väldigt vackert träslag som kan variera mycket i utseende. Nu har jag gjort ett antal i rökt ek, en teknik som bygger på att tanniner i eken reagerar med ammoniak och mörknar. Denna gång testade jag den Japanska behandlingen med att bränna och sedan borsta. Shou sugi ban - Yakisugi. Man brukar använda barrträ för att låta kådan i träet koka för att sedan stelna till en naturlig impregnering, samtidigt som den förkolnade ytan borstas och blir mögel avvisade. Jag preparerade eken med linolja en dag innan jag brände och har sedan borstat och polerat ytan innan ytterligare inoljning. Väldigt nöjd med resultatet, riktigt skönt i handen 😊
1446DBDD-17FC-44B0-984B-478A2AD6B9B8.jpeg
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
B87A3FAF-903E-41B2-919F-F2025436D2F7.jpeg

Jag gillar ju ek, tycker det är ett väldigt vackert träslag som kan variera mycket i utseende. Nu har jag gjort ett antal i rökt ek, en teknik som bygger på att tanniner i eken reagerar med ammoniak och mörknar. Denna gång testade jag den Japanska behandlingen med att bränna och sedan borsta. Shou sugi ban - Yakisugi. Man brukar använda barrträ för att låta kådan i träet koka för att sedan stelna till en naturlig impregnering, samtidigt som den förkolnade ytan borstas och blir mögel avvisade. Jag preparerade eken med linolja en dag innan jag brände och har sedan borstat och polerat ytan innan ytterligare inoljning. Väldigt nöjd med resultatet, riktigt skönt i handen 😊
1446DBDD-17FC-44B0-984B-478A2AD6B9B8.jpeg
Riktigt fin! Luktar den gott också? :) Tänker rök och linolja
 
Topp