Tack! Nu har jag fått hem en bit nysilver och en stång i nysilver, så nästa ska få en mer traditionell utformningSnyggt. Fina kombinationer
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tack! Nu har jag fått hem en bit nysilver och en stång i nysilver, så nästa ska få en mer traditionell utformningSnyggt. Fina kombinationer
Spännet börjar sitta löst. Vart köper man sådana här jäkla minimini-bits?
Om du inte prompt vill köpa så kan jag droppa förbi ett set du kan låna?
De brukar finnas i elektronikmejselkit. Om du går för en modell med bits så kolla att själva bitshållaren rymms i clippet då bitsen i sig är väldigt korta. Ta fasta mejslar i annat fall.
Funderar på att köpa knivslip. Någon som har denna eller kan rekommendera något liknande?
T-1 Kitchen Knife Sharpener från Tormek » Fri frakt
Ger professionell skärpa: Tormek T-1 Kitchen Knife Sharpener - ✓ Officiell Tormek-återförsäljarebagarenochkocken.se
Ska slipa mina Japanska köksknivar Yaxell Ran och liknande knivar med slipvinkel 12-17grader. Inga större saker. Blir nog några filéknivar också.Om du ska köpa den eller inte beror på vad för slags knivar du slipar.
För köksknivar så är den bra.
För Moraknivar och annat så är den inte så bra.
Jag har en och är riktigt nöjd.
Nackdelen är att att det inte finns grövre eller finare grit på skivan (inte ännu i alla fall). Det tar således en del tid i anspråk att ändra slipvinkeln på en kniv.
Då är det absolut en bra maskin.Ska slipa mina Japanska köksknivar Yaxell Ran och liknande knivar med slipvinkel 12-17grader. Inga större saker. Blir nog några filéknivar också.
Stänga samlingen? Hur tänkte du nu?Nåväl, ZT0450 kom. En perfekt ficka, praktiskt taget inga skavanker. Allt i den är genomtänkt och förfinad. Tja, klippet kan vara styvare, men det finns ingen tragedi. Jag kan stänga min blygsamma samling.
Detta är bara ett talesätt i ögonblicket av plockning / spänning en stund efter att ha plockat upp den nya kniven.Stänga samlingen? Hur tänkte du nu?
Grym kniv!
Den där blev ju kanon fin Vårtsvinsbete är sjukt hårt att arbeta i, kör du våtslipning? Jag har precis avslutat lödningen med nickelsilver-backar på min kommande. Den ska få skollor i bärnstensfärgatSå igår kväll gjorde jag klart min sjätte slipjoint. En liten clippoint gunstock i Rwl34, silverlödda bolster i nickelsilver, liners i rostfritt och skaftet är vårtsvinsbete och vulkanfiber med nitar i nickelsilver.
Bra snärt ”walk n talk” och jämn i alla tre lägen.
Och nitningen gick också bra som tur var!
Trevlig Midsommar till alla slipjointkompisar önskar jag !
Tack så mycket! Den kommer bli riktigt läcker.Den där blev ju kanon fin Vårtsvinsbete är sjukt hårt att arbeta i, kör du våtslipning? Jag har precis avslutat lödningen med nickelsilver-backar på min kommande. Den ska få skollor i bärnstensfärgat horn
Glad midsommar till alla knivtokar
Det där kommer bli läckert !WIP
Här kan man ana vilken färg benet kommer få. Just nu inväntar jag fjäder och blad så den kan provmonteras
Blev ju riktigt bra!Jag funderar på om den ska får ”fluted bolsters”, alltså ett litet slipat spår i ändbackarna.
Egentligen tycker jag det är ganska snyggt när det är enkelt och stilrent, men då jag fortfarande leker och lär mig kanske jag borde testa…
Så här blev det i alla fall så här långt
inte i denna tråd säger jag (men det kan ha dykt upp något troll vid något tillfälle)Detta diskuteras ju med jämna mellanrum här i tråden, men har inte sett någon uppmärksamma detta än. 1 juli skärptes knivlagen, har det fått någon av er att lämna kniven hemma oftare?
Dags att lämna kniven hemma | Domarbloggen
Att utan någon rimlig anledning ha kniv på sig på allmän plats har varit förbjudet i Sverige sedan slutet av 1980-talet. Den som bryter mot förbudet döms no ...www.domarbloggen.se
Riktigt fin! Luktar den gott också? Tänker rök och linolja
Jag gillar ju ek, tycker det är ett väldigt vackert träslag som kan variera mycket i utseende. Nu har jag gjort ett antal i rökt ek, en teknik som bygger på att tanniner i eken reagerar med ammoniak och mörknar. Denna gång testade jag den Japanska behandlingen med att bränna och sedan borsta. Shou sugi ban - Yakisugi. Man brukar använda barrträ för att låta kådan i träet koka för att sedan stelna till en naturlig impregnering, samtidigt som den förkolnade ytan borstas och blir mögel avvisade. Jag preparerade eken med linolja en dag innan jag brände och har sedan borstat och polerat ytan innan ytterligare inoljning. Väldigt nöjd med resultatet, riktigt skönt i handen