Work in progress
Det som är mest tidskrävande när jag gör mina fällknivsbyggen är linern. Att såga, slipa och borra fram formen i metall då man bara har enkla verktyg är ibland riktigt svettigt (även om det är en rolig del av processen).
Nu fick jag kontakt med en kille i Ukraina som gör SAK delar på beställning, och kände givetvis att jag ville sponsra honom med en beställning samtidigt som det skulle frigöra lite arbete för mig. Win-win
Jag beställde titan, kolfiber och mässing. Dom dök upp snyggt förpackade i ett cigarettpaket med Ukrainska bokstäver…
Först ut blir titanlinerna som får skollor i Desert ironwood. Limmade och grovformade.
Utöver att syrabada och keramiktumla verktygen tänkte jag även forma om pennknivsbladet till ett rakt ”copingblade”.
Börjar runda av kanterna efter att formen fått sin fasning.
Nu kan man börja ana hur slutresultatet kommer bli med ådringen i träet.
Efter lite ”testslipning” med 800 papper djupnar färgen ytterligare lite.
Vid 2500 är glansen riktigt fin
Detta kommer slipas bort då kniven är ihopsatt och nitarna ska planas. Jag brukar bara slipa till 800 innan jag oljar, men sedan går jag upp till 4000 innan vax och trissa för slutfinish.
Provmonterad för att se att alla nagelskåror nås och att inget sticker ut som inte ska sticka ut. Fortsättning följer…