Utvisaren
Diamant
Bra! Då har den åtminstone hjälpt någon! Föredrar annars de som sätter en syl. Praktiskt att lirka upp hårda knopar med osv.Jag har alltid med min Victorinox när jag reser. Korkskruven har räddat många middagar!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Bra! Då har den åtminstone hjälpt någon! Föredrar annars de som sätter en syl. Praktiskt att lirka upp hårda knopar med osv.Jag har alltid med min Victorinox när jag reser. Korkskruven har räddat många middagar!
Har inte så många knivar kvar. De liksom försvann när klockorna kom in... Men har en beerscout och nån victorinox liggandes här och var. Skall se om jag kan chippa in en bild eller två framöver.@Utvisaren Jag skulle ju i och för sig kunna låta bli att ta med den då jag bygger, allt som krävs är en ryggfjäder som är rak, likt den som sitter på Recruit modellen
Ett ganska kul material, Kirinite…
Utöver att få ett fantastiskt djup efter polering kan det även skifta färg i olika ljus.
Inomhus skimrar det i grönt och svart
Utomhus i lite starkare ljus skimrar det i guld och bruna toner
Ja, jag slaktar en Victorinox (oftast ny) och behåller blad/verktyg och ryggfjädrar, sedan gör jag egna liners och skollor samt nitar. Lite som de som slöjdar knivar och köper ett blad som de sedan gör skaft och slida till (fast jag slipper göra slida till fällknivar).Har du gjort den där själv?
Jo, har en bandslip, lite crv80 stål (typ verktygsstål) och blandade träslag liggandes. Och några blad, buffelhorn och ja... kom aldrig riktigt igång att göra knivarna.Ja, jag slaktar en Victorinox (oftast ny) och behåller blad/verktyg och ryggfjädrar, sedan gör jag egna liners och skollor samt nitar. Lite som de som slöjdar knivar och köper ett blad som de sedan gör skaft och slida till (fast jag slipper göra slida till fällknivar).
Jag har en på G där jag tänkt fräsa ur skollorna så pincetten och tandpetaren kan få vara med. Det är lite klurigt att fräsa på fri hand så just nu håller jag på att "testa" på olika bitar innan jag vågar köra skarpt
Ja, jag slaktar en Victorinox (oftast ny) och behåller blad/verktyg och ryggfjädrar, sedan gör jag egna liners och skollor samt nitar. Lite som de som slöjdar knivar och köper ett blad som de sedan gör skaft och slida till (fast jag slipper göra slida till fällknivar).
Jag har en på G där jag tänkt fräsa ur skollorna så pincetten och tandpetaren kan få vara med. Det är lite klurigt att fräsa på fri hand så just nu håller jag på att "testa" på olika bitar innan jag vågar köra skarpt
Du har säkert sett några som är bättre men här är en som fräser ut för pincett och sånt.Ja, jag slaktar en Victorinox (oftast ny) och behåller blad/verktyg och ryggfjädrar, sedan gör jag egna liners och skollor samt nitar. Lite som de som slöjdar knivar och köper ett blad som de sedan gör skaft och slida till (fast jag slipper göra slida till fällknivar).
Jag funderar på att sälja några till jul… slänger väl ut en heads up i tråden när det finns ett utbud att välja mellanSnyggt jobbat. Kan kanske vara något att tillverka och sälja som hobby verksamhet. Många uppskattar ju saker som är handgjorda.
Finns ingen syl istf kork/mejsel?@Utvisaren Jag skulle ju i och för sig kunna låta bli att ta med den då jag bygger, allt som krävs är en ryggfjäder som är rak, likt den som sitter på Recruit modellen
Jag har snackat en del med honom på ett knivforum, trevlig prickDu har säkert sett några som är bättre men här är en som fräser ut för pincett och sånt.
Alla mina med ryggverktyg har både korkskruv och syl. Jag brukar vässa sylen så den fungerar som paketöppnareFinns ingen syl istf kork/mejsel?
Riktigt stiligt!Alla mina med ryggverktyg har både korkskruv och syl. Jag brukar vässa sylen så den fungerar som paketöppnare
Huvudblad och konservöppnare med möjlighet att använda spetsen som stjärnmejsel i fram. Liten fil och kapsylöppnare som även är flatmejsel/kabelskalare/brytmejsel i bakänden. Korkskruv och syl med sytrådsöga på ryggen.
i 84mm ligger den bra även i den lilla myntfickan på jeansen. Den blir på grund av sin modesta storlek ett bra vardagsverktyg som jag skulle kalla "gentlemans pocket knife".
När sylen är vässad lite extra håller den tack vare vinkeln skärpan väldigt bra.
Den större (92mm) modellen utan ryggverktyg och endast en ryggfjäder till två verktyg. Här med huvudblad och syl i bakänden.
Just denna sylmodellen gör sig ännu bättre till paketöppning då man får bättre kraft. Och den går också utmärkt att vässa rejält
Endast en ryggfjäder gör att man kan få dem riktigt tunna.
Jag har medvetet försökt göra denna så tunn som möjligt, jag ville få känslan av de gamla Svenska fickknivarna ifrån 1900 talets början. Mässingsliner och nitar, nysilverbackar och skollor i bärnstensfärgat ox-ben
*tyvärr kan inte sylen ifrån 92mm modellerna användas utan modifikation på de mindre modellerna då verktygen har 3mm hål istället för 2mm
Alla mina med ryggverktyg har både korkskruv och syl. Jag brukar vässa sylen så den fungerar som paketöppnare
Huvudblad och konservöppnare med möjlighet att använda spetsen som stjärnmejsel i fram. Liten fil och kapsylöppnare som även är flatmejsel/kabelskalare/brytmejsel i bakänden. Korkskruv och syl med sytrådsöga på ryggen.
i 84mm ligger den bra även i den lilla myntfickan på jeansen. Den blir på grund av sin modesta storlek ett bra vardagsverktyg som jag skulle kalla "gentlemans pocket knife".
När sylen är vässad lite extra håller den tack vare vinkeln skärpan väldigt bra.
Den större (92mm) modellen utan ryggverktyg och endast en ryggfjäder till två verktyg. Här med huvudblad och syl i bakänden.
Just denna sylmodellen gör sig ännu bättre till paketöppning då man får bättre kraft. Och den går också utmärkt att vässa rejält
Endast en ryggfjäder gör att man kan få dem riktigt tunna.
Jag har medvetet försökt göra denna så tunn som möjligt, jag ville få känslan av de gamla Svenska fickknivarna ifrån 1900 talets början. Mässingsliner och nitar, nysilverbackar och skollor i bärnstensfärgat ox-ben
*tyvärr kan inte sylen ifrån 92mm modellerna användas utan modifikation på de mindre modellerna då verktygen har 3mm hål istället för 2mm
Vill man få en färdig marknadsplats så finns ju sidor som Etsy, annars finns många företag som erbjuder att sätta upp en standariserad webhandel på egen domän.Förstår inte varför du inte slänger upp en enkel hemsida och säljer dem där. Sådana där handgjorda knivar kostar massor i USA. Finns säkert en marknadsdel kvar du kna knipa.
Vill man få en färdig marknadsplats så finns ju sidor som Etsy, annars finns många företag som erbjuder att sätta upp en standariserad webhandel på egen domän.
Frun är webdesigner och skulle i teorin kunna sätta upp en sida åt mig. Hon är dock inte mycket för att göra privata job...Sant Etsy är inte så dumt. Men en enkel snygg sida är ju inte svårt heller. Finns ju mallar till allt.
Frun är webdesigner och skulle i teorin kunna sätta upp en sida åt mig. Hon är dock inte mycket för att göra privata job...
Det som skiljer mig ifrån andra som hamnar på den nivån, med egen hemsida osv, är att jag bara gör det som en hobby med enkla verktyg hemma i lägenheten (köket mestadels) och när tid finns. Många har en riktig verkstad eller är medlemmar i en knivförening med all tänkbar utrustning och möjlighet att producera snabbare och till bättre pris (även om de tar bra betalt ändå). Arbetet med att sätta upp en sida där man som mest tillhandahåller ett tiotal knivar skulle alltså bli lite oproportionerligt Men Etsy är en ide´... Jag har handlat där tidigare, men inte sålt något. Jag vet att dom tar en % på det man säljer, några jag kontaktat där har hört av sig privat för att sälja utanför sidan, med viss rabatt (för att slippa deras avgifter). Ingen koll på hur stor % dom tar, men värt att kolla kanske
Förstår inte varför du inte slänger upp en enkel hemsida och säljer dem där. Sådana där handgjorda knivar kostar massor i USA. Finns säkert en marknadsdel kvar du kan knipa.
Man skall nog också kika på hur stor del av hela kniven de "på andra sidan" gör själva. Gör man även hela mekanismen, smider och härdar blad etc så hamnar man ju i en helt annan klass. Bara så man inte jämför äpplen och päron i sin analys av marknaden. Finns ju de som köper billiga kinesiska mekanismer och hänger på sidor och det går ju det med. Men... skall man få någon ekonomi i det hela är det svårt att sikta på det billigare segmentet av marknaden. Så, kan man komma över kvalitetsmekanismer i bra stål så kan det nog bli värt dina timmar. Posta gärna hur det utvecklar sig. Spännande.Jag tror vi ser det på lite olika sätt. Att du endast gör ett par stycken och gör dem hemma för hand är enligt mig ditt främsta säljargument. Det skapar exklusivitet och kontakt mellan säljare och kund. Kolla på dem tillverkarna i USA som gör knivar på beställning, det är väldigt dyra saker där kunden får vara med under hela processen, välja material osv.
Jag har lite kontakt med några andra SAK-moddare, mest för att få lite tips och utbyta idéer. Exempelvis Travis som har https://www.instagram.com/spikesakmods/ är en trevlig prick som likt mig slaktar befintliga knivar och gör egna skollor och liners. Han brukar dock oftast ta delar ifrån begagnade knivar han hittar på loppisar osv. Jag har byggt uteslutande på nya knivar, har inte riktigt tid att leta begagnat... Han har en CNC fräs, laserskärare och all möjlig utrustning, fullutrustad verkstad med andra ord Jag vet att han brukar ta runt 2,5K för sina byggen, och då är ju väldigt lite egentligen byggt för hand, även om han ibland får trixa lite för att få till kombinationerna av verktyg.Man skall nog också kika på hur stor del av hela kniven de "på andra sidan" gör själva. Gör man även hela mekanismen, smider och härdar blad etc så hamnar man ju i en helt annan klass. Bara så man inte jämför äpplen och päron i sin analys av marknaden. Finns ju de som köper billiga kinesiska mekanismer och hänger på sidor och det går ju det med. Men... skall man få någon ekonomi i det hela är det svårt att sikta på det billigare segmentet av marknaden. Så, kan man komma över kvalitetsmekanismer i bra stål så kan det nog bli värt dina timmar. Posta gärna hur det utvecklar sig. Spännande.
Har bla följt på insta https://www.instagram.com/teddawstalons/ och hur han utvecklats. Han började ju någonstans för flera år sedan med att bara få betalt för materialet men nu gör han ju grejer som säljer för 10-tusen och mer därtill. Grymt skicklig om man nu lurar på att köpa sig något mer....
NAJS! Så fick man lära sig lite nytt om S.A.K. Tack och bock! Men 2500kr måste det ju vara värt i tid? Och visst har man en fräs är det ju en helt annan sak. Men att ha helt handgjord är verkligen något extra. Oavsett om det ligger i den häraden... köp en liten fräs så har du snart pengarna igen. Men... tiderna börja kanske gå åt fel håll för "lyxiga" saker?Jag har lite kontakt med några andra SAK-moddare, mest för att få lite tips och utbyta idéer. Exempelvis Travis som har https://www.instagram.com/spikesakmods/ är en trevlig prick som likt mig slaktar befintliga knivar och gör egna skollor och liners. Han brukar dock oftast ta delar ifrån begagnade knivar han hittar på loppisar osv. Jag har byggt uteslutande på nya knivar, har inte riktigt tid att leta begagnat... Han har en CNC fräs, laserskärare och all möjlig utrustning, fullutrustad verkstad med andra ord Jag vet att han brukar ta runt 2,5K för sina byggen, och då är ju väldigt lite egentligen byggt för hand, även om han ibland får trixa lite för att få till kombinationerna av verktyg.
Att jag fet markerade SAK-moddare är just för att det är något av ett koncept. Man bestyckar och modifierar SAK (Swiss Army Knife för de som undrar vad förkortningen står för) modeller efter eget tycke, många gör endast skollor som är "snap-on" på originalknivar. Det är med andra ord ingen som smider egna blad och verktyg just till SAK, däremot är det stora skillnader på de som är duktiga och gör fina jobb och de som endast gör enklare ingrepp på originalet.
Jag vet att det finns en knivsmed som lyckats få ett samarbeta med just Victorinox att göra damastblad till några LE modeller.
2014 LE med skollor i Idegran
2021 års LE Swiss Champ med kolfiberskollor.
När dessa LE modeller släpps brukar Victorinox lista dom run 4-5K, och dom är slut innan man hinner skrolla ned till kundkorgen
Tror inte @BarbaBaba längre skulle ha en fru som är webdesigner om han släpar in en fräs i köket.NAJS! Så fick man lära sig lite nytt om S.A.K. Tack och bock! Men 2500kr måste det ju vara värt i tid? Och visst har man en fräs är det ju en helt annan sak. Men att ha helt handgjord är verkligen något extra. Oavsett om det ligger i den häraden... köp en liten fräs så har du snart pengarna igen. Men... tiderna börja kanske gå åt fel håll för "lyxiga" saker?
Har varit sugen på att modda något gammalt loppis/tradera-fynd eller liknande men aldrig kommit loss. Antar att du visat mig ett schysst träsk härAtt jag fet markerade SAK-moddare är just för att det är något av ett koncept. Man bestyckar och modifierar SAK (Swiss Army Knife för de som undrar vad förkortningen står för) modeller efter eget tycke, många gör endast skollor som är "snap-on" på originalknivar.
Kul att kunna inspirera, det behöver inte vara så avancerat i börjanHar varit sugen på att modda något gammalt loppis/tradera-fynd eller liknande men aldrig kommit loss. Antar att du visat mig ett schysst träsk här
Har du tips på bra youtubekanal eller liknande att kika på?Kul att kunna inspirera, det behöver inte vara så avancerat i början
Jag har primärt byggt på nya knivar men letar också begagnade så jag kan variera verktygen lite. En av de senaste begagnade jag hittade var denna lilla dam…
Man såg inte så noga på bilderna, men kniven jag hade tänkt slakta och bygga om visade sig vara ifrån mitten av 1950 talet. Och i väldigt fint skick Nu kan jag ju inte slakta den, dom ligger tydligen på 2-3K hos samlare (typ en nolla efter summan jag betalade) och är väldigt ovanliga… Kul på sätt och vis, men jag vart tvungen att leta vidare
Nä, tyvärr har jag inte så stor koll. Men det borde finnas ett utbud…Har du tips på bra youtubekanal eller liknande att kika på?