• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Slänger in en till, denna gång en specialare 😄
Utgiven till de som var med vid ”Aktion Pansar”
Hittar ingen info på nätet mer än det som står på kniven. Tilldelad ”P” Pansartrupperna. En gren inom Svenska Armén.
802CAEA0-EC94-4B2D-A427-582A58B465B3.jpeg

74034AB0-59F6-4CF0-814E-A868341152CA.jpeg

01A032FA-3F6A-4DA1-98E2-0F5D055E28F4.jpeg

21E8BBA2-E597-49ED-A32A-79A37A8AB64D.jpeg
Jäkligt roligt med dessa poster. Nu är väl kanske den här sista inte M-nummer märkt (?) men hur många med M-nummer har du? En gruppbild kanske?

Nån som vet var man kan hitta Opinel Carbon No6 till bäst pris, inom rikets gränser?
(Har kollat prisjakt och pricerunner men misstänker att man inte ser alla den vägen.)

Jag insåg att jag inte postat mitt ”halvfabrikat”. I början av november beställde jag för att testa (och sponsra) ett par färdiga skalor av Taschenmesser MAD. Han är ganska väletablerad inom SAK-mod kretsar och får alltid goda vitsord
95FA24A8-2A88-4694-A17F-0850EDB4978F.jpeg

Min 84mm tourist ifrån 1969 med original gas-spräckta celluloid skollor skulle få nya kläder tänkte jag. Innan hade jag bytt till röda nya skollor som blivit över vid mina egna byggen.
34EFB00C-286F-4209-AD02-A2D5939A2604.jpeg

Dessa är i olivgrön canvas-micarta och gjorda för ”snap-on” likt originalet. Dom hålls på plats med friktion mot ett par hylsor som sitter runt nitarna. Nu gillar ju jag synliga nitar, så jag gjorde egna. Passformen är helt ok och krävde bara lättare justering, så utöver leveranstiden ifrån poststrejkande UK kan jag varmt rekommendera Taschenmesser MAD. Han finns på IG och Etsy 👍🏿

Jag insåg att jag inte postat mitt ”halvfabrikat”. I början av november beställde jag för att testa (och sponsra) ett par färdiga skalor av Taschenmesser MAD. Han är ganska väletablerad inom SAK-mod kretsar och får alltid goda vitsord
95FA24A8-2A88-4694-A17F-0850EDB4978F.jpeg

Min 84mm tourist ifrån 1969 med original gas-spräckta celluloid skollor skulle få nya kläder tänkte jag. Innan hade jag bytt till röda nya skollor som blivit över vid mina egna byggen.
34EFB00C-286F-4209-AD02-A2D5939A2604.jpeg

Dessa är i olivgrön canvas-micarta och gjorda för ”snap-on” likt originalet. Dom hålls på plats med friktion mot ett par hylsor som sitter runt nitarna. Nu gillar ju jag synliga nitar, så jag gjorde egna. Passformen är helt ok och krävde bara lättare justering, så utöver leveranstiden ifrån poststrejkande UK kan jag varmt rekommendera Taschenmesser MAD. Han finns på IG och Etsy 👍🏿
Micarta scales är snyggt på vad som helst. :)

Japp, lite reklam är bra ;)

Ja, priset känns lite högt – precis den feedback jag vill ha. Testar marknaden lite (inte bara KS då...).

Har burit fickkniv i många år, men kan ärligt erkänna att jag inte brytt mig så mycket om varken kvalité eller design. Har dock börjat snöa in på knivar efter att jag köpte en liten Extrema Ratio förra våren.

Tycker om designen på BOLDR, men Woodsman varianterna känns lite väl lätta. Både på gott och ont.

Någon som har erfarenhet av Giant Mouse (hittar bara 1 post i forumet)?

Så fick du in lite gratis reklam också 👍🏻
För runt 2000kr finns det bra mycket roligare knivar än det där

Musen finns det mer om i EDCN gruppen på fb. Boldr har jag aldrig hört talas om. Är det ditt eget märke? Dyker ju upp många nya aktörer som rider på EDC vågen. Ungefär som alla nya klockor. Själv är jag konservativ när det gäller stål vare sig det gäller tidvisning, skära eller skjuta.

Musen finns det mer om i EDCN gruppen på fb. Boldr har jag aldrig hört talas om. Är det ditt eget märke? Dyker ju upp många nya aktörer som rider på EDC vågen. Ungefär som alla nya klockor. Själv är jag konservativ när det gäller stål vare sig det gäller tidvisning, skära eller skjuta.
Tack för tipset!

BOLDR ursprungligen ett klock-microbrand från Singapore - jag/Sekvens är ÅF i norden. Knivkollektionen är nylanserad.

Har även dialog med några andra knivtillverkare...

Själv är jag inte så konservativ. Men originalitet, god design och lång livslängd är viktig för mig. Bygger sortiment baserat på den principen, i olika prisklasser.

bild med bladen utfällda? Vad är det för stål osv? Spontant gillar jag formen på 1/3 bättre än 2/4 :)
Håller med om att 1/3 är snyggare, gillar främst den första med titanhandtag.

Totalt finns 6 olika varianter, jag plåtade bara de 4 som jag gillade bäst.

Bohler M390 på båda modeller. Återkommer med egna bilder på bladen!

Finns även mer info här:

En kollega ville ha en ny kniv som hade utseendet av en vintage modell. Vi spånade oss fram till att jag skulle testa att syrabada verktygen och göra originalplasten lite matt tillsammans med 3 öppna nitar, så som Victorinox gjorde på 1940 talet
8EE1AE9C-3F5B-451E-A0D7-15F278DF6070.jpeg

Resultatet blev till belåtenhet. I matt utförande påminner skollorna om de tidiga celluloid eller nylon skollorna
981A4CE7-4D9D-4076-A8CC-84DD1E6BCC64.jpeg

Jag passade på att göra en till mig själv samtidigt, dock polerade jag min lite extra istället. Jag trodde faktiskt inte att deras ”celidor” skulle bli mycket blankare än vad den är då man tar den direkt ur förpackningen, men den fick faktiskt lite extra djup
E901EB1F-85C7-4EAD-80CB-03873C67F322.jpeg

En ganska simpel men effektfull mod.
3BD74582-69BA-4FB0-8A81-D9B5D9BAAB8A.jpeg

En kollega ville ha en ny kniv som hade utseendet av en vintage modell. Vi spånade oss fram till att jag skulle testa att syrabada verktygen och göra originalplasten lite matt tillsammans med 3 öppna nitar, så som Victorinox gjorde på 1940 talet
8EE1AE9C-3F5B-451E-A0D7-15F278DF6070.jpeg

Resultatet blev till belåtenhet. I matt utförande påminner skollorna om de tidiga celluloid eller nylon skollorna
981A4CE7-4D9D-4076-A8CC-84DD1E6BCC64.jpeg

Jag passade på att göra en till mig själv samtidigt, dock polerade jag min lite extra istället. Jag trodde faktiskt inte att deras ”celidor” skulle bli mycket blankare än vad den är då man tar den direkt ur förpackningen, men den fick faktiskt lite extra djup
E901EB1F-85C7-4EAD-80CB-03873C67F322.jpeg

En ganska simpel men effektfull mod.
3BD74582-69BA-4FB0-8A81-D9B5D9BAAB8A.jpeg
Grymt att du lagt till en knappnål 👍

Tillbaka
Topp