• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Tyvärr sprack materialet på ena skollan vid nitningen, jag måste börja om och göra en ny 😟 Det är sånt som händer…
Då jag redan hade ett par omgångar liners färdiga (kolfiber & aluminium) bestämde jag mig för att påbörja en ny, denna gång med ett experiment 🥸 Jag patinerade ju mässingen på den förra för att få kontrasterna i materialet att framträda mer, samtidigt hade jag en fundering på att färga metallen istället.
7549871E-E4FF-435A-8834-D9BDBA2A1486.jpeg

Jag har denna gång färgat aluminiumlinern med röd spritpenna.
E9A6EAC8-94A8-40C3-B815-AB49A930F814.jpeg

Beroende på hur ljuset faller lyser den röda metalliska glansen igenom materialet.
C60966AB-449F-44A3-B0E3-9B2F4E9C258E.jpeg

Den är just nu frostigt slipad med 1200 grit
7BC18B7A-8E48-4FE9-BBA8-0F2E7A0132A4.jpeg

Jag kommer förstås testa att polera den glasklar, men lutar just nu lite åt att det frostade utseendet är lite cool

Samlar svenska militära klockor och började kolla på denna tråd och snöade då även in på svenska militära knivar.
Här är Flygvapnets första överlevnadskniv.
Kronmärkt kniv och kronmärkt balja.
A7CB0370-292D-4276-902C-C78FB5823F50.jpeg
Cool! Apropå militära knivar. Jag har några knivar (WM1, F1, S1 och en A1) av märket Fällkniven, som jag tänkt sälja av, men just denna vet jag inte riktigt vad som kan vara ett rimligt pris på. Vad jag förstått gavs/ges den till fallskärmsjägare eller piloter i flygvapnet. Har du koll på detta och eventuell prisindikation, eller någon annan @Fliegerchronograph🚁 , @Seikosthlm , @BarbaBaba m.fl.?

20221219_192802(0).jpg
20221219_193112.jpg

Senast ändrad:
En kniv till från min lilla samling av militära knivar är denna vackert flaggblå EKA Swede 38 från Eskilstuna, som användes av bla Svea Artilleriregemente mfl.
M6310-101010
9A4856BF-31C7-4FDB-9B11-B65A8D6AA74C.jpeg

Från en förteckning på nätet:
CBF9D6AF-F964-4BE3-970E-82E3A4538178.jpeg
Ett roligt tema att samla på kan jag tänka mig :) Just 38:an har jag också en liten samling av, tänkte försöka hitta samtliga färger (och i fint skick). Det saknas vit, grön och mörkblå just nu, så jakten fortsätter ;)

Som en kontrast till alla fina knivar i tråden så tänkte jag istället posta mitt senaste köp som kan vara det sämsta man kan få för pengar, en Primus "Campknife small". Köpte den för att jag ville ha något riktigt lätt och kompakt med mig i skogen när det ska lagas mat och på pappret passade den perfekt. Förväntade inte mig mycket för 265kr men... Jag ska slipa den själv och antingen fixa till skållorna eller tillverka egna. Får bli ett litet projekt istället. Enjoy!

Bladet var helt repigt när jag fick den och det är flammigt och fult. Det går inte heller att tvätta bort med diskmedel och vatten så det är själva materialet som blivit missfärgat.
DSCF8014.jpg

Slipningen är extremt ojämn och jag kunde gjort det bättre med förbundna ögon. Den är också så slö att det knappt går att skära med den.
DSCF8025.jpg

DSCF8026.jpg

Skållorna är ojämt tillverkade så sidorna passar inte ihop, olika vinklar överallt och snett monterade. Materialet är också det som fanns längst ner i skräphögen. Det ska vara ek men det är repigt, stora hack och sen är det lackat med någon tjock äcklig lack som ligger som ett lager utanpå träet.
DSCF8020.jpg
DSCF8021.jpg
DSCF8022.jpg
DSCF8023.jpg

Skållorna är också så dåligt monterade eller snett slipade att det är stora glapp mellan dem och bladet.
DSCF8017.jpg

Som en kontrast till alla fina knivar i tråden så tänkte jag istället posta mitt senaste köp som kan vara det sämsta man kan få för pengar, en Primus "Campknife small". Köpte den för att jag ville ha något riktigt lätt och kompakt med mig i skogen när det ska lagas mat och på pappret passade den perfekt. Förväntade inte mig mycket för 265kr men... Jag ska slipa den själv och antingen fixa till skållorna eller tillverka egna. Får bli ett litet projekt istället. Enjoy!

Bladet var helt repigt när jag fick den och det är flammigt och fult. Det går inte heller att tvätta bort med diskmedel och vatten så det är själva materialet som blivit missfärgat.
DSCF8014.jpg

Slipningen är extremt ojämn och jag kunde gjort det bättre med förbundna ögon. Den är också så slö att det knappt går att skära med den.
DSCF8025.jpg

DSCF8026.jpg

Skållorna är ojämt tillverkade så sidorna passar inte ihop, olika vinklar överallt och snett monterade. Materialet är också det som fanns längst ner i skräphögen. Det ska vara ek men det är repigt, stora hack och sen är det lackat med någon tjock äcklig lack som ligger som ett lager utanpå träet.
DSCF8020.jpg
DSCF8021.jpg
DSCF8022.jpg
DSCF8023.jpg

Skållorna är också så dåligt monterade eller snett slipade att det är stora glapp mellan dem och bladet.
DSCF8017.jpg
Ibland är de bästa recensionerna de som avhandlar de sämsta objekten...😂🤣
I början av veckan brukar jag och min knivslöjdande kollega visa vad vi gjort under helgen. Givetvis är man snabb att visa på brister som ännu inte är åtgärdade, innan man får kritik för att ha slarvat liksom ;) Oftast brukar vi försöka peppa varandra med uttalanden som "-det där är det ingen som ser, det är bara vi som ser sånt". Någon gång har man under projektets gång bett om fruns synpunkter, helt meningslöst ur alla aspekter! Om man nu inte endast är ute efter att få beröm som om frun egentligen är en stolt moder till en åtta åring som visar sina alster ifrån skolslöjden 😜

Spartan-verktyg syrabadade och keramiktumlade. Mässingsliners och nitar till Desert Ironwood-skollor
61202125-243A-4D63-ACE1-A93E7E679CDB.jpeg

Väldigt speciellt trä att arbeta i. Luktar pärkel och stenhårt att såga/slipa. Dammet är tungt och nästan klibbigt, så det dammar i alla fall inte så mycket.
B9B8F7F8-2672-403D-9313-5EAEBEB92DB8.jpeg

En fördel med detta trä är att man kan våtslipa det, och att det blir en riktigt fin glans vid polering.
8F8FD0BE-B663-47D1-84FF-B3BBDCC54132.jpeg

Det behöver heller inte oljas då det är så tätt att oljan inte tränger in. Det blir bara på ytan (som nöts bort ganska fort).
991080CA-D9FA-4BC9-BC83-569C74B1A795.jpeg

99A97368-B861-4914-B648-2913AFD7259D.jpeg

D46267DD-D8A7-41C3-915F-AC1E3E0CB7C5.jpeg

Mina skitiga fingrar vittnar om att det polerats mässing, ser ut som ett troll lagom till julafton 🤣

Slänger in ännu en svensk militär kniv från min samling.
Även denna en EKA Eskilstuna med den militära beteckningen M6310-104010 , samt Försvarsmaktens fina logga, som enligt uppgift oxå skall finnas med som överlevnadskniv i någon form för piloter.
E925CF62-BE49-46E0-9A5B-20D7BFD47122.jpeg
Coolt med en M-märkt Classic 2 :)
Jag har ingen jätte koll på militära betäckningar, men har flyget ett svärd?
*såg att det är Försvarsmaktens vapen

Tillbaka
Topp