• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Adro

Panerai
2-Faktor
IMG_2846.JPG
Prylar till en annan medlem....
Är du nöjd med triangle sharpener?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Är du nöjd med triangle sharpener?
Jag har en och är super nöjd! Sedan har jag även slipstenar, 800, 1000, 1500, 3000, 8000 som jag brukar använda när jag gör en ny egg.
Triangle sharper kör jag varannan månad och underhåller med keramik stav någon gång i veckan (på köksknivarna). På mina "vanliga" knivar kör jag sharpmakern uteslutande :)
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
En sharpmaker?
Denna är köpt på amazon och sedan åker den resväska hem. I sverige vet jag inte...

Vill du ha en så kan vi ta en diskussion på Pm
 

Sparvel

Omega
Nån som tillverkat en egen kniv? Min son frågar mig om man kan smida en själv. Finns alla möjliga ideér om man tittar på Youtube.
En gammal fil? Bladfjäder? m.m
Jag smidde en av bladfjäder som jag hittade på skroten har jag för mig! Man kan testa att slipa stålet med en vinkelslip för att se hur bara gnistor det blir! Ju mer det gnistrar ( tänk tomtebloss) ju högre kolhalt är det vilket gör att den går att få väldigt vass! Min kunde man enkelt raka av håret från armen med, men det luriga är att få eggen symmetrisk när man slipar fram den!
 

KRICAR

Cartier
Pledge Member
Fantastiskt fin kniv!! Fantastiskt att din Morfar gjort den! Måste vara något av de finaste du äger!
Tusen tack, han var väldigt skicklig! Det är en av mina käraste ägodelar som luggit i ett kassaskåp hos min mormor som när jag fyllde 31 i söndags gav över den i min ägo igen som en fin gest!
Min morfar var "känd" inom knivvärlden förr: olle Johansson, knivolle, plåtolle
http://www.bygdeband.se/plats/401027/sverige/varmlands-lan/sunne/grasmark/timbonas/vika/
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Topp