• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

ollkli

Rolex
2-Faktor
IMG_2791.JPG

Opinel N07. Underskattad klassiker!
 
Tjenare knivtokar!
Åker till Florens snart och undrar om någon har koll på om det går att få tag på nån fin stilettkniv? Ska bara ha den som brevöppnare. Vanliga fina knivar funkar också.
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
IMG_2811.JPG
Så till slut en liten jämförelse.
Manbug och ladybug är förvillande lika. Egglängden är nästan identisk, men både höjd och skaft är lite nättare på ladybug. Dessutom är eggkurvan lite rakare på ladybug. Om jag skulle välja en så är det nog ladybug....

Från toppen:
Byrd
Byrd
Ladybug 3 vg10
Manbug hap40/sus410
Dragonfly 2 vg10
Som edc på jobbet funkar vilken av de 4 första ok. För fritid skulle jag hellre ta en delica eller dragonflyn.
 

Gräsanden

Cartier
2-Faktor
IMG_2811.JPG
Så till slut en liten jämförelse.
Manbug och ladybug är förvillande lika. Egglängden är nästan identisk, men både höjd och skaft är lite nättare på ladybug. Dessutom är eggkurvan lite rakare på ladybug. Om jag skulle välja en så är det nog ladybug....

Från toppen:
Byrd
Byrd
Ladybug 3 vg10
Manbug hap40/sus410
Dragonfly 2 vg10
Som edc på jobbet funkar vilken av de 4 första ok. För fritid skulle jag hellre ta en delica eller dragonflyn.
Suveränt! Ladybuggen och manbuggen är verkligen lika! Spekuleras om manbuggen endast skapades för män tyckte det var jobbigt att äga nått så feminint som en "lady"bug :D
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Suveränt! Ladybuggen och manbuggen är verkligen lika! Spekuleras om manbuggen endast skapades för män tyckte det var jobbigt att äga nått så feminint som en "lady"bug :D
Jag tror att de säger det öppet.

Båda är iaf behndiga, men generellt så föredrar jag nog min gamla kershaw williamsdesignade flipper, den blir inte så hög eftersom den inte har något hål
 

mrt4

Cartier
2-Faktor
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Ända sedan barnsben har jag alltid älskat fällknivar.

Morfar hade en fällkniv som jag tyckte var så vacker, en E.K.A som var guldfärgad med en massa snirkliga graveringar på, älskade att titta på den, man tröttnade liksom aldrig :)

Jag äger ingen E.K.A men jag har 2 st victorinox och jag har ALLTID en med mig vart jag än är.

Är inte helt söker, men jag tror skaparen döpte dom efter sin mamma, Victoria. Sen när dom gick över till rostfritt blev det "inox" också... Vackert!!

Den första är en "compact". Köpte den när jag fortfarande gick i skolan (är 33 år gammal nu). Den har egentligen tamig tusan allt man behöver i litet format.


Kniv
Sax
Skruvmejsel
Instrumentmejsel
Korkskruv
Nål (i combo med pincetten utmärkt till att plocka stickor med)
Pincett
Tandpetare
Penna (!!!)
Sax

Och några grejor till :)

Spelade bordtennis i många år och när man spelar på tävlingsnivå köper man stommen försig och sen fyrkantiga plattor som man limmar på och klipper till runt stommen. Den här saxen är sylvass och tunn, helt jäkla perfekt att klippa pingisplattor med! Jag ljuger inte om jag säger att jag klippt minst 500 plattor med den saxen. Bara en sån sak... :)

Den har alltså använts dagligen i ca 15 år och har inget glapp, inget trasigt, fantastiskt! Har säkert öppnat hundratals ölflaskor, poppat upp tiotalet boetter, plockat ut några kronaxlar, klippt skosnören, skurit rep, lagat lås, skruvat upp någon tavla, plockat fästingar (en satt på jävligt fel ställe)
Lite patina har den förstås fått, färgen har blivit mattare, den har en liten spricka i plasten, mejseln är pyttelite "skev". Men allt funkar perfekt... Galet för kanske 300 kronor eller vad dom nu kostar :)

Nu i oktober fick jag nästa i födelsedagspresent av frun, en "climber" något större men precis lika smidig och slinker ner i jeansfickan utan problem. Den saknar instrumentmejsel och pennan, men har istället liten kniv, konservöppnare (med liten mejsel) och någon slags... Sy pryl. Jag älskar den!

mvh Robin
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Ok, har läst flertalet bra recensioner från olika sidor och forum. Inte en enda dålig faktiskt
Plast eller corianhandtag. Fel längder, massa tandningar och inget spännande stål. MBS-26 är en enklare variant av VG-10 som är i sådärhöjd på köksknivssidan enligt min åsikt.

De kommer inte landa på min shortlist, men om någon är villig att låna mig en så kan jag testa. :)
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Plast eller corianhandtag. Fel längder, massa tandningar och inget spännande stål. MBS-26 är en enklare variant av VG-10 som är i sådärhöjd på köksknivssidan enligt min åsikt.

De kommer inte landa på min shortlist, men om någon är villig att låna mig en så kan jag testa. :)
Jag köper enbart med plast handtag, ligger mycket bättre i handen än trä. Så det gör inte mig något. Längden på bladet är precis lika långt som dom andra knivarna jag har hemma, Runt 18-19cm.
Den har inga tandningar alls, utan är helt slät.
Stålet kanske inte är det bästa men det är inga dyra knivar heller. Dyraste ligger runt 500kr
 

Doncorleone

Cartier
Min födelsedag närmar sig (fyller 25) och har de senaste åren haft som tradition att köpa mig en egen present - och då jag mer och mer börjat snöa in mig på knivar igen efter några års uppehåll i mitt knivintresse bestämde jag mig igår för att köpa en Bowiekniv. Det blev en Bark River Teddy II och en läderstrigel med två typer av slippasta då det är en konvex egg.

Den liknar min gamla Blackjack Model 7 som jag var helt förälskad i och är handgjord i samma fabrik så blir nog inte besviken.

Lite bilder nedan (lånade från nätet)

image.jpeg
image.jpeg


Kul tråd för övrigt
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    212.4 KB · Visningar: 13
Topp