• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Japanesarstål i flera lager

8sSydUa.jpg
 

Mkarlsson

Panerai
2-Faktor
FD0C70B6-A4DD-4272-BFF3-5A202875CBB9-768-00000241AAA5DF3A_zps863db137.jpg

Ett försök att vara lite händig resulterade iallafall i något man kan ha med i fiskeväskan.
Björk och näver, väger så lite att jag nästan skulle tro att den flyter utan att ha provat.
 

DrDre

Patek
Härligt med så många knivintresserade på forumet.
Vad säger ni om den här läckerbiten då?

Den, och en åtminstone normalstor kuk så hade ju livet känts mycket lättare...


Om man har en klocka på samma hand som den där kniven, så är det ju en betydande risk att man kastrerar sig själv och/eller skär av sig halsen om man lite snabbt och oförsiktigt vill kolla tiden.
 
På Tradera är typ 95% av knivarna fake, jag frågar ALLTID om det är Kinaknivar och dom allra flesta säger JA, orkar inte kolla där knappt länge (spanar bara på äldre knivar)
Hade inte kollat där innan, men handlat där en del innan i andra kategorier. Och utan att ställa några frågor eller göra några andra undersökningar så kändes själva annonsen ok. Men nu så här i efterhand när jag förstått hur utbredd marknaden med förfalskningar så förstår jag att Tradera går bort. Fick lära mig den hårda vägen. Låter mitt inlägg ligga kvar som ett varnande exempel.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Har tyvärr ingen knivsamling. Men jag köpte denna kniv igår. Kan inget om knivar men denna skulle tydligen vara
bra som allroundkniv. Kommer främst att använda den i båten som Gös och Gäddräpare. Var inne på Buck´s hemsida men har ingen koll på kvalité. Det verkar vara många knivexperter på forumet - så, är denna något att ha!?

Klockan är en Eterna på cheepoläder!


JSt7tWq.jpg
 

Sumo

Omega
Har tyvärr ingen knivsamling. Men jag köpte denna kniv igår. Kan inget om knivar men denna skulle tydligen vara
bra som allroundkniv. Kommer främst att använda den i båten som Gös och Gäddräpare. Var inne på Buck´s hemsida men har ingen koll på kvalité. Det verkar vara många knivexperter på forumet - så, är denna något att ha!?

Buck Paklite är nog främst avsedd som jaktkniv, bladformen gör sig bra till att flå djur. Men den borde passa bra som "båtkniv" också, då 420HC-stål motstår rost mycket bra. Som du ser här i den första grafen så håller den kanske inte skärpan så länge, men den är lätt att bryna och corrosion resistance är mycket bra: http://www.bladeforums.com/forums/s...-Steel-Chart-Comparison-EDC-Knife-Blades-v5-3
 
20131012_141906.jpg


Blev så förbannad efter min tidigare fadäs att jag var tvungen att köpa en garanterat äkta 5.11. Och självklart är det en otrolig skillnad. Som vanligt är det detaljerna som blir så uppenbara på en äkta. Gillar den skarp, möjligtvis lite stort handtag t.o.m för mina stora händer. Var med ut i skogen idag utan att sättas på större prov än att tälja till en grillpinne.
 
Topp