• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Watch out

Cartier


Blev en skrotkniv av diverse delar som blivit över.
100mm finskt Lauri standardblad, en smal skalbit av grenadilleträ, lite mässing från förra köket, samt tyvärr bara grå epoxy från biltema hemma.

kniven5.jpg


kniven3.jpg


kniven4.jpg


kniven2.jpg


kniven1.jpg


 

Psykel

Patek
Senast ändrad:

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Vad skulle dom kunniga rekommendera för bra allroundkniv för omkring 1.500 kr?
Tycker denna verkar intressant sett till hantverk: http://www.cleancut.se/butik/knivse...2-12-33-182013-08-22-12-33-18-1459-839-detail
Edit: Kanske är en santokukniv jag borde satsa på. Den här verkar vara motsvarande den ovan: http://www.cleancut.se/butik/knivse...22-12-33-182013-08-22-12-33-18-532-839-detail
1095kr för en japansk helt handsmidd kniv verkar oslagbart!
Vet inte om jag är rätt man att svara, men provar ändå.
De två du föreslår är säkert grymma, notera dock att de är i kolstål. De kan bli ofantligt skarpa, men kräver behandling i form av tvätt och tork.
Jag köpte en MAC santoku. Ca 900:- rostfri och superskarp.
 

Psykel

Patek
Vet inte om jag är rätt man att svara, men provar ändå.
De två du föreslår är säkert grymma, notera dock att de är i kolstål. De kan bli ofantligt skarpa, men kräver behandling i form av tvätt och tork.
Jag köpte en MAC santoku. Ca 900:- rostfri och superskarp.
Tack för tipset. Designen tilltalar mig i den jag länkade. Att hålla bladet rent och torrt ska nog inte vara några problem, det är i princip så jag behandlar dom billiga knivarna jag redan har.
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Tack för tipset. Designen tilltalar mig i den jag länkade. Att hålla bladet rent och torrt ska nog inte vara några problem, det är i princip så jag behandlar dom billiga knivarna jag redan har.
White#1 kan ibland vara ettrigt reaktivt så du bör vara medveten om att det har lite effekt utöver att det kan bara kan rosta. Det kommer troligtvis alltid (lite beroende på den patina man bygger upp) reagera lite med vissa livsmedel, mest påtagligt lök som missfärgas lite. Om man tycker detta betyder något beror på hur petig man är (gör inte mig ett dugg).
Sen är min personliga åsikt att man nog bör gilla att slipa själv med sten eller typ Spyderco om man ska få ut max av en sån kniv. White#1 egg blir relativt fort lite sömnig av vardags slitage, fortfarande vass med de allra flesta mått mätt men inte så där toppvass som man kanske upplevt när den är som bäst.
Bästa är att kanske att prova, det är en kanonkul kniv till en bra peng.
 

Psykel

Patek
White#1 kan ibland vara ettrigt reaktivt så du bör vara medveten om att det har lite effekt utöver att det kan bara kan rosta. Det kommer troligtvis alltid (lite beroende på den patina man bygger upp) reagera lite med vissa livsmedel, mest påtagligt lök som missfärgas lite. Om man tycker detta betyder något beror på hur petig man är (gör inte mig ett dugg).
Sen är min personliga åsikt att man nog bör gilla att slipa själv med sten eller typ Spyderco om man ska få ut max av en sån kniv. White#1 egg blir relativt fort lite sömnig av vardags slitage, fortfarande vass med de allra flesta mått mätt men inte så där toppvass som man kanske upplevt när den är som bäst.
Bästa är att kanske att prova, det är en kanonkul kniv till en bra peng.
Vad tror du om denna då? http://www.cleancut.se/butik/knivse...-08-22-12-27-052013-08-22-12-27-05-618-detail
Det kanske inte är en fantastiskt bra inställning att ha, men för mig är det viktigt att kniven ser intressant ut också. Jag är inte intresserad av Robocop-knivar. :D
Damaskusmönster och hamrad yta ser riktigt trevligt ut. Har blivit bäst i test också. Men hur är stålet i den? VG-10.
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Vad tror du om denna då? http://www.cleancut.se/butik/knivse...-08-22-12-27-052013-08-22-12-27-05-618-detail
Det kanske inte är en fantastiskt bra inställning att ha, men för mig är det viktigt att kniven ser intressant ut också. Jag är inte intresserad av Robocop-knivar. :D
Damaskusmönster och hamrad yta ser riktigt trevligt ut. Har blivit bäst i test också. Men hur är stålet i den? VG-10.
Alldeles utmärkt stål (det stål som Global egentligen borde varit gjorda i?) och inte dyr. Jag tycker själv Goko knivarna är charmigare men det är likvärdiga val skulle jag påstå.
 
När min förra brud tog sitt pick och pack och drog så följde köksknivarna med. Har ej brytt mig att köpa nya så jag kör med min Leuku. Det är för övrigt samma kniv som figurerar en bit bak i tråden när jag huggit upp min julgran.:) Huggare kan vara bra till mycket hehe. Borde väl köpa en ny kökskniv antar jag, men det blir svårt att hitta en som kan matcha skärpan i ett Lauriblad i kolstål.
003.JPG
 

Psykel

Patek
Alldeles utmärkt stål (det stål som Global egentligen borde varit gjorda i?) och inte dyr. Jag tycker själv Goko knivarna är charmigare men det är likvärdiga val skulle jag påstå.
Jo, man får väga lite vad man är ute efter. Spontant känns väl Goko som sagt charmigare, men Ohishi lättare att underhålla. Ohishi 200kr dyrare, men i sammanhanget är det irrelevant. Får se hur det blir, helt enkelt! Har i nuläget en Satake som jag fick av mina föräldrar. Den funkar ju helt okej, så klarar mig sålänge. Den kan dock bli en bra "backup" eller andra kniv vid besök och assistans vid matlagning om jag skaffar mig en finare.
Tycker för övrigt att den här brödkniven var rätt kool också, till ett bra pris! :D http://www.cleancut.se/butik/knivmodeller/brodknivar/brödkniv-2-detail
 

Doncorleone

Panerai
Har en Fällkniven F1 idag, och är lite sugen på ramboknifen A1. :) noterat att de dragit iväg en del i pris på sistone. Borde man knipa en nu? Onödigt med A1 sett till att jag redan har en F1? Användningsområden är friluftsliv, typ.

Har haft F, S & A1 och har du redan en F1 tror jag en A1 kan bli lite överflödig. Dock bättre tyngd etc. om du skulle behöva hugga med den.

Om du vill ha en snäppet större kniv än A1 har jag en Bark River Teddy 2 till salu ! :)
 

rdianat

Cartier
2-Faktor
Har haft F, S & A1 och har du redan en F1 tror jag en A1 kan bli lite överflödig. Dock bättre tyngd etc. om du skulle behöva hugga med den.

Om du vill ha en snäppet större kniv än A1 har jag en Bark River Teddy 2 till salu ! :)

Slutade faktiskt med att jag köpte A1:an, och en A2 hehe. Håller med om att F1 och A1 är snarlika, men A1 är lite trevligare att hålla i. A2:an är riktigt fet! :pompus:
 
Topp