• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Tänkte köpa nytt knivsett, min kära sambo och jag tycker olika så jag ställer frågan även här.
Jag vill köpa Morakniv Classic och hon Global. Vad säger ni? Settet kommer bestå av fem st knivar.
morakniv_classic_1891_kock-brd-skalkniv_set_3_delar_svart-42061759-40617254-org.jpg

Eller

fce5f4ed-4fea-475d-8f4b-dd136103f29e.jpg
Morakniv, absolut. Har själv dessa som köksknivar :)
 
  • Like
Reactions: jwh

Joakim C

Cartier
Tror iof att global är ganska bra knivar , o daterad design är positivt...
Lite tråkigt med "evig design "
Tänkte köpa nytt knivsett, min kära sambo och jag tycker olika så jag ställer frågan även här.
Jag vill köpa Morakniv Classic och hon Global. Vad säger ni? Settet kommer bestå av fem st knivar.
morakniv_classic_1891_kock-brd-skalkniv_set_3_delar_svart-42061759-40617254-org.jpg

Eller

fce5f4ed-4fea-475d-8f4b-dd136103f29e.jpg
Global är mycket bra knivar och stålet är ett av marknadens bästa. Hårt och du behöver bra grejer när du slipar. Jag har slipat knivar yrkesmässigt och bland kockarna är det väldigt vanliga arbetsredskap. De är relativt lätta vilket gör att handen inte frestas på för mycket vid daglig långvarig användning. Dessutom är de fulltånge, hygieniska och lätta att hålla rena. Victorinox är ett annat fabrikat som gör mycket prisvärda knivar. Eggvinkel, godstjocklek/tapering och stålkvalitet, det är i princip det som går att variera på den arbetande delen av kniven.

Delen mellan blad och grepp är viktig på en kniv för livsmedelshantering. Det får inte finnas glipor där matrester kan samlas. Matförgiftningar är en mardröm för en restaurang. Moraknivarna har jag inte prövat, men ligger de skönt i handen och är "tighta" så varför inte. Snygga tycker jag.
 

jwh

Omega
Global är mycket bra knivar och stålet är ett av marknadens bästa. Hårt och du behöver bra grejer när du slipar. Jag har slipat knivar yrkesmässigt och bland kockarna är det väldigt vanliga arbetsredskap. De är relativt lätta vilket gör att handen inte frestas på för mycket vid daglig långvarig användning. Dessutom är de fulltånge, hygieniska och lätta att hålla rena. Victorinox är ett annat fabrikat som gör mycket prisvärda knivar. Eggvinkel, godstjocklek/tapering och stålkvalitet, det är i princip det som går att variera på den arbetande delen av kniven.

Delen mellan blad och grepp är viktig på en kniv för livsmedelshantering. Det får inte finnas glipor där matrester kan samlas. Matförgiftningar är en mardröm för en restaurang. Moraknivarna har jag inte prövat, men ligger de skönt i handen och är "tighta" så varför inte. Snygga tycker jag.
Intressant och tack för svaret! Skall tänka på delen mellan blad och skaft framöver. Det kan faktiskt vara så att Global vinner efter ditt inlägg, trots att jag föredrar moraknivs utseende.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Global är mycket bra knivar och stålet är ett av marknadens bästa. Hårt och du behöver bra grejer när du slipar. Jag har slipat knivar yrkesmässigt och bland kockarna är det väldigt vanliga arbetsredskap. De är relativt lätta vilket gör att handen inte frestas på för mycket vid daglig långvarig användning. Dessutom är de fulltånge, hygieniska och lätta att hålla rena. Victorinox är ett annat fabrikat som gör mycket prisvärda knivar. Eggvinkel, godstjocklek/tapering och stålkvalitet, det är i princip det som går att variera på den arbetande delen av kniven.

Delen mellan blad och grepp är viktig på en kniv för livsmedelshantering. Det får inte finnas glipor där matrester kan samlas. Matförgiftningar är en mardröm för en restaurang. Moraknivarna har jag inte prövat, men ligger de skönt i handen och är "tighta" så varför inte. Snygga tycker jag.
Att Global är vanliga hos kockar beror på att de får dem gratis.
 

Niclas

Omega
Nja, vill inte vara en surkärring, men Global har både bra och minder bra knivar i sortimentet. Dem billigare är inte helsmidda utan svetsade och hanteringsmässigt tycker jag det är milsvidd skillnad emellan vissa av modellerna. Några är obalanserade och i mitt tycke, helt oergonomiska medans andra är jättebra.
Stålkvaliteten är väl ok för priset. Har själv 4-5 stycken.
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Global är mycket bra knivar och stålet är ett av marknadens bästa. Hårt och du behöver bra grejer när du slipar. Jag har slipat knivar yrkesmässigt och bland kockarna är det väldigt vanliga arbetsredskap. De är relativt lätta vilket gör att handen inte frestas på för mycket vid daglig långvarig användning. Dessutom är de fulltånge, hygieniska och lätta att hålla rena. Victorinox är ett annat fabrikat som gör mycket prisvärda knivar. Eggvinkel, godstjocklek/tapering och stålkvalitet, det är i princip det som går att variera på den arbetande delen av kniven.

Delen mellan blad och grepp är viktig på en kniv för livsmedelshantering. Det får inte finnas glipor där matrester kan samlas. Matförgiftningar är en mardröm för en restaurang. Moraknivarna har jag inte prövat, men ligger de skönt i handen och är "tighta" så varför inte. Snygga tycker jag.
Meh...
- Stålet är i princip samma krom/molybden-stål som flertalet knivar på marknaden. Inte marknadens bästa med något mått.
- Det är inte särskilt hårt härdat, nånstans 57-58 Rockwell, kanske ett snäpp över de tyska märkena men inte påtagligt.
- De är inte "fulltånge". "Fulltånge" är dessutom ett helt ointressant koncept såvida du inte köper kniven som bräckjärn.
- Lätta är de men de vassa ryggarna vid greppet (på de ickesmidda modellerna) gör att man lätt får ont om man använder kniven yrkesmässigt (inget problem nödvändigvis för hemmakocken).
Global är absolut ett alldeles utmärkt alternativ för hemmakockar men inga demonknivar som många tycks fått intryck av.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Meh...
- Stålet är i princip samma krom/molybden-stål som flertalet knivar på marknaden. Inte marknadens bästa med något mått.
- Det är inte särskilt hårt härdat, nånstans 57-58 Rockwell, kanske ett snäpp över de tyska märkena men inte påtagligt.
- De är inte "fulltånge". "Fulltånge" är dessutom ett helt ointressant koncept såvida du inte köper kniven som bräckjärn.
- Lätta är de men de vassa ryggarna vid greppet (på de ickesmidda modellerna) gör att man lätt får ont om man använder kniven yrkesmässigt (inget problem nödvändigvis för hemmakocken).
Global är absolut ett alldeles utmärkt alternativ för hemmakockar men inga demonknivar som många tycks fått intryck av.
Så vad ska man köpa då, när man vill ha en helst prisvärd kniv som kan skära tunna skivor av något utan att börja skära snett, som många enklare knivar med tjocka blad gör? Sen ska ju stålet hålla skärpan också efter att ha slipats rakbladsvasst med t ex vattenstenarna.
Ge några bra alternativ!
 
Senast ändrad:

RobinW

Cartier
2-Faktor
Så vad ska man köpa då, när man vill ha en och helst prisvärd kniv som kan skära tunna skvor av något utan att börja skära snett, som många enklare knivar med tjocka blad gör? Sen ska ju stålet hålla skärpan också efter att ha slipats rakbladsvasst med t ex vattenstenarna.
Ge några bra alternativ!

Budget?
Handla på postorder?
Handla uttomlands?
Kolstål?

Global håller eggen högst medelmåttigt. Deras största fördel är zeroeggen, men den kan du inte underhålla med vatttenstenar
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Verkar vara samma medelmåttiga kärnstål med kappa av sus410. I övrigt har jag aldrig hållt i en så svårt att uttala mig.
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Så vad ska man köpa då, när man vill ha en helst prisvärd kniv som kan skära tunna skivor av något utan att börja skära snett, som många enklare knivar med tjocka blad gör? Sen ska ju stålet hålla skärpan också efter att ha slipats rakbladsvasst med t ex vattenstenarna.
Ge några bra alternativ!
Tja, om man är så ambitiös at man slipar med vattensten så är ju i princip alla japaner på Cleancut (eller via internationella näthandlare) ett mycket bättre alternativ men eftersom trådstartaren nämnde Mora så skulle jag säga det. Men vad som är prisvärt beror mycket på hur ambitiös man vill/kan vara med slipning av knivarna.
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Skön kritik :D "De vanliga Global är halvok, Global Sai är sämre"

Tycker om mina dock, tjejen är dock vänsterhänt och tycker de är kassa..
Som sagt (och som jag och @Aurum kivats lite om här tidigare), jag tycker Global är ett alldeles utmärkt val för de flesta hushåll. Dock ska man skilja på det och marknadföringshypen om hur de är unikt "bästa kniven på marknaden". För mig är det lite som att folk i gemen skulle gå runt och köpa snack om att TagHeuer är unikt bästa klockan på marknaden. Det är ju alldeles utmärkt bra klockor men alla här vet ju att sådana påståenden vore överdrifter.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Budget?
Handla på postorder?
Handla uttomlands?
Kolstål?

Global håller eggen högst medelmåttigt. Deras största fördel är zeroeggen, men den kan du inte underhålla med vatttenstenar
Budget: jag tänker kockkniv max 1500, helst billigare. Andra mindre knivar, typ 6-700 kanske.
Postorder, definitivt!
Utomlands, gärna.
Kolstål, ingen aning. Är det bra? Har bara hanterat rostfritt. Men det är bra tycker jag. Vasst som tusan blir det iaf. Ställa in exakt vinkel kan jag göra med min hemmagjorda jigg för stenarna.
Så prisvärt gärna <1000:-, tror rostfritt, gärna över webben och utrikes. Typ.
 

jwh

Omega
Tja, om man är så ambitiös at man slipar med vattensten så är ju i princip alla japaner på Cleancut (eller via internationella näthandlare) ett mycket bättre alternativ men eftersom trådstartaren nämnde Mora så skulle jag säga det. Men vad som är prisvärt beror mycket på hur ambitiös man vill/kan vara med slipning av knivarna.
Tack för bra tidigare svar, uppskattar det verkligen. Du anser alltså Mora framför Global? Jag är såpass enkel att jag gillar dom för att dom är just Mora, har inte stenkoll på stålet och då gissar jag att det inte heller spelar någon roll. Brukar lämna mina köksknivar (och jaktknivar) till en äldre herre som slipar, då får jag en schysst pratstund och billigt, professionellt slipade grejer. Tar gärna tips på andra knivar som du tänker dig.
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Generellt gillar jag japanska handtag, men det är en smaksak. Knivarna blir för mitt sätt att skära bättre balanserade och betydligt lättare. Fundera igenom och prova gärna. Och spara en stund till. Knivar är billigare än klockor!

Tojiro dp är alltid prisvärda om än blockiga handtag. Går att köpa till bra pris från rakuten.
Japanesechefsknife.com är bra. De har också lite set som kan vara intressanta. Deras kagayaki-serie i vg10 har fina profiler. Masamoto skär alltid bra och har bra eggkurva. Deras vg-serie är bra för pengarna om än bara ytterligare en upphottad version av globals stål.
På ebay kan man söka på tanaka knife. De har lite halvrisiga handtag ( ofta plastferrule) men fina blad. Deras vg10 har jag slipat många gånger och det blir läskigt vasst. Kan vara lång leveranstid....
Cleancut har en massa, men jag har inte testat så många av dem. Kolla på det svenska köksknivsforumet så finns där kunskap och råd.kashima och shiro kamo har jag hört gott om men aldrig testat. Wakui är fina knivar men lite högre prisade.
På Flashbacks köksknivstråd (som oftast håller ok kvalitet på inläggen) rekommenderas akifusa pm. Jag har en klon till den som heter artisan https://www.japanwoodworker.com/products/artisan-8-1-2-chef-gyuto-knife
Men båda dem ligger ovanför prislappen du siktar på. Stålet håller eggen löjligt bra, men är en pina att slipa.
Kolla om du kan låna av någon så du kan testa! Bor du på västkusten kan vi säkert lösa nåt.
 
Senast ändrad:

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Tack för bra tidigare svar, uppskattar det verkligen. Du anser alltså Mora framför Global? Jag är såpass enkel att jag gillar dom för att dom är just Mora, har inte stenkoll på stålet och då gissar jag att det inte heller spelar någon roll. Brukar lämna mina köksknivar (och jaktknivar) till en äldre herre som slipar, då får jag en schysst pratstund och billigt, professionellt slipade grejer. Tar gärna tips på andra knivar som du tänker dig.

Framförallt skulle jag säga att man inte ska övertänka. De flesta knivserier du hittar från säg 500kr och uppåt (för kockkniv) är helt ok och om de är rätt knivar för just dig beror mindre på den ena eller andra tekniska detaljen och mer på om deras ergonomi och design passar dig. Så generellt är tipset att prova att hålla/hantera de du kan hitta fysiskt i din närhet, en snygg kniv som ligger bra i handen på dig kommer alltid att slå en kniv som råkar vara härdad en eller två Rockwell hårdare men som är ful och obekväm. :).

Sen verkar du ju inriktad på at hitta ett "set" eller enhetlig uppsättning på runt 5 knivar och det är så de flesta föredrar rent estetiskt. Min egen högst personliga åsikt att man kan få ihop ett objektivt bättre set med att köpa blandade knivar från olika serier för olika knivmodeller. Framförallt så tycker jag man ska fråga sig om man verkligen kommer använda alla knivar i ett set eller om man bara köper dem för att "man ska"? För bästa sättet att gå upp i kvalitet kan vara att inte lägga pengar på tex en brödkniv och en filékniv, om man redan vet att man aldrig använder dessa, och istället lägga mer pengar på en riktigt bra kockkniv (som man oftast använder till 80% av allt ändå). I fysisk butik dock så är det i stort sett alltid så att set-priserna är oslagbara kontra priset på enskilda knivar, på nätet kan generellt rabatterade priser göra lösknivar mer attraktiva.
 

jwh

Omega
Framförallt skulle jag säga att man inte ska övertänka. De flesta knivserier du hittar från säg 500kr och uppåt (för kockkniv) är helt ok och om de är rätt knivar för just dig beror mindre på den ena eller andra tekniska detaljen och mer på om deras ergonomi och design passar dig. Så generellt är tipset att prova att hålla/hantera de du kan hitta fysiskt i din närhet, en snygg kniv som ligger bra i handen på dig kommer alltid att slå en kniv som råkar vara härdad en eller två Rockwell hårdare men som är ful och obekväm. :).

Sen verkar du ju inriktad på at hitta ett "set" eller enhetlig uppsättning på runt 5 knivar och det är så de flesta föredrar rent estetiskt. Min egen högst personliga åsikt att man kan få ihop ett objektivt bättre set med att köpa blandade knivar från olika serier för olika knivmodeller. Framförallt så tycker jag man ska fråga sig om man verkligen kommer använda alla knivar i ett set eller om man bara köper dem för att "man ska"? För bästa sättet att gå upp i kvalitet kan vara att inte lägga pengar på tex en brödkniv och en filékniv, om man redan vet att man aldrig använder dessa, och istället lägga mer pengar på en riktigt bra kockkniv (som man oftast använder till 80% av allt ändå). I fysisk butik dock så är det i stort sett alltid så att set-priserna är oslagbara kontra priset på enskilda knivar, på nätet kan generellt rabatterade priser göra lösknivar mer attraktiva.

Absolut, jag hör vad du säger, inga invändningar. Snurrat runt på Cleancut nu och tittar på lite olika knivar, för mig är det lite som klockor eller vad jag för tillfället snöat in på. Nackdelen med internethandel är möjligen att jag inte kan känna på dem innan köp.
Jag fångas av design, historia och i brist på annat ord attraktion? Urspungstanken med ett set var att min sambo lättare skall acceptera vad det skulle bli, men jag orkar inte riktigt tjafsa där så förklarade att det blir vad det blir. Hon får bestämma något annat, främst jag som använder knivarna i slutändan.
Uppskattar verkligen alla svar, alltid roligt att bolla ideér och visst kan jag tänka mig enskilda knivar, så länge jag har ett passande knivblock eller liknande som funkar i vårt kök. Det måste i slutändan SE vackert ut.
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
JapaneseChefsKnife.com seten är en kockkniv, en santoku och en skalkniv.
Rätt ok set även om jag håller med att olika märken ofta ger en mer perfekt lösning
 

Ako

Rolex
2-Faktor
IMG_2254.JPG

Julpysslens tid närmar sig.
Fått ett fantastiskt litet blad av en kompis. Handsmitt laminat som behövde ett handtag.

Var sugen på att testa pappersmicarta. Blev rätt ok känsla och bra format för paketöppningar.

martins1.jpg


martins2.jpg


martins3.jpg


martins4.jpg


martins5.jpg


martins6.jpg


martinsx.jpg


martins8.jpg


martins9.jpg


Tar du beställningar?
Jag skulle vilja ha en puukko som denna
fast i 75procent skala o ett handtag i naturmaterial
typ ben.
IMG_2252.JPG
 
Senast ändrad:
Topp