• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Camo00

Patek
Framförallt skulle jag säga att man inte ska övertänka. De flesta knivserier du hittar från säg 500kr och uppåt (för kockkniv) är helt ok och om de är rätt knivar för just dig beror mindre på den ena eller andra tekniska detaljen och mer på om deras ergonomi och design passar dig. Så generellt är tipset att prova att hålla/hantera de du kan hitta fysiskt i din närhet, en snygg kniv som ligger bra i handen på dig kommer alltid att slå en kniv som råkar vara härdad en eller två Rockwell hårdare men som är ful och obekväm. :).

Sen verkar du ju inriktad på at hitta ett "set" eller enhetlig uppsättning på runt 5 knivar och det är så de flesta föredrar rent estetiskt. Min egen högst personliga åsikt att man kan få ihop ett objektivt bättre set med att köpa blandade knivar från olika serier för olika knivmodeller. Framförallt så tycker jag man ska fråga sig om man verkligen kommer använda alla knivar i ett set eller om man bara köper dem för att "man ska"? För bästa sättet att gå upp i kvalitet kan vara att inte lägga pengar på tex en brödkniv och en filékniv, om man redan vet att man aldrig använder dessa, och istället lägga mer pengar på en riktigt bra kockkniv (som man oftast använder till 80% av allt ändå). I fysisk butik dock så är det i stort sett alltid så att set-priserna är oslagbara kontra priset på enskilda knivar, på nätet kan generellt rabatterade priser göra lösknivar mer attraktiva.
Som helt grön på kvalitetsknivar känns det som att brödkniv och småknivarna inte är lika noga?
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Som helt grön på kvalitetsknivar känns det som att brödkniv och småknivarna inte är lika noga?
Tog bröd/filé som exempel men det är ju helt individuellt vad man använder och om vissa knivar är mer väsentliga än andra. För en som fiskar/jagar/äter mycket fisk är kanske en böjlig filékniv oumbärlig medans andra aldrig har någon som helst bruk för den. Köper man bara skivat bröd är kanske brödkniven helt poänglös. För mig personligen är egentligen bara kockkniven och en eller två bra skalknivar oumbärliga, resten är kul lull-lull som kan vara mer eller mindre bra att ha ibland.
 

Camo00

Patek
Tog bröd/filé som exempel men det är ju helt individuellt vad man använder och om vissa knivar är mer väsentliga än andra. För en som fiskar/jagar/äter mycket fisk är kanske en böjlig filékniv oumbärlig medans andra aldrig har någon som helst bruk för den. Köper man bara skivat bröd är kanske brödkniven helt poänglös. För mig personligen är egentligen bara kockkniven och en eller två bra skalknivar oumbärliga, resten är kul lull-lull som kan vara mer eller mindre bra att ha ibland.
Menade mer att en tandad kniv avsedd för bröd inte är lika känslig för dålig skärpa, brytas av, grepp etc...
 

Camo00

Patek
Misshandlade en Mora Companion igår, rena stresstestet. Klöv/splintade ved med kniven och en stor sten, bände, hackade och högg.
Den klarade sig hur bra som helst... Behövs ingen full tånge i skogen?! :)
20180205_104725.jpg
 

URlakad

Cartier
2-Faktor
Slänger in lite stulna bilder på mitt senaste inköp som jag nu tålmodigt kommer att få vänta på i 2-3 månader...
”AbOhlone” - En kollaboration med två av mina favorit knivmakare Darriel Caston och Deric Costa.

Bladet är av m390 stål och handtaget av grad 5 titan.

Mumsfillibubblan!

D58C2C48-64BB-44A1-89DA-631345A634F0.jpeg
85A93925-296D-40E8-BB92-34556059D71E.jpeg
DD04E499-A7FB-4A3B-99C3-3E4648115306.jpeg
D2115B4C-FFBA-4FC0-920A-3202C57E41F8.jpeg
B16C19AB-6FFA-4E46-9705-2B47257598ED.jpeg
4D629B83-24C8-4FBF-A80F-5C5DF2492CC3.jpeg
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Slänger in lite stulna bilder på mitt senaste inköp som jag nu tålmodigt kommer att få vänta på i 2-3 månader...
”AbOhlone” - En kollaboration med två av mina favorit knivmakare Darriel Caston och Deric Costa.

Bladet är av m390 stål och handtaget av grad 5 titan.

Mumsfillibubblan!

D58C2C48-64BB-44A1-89DA-631345A634F0.jpeg
85A93925-296D-40E8-BB92-34556059D71E.jpeg
DD04E499-A7FB-4A3B-99C3-3E4648115306.jpeg
D2115B4C-FFBA-4FC0-920A-3202C57E41F8.jpeg
B16C19AB-6FFA-4E46-9705-2B47257598ED.jpeg
4D629B83-24C8-4FBF-A80F-5C5DF2492CC3.jpeg
Shit, vilken grej! Aldrig sett nåt liknande. Ser stealth ut.
Månne en dum fråga. Men den saknar egg än så länge...? Eller blottar jag bara min okunskap nu...?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Vilka av er härinne använder knivar dagligen och yrkesmässigt?
Jag använder den lilla fällis jag alltid har på mig varje dag. Mest för att öppna olika förpackningar och kartonger, skära av snören och sånt smått. Mitt yrke är inte knivbetingat på något vis men det är under dagtid som jag oftast använder kniv. Hemma har jag i de flesta fall rätt verktyg för ändamålet och en allround fällkniv är överflödig.
 
Topp