Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
I den prisklassen skulle jag köpa wusthof dreizack knife, alla dagar i veckan.Tänkte köpa nytt knivsett, min kära sambo och jag tycker olika så jag ställer frågan även här.
Jag vill köpa Morakniv Classic och hon Global. Vad säger ni? Settet kommer bestå av fem st knivar.![]()
Eller
![]()
Ja jag gillar att sett, hittar jag en riktigt bra kniv så kan jag köpa en vid sidan. Lite ocd kanskeMåste det vara ett sett?
Håller med om vikten av att de ska ligga skönt i handen. Varför inte välja varsin sjyst kock-kniv och sedan komplettera upp med resten tills ni båda är nöjda?![]()
Inte sett dessa innan, tack! Skall titta närmare, någon anledning varför jag bör köpa dessa?I den prisklassen skulle jag köpa wusthof dreizack knife, alla dagar i veckan.
Tänker du wood serien från victorinox? Inte fastnat för dessaTesta greppet , jag gillar inte global..
Annars så gillar många victorinox ..
Generellt bra Bang for buckTänker du wood serien från victorinox? Inte fastnat för dessa
Alright då ska jag se till att titta på dessa med, tackarGenerellt bra Bang for buck
Man ska köpa det man vill ha.Inte sett dessa innan, tack! Skall titta närmare, någon anledning varför jag bör köpa dessa?
Mitt råd skulle vara Fiskars Norr serien som bra budget. Trevliga på alla sätt. Som lite bättre alternativ skulle jag rekommendera Sanelli. Men man måste testa å klämma, försöka fundera på hur man tänkt använda knivarna. Vill man bara att det ska se fint ut på knivlisten eller vill man att dom ska vara sköna och lätta att använda och sköta? Lycka tillTänkte köpa nytt knivsett, min kära sambo och jag tycker olika så jag ställer frågan även här.
Jag vill köpa Morakniv Classic och hon Global. Vad säger ni? Settet kommer bestå av fem st knivar.![]()
Eller
![]()
Har tidigare haft Fiskars Norr serien. Ska se vad Sanelli har att erbjuda!Mitt råd skulle vara Fiskars Norr serien som bra budget. Trevliga på alla sätt. Som lite bättre alternativ skulle jag rekommendera Sanelli. Men man måste testa å klämma, försöka fundera på hur man tänkt använda knivarna. Vill man bara att det ska se fint ut på knivlisten eller vill man att dom ska vara sköna och lätta att använda och sköta? Lycka till![]()
Sanelli har en pro serie. Mycket bra stål och med sköna tåliga handtag. Väldigt bra att jobba med, men självklart inte lika cool design som Global eller Porsche.Har tidigare haft Fiskars Norr serien. Ska se vad Sanelli har att erbjuda!
Tycker iofs att Global är ganska tråkiga, men jag förstår vad du menar. Wusthof fångade mitt öga något, annars ligger Morakniv fortfarande bra till.Sanelli har en pro serie. Mycket bra stål och med sköna tåliga handtag. Väldigt bra att jobba med, men självklart inte lika cool design som Global eller Porsche.
Tänkte köpa nytt knivsett, min kära sambo och jag tycker olika så jag ställer frågan även här.
Eller
![]()
Mora har förutom utseendet (om man nu gillar den nostalgiska kopplingen till den klassiska morakniven) ett riktigt bra knivstål. Är inte superkunnig på stålvarianter men tror egentligen inte det är så jäkla fancy. Men det är lätt att slipa och det håller skärpan bra. Tyvärr är inte knivarna superskarpa från fabrik, många andra märken (i samma prisklass) känns vassare om man gör ett jämförande test. Kniven blev inte super-super förrän jag själv (högst amatörmässigt) tunnade ut bladet närmast eggen. Därmed inte sagt att kniven är dålig ur butik, bara att det finns ännu mer potential. Sen har den ju även den egenskapen att det är en svensktillverkad produkt vilket ju närmast är ett kul kuriosavärde numera.Skulle valt Mora enbart baserat på att dom är koolare... Global är säkert bra men känns tråkigt...
Men man måste ju öppna den helt själv. Lite väl mycket 1900-tal?!
Precis som du och jag och vi är ju awesome!!!Men man måste ju öppna den helt själv. Lite väl mycket 1900-tal?!
Jo det stämmer.Fast det stämmer inte, Global har den positionen på marknaden av en anledning och det är inte bara marknadsföring. Globol är sjyssta bruksknivar.
Finns säkert mer prisvärda köksknivar men att knipa ett prisnedsatt kit lär sällan vara en dålig affär oavsett vad du jämför med.
Näh! Både jag och mina favvo-knivar briljerar med assisterad öppning!Precis som du och jag och vi är ju awesome!!!
Har du så kraftig fibromyalgi så du inte klarar av att trycka med mindre kraft än vad man behöver för att klia moder Teresa till klimaxNäh! Både jag och mina favvo-knivar briljerar med assisterad öppning!
Trycka?? Du menar hålla kniven med ena handen och pilla med naglarna i nån liten skåra på bladet, med andra handen..?Har du så kraftig fibromyalgi så du inte klarar av att trycka med mindre kraft än vad man behöver för att klia moder Teresa till klimax
Lite där är jag med, Global känns bara inte kul. Även om det är riktigt bra knivarSkulle valt Mora enbart baserat på att dom är koolare... Global är säkert bra men känns tråkigt...
Kvt ball bearing flipperTrycka?? Du menar hålla kniven med ena handen och pilla med naglarna i nån liten skåra på bladet, med andra handen..?
Dina "one-liners" tillför som vanligt rätt lite. Så utveckla gärna eller sluta kriga.Jo det stämmer.
Menar du genom att tillföra lika mycket som du gjorde ovan? Dvs tycka lite? Beklagar jag tillför så lite på forumet, ska försöka bli lite mer som dig.Dina "one-liners" tillför som vanligt rätt lite. Så utveckla gärna eller sluta kriga.
Tror iof att global är ganska bra knivar , o daterad design är positivt...Menar du genom att tillföra lika mycket som du gjorde ovan? Dvs tycka lite? Beklagar jag tillför så lite på forumet, ska försöka bli lite mer som dig.
Nej, saker är inte bra bara för att de säljer och är dyra. Global säljer knappast för sina knivegenskaper utan mer på marknadsföring och design. Stålet är enkelt, googla själv. Ergonomin är väldigt tveksam. Greppet är dåligt när blött.
Sedan tycker jag de är fantastiskt daterade designmässigt och är väl de knivarna som sänder sämst signaler.
Daterad design som i omodern, men det är ju personligt tyckande. Knivarna fungerar ja, men finns mycket bättre eller snyggare knivar för pengarna. Skulle nog vara det sista jag rekommenderade iaf.Tror iof att global är ganska bra knivar , o daterad design är positivt...
Lite tråkigt med "evig design "
Några speciella du tänker på? Du får gärna tipsaDaterad design som i omodern, men det är ju personligt tyckande. Knivarna fungerar ja, men finns mycket bättre eller snyggare knivar för pengarna. Skulle nog vara det sista jag rekommenderade iaf.