• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Någon knivintresserad som är sugen på en spyderco Vrango eller Chaparral? :)
970CF4EF-B98E-459C-817F-49A59F17B0B8.jpeg
 
...nej, men va fasen! :)

...jag som tycker att jag är helt lugn när det gäller inköp, är ju en snåljåp egentligen - suger sjukt länge på alla inköp. Utom just det här. Det kändes som att ett Mammutben är något man MÅSTE äga. :p
Är mest imponerad över hur man kan vara så insatt och med i allt som du verkar vara :) Samt lyckas få in en hel del trevliga inköp!
 

Simon.x

Rolex
Hej

Är det någon som har verktyget till Microtech Ultratech OTF 2016
Tror dom kallas så här --> Microtech Triangle Small Driver Socket Tool Bit (Ultratech, UTX.
Om det är någon som har en sådan över eller kan få fram en så köper jag denna :)
Svara via PM ;)

//Simon
 

Maer

Cartier
Sugen på en handsmidd Japansk Santoku med bra stål till ett vettigt pris. Några tips? Någon som vet sidor där man kan köpa knivar direkt från Japan?
 

frandinet

Cartier
Vilket stål har du kört på? Är AUS10 ett schysst stål? VG10 har jag förstått är riktigt bra. Jag har inga problem med en kniv som inte är stainless, vad för material är det bästa icke stainless?
Jag tycker VG10 är ett bra stål. Jag är mer inne på knivar i kolstål, men har några VG10 också, som funkar jätte bra för mig och de är helt ok att slipa också.

Som sagt gillar jag kolstål, visserligen lite mer att tänka på gällande hanteringen, så att de inte rostar eller blir förstörda. Jag gillar också slipning av kolstål, skön känsla och blir riktigt bra skärpa. Bra skärpa går ju i och för sig att få med alla typer av stål om man gör rätt, men jag gillar som sagt känslan med kolstål.

Jag har kolstålsknivar med både white 2 och blue 2 stål och är mycket nöjd med båda typerna.

Jag har ingen kniv med AUS10 stål, tror säkert att det är ok men jag tror att VG10 ”anses” som något bättre. Men jag tror också att mellan de stålen är det säkert viktigare hur knivens egenskaper/profil/geometri är, hur den känns i handen och hur den känns att använda.
 

Maer

Cartier
Jag tycker VG10 är ett bra stål. Jag är mer inne på knivar i kolstål, men har några VG10 också, som funkar jätte bra för mig och de är helt ok att slipa också.

Som sagt gillar jag kolstål, visserligen lite mer att tänka på gällande hanteringen, så att de inte rostar eller blir förstörda. Jag gillar också slipning av kolstål, skön känsla och blir riktigt bra skärpa. Bra skärpa går ju i och för sig att få med alla typer av stål om man gör rätt, men jag gillar som sagt känslan med kolstål.

Jag har kolstålsknivar med både white 2 och blue 2 stål och är mycket nöjd med båda typerna.

Jag har ingen kniv med AUS10 stål, tror säkert att det är ok men jag tror att VG10 ”anses” som något bättre. Men jag tror också att mellan de stålen är det säkert viktigare hur knivens egenskaper/profil/geometri är, hur den känns i handen och hur den känns att använda.
Kan du rekommendera någon schysst Santoku med kolstål? Runt 1000kr då det blir min första fina kniv och vill inte spendera allt för mycket. :)
 

frandinet

Cartier
Kan du rekommendera någon schysst Santoku med kolstål? Runt 1000kr då det blir min första fina kniv och vill inte spendera allt för mycket. :)
Är du helt säker att det är en Santoku du vill ha. Om det är en första japansk kniv du ska ha, så skulle jag nog rekommendera en kockkniv (Gyoto) 24 cm eller kanske en 21 cm om du tycker 24 cm kan bli för stor (man vänjer sig rätt snabbt vid en 24 cm).

Här är i alla fall 2 Santoku förslag, som kanske skulle funka:

Shiro Kamo, jag har en grönsakskniv (Nakiri) i samma serie som denna, som jag är nöjd med.
https://www.cleancut.se/butik/knivs...3-08-22-12-33-182013-08-22-12-33-18-44-detail

Tanaka, jag har två Tanakaknivar som jag är jätte nöjd med, mycket tunna och fina blad, bra geometri. Jag köpte en Tanaka petty av Metalmaster, fit/finish på handtaget är inte super men jag är ändå supernöjd med kniven. Jag vet inget om just den här kniven men som sagt, de Tanakas som jag har, är jag supernöjd med.
http://www.metalmaster-ww.com/product/168

Ska se om jag hittar några fler förslag.
 

Maer

Cartier
Är du helt säker att det är en Santoku du vill ha. Om det är en första japansk kniv du ska ha, så skulle jag nog rekommendera en kockkniv (Gyoto) 24 cm eller kanske en 21 cm om du tycker 24 cm kan bli för stor (man vänjer sig rätt snabbt vid en 24 cm).

Här är i alla fall 2 Santoku förslag, som kanske skulle funka:

Shiro Kamo, jag har en grönsakskniv (Nakiri) i samma serie som denna, som jag är nöjd med.
https://www.cleancut.se/butik/knivs...3-08-22-12-33-182013-08-22-12-33-18-44-detail

Tanaka, jag har två Tanakaknivar som jag är jätte nöjd med, mycket tunna och fina blad, bra geometri. Jag köpte en Tanaka petty av Metalmaster, fit/finish på handtaget är inte super men jag är ändå supernöjd med kniven. Jag vet inget om just den här kniven men som sagt, de Tanakas som jag har, är jag supernöjd med.
http://www.metalmaster-ww.com/product/168

Ska se om jag hittar några fler förslag.
Har en santoku kniv nu som jag gillar, dock är det ingen Kniv med ett bra stål. Varför rekommenderar du en kockkniv istället? Vad jag förstått så är Santoku lite som en universal kniv, eller har jag fel? Tack för tipsen. Ska kika in dom :)
 

frandinet

Cartier
Har en santoku kniv nu som jag gillar, dock är det ingen Kniv med ett bra stål. Varför rekommenderar du en kockkniv istället? Vad jag förstått så är Santoku lite som en universal kniv, eller har jag fel? Tack för tipsen. Ska kika in dom :)
Nej, du har inte fel, den är lite som en universalkniv. Jag själv tycker kockkniven, med längre blad och lite mer spets är lite mer funktionell. Men om du är van vid Santoku och gillar den typen av kniv så kör på det, det är också ett bra val.:)
 

Maer

Cartier
Är du helt säker att det är en Santoku du vill ha. Om det är en första japansk kniv du ska ha, så skulle jag nog rekommendera en kockkniv (Gyoto) 24 cm eller kanske en 21 cm om du tycker 24 cm kan bli för stor (man vänjer sig rätt snabbt vid en 24 cm).

Här är i alla fall 2 Santoku förslag, som kanske skulle funka:

Shiro Kamo, jag har en grönsakskniv (Nakiri) i samma serie som denna, som jag är nöjd med.
https://www.cleancut.se/butik/knivs...3-08-22-12-33-182013-08-22-12-33-18-44-detail

Tanaka, jag har två Tanakaknivar som jag är jätte nöjd med, mycket tunna och fina blad, bra geometri. Jag köpte en Tanaka petty av Metalmaster, fit/finish på handtaget är inte super men jag är ändå supernöjd med kniven. Jag vet inget om just den här kniven men som sagt, de Tanakas som jag har, är jag supernöjd med.
http://www.metalmaster-ww.com/product/168

Ska se om jag hittar några fler förslag.
Den längst ner såg ju väldigt prisvärd ut. Heter smeden Tanakas? :) Den första såg ju också väldigt intressant ut också måste jag säga. Gillar utseendet mer på den första. :)
En 21cm kockkniv skulle ju möjligtvis vara intressant också så tips där skulle vara tacksamt också. 24cm tror jag kommer kännas lite stort, men som du sa så vänjer man väl sig.
 

Femitolv

Cartier
IMG_3257.JPG
Finns massor att välja mellan!
Köpte några Sabatier för typ 30 år sedan ! Har några ändra global mfl. Slår ett slag för Presentknivset med Beviset att alla inte heter Glen i Göteborg!! Minst en heter Leif ! Helt ok att öva med! Om man inte vet vad man vill ha.
 
Topp